Családi pontyozás a Csorbatelepi-tavon

Nemrég elcsábítottam a nagyszüleimet egy közös horgászatra a Csorbatelepi-tóra, és mint kiderült, a siker nem maradt el. Úgy érzem, jövőre két új taggal bővül a Nagy Borsodi Horgász Egyesület létszáma… :) Lássuk, mi győzte meg őket!

Abban a szerencsés helyzetben vagyok 32 évesen, hogy a nagyszüleim, akiktől az egész horgászat iránti szeretetem indult, jó egészségnek örvendenek, és így közel 80 évesen is aktív tagjai a horgásztársadalomnak. Régóta tervezgettük már, hogy összehozunk egy közös horgászatot. Választásunk egy szép őszi napra, október 16-ra esett, mivel az elmúlt napokban gyönyörű idő volt, a napi hőmérséklet 17-20 Celsius-fok között alakult, valamint az időjárás-előrejelzés sem mutatott jelentős változást, így joggal feltételeztük, hogy egy meglehetősen horgászbarát napra ébredünk. A tél közeledtével egyre később ébredező nap miatt azt gondoltam, nem muszáj túl hamar felkelnem, bár ha az ember horgászni indul, mindig van benne egy kis „félsz”, hogy a kiszemelt horgászállást elfoglalják a kiérkezése előtt. Az ébresztőóra így 5 órakor csörgött, háromnegyed 6-kor már a parton voltam, mondhatni koromsötétben. De hova is érkeztem?
A helyszín a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Csorbatelepi-tó, amely a Sajó és a Kis-Sajó közötti területen fekszik, Miskolc szélén. Megközelítése minden irányból rendkívül egyszerű, nem messze található tőle az M30 autópálya lehajtója, valamint a 3. számú és 26.számú főútról is könnyedén elérhető. A tó területe 94 ha, több egykori kavicsbánya tóból hozták létre, így aki a vízkezelő honlapján megtekinti a tórendszer térképet I.-II.-III. számozást fog találni, melyek mára teljesen összeolvadtak.

A felkelő nap próbálkozása az egyre sűrűsödő ködben...

Az ún. „Csorba” egy fiatal vízterület, a 2014. május 29-én alakult Nagy Borsodi Horgász Egyesület kezelésben van 2016. január 1-jétől. A 2016. előtti „mostoha” időszak után a tavat rendszeresen telepítik, főként 2-3 nyaras és ivadék pontyokkal, illetve egyéb ragadozó hal ivadékkal. A vízterület fő hala a ponty, érdekességként megjegyzem, hogy 1997-ben itt fogták az akkori országos pontyrekordot, ami 32 kg-os volt. Természetesen a ponty mellett a tóban megtalálható még a csuka, a süllő, a harcsa, az amur, a kárász és a keszegfélék, valamint nagy szomorúságra a törpeharcsa is. A törpeharcsa visszaszorítására kezdeményezések indultak, úgynevezett „varsás” módszerrel próbálják gyéríteni az állományt. A törpeharcsa-varsa mellett szól az a tapasztalat, ami tavaly szeptember 18-24 közötti időszakban történt a Tiszalúci Holt-Tiszán, ahol a Sporthorgász Egyesület munkatársai a 40 hektáros vízterületről közel 1,8 tonna, kb. 36.000 db törpeharcsát fogtak ki.

… és amikor nem ködös reggel fogad minket a „Csorbán”

De kanyarodjunk vissza horgászatunk színhelyére, a „Csorbára”! A kocsiból kipakolás és a felszerelések összerakása után elkezdett világosodni. Az addig tiszta idő erőteljes ködbe váltott, a látótávolság kb. 20-30 méterre csökkent. Nem volt mit tenni, ha az ember már a parton van, akkor egy „kis” köd nem tántorítja el, így hát a két fenekező készséget a vízbe jutattam. Elérkezett a 7 óra, és lassan, ráérősen, de megérkeztek nagyszüleim, akiket az induláskor majdnem eltántorított a tejfehér köd. Mivel nagyapám nem tagja a Nagy Borsodi Horgász Egyesületnek, előző nap váltott napijegyet a közeli Auchan áruház horgászboltjában (emellett árusítják még több horgászboltban is Miskolcon). A kipakolást követően két horgászkészségét ő is beélesítette és türelmesen vártuk az első kapásunkat.

Nevis Motive Carp bot és Nevis Magnum Carp orsó

Pár szót az etetőanyagról és a felszerelésemről: jó alapot adott a 2,5 kg-os kiszerelésű Bázis Mix Mézes Ponty ízesítéssel, amit – az összekeverés előtt – vízzel felhígított CSL Tuning hideg vízi aromával kevertünk össze, majd konzerv csemegekukoricával dúsítottunk fel. Két darab 3 méter hosszú Nevis Motive Carp – 2 részes, 3 librás – horgászbotot használtam. Ez a típus kellően gerinces és a 280 gramm tömegével könnyedén kezelhető. Orsók közül most az 50-es méretű Magnum Carpra esett a választásom, ami 4 + 1 csapágyas, nyeletőfékes, ár/érték arányban tökéletes egy átlagos horgászathoz. Az orsót 30-as monofil zsinórral szereltem, ami a Haldorádó Strong Line volt 10,10 kg szakítószilárdsággal. Azért nem választottam vékonyabb főzsinórt, mert az elmúlt időszakban több 7 kg feletti fogásról értesültem, valamint három esetben hallottam, hogy ugyanazon az álláson egy jelentősebb súlyú hal megtépte az ott horgászók felszerelését.

