Ismerkedés a Duna-völgyi-főcsatornával

Miután sikerült az élő Dunából eredményt elérni, barátaimmal úgy döntöttünk, próbáljunk meg minél több vadvizet belesűríteni a nyárba, így esett a választás a Duna-völgyi-főcsatornára, avagy a DVCS-re. Sok szép fogást láttam már innen, ez elég indíttatás volt ahhoz, hogy elinduljunk helyet keresni a következő kalandunkhoz. Hogy miként oldottuk mi ezt meg? Tartsatok velem és mindent elárulok…

Mielőtt belekezdenék, engedjétek meg, hogy pár szóban bemutassam a csatornát. A Duna-völgyi-főcsatorna a Ráckevei (Soroksári)-Dunából eredő Duna–Tisza-csatornából indul és Bajánál ömlik a Dunába. Átlagos szélessége 20-25 méter, néhol azonban keskenyebb, vagy pont az ellentettje. Mélysége 1-3 méter, hossza 117,5 km, területe 184 ha. Vize tiszta, nyáron hínáros, gyorsfolyású, mivel keskeny és mély. Partját nád, egyes szakaszokon pedig fák szegélyezik.

Partja növényzettel sűrűn benőtt…
… állásunkat ebben kell kialakítani

Mi alapján sikerült kiválasztani az általunk jónak vélt helyet? Mint minden vízen, de legfőképp vadvízen elengedhetetlen a megfelelő helyismeret. Igyekeztünk különböző social media felületekről, ismerősöktől, helyi horgászoktól aktuális infót gyűjteni, illetve érdemes a part mentén időt szánni a nádas megfigyelésére. Gyakorta megfigyelhető, ahogy az amur legeli a belógó nádat, ilyen helyeken célszerű az állásunkat kialakítani.
Mivel a nyári időszak célhala itt az amur, a csalogató anyagokat nekik kedvezve állítottuk össze. Célszerű akár több napos előetetést alkalmazni, ezzel is növelve esélyeinket. Mi is így tettünk.

Etetésre 2 egység Tejsavas kukoricát, illetve 1 egység natúr tigrismogyorót használtunk, nyakon öntve SpéciAdditive Kukoricatejjel, illetve FermentX Concentrate Tejsavas Ananásszal
A srácoktól eltérően én ezt a keveréket még kevéske C21 Vad ponty bojlival turbóztam fel, hátha felbukkan 1-2 ponty is az etetésemen
Az általam preferált csalik

Csalik terén próbáltam minél jobban leegyszerűsíteni a repertoárt. Quatro ananász pop-upot, BlendeX Vajsav-Mangó pop-upot, illetve FermentX gumi tigrismogyit használtam a kukorica és tigrismogyoró kikönnyítésére. A kukorica mindig 2 szem tejsavas volt, a tigrismogyoró pedig az újdonságnak számító Turbo Tigris N-butyric ízesítésben. Bedobás előtt minden alkalommal FermentX etetőanyagot gyúrtam az ólomra Tejsavas Betainos ízesítésben.
Szinte számomra is hihetetlen volt, hogy milyen gyorsan érkezett meg az első kapás. Bedobástól számítva nem telt el 1 óra sem, Ádám máris egy amurt fárasztott, mely a 2 szem kukorica + ananász pop-up kombóra csábult el.

Egy igazi csatornalakó
… és a súlya

A következő kapásra hajnali 5 óráig kellett várni, most én voltam a soros. Ádám halától eltérően ez most 1 szem N-butyric Turbo Tigris + 1 szem FermentX gumitigrisre érkezett.

Életem első csatornalakó amurja a kezemben. Borzasztóan örültem neki
Amurprofil
Nem sokkal később Patrik fáraszthatott
Gyönyörű torpedó a csatornából

Patrik egy számomra teljesen szokatlan, egyedi csalizást mutatott. Az előbbi amurt is ennek köszönhette. Lényegében a nád friss, zöld leveleit vágta méretre, ezt könnyítette ki gumikukoricával. Amilyen furcsa, olyan hatékony!

Patrik különleges csalizása
Próbáljátok ki ti is!

A megfelelő felszerelés kiválasztásánál sok tényezőt kell figyelembe venni. Nyár lévén az amúgy is erős halak a felmelegedett víz miatt még erősebbek, illetve rengeteg hínárt hoz a felszínen és a felszín alatt a sodrás. Ezeket figyelembe véve kell a felszerelésünket összeállítani. Zsinórból az ilyen helyeken a fonottat preferálom, ez könnyebben át tudja vágni hínárt. Rugalmatlansága miatt célszerű egy lágyabb, rugalmasabb botot választani hozzá.

Főzsinórom 28-as fonott
Ilyen hínártenger nehezíti itt a horgászatot, ez is indokolttá teszi a fonott főzsinór használatát
A vehemens kapások miatt elengedhetetlen a megbízható nyélfogó

Az utolsó 1 méteren nem tanácsos spórolni. Célszerű a lehető legjobb minőségű aprócikkek közül válogatni, hisz az amur gyorsan megmutatja a felszerelés gyenge pontját.

Az általam használt aprócikkek már a Dunán is bizonyítottak
A horgon abszolút nem tanácsos spórolni
Erről Patrik tudna mesélni…

Már rögtön az első túrát sikeresnek mondhattuk, hisz mindnyájunknak sikerült 1-1 amurt fognia. Ezen felbuzdulva a következő héten is kilátogattam – úgy voltam vele, addig kell ütni a vasat, amíg meleg.

Hajnali kapásom eredménye egy újabb csatornalakó torpedó
Ezzel az úszóval azért lehet lapátolni

Az ezt követő sikeres horgászatra szeptember első hétvégéjéig kellett várni. Az utolsó amur után bizony belefutottunk pár betlibe, vadvíz lévén ez nem annyira meglepő. Ez van, nincs mit tenni, mint tovább próbálkozni. Megérkezésem után volt 2 rontott kapásom, ami szörnyen bosszantó volt. Habár ez az éjszaka más volt, mint a többi, hisz még 2 kapással ajándékozott meg a csatorna, melyeket most sikerült halra váltanom. Se az etetésen, se a csalin nem változtattam most sem, kitartottam az eredeti terv mellett.

Egy kisebb…
… majd kora reggel egy nagyobbacska amur
Ilyen meseszép naplementében gyönyörködhet az, aki kilátogat a DVCS partjára…
… a napfelkeltéről nem is beszélve

Összegzésképp elmondhatom, hogy egy sikeres nyári időszakot tudhatunk magunk mögött, hisz mindannyian tudtunk eredményt felmutatni a DVCS-ből. Akik ismerik, tudják, hogy nincs ez itt mindig így, hisz a korábbi években mértéktelenül ment itt az orvhalászat, varsázás, áramozás, gereblyézés és hasonló illegális tevékenység, ami mostanra visszaszorulni látszik. Bízom benne, hogy előbb-utóbb teljesen meg fog ez szűnni, így egy igazán halbő csatornában horgászhat bárki, aki kedvet kap hozzá. Remélhetőleg ősszel a pontyok közül is tudunk fogni majd párat és arról is be tudok számolni nektek.