Shimano Stella FA 4000 és FW 4000 gyorsteszt

Shimano Stella FA 4000 és FW 4000 gyorsteszt

Sorozatunk eddigi részeiben - egy-két kitérőtől eltekintve - elsősorban pergető orsókat tettünk vizsgálatunk tárgyává. A tematikának megfelelően az első szakasz méltó lezárásaként a Shimano e két remekét választottuk. Valószínűleg keveseknek adatik meg, hogy Stellára cseréljék meglévő orsóikat, ennek ellenére talán mégsem lesz hiábavaló bepillantani a jelenlegi élvonalat megtestesítő két csodamasinába.

Shimano Stella FA
Shimano Stella FW

FW 4000

FA 4000

Súly:

255 g

350 g

Áttétel:

5,2:1

5,2:1

Visszaforgásgátló:

Görgős, fokozatmentes

Görgős, fokozatmentes

Fékrendszer:

Első fék

Első fék

Csapágyak:

14 + 1

14 + 1

Zsinórkapacitás:

100 m / 0,30

160 m / 0,40

Ház:

Magnézium / alumínium

Alumínium

Dob:

Alumínium

Alumínium

Ár:

143.000 Ft

142.200 Ft

Gyártó honlapja:

www.shimano-europe.com

Robbantott ábra:

itt

itt

A két Stella majdnem egyforma - de azért mégsem. Az eltérés nem olyan nagy közöttük, ami indokolná a különálló cikkben való bemutatásukat, viszont kár lett volna bármelyiket is kihagyni az ismertetésből.

Az FW jelzésű Stella az édesvízi kivitelű változat (FW = freshwater), míg az FA betűjelű típus tengervízre is alkalmas. Ennek megfelelő a ház anyagának megválasztása is. Az FW (a Biomaster-hez hasonlóan) magnézium ötvözetből készült, ami rendkívüli könnyűsége és szilárdsága mellett kevésbé tűri a korróziót, mint a tengervízálló, alumínium ötvözet alapanyagú FA. Az alapanyagok különböző voltát egyébként az önsúlyok közel 100 grammnyi eltérése is mutatja (a katalógusban és a honlapon ugyan 255 g-ot adnak meg az FA-ra is, de az orsóhoz mellékelt kis könyvben már a valós adat szerepel).

Az FW nem csak az anyagában, hanem néhány további vonásában is emlékeztet a Biomasterre, mint például a kis mélységű dob, és a lebillenthető hajtókar megoldása. Az FA becsavarható hajtókarja viszont a Twin Powerrel állítható párhuzamba.

A Stella FW-hez mellékelt, utólag beszerelhető lendkerék

Máris szembesülünk a luxuskivitel első jeleivel: akinek nem elég pörgős, lendületes a szuperkönnyű FW járása, az beszerelheti a rotorra a mellékelt lendkereket, amivel aztán igazi búgócsiga lesz a műszerből, természetesen némi súlynövekedés árán.

Mindkét orsónak tartozéka egy praktikus, tépőzáras, neoprén tasak, amelyet botra szerelt állapotban is lehet használni.
A Stella FW légiesen csipkés dobja szemet gyönyörködtető látvány

Mindkét orsó dobja nagy műgonddal kivitelezett, esztétikus darab. Kár, hogy orsónként csak egy-egy jár belőle, vagyis a pótdob nem tartozék.

Sajnos a megszokott zsinórcsíptetőt nem találjuk meg a dobon, helyette egy gumi pánt szolgál a zsinór rögzítésére, és egyúttal védi is azt.

A zsinórcsévélést vizsgálva azt tapasztaljuk, hogy a Stellák még a Shimanoktól eddig megszokott kiváló tulajdonságokat is felülmúlják. Az újításként bevezetett, rendkívül lassú dobemelésnek köszönhetően (kb. 6 hajtókar fordulat tesz ki egy föl-le periódust) nagyon szépen, párhuzamos menetekben kerül a felcsévélt zsinór a spulnira. A lassítás szerkezeti megvalósítására a hajtóműnél még visszatérünk.

A Stella FW dobja éppen megtelt egy tekercs 0,17-es Fireline-nal
Az FW fékjében a Shimano orsóknálnál jól bevált filc lamellák vannak. A kép alsó részén látható alátétek a dob magasságának - és ezáltal a feltekercselt zsinór profiljának - beállítását szolgálják
Az FA dobja karbon fékbetétekkel van felszerelve

A fékek hatékonysága és minősége - az eltérő anyagok ellenére - egyaránt kiváló. A maximális fékhatás 6 kg körül van mindkét típusnál. A szabályozási tartomány az FA esetében 3, míg az FW-nél 4,5 fordulat. A dobok síma forgását két golyóscsapágy segíti.

