Limitált időben – egyéni rekord a Vácicka Carp Lake-ről

Október végén egy rövid, 24 órás pontyozásra látogattam el a Szlovákiában található Vácicka Carp Lake bányatóhoz, ahol már korábban is vendégeskedtem. Előző látogatásom óta – amiről a beszámolót a Pontyvilág Magazin októberi számában olvashatták – mindössze egy hónap telt el. Hogy milyen eredménnyel zártam a mostani limitált idejű horgászatot? Írásomból azonnal kiderül!

Az igazi pontyozó szezont számomra mindig is az őszi és a tavaszi időszak jelenti. Ezen évszakok közül viszont az ősz a legkedvesebb szezonom. A sok-sok eltelt év alatt rengeteg nagytestű pontyot köszönhettem a lombhullató időszaknak, amelyet többek között azért is szeretek, mert nemcsak ilyenkor vannak a legnagyobb súlyban uszonyos barátaink, hanem a legszebb színekben is pompáznak. Az sem elhanyagolható szempont, hogy a nyári szünet végével a vízpartok nyugalmasak, kevésbé zsúfoltak. Bár való igaz, hogy korai sötétedés az ősz egyik sajátos, fájdalmas velejárója, de úgy gondolom, valamit valamiért.

Korábban már jártam itt

A Vácicka Carp Lake-re a kora reggeli órákban érkeztem. A szívélyes tulajdonos, Nagy Gábor számomra az 5-ös állást jelölte ki. Erről a részről a sziget iránya felé, nagyjából félútra a nyílt víz horgászható meg. Remek haltartó hely még a harcálláspont bal oldalán található, vízbe hajló fák és bokrok által szegélyezett partszél. Ezt azonban most kihagytam a szórásból, mivel egyféle csalival vágtam neki a rövid kalandnak. Mint utólag kiderült, jól tettem, bizony, mennyire jól! De ne szaladjuk ennyire előre!

Az „egyes szektorok”. Az enyém most az 5-ös volt

A rapid pontyozásra egy halliszt nélküli édes-krémes jellegű bojlit készítettem. Csalimat kizárólag CC Moore összetevőkből állítottam össze. A 22 mm-es golyókat előző este Amino Blend étvágyfokozó adalékkal tettem teljessé, hogy lehetőleg minél attraktívabbak legyenek. 10 órára már mindkét szerelékem beélesítve várta, hogy a pontyok a lehűlő vízben megérkezzenek. Az egyik szerelékre 1 szem süllyedő bojli került a fent említett csaliból, míg a másikra egy hóember kombináció. Az édes-krémes ízvilághoz az ehhez passzoló Dairy Supreme pop-up került. Az etetést jó szokásomhoz híven dobócsővel kiviteleztem. Nagyjából 1 kilónyi mennyiség került a nyílt víz irányába, ahol a mélység már az 5 métert is eléri.

Milky Toffe névre keresztelt csalim a „boszorkánykonyhámból”
A csalikról az Amino Blend sem hiányozhatott
A pop-up sem maradhatott otthon
Egy etetés, két kombináció 1.
Egy etetés, két kombináció 2.

Kapástalan órák következtek. A sötétedés hamar beköszöntött a tájra, és ezzel együtt a hideg is. A frissítésnek nem láttam értelmét, így nem nyúltam a szerelékekhez. Bíztam benne, hogy talán nem maradok pontytalanul, hisz tapasztalataim alapján az őszi időszakban sokszor kizárólag sötétedés után élednek fel a nappal álomban szunnyadó jelzők. Mivel a levegő rohamosan hűlni kezdett, jobbnak láttam bevackolni magam a hálózsákom mélyére.

