A 2020. év legszebb fogásai 1. rész – nemes halak – Szavazz az év fogására!

Szokás szerint áttekintettük a Fogási napló tavaly összegyűlt bejegyzéseit, hogy kiválasszuk a legszebbnek tartható fogásokat. Szavazásra biztatjuk olvasóinkat: válasszátok ki a jelöltek listájából a nektek leginkább tetsző halakat, fogásokat! A „legszebb fogás” címet látogatóink választása alapján kaphatja majd meg az egyik jelölt. Ma a „nemes” hal kategóriára kerül sor, holnap pedig az „egyéb” halak válogatott fogásaira lehet majd szavazni. Nézzétek meg és szavazzatok arra, ami számotokra a legszebb!

E címmel – és a vele járó díjjal – az is a célunk, hogy még jobban ráirányítsuk a figyelmet az országban egyedülállóan gazdag és változatos adatbázisunkra. Ezt is kizárólag nektek, azaz az oldalt látogatóknak köszönhetjük. Itt, a nagy nyilvánosság előtt köszönjük meg mindenkinek a rengeteg értékes és színvonalas bejelentést, élménybeszámolót.
Szokás szerint most is kiemeljük, hogy Fogási naplónk nem rekordlista, épp ezért nincs is benne alsó súlyhatár. Célunk ezzel a szolgáltatással nem a hazai horgászok rekordfogásainak begyűjtése volt, hanem az, hogy így szinte naprakész információval szolgálhassunk arról, hogy éppen mit, mivel és hol lehet fogni. Sokan szívesen böngészik a bejelentéseket, amelyek között nagyon érdekes halfajokra és fogási körülményekre is bukkanhatnak – ez adja a Fogási napló igazi értékét.
Immár hetedik éve vannak érvényben azok a szabályok, amelyek kissé átalakították a korábban sokáig változatlan „nemes-egyéb” felosztást, hiszen több korábban csak napi súlykorlátozással védett halfaj kapott egyedi méretkorlátozást és napi darabszám-kvótát. E változástól függetlenül, a hagyományosnak mondható felosztást megtartva kezeljük a „nemes” (mint elsőrendű haszonhal) és az „egyéb” (mint másodrendű haszonhal) kategóriát.
Idén 6 „nemes” halfajból választottunk ki 1-1 példányt, amely megfelelt elvárásainknak, és – reményeink szerint – a Ti elvárásaitoknak is megfelel majd. A Fogási napló 2020. évi bejegyzéseit átnézve azt tapasztaltuk, hogy egyes közkedvelt és gyakori zsákmánynak számító fajokhoz ezúttal hazai fogásról bejegyzés nem érkezett. Ezért arra biztatunk mindenkit, hogy 2021-ben töltse fel szép képekkel illusztrált fogásait a Fogási naplóba!
A kiválasztás szempontjai ezúttal is a következők voltak:

• Kizárólag a 2020-ban megfogott halak jöhettek számításba.
  • Nem volt meghatározó, hogy mindenképp az adott halfaj legnagyobb egyedét válasszuk – ezzel is jelezni kívánjuk, hogy nem okvetlenül rekordokat, hanem inkább átlagostól eltérő, szép fogásokat kívánunk díjazni.
  • A halról készült jó fotó(k) is számított(ak).
  • A részletes, élményeket átadó és/vagy a fogás körülményeit, a felszerelést részletező beszámoló előnyt jelentett.
  • Meghatározó volt a hal későbbi (megfogás utáni) sorsa. A visszaengedést bizonyító fotók további jó pontokat jelentettek!
  • Kizárólag hazai, Magyarországon fogott halakat vettünk figyelembe.

