ABU Suverän 4000 és CD6 4000 gyorsteszt

ABU Suverän 4000 és CD6 4000 gyorsteszt

Képzeljük el, hogy a közelmúlt ezredforduló táján Arkhimédész és Leonardo, az ókor és a reneszánsz két zsenije feltámad. Találkoznak az utcán, megörülnek egymásnak, és beülnek az első csehóba. Amíg rendelnek, a pultnál a TV-ben éppen Rex Hunt horgászműsora megy a Discovery Channelen. Tudósainkat felvillanyozza a peremfutó orsó látványa, és borozgatás közben kifundálnak egy gépezetet, ami ugyanúgy működik, mint a képernyőn látott szerkentyű. A kibontakozó konstrukció szokatlan és meghökkentő, de a hirtelen közénk pottyant feltalálókat nem kötik a konvenciók, ötleteik pattogva cikáznak, mint a biliárdgolyók a zöld posztón. A találmányt sebtében fel is vázolják az étlap hátuljára.Akár így is születhettek volna a most bemutatandó ABU középfékes orsók, amelyek újszerű műszaki megoldásai az előbbi kerge gondolatokat váltották ki belőlem.

Az előkelő Suverän a \'felsőházból\'...
... és a középkategóriás CD 6

De térjünk vissza egy hajtűkanyarral a fantázia világából a száraz tényekhez, és tekintsük át a műszaki adatokat!

Suverän 4000

CD 6 4000

Méret

40

40

Csapágyszám

6+1

5+1

Visszaforgásgátló

görgős, fokozatmentes

görgős, fokozatmentes

Fékrendszer

középfék

középfék

Áttétel

5,2:1

5,1:1

Súly

390 g

365 g

Zsinórkapacitás

170 m / 0,30 mm

170 m / 0,30 mm

Dob anyaga

fém

fém

Ház

fém

fém / műanyag

Tartozék

1 db fém pótdob

1 db fém pótdob

Ár

79.900 Ft

33.000 Ft

A gyártó honlapja

https://www.abu-garcia.com/home.cfm

Robbantott ábra

itt

itt

A két orsó "deréktól fölfelé" azonos felépítésű, vagyis a rotor, felkapókar, dob, fékrendszer és visszaforgásgátló szempontjából megegyeznek. Komolyabb eltérés közöttük főleg a hajtóművek terén van. A rotor és a dob mindkét tipusnál egyaránt alumínium ötvözetből készült. A Suverän háza és talpa szintén alumínium, a CD sorozatnál azonban a talp részt már műanyagból gyártották.

A CD 6-nál a hajtókarcsapágyakat befogadó rész anyaga alumínium, míg a hátsó borítás, és a talp műanyag
A Suverän teljes váza fémből készült

A képeken az is jól látszik, hogy mindkét orsónál szakítottak a hagyományos, házzal egybeépített talp + különálló fedél felfogással, helyette inkább a gépiparból ismerős, szimmetrikus hajtómű házat terveztek. Emiatt a szétszedés már maga egy kaland, hiszen a CD-nél például külső szemrevételezéssel egyáltalán nem kézenfekvő, hogyan is lehet belejutni az orsóba. Csak a dob levétele, és a fékrendszer lebontása után válnak láthatóvá a hajtómű külső borítását rögzítő csavarok.

A felkapókar a korszerű orsóknál szabványosnak számító felépítést követi. A golyóscsapágyazott görgő...
... és a nyomórugós átváltás szinte már kötelező felszereltségnek számít

A felkapókarnál említést érdemel még, hogy a csukló részek is fémből vannak, ellentétben az orsók többségénél e helyen alkalmazott műanyag alkatrészekkel. A "fém-pártiak" lelki békéjét szolgáló kialakítás azonban fokozott gondoskodást kíván a felhasználótól, ugyanis az egymáson csúszó fém felületek kényesek a közéjük kerülő homokra, igénylik a rendszeres tisztítást, és kenést.

A felkapókar a szokásosnál valamivel kevésbé nyílik ki, így dobáskor kissé fékezi a zsinór szabad lefutását
Az óriási lamellákkal felszerelt fék a Suverän és a CD egyik erőssége. A három súrlódó betét anyaga vékony, hajlékony műanyag lemez

A beállítást teljesen egyéni módon, a dob mögött elhelyezkedő bordázott gyűrűvel végezhetjük. A nagy felületű lamellák miatt a fék roppant erőteljes, a dob gyakorlatilag állóra fékezhető. Ajánlatos óvatosan bánni vele, mivel a szabályozó gyűrű viszonylag könnyen jár, a hagyományos orsóinkhoz szokott kézzel akaratlanul is túlszoríthatjuk. A szabályozási tartományt kb. egy fordulatra határolja be a lemezrugó összenyomhatósága, de ezen belül korrekt, egyenletes módon állítható a fékerő. A CD esetében egyébként nem tanácsos a kőkemény fék teljes erőtartalékát igénybe venni, mivel az orsó műanyag talpa ilyenkor már aggasztóan meghajlik. A Suverän fém lába azonban dacol a szélsőséges megpróbáltatásokkal szemben is.

