Nevis Metalim 3500 gyorsteszt

Nevis Metalim 3500 gyorsteszt

Nincs könnyű dolga manapság egy feltörekvő, új márkának, ha a horgászcikkek erős kínálati piacán állva akar maradni. Egyelőre az újdonságoknak kijáró, fenntartásokkal vegyes kíváncsiság övezi a 2009 elején felbukkant Nevis orsókat is, hiszen ilyen rövid idő alatt még viszonylag kevés tapasztalat gyűlhetett össze róluk. Szeretnénk megkönnyíteni az ismerkedést azzal, hogy képekben és filmen is bemutatjuk néhány Nevis orsó belső szerkezetét. Tekintettel a javában tartó rablóhal-szezonra egy pergető orsóval kezdjük a sort.

Mivel nekem sem volt túl sok előzetes ismeretem a Nevis márkáról, kicsit körülnéztem a Neten, mielőtt belevágtam volna az érdemi munkába. A Google kereső 70 millió feletti találatot adott a „nevis” szóra. Megtudtam, hogy Nevis egy karib-tengeri sziget, St. Kitts és Nevis miniállam egyik tagja.

Ez itt Nevis. Tenger, homok, pálmafák, meg ami csak kell (forrás: www.nevis-fyi.com/Blog/)

A „nevis fishing”-re bő kétmillióra szűkült a kör, és annyiban változott a helyzet, hogy a fenti környezetben fülig érő szájú, lebarnult emberek pózoltak nagy kardhalak és egyebek társaságában. Na ebből elég, mert máris elment a kedvem ettől a lucskos októbertől. A „Nevis orsó” szavakra már tízezer alatt maradt a találatok száma, közöttük Haldorádós cikkek is sorakoztak szép számmal. Nos, ez mától eggyel több lesz, szépen felzárkózunk a 70 millióhoz :-)

A karibi kaland után bontsuk ki végre azt a dobozt, és nézzük az orsót!

NEVIS Metalim 3500
Méret3500
Tömeg290 g
Áttétel1 : 5,0
Visszaforgásgátlóholtjátékmentes, tűgörgős
Fékrendszerelső fék
Csapágyak11+1
Dobperem átmérője45,4 mm
Zsinórkapacitás200 m / 0,25 mm (mély dob)
200 m / 0,20 mm (sekély dob)
Zsinórbehúzás sebessége71 cm / hajtókarfordulat
Ház anyagaalumínium
Dob anyagaalumínium
Tartozékpótdob
Ár16 990 Ft

Meg kell mondanom, hogy határozottan jó formájú, kompakt szerkentyű ez a Metalim, olyan egykezes venyigére való kis „izomtibor”. A selymes grafitszürke festés hatására már-már elfogultságot jelentek be, de próbálom őrizni tárgyilagosságom. A név által sugallt „metál érzés” is átjön, a talp és a rotor olyan keményen áll, mint a vasúti sín, ezt imádni fogják a full-fém fanatikusok. A betekerős hajtókartól megint csak felszalad a szemöldököm a homlokomra, hiszen ebben az árkategóriában egyáltalán nem megszokott ez a perfekt megoldás. Megtekerve szépen fut a szerkezet, bár nem pörög ki a világból. Van egy enyhe bejáratós jellege a friss zsírozás és a hajtómű pontos hézagolása miatt.

A menetes hajtókar abszolút kotyogásmentes csatlakozást biztosít
A dobok eltérő kapacitása jól illik egy vélelmezhető 15-ös fonott - 25-ös monofil alapfelálláshoz. A két dob jelzése is eltér, a 3500Z jelű a kisebb, a sima 3500 a nagyobb befogadóképességű spulni
A zsinórprofil igényes pergetőorsóhoz méltó

Most néhány kép erejéig felfüggesztem az ájuldozást, mert a tüzetesebb szemlélődés eredményeképpen találtam pár bosszantó apróságot is a számos pozitívum mellett.