Mindezekre tekintettel alakítottuk ki a lent megtalálható ajánlati listát, amivel az ismert „nemes” halakat mutatjuk be, amelyek bármelyike méltó lehet a „2020. év Fogása – nemes hal kategóriában” díjra. Kérünk titeket, hogy válasszátok ki, melyik legyen az a fogás, amely szerintetek a legkiemelkedőbb ebben a kategóriában!
A szavazást 2021. január 11. (hétfő) 08:30-kor zárjuk le! Mindenki egy szavazattal rendelkezik. Csak az láthatja a szavazás aktuális állását, aki már szavazott!
Az itt bemutatott 6 hal, illetve horgász közül a győztes jutalma egy „2019. év Fogása – nemes hal kategóriában” kupa. Emellett 2021-ben lehetőséget adunk arra, hogy egy írás keretében bemutatkozzon a horgász, amiben megismertetheti velünk kedvenc módszerét és horgászhelyét is. (Bár úgy véljük, hogy az e válogatásban szereplő horgászok már mindannyian nyertek, hiszen olyan szép fogási eredményük volt 2020-ban, amelyre joggal lehetnek büszkék!) Ezt a díjazást minden évben szeretnék odaítélni az általatok legjobbnak tartott fogásnak, hogy egyre több és szebb fogás kerüljön be a Haldorádó Fogási naplójába. Talán ez a rangos díj, ezek a szép fogások, a halakhoz és megfogóikhoz méltó fotók még több embert ösztönöznek fogásaik feltöltésére.
Íme, az általunk kiválasztott „nemes” halak ábécérendben, amelyekre szavazni lehet:

Amur
A 2020. évi amurok közül Bollam horgásztársunk Jászsági-főcsatornán fogott halát jelöljük szavazásra.
Fogás ideje: 2020-06-15
Napszak: Éjszaka
Fogás helye: Jászsági-főcsatorna
Súly: 12 kg
Csali: kukorica (főtt takarmány)
Módszer: fenekező
Részletek: Hajszálelőkére fűzött két szem főtt kukoricából és két szem gumikukoricából készült szendvicsre csábult el, amiket előtte Mézes Pálinka aromába áztattam. Az extra csalogató hatás érdekében az egyszerű, felül ütköztetett ólmos szereléket PVA hálóba töltött kukoricaszemek kíséretében dobtam be az etetés szélére. Az éjszaka egyetlen halaként füstölős kapással jelentkezett, majd izgalmas fárasztás után egy barátom sikeresen megszákolta. Eddigi legnagyobb amurom.

Gyönyörű amur a Jászsági-főcsatornából

Csuka
A csukák közül szokás szerint egy termetes példányt választottuk, amit Balog96 sporttársnak sikerült megfognia egy titokban tartott vízterületen.
Fogás ideje: 2020-10-25
Fogás helye: …
Súly: 11,82 kg
Hossz: 102 cm
Módszer: pergetés
Részletek: Sziasztok! Ma sikerült megdöntenem eddigi legnagyobb csuka rekordomat ezzel a gyönyörű példánnyal. Éppen megálltam a következő álláson, ahol első dobásra megakasztottam ezt a nagy csukát. Wobbleremet garatra szívta, és 3 perc küzdelem után tereltem merítőbe. Természetesen visszaengedtem! Felszerelésem:
Bot: D.A.M. Effzett Impulse Spin 240cm 42-70 g
Orsó: Nomura Kuro Pro 5000 FD
Zsinór: Caperlan TX4 0,20 mm-es fonott
Előke:Gunki ICE Fluorocarbon 0,54 mm
Csali: Balzer Shirasu Roach 15 cm wobbler

Az aktuális egyéni rekordot jelentő zsákmány!
A ragadozóknak is jár a kíméletes bánásmód…
A csuka az egyik legszebb mintázatú halunk

Fekete amur
E halfaj most debütál válogatásunkban. A nálunk nem honos fekete amur csak kevés vizünkben található meg, ezért ritka horgászzsákmány. Kuriózumként Attila_rabb horgásztársunk fogását választottuk be a szavazólistára.
Fogás ideje: 2020-09-05
Fogás helye: Maconkai-víztározó
Súly: 11,1 kg
Csali: pellet
Módszer: feeder
Részletek: Ezt a szép fekete amurt egy szem Fluo Oldódó Lebegő Édes Ananász Pellettel fogtam a Maconkai Rekord-tavon. Ez volt a nap hala, pedig több szép ponty es compó is horogra került.

A fekete amur kevés helyen fogható, sok horgász bakancslistáján szerepel…

Harcsa
A 2020-as harcsák közül egy tiszai halat, Kissdaniel1989 horgásztársunk fogását választottuk.
Fogás ideje: 2020-07-04
Napszak: Szürkület
Fogás helye: Felső-Tisza
Súly: 16 kg
Hossz: 130 cm
Módszer: pergetés
Részletek: Az áradó Tiszában, partszélen, 9 cm-es felúszó wobbler pergetésével sikerült becsapni.

