2012 a csukák éve nálam…

A szilvesztert kipihenve rögtön - mindjárt az év második napján - pergető botot ragadtam és elindultam a csípős hajnalban a csukákat kergetni. Horgászataim helyszíne Baranya megyében található, egy nagyon természethű horgásztó, ami tele van bokrokkal, ágakkal és kisebb-nagyobb medertörésekkel, amik a csukát tartják. A cikkben nem a csukát szeretném bemutatni, mert arról rengeteg írás található az Interneten, hanem saját tapasztalataimat a csukapergetésről.

Kora reggel érkeztem a tóhoz. Örültem, hogy a műcsalim nem koppan a tó felszínén. A hideg vízben nekem a plasztik csalik váltak be eddig a legjobban. Ebben a tiszta vízben legjobbak a fehér vagy motorolaj színű csalicsodák. A sekély, akadós részen ütésem sem volt, így hát átmentem a tó mélyebb részére, ahol meg is jött az első jelentkező. A parthoz közel kapta el a fehér twistert, és a hideg víz ellenére nagyon jól védekezett.

Az év első halának gyönyörű volt a mintázata

Ezt követően tovább vallattam ezt a részt, és hihetetlen élményben volt részem! Egymás után jöttek a krokodilok. Délig még 9 darab csukát sikerült fognom!

… volt köztük egy „kalóz” is :)

Pár nappal később ismét meglátogattam a tavat. Kedvemet az sem vette el, hogy a víz nagy részét jég borította, így is nekivágtam a horgászatnak. Csak a mélyebb vizeket tudtam horgászni, mivel a sekély részek be voltak fagyva. Az első kapásra nem is kellett sokat várni, a harmadik dobásra elkapta valami a bokrok mellett a kis wobblert.

Nem mindig a nagy műcsalikkal lehetünk eredményesek…

Ezután jó pár órát dobáltam eredménytelenül. Éppen egy narancssárga színű bokorugró villantó volt fent, amikor a stég előtt egy erős ütést kaptam - egészen a partig kikövette a műcsalit a hal. A megakasztás után lehúzott kb. 20 méter zsinórt és bement a jég alá, a jégpáncélt zsinórommal felvágta tudtam csak kivezetni (szerencsére a 0,17 mm-es fonott zsinórom bírta a jeget). Végül a lip grip segítségével partra emelhettem életem eddigi legnagyobb csukáját. Fogtam ugyan már ekkora csukákat, de azokat kishallal. Pergetve egy ekkora halat fogni hihetetlen élmény, rettentően boldog voltam.

Súlya 6,7 kg, hossza 92 cm volt a farok tövéig!
Természetesen C & R!

Ezután jött a tilalmi időszak, amikor nem zaklattam a csukákat. Már nagyon vártam az áprilist, hogy letesztelhessem az újonnan beszerzett műcsalikat. A felmelegedő vízben a sekély részeken úszó wobblerekkel próbálkoztam, amik maximum fél méter mélyre mennek le. A wobblerek színe szerintem nem olyan fontos, inkább a mozgásuk meghatározó, meg ugye az, hogy a vízoszlop megfelelő magasságában tudjuk vezetni őket.

Ez már nem április 1-jei tréfa!

A délutánig még jó pár példányt fogtam. Összességében a fogásokról annyit érdemes elmondani, hogy mindig a parttól 1-2 méterre kaptam a rávágást. Tehát a műcsalit sosem szabad idő előtt kivenni a vízből, mindig a part széléig kell vezetni!

Szép, hosszúkás példány. Egy vízbe dőlt stég mellett állt

A következő dobások üresek voltak, de délben megint megéheztek. Megjött a várva várt kapás, de a csuka elhibázta kétszer is, csak harmadszorra tudtam megfogni, de még ekkor is felülről tolta meg a műcsalit.

A nap utolsó kapásával érkezett

A horgászataimra gyakran a barátnőm is elkísér, de nemcsak jön, hanem horgászik is. Ezt a csukát még tavaly fogta fenéken döglött sügérrel teljesen egyedül, míg én a tó másik végén pergettem:

80 cm… kicsit megijedt tőle :)

Természetesen minden hal visszanyerte szabadságát. A felszerelésem egy 2,7 m hosszúságú és 40-60 g dobósúlyú bot egy 40-es méretű orsóval, ami bírja a fonott zsinórt. Fonott zsinórra az akadók miatt van szükség, hogy ha el is akadunk, a műcsalink ne vesszen oda.