Shimano Super Aero 4000F gyorsteszt

Shimano Super Aero 4000F gyorsteszt

A Super Aero a ma forgalomban lévő orsók között túlélőbajnoknak számít. Elődei a 90-es évek elején tűntek fel, Aero Stradic, majd Aero Symetre néven, amelyek a maguk idejében a Shimano vezető modelljei voltak. Orsónk a folyamatosan fejlesztett csúcsmodellek árnyékában, a 90-es évek végén Power Aero néven reinkarnálódott, és a középmezőnyben foglalt helyet, most pedig - néhány évi kihagyás után - Super Aero néven ölt testet. Hasonló karriernek lehetünk tanúi tehát, mint amilyet az autók piacán az örökéletű VW bogár futott be. Járjunk hát a végére, minek köszönhető ez a szívósság?!

Shimano Super Aero 4000F - rövid bemutatás

Az újjászületett Power Aero

Méret:

40

Méretsor:

3000, 4000, 8000

Csapágyszám:

4

Visszaforgásgátló:

24 ponton záró

Fékrendszer:

elsőfék

Áttétel:

5,1:1

Súly:

315 g

Zsinórkapacitás:

180 m / 0,35 mm

Dob anyaga:

fém

Ház anyaga:

karbon

Tartozék:

1 db grafit pótdob

Ár:

19.500 Ft

A gyártó honlapja:

www.shimano-europe.com

Robbantott ábra:

itt

A “családi képen” együtt látható a 3 generáció

Az évek során a smink időről időre változott ugyan, az áttétel a korábbi 6:1-ról 5,1:1-re csökkent, és a palettán elfoglalt aktuális pozíciónak megfelelően hol betettek, hol kihagytak néhány golyóscsapágyat, de maga a konstrukció azonban mindvégig változatlan maradt. Olyannyira változatlan, hogy az egyes nemzedékek egymásnak megfelelő modelljei a fődarabok, és a kisebb alkatrészek szintjén is maradéktalanul kompatibilisek egymással.

Még a bevezetőben meg kell említenem személyes elfogultságomat, ugyanis mindhárom generációból rendelkezem egy-egy példánnyal (az Aero Symetrére éppen a Hadorádó apró rovata útján sikerült szert tennem). Ebből adódóan, a bemutatás során, a megfelelő helyeken utalok majd a korábbi változatokra is.

Az orsó háza műanyag (karbonszál erősítéssel), de a masszív, merev talp nem ad semmi okot az aggodalomra. A változatosság kedvéért az új orsót ezüstmetál színre fújták, amiről sajnos előzőleg senki nem kérte ki a véleményem:)), pedig - talán nosztalgiából - én továbbra is a matt feketére szavaztam volna. Az orsó egyik dobja alumínium, ez többletet jelent a Power Aerohoz képest, amelynek mindkét dobja műanyagból volt.

Jól áll a dobon a 17-es Fire Line
A Super Aero fékjében nyugodtan megbízhatunk!

A fékben semmi különlegesség nincs, viszont úgy jó, ahogy van. A 3,5 fordulatos beállítási tartomány tetején 4 kg-os terhelésnél enged, és elejétől a végéig tökéletesen sima a zsinóradagolása, az olajozott filcbetétek jóvoltából.

A csésze belső bordázatán alapszik a visszaforgásgátló működése
A visszaforgásgátló kilincsén két gumigyűrű tompítja a bevágásnál fellépő ütközést

A visszaforgásgátló működési elve azonos a Nexave-nél leírttal, de a kivitelét tekintve kidolgozottabb annál. A kilincs két vaskos gumigyűrűvel van kipárnázva, amelyek szinte teljesen elnyelik a beakadással együtt járó kis koppanást.

A Power Aeroban a görgő alatt még teflon persely volt, a Super már golyóscsapágyat kapott
A hajtókar tengelye kis kotyogással illeszkedik a tányérkerék négyszögletű furatában

A hajtókar rögzítéséről a Symetre tesztje alkalmával leírt morgolódást tulajdonképpen mindegyik Shimano orsóról elmondhatnánk, a Stradiccal bezárólag. A hajtókar kotyogása egyébként, főleg "szobahorgászat" esetében zavaró, amikor unalmunkban előre-hátra tekergetjük az orsót. Kinn a vízen, "normál üzemmódban" hamar megfeledkezünk róla.

A meghajtó rendszer kiforrott, jól bevált konstrukció
Mindkét oldalon golyóscsapágyazott a tányérkerék, ezzel jó darabig nem lesz gond. A Power Aeronál a hosszú oldalon csak műanyag persely volt.

A csigát elöl golyóscsapágy, hátul műanyag persely vezeti, a hajtókar tengelyen pedig mindkét oldalon azonos méretű, viszonylag nagy csapágyat találunk. Az illesztések játéka minimális, az orsó jól "egyben van".

A dobemelő csúszka, szétbontott állapotban

A tesztelt példánynál - amelyet végül megtartottam magamnak - egy kisebb kivitelezési hibát tapasztaltam. Amikor levett rotor mellett, szabad kézzel forgattam a csigatengelyt, feltűnt, hogy a dobtengely irányváltási pontjainál egy kicsit megszorul, nehezebbé válik a forgás. Rövid vizsgálódás után kiderült, hogy a csúszkában az egyik alátét, ami a tengely hornyában futó acél köröm kapaszkodási mélységének finom beállítását szolgálja, feleslegesnek tűnik. A vékonyabbik alátétet eltávolítva már tökéletes volt minden. Az igazsághoz tartozik, hogy szétszedés előtt tekergetve az orsót, nem is tűnt fel a dolog. Ellenőrzésül újra összeraktam mindkét alátéttel, és mivel tudtam, mire kell figyelni, így már érzékelhető volt a hiba, de zavarónak azért nem nevezhető. Valószínűleg előbb-utóbb be is járódna. Mindenesetre az extra alátétet kivettem, félretettem, és majd 1-2 évi hajtás után újra belepróbálom.

Összegzés

Az autós példánál maradva, a Super Aerot leginkább egy megbízható, praktikus, mindennapi nyüstölésre való dízel kocsihoz tudnám hasonlítani, ami fel van dobva egy kis metálfénnyel, viszont nem jár hozzá klíma, alufelni, napfénytető és bőrülés.

A költségérzékeny pergető horgászok számára mindenképpen örömhír, hogy visszakerült a Shimano kínálatába egy olyan modell, amely - a nagy presztízsű, és az economy vonalak közé ékelődve - minden lényeges elvárásnak eleget tesz, megfizethető áron.

Product catalogue

Haldorádó
Cataloque

The Haldorádó 2025 product catalog has been published, turn to it!

Visit Cataloque
2021 Széchenyi napelem

10seconds until we redirecting you to the payment page.