Csodaszép tiszai harcsa

Márna
A márnák közül Temmela fogására, egy Rábából származó hatalmas példányra lehet voksolni.
Fogás ideje: 2020-10-25
Fogás helye: Rába
Súly: 5,8 kg
Hossz: 54 cm
Csali: bojli + pellet
Módszer: feeder
Részletek: Mivel sem a csontira, sem a harmatgilisztára órákon át nem volt érdemi kapás, a csonti helyett próba-szerencse alapon feltettem egy előzőleg Haldorádó Folyékony máj kivonatba és CSL Tuning Fagyos Ponty aromába áztatott 14 mm-es halibut pelletet Quatro Fluo Pop Uppal kikönnyítve. A kosárba szintén halibut pellet került, hasonlóan aromásítva. 10 percen belül jött a kapás, majd kb. 10-15 perc fárasztás, a Power Fighter River bot folyamatosan karikában volt. A hal úgy küzdött, hogy egészen a szákolásig azt hittem, bőven 10 kg feletti ponty van a horgon. Rövid pihenő után ment vissza a felségterületére. Aznap több kapásom már nem is volt.

Hatalmas márna a Rábából
Ekkor a márna ilyen vadvízből mindenképp elismerésre méltó fogás!

Ponty
Legnépszerűbb halunkból 2020-ban is sok jelölt közül válogathattunk, végül a részletes leírás, a példamutató fotók és nem utolsósorban a hal mérete, valamint szépsége alapján Gyöngyösi Ádám horgásztársunk – Ratohe nevezetű felhasználónk által feltöltött – fogását jelöltük szavazásra.
Fogás ideje: 2020-08-24
Hossz: 95 cm
Csali: bojli
Módszer: bojlis
Részletek: Kifogó tagunk: Gyöngyösi Ádám, Íme, a beszámolója: „Sziasztok! A Rakaca-víztározón töltöttem el egy hetet. Úgy gondoltam, hogy megpróbálok egy újabb helyet. Bíztam benne, hogy elég jót választottam, megint. Második és harmadik reggelre egy-egy halat fogtam, azokból is a kicsiket. További napok és éjjelek kapástalanul teltek el, de nem csüggedtem, újabb helyet kerestem, sok vesztenivalóm nem volt. Utolsó este előtt voltam, bíztam benne, hogy most az új hely hátha ad halat! Hát adott! Egy álom vált valóra. Sikerült! Két kapás közt 5 perc telt el, az első hal 14 kg-ot nyomott, 30-35 perces fárasztás után. Közben a másik boton már több mint 50 perce várt rám ez a 20,34 kg-os ponty! Lezsákoltam az előző halat, aztán gyorsan csónakba ülve folytattam, a fárasztás újabb 40 perc! Nem hittem a szememnek! Köszönöm a segítséget kedves menyasszonyomnak! Mató Eliza, köszönöm a képeket! Tóth Györgynek, illetve Kondás László halőrnek köszönöm a hitelesítését! Végül, de nem utolsósorban Kurcz Gábornak a bojlikat! 1 x 24 mm főzött volt a nyerő.”

Egészséges, horgot még sohasem látott hal egy 200 hektáros vadvízből!
Gyönyörű színe volt
A fogást a hely halőr hitelesítette

Süllő
2020-ban sajnos megint érdemi süllőfogások nélkül maradt a Fogási napló – itt is kérünk minden sikeres pergetőt és rablózó horgászt, töltse fel bátran süllőfogásait, hogy 2021-ben nagyobb kínálatból válogathassunk. Ezúttal egy picike, a „jövő reménységét” képviselő süllőcskét jelölünk, Illeskese fogását.
Fogás ideje: 2020-06-22
Időjárás: Viharos
Fogás helye: Principális-csatorna
Súly: 0,08 kg
Hossz: 15 cm
Módszer: pergetés
Részletek: Viharosan szeles időben, híd alatt, mini wobblerrel.

Mini wobblerre pöttöm süllő a Principális-csatornából – nőjön nagyra!

Szavazni bejelentkezett Google fiókkal lehetséges. Minden a Google-ben regisztrált felhasználó egy szavazattal rendelkezik, melyet az alábbiakban adhat le. A szavazást 2021. január 11. (hétfő) 08:30-kor zárjuk le.