A 2017. év legszebb fogásai 1. rész – nemes halak Szavazz az év fogására!

Szokás szerint az év végén áttekintettük a Fogási napló tavaly összegyűlt bejegyzéseit, hogy kiválasszuk a legszebbnek tartható fogásokat. Szavazásra biztatjuk olvasóinkat: válasszátok ki a jelöltek listájából a nektek leginkább tetsző halakat, fogásokat! A „legszebb fogás” címet a regisztrált látogatóink választása alapján kaphatja majd meg az egyik jelölt. Ma a „nemes” hal kategóriára kerül sor, holnap pedig az „egyéb” halak válogatott fogásaira lehet majd szavazni. Nézzétek meg és szavazzatok arra, ami számotokra a legszebb!

E címmel – és a vele járó díjjal – az is a célunk, hogy még jobban ráirányítsuk a figyelmet az országban egyedülállóan gazdag és változatos adatbázisunkra. Ezt is kizárólag nektek, azaz az oldalt látogatóknak köszönhetjük. Itt, a nagy nyilvánosság előtt köszönjük meg mindenkinek a rengeteg értékes és színvonalas bejelentést, élménybeszámolót.
Minden alkalommal, így most is jelezzük, hogy Fogási naplónk nem rekordlista, épp ezért nincs is benne alsó súlyhatár. Célunk ezzel a szolgáltatással nem az volt, hogy begyűjtsük a hazai horgászok rekordfogásait, hanem hogy szinte naprakész információval szolgálhassunk arról, hogy éppen mit, mivel és hol lehet fogni. Sokan szívesen böngészik a bejelentéseket, amelyek között nagyon érdekes halfajokra és fogási körülményekre is bukkanhatnak – ez adja a Fogási napló igazi értékét.
Immár negyedik éve vannak érvényben azok a szabályok, amelyek kissé átalakították a korábban sokáig változatlan „nemes-egyéb” felosztást, hiszen több korábban csak napi súlykorlátozással védett halfaj kapott egyedi méretkorlátozást és napi darabszám-kvótát. E változástól függetlenül, a hagyományosnak mondható felosztást megtartva kezeljük a „nemes” (mint elsőrendű haszonhal) és az „egyéb” (mint másodrendű haszonhal) kategóriát.
Idén 7 „nemes” halfajból választottunk ki 1-1 példányt, amely megfelelt elvárásainknak, és – reményeink szerint – a Ti elvárásaitoknak is megfelel majd. A 2016. évi fogások listájához képest változás, hogy 2017-ben kősüllőről nem kaptunk beválasztható fogást, így e halfaj ezúttal kimaradta listából.
A kiválasztás szempontjai ezúttal is a következők voltak:

• Kizárólag a 2017-ben kifogott halak jöhettek számításba.
  • Nem volt meghatározó, hogy mindenképp az adott halfaj legnagyobb egyedét válasszuk – ezzel is jelezni kívánjuk, hogy nem okvetlenül rekordokat, hanem inkább átlagostól eltérő, szép fogásokat kívánunk díjazni.
  • A halról készült jó fotó(k) is számított(ak).
  • A részletes, élményeket átadó és/vagy a fogás körülményeit, a felszerelést részletező beszámoló előnyt jelentett.
  • Meghatározó volt a hal későbbi (kifogás utáni) sorsa. A visszaengedést bizonyító fotók további jó pontokat jelentettek!
  • Kizárólag hazai, Magyarországon fogott halakat vettünk figyelembe.

Mindezekre tekintettel alakítottuk ki a lent megtalálható ajánlati listát, amivel az ismert „nemes” halakat mutatjuk be, amelyek bármelyike méltó lehet a „2017. év Fogása – nemes hal kategóriában” díjra. Kérünk titeket, hogy válasszátok ki, melyik legyen az a fogás, amely szerintetek a legkiemelkedőbb ebben a kategóriában!
Szavazni 2018. január 7. (vasárnap) 24:00 óráig lehet! Minden regisztrált felhasználó egy szavazattal rendelkezik. Az itt bemutatott 7 hal, illetve horgász közül a győztes jutalma egy „2017. év Fogása – nemes hal kategóriában” kupa. Emellett 2018-ban lehetőséget adunk arra, hogy egy írás keretében bemutatkozzon a horgász, amiben megismertetheti velünk kedvenc módszerét és horgászhelyét is. (Bár úgy véljük, hogy az ezen írásban szereplő horgászok már mindannyian nyertek, hiszen olyan szép fogási eredményük volt 2017-ben, amelyre joggal lehetnek büszkék!) Ezt a díjazást minden évben szeretnék odaítélni az általatok legjobbnak tartott fogásnak, hogy egyre több és szebb fogás kerüljön be a Haldorádó Fogási naplójába. Talán ez a rangos díj, ezek a szép fogások, a halakhoz és kifogóikhoz méltó fotók még több embert ösztönöznek fogásaik feltöltésére.
Íme, az általunk kiválasztott „nemes” halak ábécérendben, amelyekre szavazni lehet:

