Mitchell 300Xe gyorsteszt

Mitchell 300Xe gyorsteszt

Lehet örvendezni neki, vagy éppen berzenkedni ellene, de tény: mai világunk úgy van berendezve, hogy pár év leforgása alatt teljesen kicserélődnek a piacon a fogyasztási cikkek. Bevált, de elkopott cipője helyett hiába keresne a boltban ugyanolyat az ember, és nincs ez másképp a horgászcuccok vonalán sem. A cégek inkább a márkanevek szintjén próbálnak fenntartani valamiféle folytonosságot, hogy a jámbor fogyasztó ne veszítse el teljesen a fonalat. A Mitchell jól ismert „hívójele”, a 300X mellé tett, alig láthatóan halvány „e” betűvel jelzi, hogy apellál a korábban megszerzett hírnévre, ám a címkét viselő orsó már nyomokban sem emlékeztet népszerű elődeire. Hogy jó-e nekünk ez a változás, az hamarosan kiderül.

Méret:40
Súly:284 g
Áttétel:5,1 : 1
Visszaforgásgátló:görgős, holtjátékmentes
Fékrendszer:elsőfék
Csapágyak7+1
Zsinórkapacitás:185 m / 0,30 mm
Egy hajtókarfordulattal
feltekert zsinórmennyiség:73 cm
Ház anyaga:műanyag
Dob anyaga:alumínium
Tartozék:műanyag pótdob
Ár:15.500 Ft
A gyártó honlapja:http://www.fishmitchell.com/menu.cfm?
A hazai forgalmazó honlapja:http://www.purefishing.hu/

A 300Xe-nek létezik egy full extrás változata is. A 300Xe Gold kívülről pár aranycsíkkal és némileg magasabb összegű árcédulával, tartalmi téren pedig plusz két golyóscsapággyal és fém pótdobjával tér el a tesztünkben bemutatott alaptípustól.

Manapság, amikor valóban számtalan, jobbnál jobb horgászholmi között dúskálhatunk, sok múlik az apró részleteken, a tálaláson, és az első benyomáson. Az új Mitchell ilyen szempontból tipikusan „vevőfogó” orsónak mondható, amit elsősorban a küllemének köszönhet. Egy kicsit más, mint a többi, és ez jót tesz neki. De természetesen nem esünk a felületesség csapdájába, a szépség méltatása után szokás szerint igyekszünk a dolgok mélyére ásni.

A selymes, fekete bevonat nem csak kellemes tapintást kölcsönöz az orsónak, de a fémes betétekkel együtt esztétikai élménynek sem utolsó. A matt króm hatású hátsó burkolat és a kerek takarólemezek remekül harmonizálnak az orsó vonalaival
Illik az összképbe a hajtókar is. Javára válik, hogy eltér a mostanában divatos, esztergált kiviteltől. A jó tapintású fogantyú és a csúszásmentes, bordázott szorítócsavar is dicséretre méltóan felhasználóbarát

Az orsó műanyag alapú, a cég által „polymer body”-ként aposztrofált vázzal rendelkezik. Van bizonyos rugalmassága, ám alapvetően igen szívós, merev anyagról van szó. A rotor villái erőből megmarkolva talán ha egy milliméternyit közelednek a dobhoz, de „üzemi” körülmények között messze nem éri őket ilyen durva behatás. A másik kritikus elem, a talp is alig moccan, meg se kottyan neki a goromba feszegetés.

A szerkezet futása sima, mintegy 15 fordulatig pörög a felgyorsított, majd elengedett hajtókar. Zavaró kotyogás vagy holtjáték sem a csészénél, sem a hajtókarnál nem mutatkozik.

A hajtókar kapcsolódási holtjátékát tengelyvég cakkozott kialakításával küszöbölték ki
A felkapókar éppen a kellő erővel, egzakt, kulturált kattanással vált. Csészefék ugyan nincs, de nem is hiányzik - a spontán átcsapódás esélye minimális. A nevetségesen egyszerű szerkezet megbízhatóságához se fér kétség, hiszen mi tudna ebben elromlani?
A V profilú görgő gátolja a sodratok felhalmozódását a zsinóron. A nagy átmérő, a kemény krómbevonat, és a golyóscsapágyazás egyaránt a zsinór megóvását szolgálja
A belülről könnyített alumínium dobon rugós fém nyelv produkálja a finoman csilingelő racsnihangot

A Daiwa Infinity tesztje óta nem meglepő, hogy a kulisszás dobemelésű orsók új generációja zsinórprofil tekintetében versenyképes lehet a végtelen csigás megoldású modellekkel.

Jó tervezéssel gyakorlatilag teljesen kiküszöbölhető a korábbi konstrukciókat sújtó hullámos zsinórkép, ezáltal egyszerűbb, olcsóbb, és jó értelemben véve igénytelenebb mechanikával érhető el ugyanaz a cél.

A csúszka vájatának kiképzése gyakorlatilag megegyezik a fent nevezett, mércének számító modellével
A csúszka működés közben alig ér hozzá az excenter csapos fogaskerékhez

A dobemelést végző csúszkát a felső vezető sín és a hajtóműház belsejében kiképzett bordák vezetik meg olyan módon, hogy menet közben alig érintkezik az alatta forgó fogaskerékkel. A jó megvezetés külső jele, hogy irányváltáskor is stabilan áll a dob, nem riszálja meg magát a fordulóknál, mint az olcsóbb orsók esetében ez gyakran tapasztalható.