A gumitömítés nem engedi a vizet a féklamellákhoz szivárogni

A felkapókar filigrán, de szívós, erős anyagból készült. A véletlen átváltás megakadályozására szolgáló beépített fék miatt a hajtókarral való átváltás már-már kényelmetlenül nehéz (FA), érdemes tehát rászokni a kézi váltásra. A görgő foglalatának olyan a kialakítása, hogy a zsinór felakadásának esélye minimális.

A felkapókar görgő alá is jutott kettő a 14 golyóscsapágyból
Csapágyak mindenütt. Újabb 2 darab, a hajtókar fogantyúban (az FA-hoz egyébként egy marokba illő, nagy \'gömböc\' fogantyú is jár tartozékként)
A rotort rögzítő anya is csapággyal van kibélelve

A lebegő tengely (Floating Shaft) koncepciót továbbfejlesztve, a dobtengely kilépési pontjánál is elhelyeztek egy golyóscsapágyat, ami az itt fellépő összetett mozgás forgó komponensével összefüggő súrlódási veszteségét csökkenti, ezzel is hozzájárulva a Stellák rendkívül könnyű futásához.

Dávid és Góliát.

A Stella FA orsók a képen látható sötét acélszürke színű, kiváló minőségű ARB csapágyakkal (Anti Rust Bearing, korrózióálló csapágy) vannak felszerelve. Ezek azonban, mint látható, nyitott csapágyak. Ez egy oldalról előny, mert karbantartáskor a kenőanyag utánpótlása megoldható, azonban egy okkal több arra, hogy ne adjuk oda az orsót óvodás korú gyermekünknek homokozni :), és persze mi magunk is ennek tudatában bánjunk vele.

Az FW szériában a megszokott, fényes színű, zárt csapágyak találhatók, ezekbe nehezebben jut be az esetleges szennyeződés.

A felhasználó a fedél leszerelése nélkül végezheti el a hajtómű kenését, az olajozó nyíláson keresztül (FA)
A visszaforgásgátló a kompakt felépítés érdekében közvetlenül az orsó házában (nem különálló tokban) helyezkedik el. Az erőteljes külső acélgyűrű nagy igénybevételre van méretezve

Érdekesség, hogy a Stella FA visszaforgásgátlóját egyáltalán nem lehet kikapcsolni! Ezt azzal magyarázzák, hogy - tengeri konstrukció lévén - a sós víz bejutásának esélyét csökkenti, ha minél kevesebb kezelőszerv van az orsón. Mindenesetre a hajtókarral való fárasztás hívei le kell, hogy mondjanak a Stella FA-ról, mert ezzel biztosan nem fog menni a dolog...

Nem csalás-nem ámítás, a visszaforgásgátlót ki/bekapcsoló kallantyúnak nyoma sincs!
A hajtómű elemei, \'kicsontozva\'

Érdemes ezen a képen egy ideig szemlélődni, találunk néhány újdonságot!

A tányérkerék kopásálló kerámiabevonattal van ellátva, és csavarok rögzítik a különálló, acél tengelyhez.

Itt érhető tetten a dobemelést lassító mechanizmus működése is: a bronz csiga a közös tengelyű, eltérő emelkedésű csiga pár (fekete/fehér) közvetítésével hajtja meg a dobemelő tengely (worm shaft) fogaskerekét.

Természetesen minden forgó tengely, mindkét végén golyóscsapágyon fut. Az illesztések pontosak, hibátlanok, ahogy az egy ilyen orsótól el is várható.

Összegzés

A Stella minden pergető horgász álma, nem véletlenül. A Shimano zászlóshajója az esztétikus külsőt, az erőteljes, de ugyanakkor precíz és finom járású szerkezetet, és a legapróbb részletekig átgondolt, kiérlelt műszaki megoldásokat egyesíti magában. Vitathatatlanul a csúcsot képviseli minden tekintetben, így persze az árában is. Sokunkat csak az utóbbi, nem elhanyagolható szempont tart vissza a beszerzésétől, de aki megengedheti magának, annak csak ajánlani tudom.

A szerényebb anyagi lehetőségekkel rendelkező horgászok vigasztalására végül megjegyzem, hogy az orsók (és természetesen minden egyéb árucikk) minőségével nem egyenes arányban, hanem hatványozottan nő az áruk. Vagyis "alulnézetből" ez annyit jelent, hogy egy tízszer annyiba kerülő orsóval azért nem tízszer olyan jó horgászni...

* Amennyiben nem jelennek meg a kommentek, úgy szükséges a böngészőben bejelentkezni a Facebook profiljukba!

10másodperc múlva átirányítunk a fizetési felületre.