Amur
A 2017-es amurok közül CsingaGerike 18,4 kg-os halát jelöljük szavazásra.
Fogás ideje: 2017-08-08
Napszak: Éjszaka
Fogás helye: Leveleki-víztározó
Súly: 18,4 kg
Csali: tigrismogyoró
Módszer: bojlis
Részletek: Az etetőanyag erjesztett kukorica, tigrismogyoró, tökmag pellet, FermentX - Tejsavas Nagy Amur keverékéből állt össze. A csali két nagyobb szem tigrismogyoró volt. 45 percig fárasztottam stégről a halat, és ő engem. Minden amurhorgásznak csak ajánlani tudom a Leveleki-víztározót!

A 18,4 kilogrammos amur a Leveleki-víztározóból

Balin
A 2017. évi fogások közül Ridgeback bejegyzését ajánljuk figyelmetekbe.
Fogás ideje: 2017-05-13
Időjárás: Borult
Napszak: Nappal
Fogás helye: Balaton
Súly: 3 kg
Hossz: 70 cm
Csali: wobbler
Módszer: pergetés
Részletek: Május közepén fiammal lejutottunk a Balatonra egy hétvégére. Levi gyönyörű balinokat fogott, de jöttek szép süllők, gardák is, illetve volt egy nulladik típusú találkozásunk egy farokba akasztott húszas busával is! :) Ha esetleg érdekel a többi hal is, itt megírtam részletesen a kalandot:

Hatalmas balatoni balin

Csuka
A csukák közül ezúttal is a legnagyobb példányt választottuk: Joker_ szép halát jelöljük szavazásra.
Fogás ideje: 2017-09-24
Időjárás: Borult
Napszak: Szürkület
Fogás helye: Sajógalgóc
Súly: 11,5 kg
Csali: wobbler
Módszer: pergetés
Részletek: Mivel a ponty nem akart enni, úgy gondoltam, elkezdek egy kicsit pergetni. Feltettem nemrég beszerzett wobblerem, aztán elkezdtem dobálni. Egy vízbe nyúló fa gyökérzete mellett, a magas partról dobáltam a víz közepe felé. Mielőtt a szerelék kiért volna a partra, elvezettem a műcsalit a gyökérzet előtt. Hirtelen úgy éreztem, beakadtam valamibe, viszont mikor megemeltem a csalit, egy hátat láttam, de azzal a lendülettel leakadtam, és eltűnt a mélyben. Nem adtam fel, tovább próbálkoztam, és a siker nem várt sokáig!!! :-o :-D Rárabolt a hal, és amikor fel tudtam küzdeni a mélyből a felszínre, lefagytam. Soha életemben nem fogtam még csukát, hát még ekkorát. Egy 5 perces fárasztás és egy kedves szomszéd segítségével sikerült 2 szákkal partra segíteni!!! Hihetetlen élmény volt!!! 11,5 kg-os csuka, még most sem hiszem el, hogy sikerült!!! :-) :-D

Méteres csukát sikerült megfogni a gyökerek közül

Harcsa
A 2017. évi harcsák közül ismét egy feederbottal megfogott halat, Garancsi fogását választottuk.
Fogás ideje: 2017-08-30
Napszak: Nappal
Fogás helye: Harcsa Horgásztó Majosháza
Súly: 25 kg
Hossz: 130 cm
Csali: csontkukac + pufi
Módszer: feeder
Részletek: Egész napos mozdításmentes horgászat vége felé felraktam három csontit és egy apró pufit a horogra. Egy ideje már mocorgott a spicc, de semmi határozott kapás, valami kóstolgatta a csontikat. Egy idő után meguntam, gondoltam, lesz, ami lesz, kihúzom, ha van rajta valami kis gyösz, úgy is jó, ha meg lecsipkedték, akkor felcsalizok újra. Nem is vágtam be igazán, csak úgy tessék-lássék, amikor is elindult. Bot karikában, recseg a fék, de meg sem érezte az ellenállást, csak ment. Bő három percig hozzá se tudtam szólni, határozottan tekerte le a zsinórt. Különösebben nem küzdött, simán csak erőből ment, mint egy földgyalu. Ahogy fáradt, egyre gyakrabban sikerült egy-egy tekerés zsinórt nyernem. Húsz perc volt, mire elfáradt és hagyta magát kihúzni. Feederbot, 22-es zsinórral, 10-es Guru szakállmentes horog, 18-as mono horogelőkén.