A dob alátétje nagyon könnyen lejár a tengelyről. Dobcserénél vigyázni kell rá, mert hajlamos feltapadni a dob aljára, és képes egy óvatlan pillanatban orvul leesni valami lehetetlen helyre
Nem a legszerencsésebb megoldás a dob első síkjából kiemelkedő fékcsillag, melynek peremére könnyen feltekeredhet a zsinór, amikor nem figyel oda az ember
A görgőt tartó csavar fejét általában be szokták süllyeszteni a felkapókar csuklójába. Ez itt mintha egy kicsit jobban kiállna a kelleténél

Az igazsághoz tartozik, hogy egy fél napot dobáltam próbaképpen a Nevis-szel, főleg annak ellenőrzése céljából, hogy ezeken a kiálló dolgokon valóban fennakad-e a zsinór. Nos, a fékcsillagra ezalatt kétszer tekeredett rá a 15-ös fonott, ugyanakkor a fentebb körbeaggódott csavarfej a gyakorlatban nem okozott semmi problémát.

A görgőről máskülönben csak jót lehet mondani. Nagy méreténél fogva nem töri meg a zsinórt, nesztelenül, könnyen forog a golyóscsapágyán
A fék is csak felsőfokú jelzők társaságában említhető. Széles tartományban, finoman szabályozható, abszolút egyenletesen adja a zsinórt, és nincs akkora hal, amihez a 4 kg feletti maximális fékerő ne lenne elég. Ráadásul még ott van a dobban két csapágy is
Az orsóházba integrált visszaforgásgátló nem képez különálló egységet. Egyből „harap”, nincs semmi visszarugózása
Ritka megoldás: a hajtóműfedél 3 csavarjából kettő az egyik oldalon van, egy a másikon
A vezetőcsapok révén pontosan tájolt, szorosan illeszkedő fedelet leemelve elénk tárul a precíz hajtómű
Itt is pontos az illeszkedés, alig akart kijönni a házából a csiga(biga), és szerelvényei
A duplán csapágyazott bronz csiga hajszálnyi kottyanást sem enged a rotornak
Az egész hajtóművet mintaszerűen látták el csapágyakkal, melyek illesztése ugyancsak dicséretes pontosságú. A tányérkerék tengelye természetesen - a menetes hajtókarnak megfelelően - rozsdamentes acélból van. Figyelmet érdemel továbbá a dobemelő csigatengelyt meghajtó fém fogaskerék is, hiszen ezen a helyen más gyártmányoknál inkább a műanyag alkatrész a jellemző

Csapágylista
Tányérkerék2
Csiga2
Dobemelő csigatengely2
Zsinórvezető görgő1
Dob2
Hajtókar fogantyú2
Visszaforgásgátló1
Összesen11+1

A kiürült ház részletei és megmunkálása is igényes kivitelezésről tanúskodik. Szorosan passzol minden és sehol egy sorja
Csukákról álmodik a Nevis Metalim az őszi holtágon, de aznap éppen nem ettek ezek a nyavalyások ;-)

Összegzés:

Annak ellenére, hogy a „felhasználói felületen” akad néhány finomításra szoruló pont, ígéretes orsónak tartom a Nevis Metalimot. Lényegében mindene megvan, ami egy komoly pergető orsótól elvárható, és nem kérnek el érte egy kalap pénzt. A mérete is jól eltalált, éppen megfelel a Magyarországon leggyakoribb könnyű-közepes műcsalis módszerekhez. Ha a következő szériákban korrigálnák ezt a pár említett apróságot, és esetleg kicsit kiszélesítenék a méretsort, akkor a Metalim alaposan átrendezhetné a pergető orsók hazai piacát.

Az orsó szétszedéséről és tesztjéről az alábbi videofilm szolgál további részletekkel.

Kép és szöveg: Benyhe János
Videó: Takács Péter

* Amennyiben nem jelennek meg a kommentek, úgy szükséges a böngészőben bejelentkezni a Facebook profiljukba!

10másodperc múlva átirányítunk a fizetési felületre.