Mitchell 300 X gyorsteszt

Mitchell 300 X gyorsteszt

A Mitchell márkát jól ismerik a magyar horgászok. Évtizedekkel ezelőtt a Mitchell 300-as volt az egyik elit orsó a hazai vizek partján. A most bemutatásra kerülő 300X szériát a régi legenda visszatéréseként harangozták be, megpróbálva ezzel minél többet kihozni a jó hírnévből, és persze a nosztalgiából. Magától adódott tehát az ötlet, hogy az új orsó tesztjét össze kellene kötni a régi bemutatásával, melynek révén azt is figyelemmel kísérhetjük, mennyit változtak, fejlődtek eszközeink az eltelt 3 évtized alatt. Ez a cikk tehát rendhagyó módon két részből áll, és egy kis történeti visszapillantással indul.

Szerencsére egy jó ismerősöm kölcsönözte a teszthez sokat megért, öreg Mitchelljét, aminek belső szerkezete mai szemmel nézve igazi kuriózum.

Íme a sok halat látott veterán. A hajtókar fogantyúja sajnos már nem az eredeti

Abban az időben még egyértelmű volt, hogy az orsó háza, csészéje, talpa fémből készült. Említést érdemel, hogy a csésze a mai orsóknál megszokotthoz képest ellenkező irányba forog.

A felkapókar kopásálló Vidia zsinórvezetővel van felszerelve. Alig vehető észre rajta a több évtizedes használat nyoma

A felkapókar az akkori általános konstrukciókhoz hasonlóan csak a hajtókarral váltható át. A jellegzetes, fémes klattyanástól azóta már szerencsére elszoktunk. A zsinór koptató hatását a korabeli szemléletnek megfelelően, minél keményebb anyagok alkalmazásával igyekeztek kiküszöbölni, láthatóan sikerrel. Az orsó épsége persze csak az érem egyik oldala, egyidejűleg azt is látni kell, hogy ez a kis átmérőjű, fix zsinórvezető sokkal jobban megviseli a zsinórt, mint a korszerű, nagyméretű görgős megoldások.

Szépen rakja a zsinórt az öreg masina
Az eredeti féklamellákat időközben teflonra cserélték, ezek két oldalról fogják közre a dobot. A lemezrugó kb. egy fordulat beállítási tartományt tesz lehetővé. A fék működése elfogadható, most is megállná a helyét
A régi Mitchell meghajtó rendszere minden ízében eltér a mostani orsók belső szerkezetétől

A gépházban hihetetlen mennyiségű fogaskereket találunk. Akinek még nem volt öreg Mitchell a kezében, az is könnyen elképzelheti, hogy napjaink könnyű járású orsóihoz viszonyítva mennyivel nehezebb ezt a komplikált erőátvitelt mozgásba hozni.

A visszaforgásgátló - amit nem véletlenül neveztünk az akkoriban járatos hangutánzó szóval racsninak - az egyik fogaskerékhez kapcsolódó műanyag fogasív segítségével blokkolja a hajtóművet (a fotó bal szélén). Működése gyakorlatilag holtjáték mentes, viszont megterheli a teljes hajtási láncot, hiszen nem közvetlenül a csészére, vagy a főtengelyre hat, ellentétben a mai orsóknál alkalmazott megoldásokkal.

Szerkezeti okból a hajtókar fix balkezes, nem szerelhető át a jobb oldalra.

A tengelyek acélból, a perselyek bronzból vannak, a golyóscsapágy akkortájt még nem volt divat az orsókban. A kopásállóságot a zsinórvezetőhöz hasonlóan, itt is az anyagok minősége biztosította. Számottevő kopási nyomot egyébként egyedül a kúpkerekek viselnek magukon.

A dobemelés teljesen eredeti elgondolás szerint működik

A dobtengelyhez kapcsolódó, rafináltan csipkézett lemez csúszkát a fogaskerék hátoldalán lévő, széttárt ujjakra emlékeztető bütykök hozzák mozgásba. Igazán szellemes konstrukció!

A visszapillantást követően pedig most lássuk, mit tartottak átmentésre érdemesnek a tervezők a régi modellből az új 300X-be!

Rövid bemutatás

Méret:

40

Méretsor:

30, 40

Csapágyszám:

4+1

Visszaforgásgátló:

fokozatmentes

Fékrendszer:

elsőfék

Áttétel:

6,1:1

Súly:

325 g

Zsinórkapacitás:

200 m / 0,33 mm

Dob anyaga:

fém

Ház anyaga:

karbon

Tartozék:

1 db grafit pótdob

Ár:

19.500 Ft

A gyártó honlapja:

www.purefishing.com

A modern utód

Az orsó háza, talpa és rotorja műanyagból készült, kielégítően merev, masszív. A vonalvezetése sajátosan eredeti, a hajtómű ház alakján szinte követhető az orsó belső szerkezete. Az előd formatervezésére valamicskét emlékeztet az ovális alak.