Dobcsere alkalmával csak a spulni jön le, a fékszerkezet az orsón marad.
A Suverän bronz homlokfogaskerék - acél csigatengely meghajtása azokat a nosztalgiával emlegetett, régi modelleket idézi, amelyek elismertséget szereztek az ABU márkanévnek
A hajtómű elemeit precíz, forgácsolással megmunkált ház foglalja magában
A CD hajtóművében cink öntvény tányérkerék - bronz csiga erőátvitelt találunk, mint manapság az orsók túlnyomó többségénél
A befoglalást illetően azonban egyáltalán nem mindennapos megoldást választottak a tervezők

Mindkét típusra jellemző, hogy meglehetősen nagy, masszív golyóscsapágyak biztosítják a hajtómű sima futását. Szokatlan szerkezeti megoldás, hogy a hajtókar csapágyait zégergyűrűk tartják a helyükön a házban. Meg kell jegyezni, hogy a CD-nél a tányérkerék csapágyainak lötyögő illeszkedése egy kicsit illúzióromboló, a Suverän-nél azonban nincs ilyen probléma.

A rotor illesztése viszont mindkét orsónál egyaránt pontos, kotyogásmentes volt.

A dobemelő szerkezet az új ABU orsók egyik különlegessége

A teszt sorozatban a Zebco Rhino esetében láthattunk már példát hasonló konstrukcióra, hogy magára a dobtengelyre viszik fel azt a végtelenített, csigavonalú hornyot, amelynek révén a dob föl-le mozgatását biztosítják. Ennek köszönhető, hogy a hajtómű háza már-már valószínűtlenül kicsi, kompakt, hiszen a dobemelő mechanizmus nem foglal külön helyet. További előny, hogy a megszokottnál vastagabb, erősebb dobtengely végigfut a hajtómű házon, és a hátulsó vége egy vezető hüvelyben siklik, ezáltal fokozott stabilitást kölcsönöz a csigatengelynek is.

De az egyszerűsége és eleganciája mellett egy kis szépséghibája is van ennek a megoldásnak. Annak következtében, hogy a rotor és a dob egymással szigorúan szinkronban mozog, a felcsévélt zsinór ugyanazon a nyomon halad, ezáltal gyakorlatilag felmásolja a tengelyen lévő horony mintázatát a dobra.

A bordás mintázatú zsinórcsévélés mindkét ABU-ra jellemző szépséghiba, bár ez a dobási tulajdonságokat nem rontja

A hagyományos, különálló dobemeléssel működő orsóknál azért nem lép fel ez a jelenség, mert a "worm shaft" meghajtását végző, közvetítő fogaskerék fogszáma a csigáétól eltérő (pl 9 és 10), ennek eredményeképpen tehát minden periódus után egy kicsit arrébb tolódik a csévélés kezdő pozíciója, vagyis kisimul (pontosabban nem is képződik) a fenti képen látható bordázat.

Aki már látott szétszedett bicikli kontrát, az bizonyára ismerősnek fogja találni a görgős visszaforgásgátlót is

A visszaforgásgátló felépítése mindkét orsónál megegyezik. Működése kifogástalan, viszont ki- és bekapcsolásához hiába is keresnénk a megszokott kallantyút, ehelyett a rotor mögött elhelyezkedő rovátkolt gyűrűvel történik a váltás. Szerencsére ez nem az a kezelőszerv, amihez túl gyakran kellene nyúlni.

Összegzés

Az ABU a fenti orsóival igyekezett bizonyítani, hogy ma is mértékadó név az orsópiacon, és nem kíván belesimulni valamiféle kommersz, átlagos szürkeségbe. A Suverän és a CD műszaki, és formatervezési bravúrjai valóban elismerésre méltóak, bár az új ABU-k mérsékelt elterjedtsége egyben arra is utal, hogy mi, horgászok eléggé konzervatív népség vagyunk, és nehezen emésztjük meg a radikális újításokat.

Mindazonáltal ha valaki vonzódik az efféle műszaki csemegékhez, és olyan orsót szeretne, ami nem köszön vissza lépten-nyomon a vízparton, továbbá az előnyökért cserébe hajlandó a szokatlan kezeléssel is megbarátkozni, az ne keressen tovább: a CD-t vagy a Suverän-t éppen neki találták ki.

Product catalogue

Haldorádó
Cataloque

The Haldorádó 2025 product catalog has been published, turn to it!

Visit Cataloque
2021 Széchenyi napelem

10seconds until we redirecting you to the payment page.