Átmeneti szállásom: a Tempest Brolly

20 óra után húzós, zsinórfüstölős kapásra rohantam ki fedezékemből. A süllyedő csali végre gazdára talált. A botra ráemelve nem éreztem túl nagy ellenállást, de amint ellenfelem a partközelbe ért, alaposan rákapcsolt. Sajnos azonban a tőlem jobbra lévő, vízben lévő gyökerek között menedékre talált. A zsinórt lazára hagyva várakoztam, hátha kiugrik az akadóból. Alig egy perc eltelte után éreztem, hogy megindul a zsinór. A horgon védekező ellenfelem ekkor a nyílt víz felé iramodott, de néhány perc múlva megkönnyebbült kezemben a bot. Szerelékemet „üresen” tekertem ki. Első pillanatban arra gondoltam, hogy a hal lefordult a horogról, de a „cájg” szemrevételezésekor kiderült a turpisság. Az előkezsinóromat nyírta el egy víz alatti akadály. Valószínűleg az akadóban sérülhetett meg az előkém, amely már nem bírta a további strapát. Bíztam abban, hogy lesz még éjszakai esemény, ezért nagyon vártam a folytatást. Sajnos azonban nem jártak további táncot a swingerek.
A napfelkelte hamar eljött. A kora reggeli órákban már a cuccaimat rendezgettem, hisz mindössze 10 óráig volt „kimenőm”. Már csak a két botom árválkodott a placcon arra várva, hogy kivegyem a csalikat. Az utolsó pillanatban, egészen pontosan 10:00-kor elementáris erejű kapásnak emeltem be. Szinte megijedtem, annyira hirtelen, meglepetésszerűen érkezett az újabb vendég. A botra ráemelve iszonyatos súlyt éreztem. Minta egy vízzel teli zsákkal viaskodtam volna. Hihetetlenül küzdött a horgon védekező hal. Már legalább 10 percig harcoltunk egymással, mire végre a part széléhez tudtam irányítani. A végjáték még messze volt, viszont néhány pillanat múlva sikerült megpillantanom őkelmét, jókora ponty volt. A hatalmas állatnak még jó néhány körre futotta az erejéből, mire végre a merítő vendégszeretetét élvezte. Első ránézésre 20 kg körülire saccoltam, azonban mikor a bölcsőbe helyeztem, éreztem, hogy ez jóval nagyobb annál. A pontos mérésnél ez be is igazolódott, a digitális mérleg kijelzője 22,25 kilogrammot mutatott. Az élmény egyszerűen leírhatatlan volt, mert a kapitális töves ezzel az egyéni, személyes rekordomat jelentette.

Az egy szem süllyedő bojlit választotta
Tekintélyes méretek

A rendkívül széles testtel rendelkező példány alaposan kimerült a fárasztás során, mert a fotózáskor végig nyugodtan viselkedett. Még a visszaengedéskor is szépen, lassan, méltóságteljesen és komótosan úszott ki a hal visszaengedő hálóból. Sziluettjét még sokáig követettem a szemmel, addig, ameddig végleg eltűnt a víz alatt.

Fotózáshoz felkészülve1.
Fotózáshoz felkészülve 2.
A nagy Ő
Zbohom, starý bojovník – viszlát, öreg harcos
Fixből szabadonfutóvá váló szerelékem a Gardnertől
„Kombi előkém” kellékei

Boldogsággal a szívemben indultam útnak. Számomra még most is kissé hihetetlennek tűnik, hogy éppen a horgászat utolsó órájában érkezett ez a nemes ellenfél, amikor már szinte indulásra készen álltam. Erre a fogásomra nagyon büszkén tekintek, és nemcsak azért, mert ez az eddig rekordom, hanem azért is, mert egy nagyon nehéz és rapszodikus vízből sikerült kifognom. A tógazda elmondása alapján nagyon sokan három-négy napokat is ülnek kapástalanul ezen a vízen. Számomra ez a ponty különösen értékes, többek között azért is, mert a tükörpontyokon kívül az összes itt kifogott töves mind-mind a tó ősállományát képezi. Ez az óriás ebben a tóban nőtt meg ekkorára!
Végezetül szeretném megosztani a kedves olvasókkal a Milky Toffee bojlim receptjét, mivel a csali készítésében nincsenek titkaim!