A mai napon ezek a csalik jöttek be

Az első kapás nagyapámnál jelentkezett. Nincs mit tenni, a „Csorba” tiszteli a rutint meg az éveket. Igaz, hogy csak egy fél kiló körüli kárász volt, de a kezdő lendületet megadta a sejtelmesen hullámzó ködben. Pár szó a csalikról: nagyapám a közepes méretű, citromsárga színű technopufi, valamint a konzerv csemegekukorica mellett tette le a voksát, természetesen mindenből csak egyet húzott a horogra. Jómagam kísérletezésképen mindkét készségre két-két horgot kötöttem, mindegyikre különböző csalit húzva.

6-os méterű horog csalitüskével és epres Quatro Fluo Pop Up csalival
Ananászos Fluo Pop Up, szilikon rögzítéssel

Az első komolyabb kapásom 7:30-kor érkezett, meglehetősen vehemensen kifeszült a zsinór, mire odanyúltam a bothoz, az már 5 centivel előrébb mozdult (kissé szoros volt a fék). Bevágás után erőteljes ellenállás, először az állásunktól jobb oldali irányba tört ki a hal, ahol kisebb mélységű víz volt, ezért féltem, nehogy akadóban kössön ki, de néhány perc után sikerült megfordítani a bal oldali vizekre, ahonnan már könnyedén sikerült szákba terelni. A szákolás után kiderült, hogy az Édes Ananász ízesítésű Oldódó Fluo Lebegő Pellet nyerte el a tetszését. A mérlegelésnél közel 4 kilogrammot nyomott a tőponty. Ezután a csali frissítése következett, majd a végszerelék mehetett vissza az előző helyre!

Szép, egészséges tőponty, mely 3,8 kg volt

Nem telt el fél óra, és újabb kifeszítős kapás jött, bár az ellenállás már közel sem volt olyan, mint az előzőnél. A parton kiderült, hogy egy 1,8 kg-os töves volt a „tettes”. Újradobás, rendeződés, lélegzetvétel, majd koppanásos kapás nagyapám bal oldali horgászkészségén. Aktív ellenállás, jobbra-balra és a part felé terelgetés után egy 2,5 kg-os tükörponty került a merítőbe.

Tőponty 1,8 kg
Tükörponty 2,5 kg

Lassan közeledett a 10 óra, túl voltunk három ponty és egy kárász megfogásán. Az időjárás elkezdett javulni, a reggelre kialakult átláthatatlan köd elkezdett felszállni. A napsugarak szépen áttörtek rajta, így a hőmérséklet is emelkedni kezdett, a kabátokat félre lehetett rakni. A parton több álláson is láthatóvá váltak a horgásztársak, mondhatni teltház volt, ami nem csoda, hiszen nemrégen telepítettek 1000 kg 2-3 nyaras pontyot, idén már többedszerre.

A nagyszülőknek is jókedvűen telt a horgászat :)

A javuló idő hatására a citromsárga technopufival csalizott készségeken egyre több kapás lett, és egymás után, sorra jöttek a szebbnél szebb kárászok. Fél 11 körül a jobb oldali botomra ismét erőteljes kapás érkezett, majd szűk 10 perces fárasztás után egy 3,5 kg-os tükörpontyot mérlegeltünk. A csali mézes ízesítésű, Techno gyártmányú szendvics kukorica volt.

A mézes Techno szendvics kukorica volt a gyengéje
Az egyesület halőrén kívül 2 hónapos kisfiam is meglátogatott :)

Déltájban az egyesület hivatásos halőre ellenőrzött bennünket (aki minden nap rendszeresen végzi tevékenységét) és büszkén konstatálta, hogy a megfogott halakból csak egy származott a legutóbbi telepítésből, a másik három korábbiból vagy helyi szaporulatból származott. Természetesen az ellenőrzésnél mindent rendben talált, majd folytatta munkáját a többi horgásztársnál.
A horgászatot mi 14 óráig terveztük, a négy pontyon kívül fogtunk még nyolc kárászt és egy dévérkeszeget. A délelőtt konklúziói a Csorbáról: csakis a lebegő csalik (lebegő pellet, gumikukorica, technopufi, techno szendvics kukorica) voltak a nyerők, illetve ezek közül is a kifejezetten édes ízesítésűek. Az említett csalik használatával sikerült kiszűrnünk a törpeharcsát, ugyanis egyet sem fogtunk.
Összességében megállapíthatjuk, hogy a Csorbatelepi-tó rendezett, változó mélységű (volt kavicsbánya) tó, zúzalékkal leszórt utakkal övezve, sok horgászállással. A tavat rendszeresen telepítik, valamint a telepített halakon kívül bőséges vegyes hal és nagysúlyú őshonos nemes hal állománnyal is rendelkezik. Aki még nem horgászott ezen a vízen, azoknak mindenképpen ajánlom, csalódni biztosan nem fog! Nagyszüleimmel élményekkel telve mehettünk haza a vízpartról, remek nap volt, remélem még sok ilyenben lehet részünk! :)