A Shimano név hallatán a horgászok többsége elsősorban a "kékvérű arisztokratákra" gondol, és hajlamos egy legyintéssel elintézni az economy vonalhoz tartozó egyszerűbb és olcsóbb típusokat. Mikor januárban egy barátom betoppant hozzám, hogy eldicsekedjen Karácsonyra akciósan (alig 10.000 Ft-ért!) vásárolt Nexave orsójával, nekem is uralkodnom kellett magamon, hogy elnyomjak egy elnéző mosolyt. Barátom kíváncsi volt, hogy vajon mi lehet a szerkezetben ezért a pénzért, így hát egykettőre szétkaptuk az új szerzeményt. Most pedig megosztom benyomásainkat a Haldorádó látogatóival is.
Shimano Nexeva 4000 R - rövid bemutatás
Méret: | 40 |
Méretsor: | 3000, 4000 |
Csapágyszám: | 4 |
Visszaforgásgátló: | 24 ponton záró |
Fékrendszer: | hátsófék |
Áttétel: | 5:1 |
Súly: | 325 g |
Zsinórkapacitás: | 180 m / 0,30 mm |
Dob anyaga: | grafit |
Ház anyaga: | karbon |
Tartozék: | 2 db pótdob |
Ár: | 11.300 Ft |
A gyártó honlapja: | |
Robbantott ábra: |
Az orsó háza és dobja, a Shimanonál több mint egy évtizede alkalmazott, bevált XT-7 karbon anyagból készült, tehát meggyőzően merev, kemény. Az orsóval járó 3 dob lehetővé teszi, hogy a horgászmódszerek széles skáláját gyakorolhassuk ugyanazzal az orsóval, ami komoly tényező lehet egy kispénzű horgász szemében.
Örömmel nyugtáztuk, hogy a felkapókarnál semmi engedményt nem tettek a "nagyokhoz" képest. Nagy átmérőjű, golyóscsapágyazott zsinórvezető görgőt, és nyomórugót találtunk a Nexave-ban is.
A dob feltöltését értékelve ért bennünket következő meglepetés. A zsinórprofil bármelyik nagy nevű orsóval kiállja az összehasonlítás próbáját, semmiféle "ahhoz képest" meg "ezért a pénzért" jellegű mentegetésre nem szorul rá.
A hajtóműbe pillantva gyorsan összegeztük a látottakat: bronz csiga, öntvény tányérkerék, excenter kerekes dobemelés. A csapágyazás teljesen rendben van, a csigatengelyen, és a hajtókarnál mindkét oldalon jó minőségű, zárt golyóscsapágyak biztosítják a sima futást. Az illesztések enyhe kotyogását nem találtuk zavaró mértékűnek.
Az viszont semmiképpen nem fért a fejünkbe, hogy a látszólag egyszerű dobemeléssel miképpen érik el a hibátlan zsinórfelrakást, így tovább kutakodtunk.
A hagyományos megoldásoknál köztudottan gondot okoz, hogy a dobemelés a holtpontok közelében lelassul, míg középen felgyorsul, ennek következtében a dob tetejére és aljára púposan, a közepére pedig horpadtan kerül fel a zsinór (A témáról bővebben a "Hogyan válasszunk pergetőorsót" című cikkben).
A Shimano fejlesztői az alkatrészek különleges kialakításával sikeresen kompenzálták ezt az olcsó orsókra jellemző fogyatékosságot.
Érdemes egy kicsit kielemezni a frappáns megoldást!
A fogaskeréken kisebb kerület mentén helyet foglaló V alakú bütyök, és a mélyebben elhelyezkedő kényszerpálya összjátéka révén, a középső pozíciókban a dob mozgása viszonylagosan lelassul. Az irányváltások közelében a kerék külső kerülete mentén lévő U bütyök veszi át a főszerepet azzal, hogy egy hirtelen lökést ad a nyolcas alakú pálya elkeskenyedő részének, kiküszöbölve ezzel a holtpont környékén való lelassulást, és ezzel a zsinórfelrakási hibát is.
A dob mérete igazodik a dobemelés mértékéhez, tehát nem túlzottan magas. Szerencsére a tervezők nem estek bele abba a hibába, hogy a vonzó látszat kedvéért hosszított dobot tegyenek az orsóra, így szerényebb, olcsóbb szerkezettel sikerült teljesen elfogadható zsinórkezelést produkálni. Vagyis a Nexave sem ejt csorbát a Shimano orsók e téren kivívott jó hírnevén. Az pedig már a marketingesek találékonyságát dicséri, hogy a fent részletezett konstrukciót "Shimano Smooth Cast"-nak (síma dobás), röviden SSC-nek keresztelték el, támogatva ezzel a megjegyezhetetlen varázsigék és rövidítések további zavartalan burjánzását.
A visszaforgásgátló szerkezet kilincsműves felépítésű, de a régi megoldásokat minden tekintetben felülmúlja. Az egy generációval korábbi orsók többségénél a főtengelyen elhelyezett 6 fogú kilincskerék gátolta meg a visszaforgást. A Shimano jó 15 éve vezette be azt a - maga korában jelentős előrelépésnek számító - újítást, hogy a csésze belső palástján kialakított fogazat vette át a kilincskerék szerepét.
Ha a dob kerületét a kerek szám kedvéért 12 cm-nek vesszük, akkor könnyen kiszámolható, hogy a 24 borda 5 milliméterenként állítja meg a forgásban a csészét. Joggal nevezték ezt annak idején a katalógusokban "holtjáték mentes" visszaforgásgátlásnak. A megoldásból eredő további előny, hogy a hajtóművet egyáltalán nem teszi ki terhelésnek, ráadásul a csésze nagy átmérője mentén, jóval kisebb erők ébrednek bevágáskor, a kisméretű kilincskerékhez viszonyítva.
Komfortérzés szempontjából ez a visszaforgásgátló ugyan nem vetekedhet a legkorszerűbb, görgős rendszerűekkel (ezért is szorult ki a mai csúcsmodellekből), a használati értékét tekintve azonban megközelíti azokat.
A fékrendszer tekintetében nincs oka szégyenkezni a Nexave-nak, hiszen a hátsó fék a drágább Shimano modellekével azonos kialakítású. A 4 darab műanyag súrlódó betét, és a masszív spirálrugó megteszi a magáét. A 3 kg-os maximális fékhatás és másfél fordulat szabályozási tartomány, még az elsőfékes orsók között is elfogadhatónak számítana, a hátsó fékes mezőnyben pedig a legjobbak között van a súlycsoportjában. Letapadást, akadozást egyáltalán nem tapasztaltunk.
Összegzés
A Nexave egy szolid, szerény, de nagyon tisztességesen megcsinált orsó, egy átlagos horgász átlagos igényeihez méretezve. Számos horgászmódszer sikeres gyakorlását lehetővé teszi, különösebb kompromisszum nélkül. Elfogadható ára révén nyugodtan ajánlható kezdőknek, fiataloknak, és bárkinek, aki nem engedhet meg magának csillagászati árú orsót, de lecserélni sem akarja 1-2 szezon után.