Talán csak a hajtókar kialakításában fedezhető fel igazán közeli hasonlóság, ami egyébként valóban megőrzésre érdemes, szerencsés konstrukció is. A hajtókar tengelye csavarmenettel csatlakozik a tányérkerékhez, így teljesen holtjáték mentes a kapcsolat. Emellett a hajtókar lebillentése is egyszerű és célszerű - lötyögés tehát itt kizárva.

A dob spulni része levehető, a féket magában foglaló agyról

Praktikus elgondolás, hogy a dob zsinórtároló része különválasztható a féket tartalmazó központi résztől. Ez egyrészt egyszerűsíti a dobok cseréjét, másrészt nem kell feleslegesen egy másik fékrendszert is megfizetünk a tartalék dobbal együtt.

Hatszögletű alátétek a fékben: ez csakis francia találmány lehet, (Franciaország beceneve \'Hexagone\')

A jó fék a Mitchell 300X egyik erőssége. Hosszú utas, finoman szabályozható, letapadásmentesen működik. A maximális fékerő 2,5 kg, a hasznos szabályozási tartomány 3 fordulat.

A felkapókar görgője keménykrómozott, és golyóscsapágyon forog Az átváltó rugó természetesen spirálrugó

A felkapókar átváltása nagyon könnyen megy hajtókarral is, és egy jellegzetes, surranó hang kíséri. Ennek magyarázata a következő: Átváltáskor a felkapókart átváltó emeltyű egy ékpályára fut fel, éppen úgy, mint a többi orsónál. Az orsók többségénél azonban ez az ékpálya meredek, így hirtelen "löki át" a felkapókart, míg a Mitchellnél hosszú, "lankás" lefutású. A surranó hang tehát egy szerkezeti adottság, és abból következik, hogy átváltás közben a váltó emeltyű hosszan kíséri az ékpályát.

A könnyű váltásnak előnye és hátránya is van. Előny, hogy bármilyen helyzetben könnyen tudunk hajtókarral is váltani, ismeretlen a "se előre - se hátra" érzés. Hátrány lehet viszont, hogy esetenként a dobás lendületétől, akaratlanul is átcsapódhat a felkapókar, amire oda kell figyelni.

Az orsóhoz adott két dob magassága nem teljesen egyforma
A műanyag dob feltöltése szép...
...viszont a fém dob felső és alsó részére már kevesebb zsinór jutott a túlméretezett magasság miatt. Gubancolódós hajlamú fonott zsinórokhoz én inkább a másik dobot használnám
A görgős visszaforgásgátló korrekt módon teszi a dolgát
A kibontott hajtómű, a dobemelő rendszer, és a hajtókar csapágyai

A hajtómű könnyű, kellemesen sima futású, különösen a "nagy elődhöz" viszonyítva érzékelhető a kontraszt. A szerkezetet közelebbről szemügyre véve azt mondhatjuk, hogy szinte mindenben eleget tesz egy korszerű orsótól elvárható követelményeknek. Hogy miért csak szinte? Nos, egy első fékes orsónál a rotor stabilitása érdekében a főtengelyen az egyetlen golyóscsapágyon felül még egy (sikló)csapágynak is kellene lennie, a "csiga" rész mögött. A képen láthatóhoz hasonló, hátulsó csapágyazás nélküli csigákat, hátsó fékes orsókba szoktak építeni, ahol elegendő is az egyetlen csapágy, mivel a dob tengelye, mint egy gerinc, stabilizálja a hajtóművet. Itt viszont a dobtengely nem fut végig a házon, hanem a dobmozgató csúszkában végződik, ami két vezető rúdon fut. Nincs is ezzel különösebb gond, mondhatná bárki, csakhogy ezeknek az alkatrészeknek a holtjátéka végső soron összeadódik, és a rotor kotyogásában nyilvánul meg, ami sajnos nem elhanyagolható mértékű. A tányérkerék tengelyén lévő karcsú kis golyóscsapágyaknak is van kb. 0,1 mm lógása a tengelyen, tehát az illesztési pontosságok terén mindenképpen a régi Mitchell viszi el a pálmát.

Összegzés

A fenti néhány kifogás elsősorban a műszaki érdeklődésű horgászokat zavarhatja. Mindezzel együtt azonban a Mitchell 300X egy jól használható, szerethető kis orsó, és az említett problémákat kiküszöbölve pedig, még a "nagy neveknek" is komoly vetélytársa lehetne. Fő területe a könnyű pergetés, match és feeder horgászat.

A párhuzamos bemutatás alapján azt is láthattuk, hogy az eltelt 3 évtized alatt sok olyan technikai vívmány vált általánossá, amelyek révén az új orsó - nosztalgia ide vagy oda - mindenképpen felülmúlja a régit. A mostani erős mezőnyt tekintve nem valószínű ugyan, hogy a 300X-et évtizedek múlva is élő legendaként emlegessék, versenyképes ára, és jó használhatósága miatt azonban, sokan fogják ezt választani a mai kínálat forgatagában.

Product catalogue

Haldorádó
Cataloque

The Haldorádó 2025 product catalog has been published, turn to it!

Visit Cataloque
2021 Széchenyi napelem

10seconds until we redirecting you to the payment page.