A dobemelő fogaskerék golyóscsapágyon forog, ezzel is csökkentve a súrlódást és kopást
A műanyag pótdobon szinte tökéletesen áll a zsinór. A kitöltés egyenletes, és a profil is párhuzamos
A fém dobnál a perem alatt kis kitöltési hiány tapasztalható, amit alátétzsinórral észrevétlenné tehetünk
A képen is jól látszik, de tolómérővel lemérve egyértelmű, hogy a fém dobon 1 mm-rel magasabbra méretezték a zsinórt befogadó részt. Nem kellett volna

Összességében elfogadhatóan, párhuzamosan áll a zsinór mindkét gurigán, de a fém dob zsinórprofilja egy kis feltöltési kozmetikára szorul. Kísértetiesen hasonlít a helyzet a 300X-re, ahol szintén ugyanezt a jelenséget tapasztaltuk.

Elvileg ilyenkor kellene 1-2 alátétet kivenni a dob alól, hogy peremig kitöltse a zsinór (felül fontosabb a jó feltöltés, a spulni alján gyakorlatilag nem zavar a hiány). Ez csak azért nem megoldható, mert nincsenek plusz alátétek, tehát marad az alátétzsinóros korrekció, ha valaki abszolút makulátlan zsinórprofilt szeretne. Egyébként legfeljebb gubancolódós hajlamú fonottnál okozhat néhány macskát, ha elmarad a kiigazítás, monofil zsinórral használva észre se veszünk ilyen kis eltérést.

A fék szerkezete nem szolgál meglepetéssel Régóta bevált konstrukcióról van szó, melynek teljesítménye a legnagyobb elvárásoknak is megfelel.

A hibátlanul sík acéltárcsák, a nagy, zsírozott filckorongok…
… és a vaskos, erős nyomórugó együttesen teszik a féket tökéletessé

Nem túlzás tökéletes fékről beszélni, a Mitchellen aligha lehet túltenni ezen a téren. Az öt kilóig fokozható fékerő bármely állásnál abszolút egyenletes. A szabályozási úthossz nincs túlzottan széthúzva, de éppen elég a pontos beállításhoz. Két fékcsillagfordulat fedi le a hasznos tartományt, vagyis nem kell hosszasan ide-oda tekergetni, hanem egy csuklómozdulattal szoríthatunk, vagy nyithatunk a féken, ha a szükség úgy hozza.

A vékony lemezrugó adja a fékcsillag finoman röcögő hangját
A mérsékelt áttétel (5,1 : 1), és a korrekt csapágyazás különösen masszív hajtóművet eredményezett

A peremfutó orsóknál tapasztalható „csapágy-infláció” kapcsán már számos szerző leszögezte, hogy négy golyóscsapágyra van igazából szükség, ezeknek a helye pedig a hajtómű egymásra merőleges tengelyeinek két végén van. Ez teljesen világos és logikus, csak nem olyan könnyű megcsinálni, mint amilyennek látszik. A tányérkerék az egyszerűbb eset, hiszen mindkét oldalon bőven van hely a csapágyaknak. A gond a csigánál szokott kezdődni, ugyanis a tányérkerék felőli végén már nemigen van hely egy golyóscsapágy számára. Ezért a fogazott rész mögötti rövid tengelycsonk rendszerint csak az orsóház furatában támaszkodik, ami jobb esetben egy műanyag persellyel van kibélelve. Csak kevés - általában drága, vagy nagyméretű - orsónál találunk ezen a ponton golyóscsapágyat, ami szükségszerűen nagyon kicsi az orsó többi részéhez viszonyítva, hiszen valahogy el kell férnie a tányérkerék „hóna alatt”. Ezt a dilemmát oldja fel a Mitchellnél látható megoldás olyan módon, hogy a csiga hátsó csapágyát kihozza a tányérkerék „árnyékából”. Ezzel ugyan közelebb kerül egymáshoz a két alátámasztási pont, ennek árán viszont egy normális méretű, teherbíró csapágy kaphat helyet a főtengelyen. Így már érthető, hogy a rotor nyugalmi helyzetben egy cseppet sem kotyog, és a terhelésnél fellépő oldalirányú feszülést is könnyen elviseli.

További megtámasztást ad a csigának a csapágyak között elhelyezkedő, tűgörgős visszaforgásgátló
A hat görgő, a vastag falú központi acélhüvely és a meredek lefutású görgőpályák együttesen eredményezik a visszaforgásgátló kifogástalan működését. A rotor egy gondolatnyit sem rugózik vissza, úgy megáll, mintha falba ütközne

Összegzés:

Röviden: kicsi, szép, erős.

Az új Mitchell meglepően csekély súlya és karcsúsága ellenére rendkívül masszív, teherbíró belsővel rendelkezik, ami pergető szempontból nem rossz párosítás. Az erőssége alapján a 15-20-as fonott zsinórt is vígan elbírja, de kompakt mérete és kis tömege szerint akár egy könnyű, domis-sügeres botra is rászerelhető. Ha ehhez még hozzávesszük viszonylag mérsékelt árát, ami bőven alatta marad a húszezres lélektani határnak, akkor megállapíthatjuk, hogy egy többé-kevésbé univerzális pergető cucc összeállítása nem vezet szükségszerűen anyagi romláshoz.

* Amennyiben nem jelennek meg a kommentek, úgy szükséges a böngészőben bejelentkezni a Facebook profiljukba!

10másodperc múlva átirányítunk a fizetési felületre.