Shimano Super Aero 4000F gyorsteszt

Shimano Super Aero 4000F gyorsteszt

A Super Aero a ma forgalomban lévő orsók között túlélőbajnoknak számít. Elődei a 90-es évek elején tűntek fel, Aero Stradic, majd Aero Symetre néven, amelyek a maguk idejében a Shimano vezető modelljei voltak. Orsónk a folyamatosan fejlesztett csúcsmodellek árnyékában, a 90-es évek végén Power Aero néven reinkarnálódott, és a középmezőnyben foglalt helyet, most pedig - néhány évi kihagyás után - Super Aero néven ölt testet. Hasonló karriernek lehetünk tanúi tehát, mint amilyet az autók piacán az örökéletű VW bogár futott be. Járjunk hát a végére, minek köszönhető ez a szívósság?!

Shimano Super Aero 4000F - rövid bemutatás

Az újjászületett Power Aero

Méret:

40

Méretsor:

3000, 4000, 8000

Csapágyszám:

4

Visszaforgásgátló:

24 ponton záró

Fékrendszer:

elsőfék

Áttétel:

5,1:1

Súly:

315 g

Zsinórkapacitás:

180 m / 0,35 mm

Dob anyaga:

fém

Ház anyaga:

karbon

Tartozék:

1 db grafit pótdob

Ár:

19.500 Ft

A gyártó honlapja:

www.shimano-europe.com

Robbantott ábra:

itt

A “családi képen” együtt látható a 3 generáció

Az évek során a smink időről időre változott ugyan, az áttétel a korábbi 6:1-ról 5,1:1-re csökkent, és a palettán elfoglalt aktuális pozíciónak megfelelően hol betettek, hol kihagytak néhány golyóscsapágyat, de maga a konstrukció azonban mindvégig változatlan maradt. Olyannyira változatlan, hogy az egyes nemzedékek egymásnak megfelelő modelljei a fődarabok, és a kisebb alkatrészek szintjén is maradéktalanul kompatibilisek egymással.

Még a bevezetőben meg kell említenem személyes elfogultságomat, ugyanis mindhárom generációból rendelkezem egy-egy példánnyal (az Aero Symetrére éppen a Hadorádó apró rovata útján sikerült szert tennem). Ebből adódóan, a bemutatás során, a megfelelő helyeken utalok majd a korábbi változatokra is.

Az orsó háza műanyag (karbonszál erősítéssel), de a masszív, merev talp nem ad semmi okot az aggodalomra. A változatosság kedvéért az új orsót ezüstmetál színre fújták, amiről sajnos előzőleg senki nem kérte ki a véleményem:)), pedig - talán nosztalgiából - én továbbra is a matt feketére szavaztam volna. Az orsó egyik dobja alumínium, ez többletet jelent a Power Aerohoz képest, amelynek mindkét dobja műanyagból volt.

Jól áll a dobon a 17-es Fire Line
A Super Aero fékjében nyugodtan megbízhatunk!

A fékben semmi különlegesség nincs, viszont úgy jó, ahogy van. A 3,5 fordulatos beállítási tartomány tetején 4 kg-os terhelésnél enged, és elejétől a végéig tökéletesen sima a zsinóradagolása, az olajozott filcbetétek jóvoltából.

A csésze belső bordázatán alapszik a visszaforgásgátló működése
A visszaforgásgátló kilincsén két gumigyűrű tompítja a bevágásnál fellépő ütközést

A visszaforgásgátló működési elve azonos a Nexave-nél leírttal, de a kivitelét tekintve kidolgozottabb annál. A kilincs két vaskos gumigyűrűvel van kipárnázva, amelyek szinte teljesen elnyelik a beakadással együtt járó kis koppanást.

A Power Aeroban a görgő alatt még teflon persely volt, a Super már golyóscsapágyat kapott
A hajtókar tengelye kis kotyogással illeszkedik a tányérkerék négyszögletű furatában

A hajtókar rögzítéséről a Symetre tesztje alkalmával leírt morgolódást tulajdonképpen mindegyik Shimano orsóról elmondhatnánk, a Stradiccal bezárólag. A hajtókar kotyogása egyébként, főleg "szobahorgászat" esetében zavaró, amikor unalmunkban előre-hátra tekergetjük az orsót. Kinn a vízen, "normál üzemmódban" hamar megfeledkezünk róla.

A meghajtó rendszer kiforrott, jól bevált konstrukció
Mindkét oldalon golyóscsapágyazott a tányérkerék, ezzel jó darabig nem lesz gond. A Power Aeronál a hosszú oldalon csak műanyag persely volt.

A csigát elöl golyóscsapágy, hátul műanyag persely vezeti, a hajtókar tengelyen pedig mindkét oldalon azonos méretű, viszonylag nagy csapágyat találunk. Az illesztések játéka minimális, az orsó jól "egyben van".

A dobemelő csúszka, szétbontott állapotban

A tesztelt példánynál - amelyet végül megtartottam magamnak - egy kisebb kivitelezési hibát tapasztaltam. Amikor levett rotor mellett, szabad kézzel forgattam a csigatengelyt, feltűnt, hogy a dobtengely irányváltási pontjainál egy kicsit megszorul, nehezebbé válik a forgás. Rövid vizsgálódás után kiderült, hogy a csúszkában az egyik alátét, ami a tengely hornyában futó acél köröm kapaszkodási mélységének finom beállítását szolgálja, feleslegesnek tűnik. A vékonyabbik alátétet eltávolítva már tökéletes volt minden. Az igazsághoz tartozik, hogy szétszedés előtt tekergetve az orsót, nem is tűnt fel a dolog. Ellenőrzésül újra összeraktam mindkét alátéttel, és mivel tudtam, mire kell figyelni, így már érzékelhető volt a hiba, de zavarónak azért nem nevezhető. Valószínűleg előbb-utóbb be is járódna. Mindenesetre az extra alátétet kivettem, félretettem, és majd 1-2 évi hajtás után újra belepróbálom.

Összegzés

Az autós példánál maradva, a Super Aerot leginkább egy megbízható, praktikus, mindennapi nyüstölésre való dízel kocsihoz tudnám hasonlítani, ami fel van dobva egy kis metálfénnyel, viszont nem jár hozzá klíma, alufelni, napfénytető és bőrülés.

A költségérzékeny pergető horgászok számára mindenképpen örömhír, hogy visszakerült a Shimano kínálatába egy olyan modell, amely - a nagy presztízsű, és az economy vonalak közé ékelődve - minden lényeges elvárásnak eleget tesz, megfizethető áron.

* Amennyiben nem jelennek meg a kommentek, úgy szükséges a böngészőben bejelentkezni a Facebook profiljukba!

10másodperc múlva átirányítunk a fizetési felületre.