Finom szerelékkel sikeresen partra segített harcsa

Márna
A márnák közül nagy örömünkre ezúttal egy kisebb folyóból származó fogást választhattunk: Oroszlaci termetes hala a Hernádból került ki.
Fogás ideje: 2017-09-24
Napszak: Szürkület
Fogás helye: Hernád
Súly: 3,25 kg
Hossz: 64 cm
Csali: csontkukac
Módszer: feeder
Részletek: Egy többnapos baráti rendezvényt szerveztünk a Hernád-partra, ahol ezt gyönyörűséget sikerült fogni. Pergető horgászként ritkán kerül elő a feederbot, de ma milyen jól tettem, hogy így jártam el. Még napfelkelte előtt, sötétben érkeztem. A víz áradt, egy kövezés mögötti lassú visszaforgóban tudtam csak megállítani a szereléket. Már két kapást is rontottam, amikor kollégám csatlakozott hozzám. Nem sokkal azután, hogy ő is bedobott, apró ütéseknek vágtam be. Adrenalin-szint felugrik, gyors merítőháló keresés (miért is lenne kéznél), egy-két kirohanás, és már szákban is volt. Horgásztársamnak ezúton is köszönöm a szakszerű szákolást. Később már nem jött szinte semmi, de ezért megérte a korai ébredés.

Csodálatos márna a Hernádból!

Ponty
A hazánk fő horgászhala kétségkívül a ponty, ennek megfelelően ismét bőséges választék állt rendelkezésre, amiből ezúttal is nehéz volt a listára jelölni egyetlen fogást. A 2017. évi fogások közül végül Zovik88 RSD-n fogott pontyára esett a választásunk.
Fogás ideje: 2017-08-16
Napszak: Hajnal
Fogás helye: Ráckevei (Soroksári)-Duna-ág
Súly: 17,1 kg
Csali: bojli
Módszer: bojlis
Részletek: Az RSD-n három éjjel… 3 éjszakás horgászatot terveztem a Ráckevei (Soroksári)-Duna-ágon. Mivel még bojlival nem sikerült nagytestű pontyot fognom, a Haldorádó Carp Teamtől kértem csalizási, tanácsot a bojlik tömkelegéből. Tanácsukat megfogadva a Haldorádó Big Fish, valamint a Haldorádó Black Squid bojlira esett a választás. Etetni is az azonos ízű bojlikat használtam: kb. 10 szem félbevágott bojli, 10 szem Haldorádó Fekete halibut pellet 12-16 mm, 2 marék főzött tigrismogyoró, 2 marék Haldorádó Tejsavas 4X Magmix. A horgok alá 1 szem 24 mm wafters bojlit fűztem fel, egyik botnál Big Fish, a másiknál Black Squid ízesítésben. Az első estét követő hajnalon ejtős kapásra lettem figyelmes a Big Fish bojlival csalizott botomon, bevágás után egyből tudtam, hogy egy nagytestű ponty lehet. Kb. 20 perc fárasztást követően megláttam, egyből tudtam, hogy megdöntöttem eddigi 15,25 kg-os rekordomat. Mérlegeléskor kiderült, a gyanúm igaz volt az új egyéni rekordomat illetően, ugyanis a hal súlya 17,10 kg volt. Ennél szebb kezdetet az idei első éjszakai horgászat első halának nem is tudtam volna elképzelni, főleg bojlival! A 4. nap reggelén, a horgászat befejeztével összesítettem fogásainkat. Összesen: 5 db ponty, az összsúly 44,3 kg, a legnagyobb 17,10 kg, a legkisebb 5,36 kg volt. Köszönöm a segítséget Gyuszi barátomnak és a sok jó tanácsot a Haldorádó Carp Team csapatának! Felszerelés: Fox EOS 3,6 m 3 lbs bot Fox EOS 10000 orsó, Haldorádó Record Carp Fluo Yellow 0,30 mm-es főzsinór Fox horizont in-line 106 g-os ólom, PB Product Jungle 6-os horog PB Product Jelly Wire 15 lbs előke.

A világ talán legnagyobb pontymatraca: bőr, rugós ágybetét… :)
Hamarosan szabadon…

Részletek:Hétvégén sikerült pár nagyon szép süllőt fognunk a Balatonon. Ha érdekelnek a részletek: https://akvariumipecas.wordpress.com/2017/07/03/balatoni-sarkanyeregetes/

7 kg-os balatoni süllő

A szavazáshoz kérjük, hogy lépj be a Google Fiókodba.
A szavazást 2018. január 7. (vasárnap) 24:00 órakor zárjuk le.