Tetőtől talpig - Shimano nyári ruházati „divatbemutató”?

A horgászat eszközeiről már nagyon sok írás jelent meg. Különböző módszerek, hozzájuk tartozó felszerelések, kiegészítők egész garmadájával szembesülhetünk nap mint nap. A horgászat sokaknál már nem pusztán hobbi, szabadidős tevékenység, sokkal inkább egy életforma, akadnak olyanok, akiknél már-már filozófia. Ha végiglapozzuk a portál írásait, a legkevesebb szó a ruházatról esik. Sokan csak legyintenek, hiszen úgy gondolják, nem a ruha teszi a horgászt. Tökéletesen igazuk van. Ellenben a megfelelő ruházat korántsem divat kérdése. A horgászat is támaszt bizonyos követelményeket a horgász divat „diktátorainak”, aminek meg kell felelni. Azt, hogy a horgászruházat fontos részét képezi egy jól kialakított portfóliónak, több neves horgászcikk gyártó is felismerte. Nem lehet kivétel a Shimano sem, hiszen a horgászat mellett más szabadidős tevékenységekben is érdekelt. Gondoljunk csak a kerékpár- és evezős sportra. Kíváncsi voltam, hogy mivel kényeztetik a horgászokat, ha a ruházatról van szó.

A ruházatról mindig egy Woody Allen idézet jut az eszembe, ami így szól:

A feleségem félt a sötétben. Aztán meglátott engem ruha nélkül. Azóta a világosban fél.” Mint látjuk, a megfelelő ruházat sok kellemetlenségtől megkímélhet bennünket. (és környezetünket :-)) A horgász, mivel a vízparton vagy a vízen űzi a halakat, ki van téve az őt körülvevő környezet hatásainak. Lehet ez szél, eső, napsütés, havazás, jég, fagy. Azt mindenki elismeri, hogy napjainkban a szélsőséges időjárási körülmények gyakorisága nő. Egyik nap 30 fok, majd másnap csupán 15-20 fokos hőmérséklet. Sokszor nem is tudjuk, milyen ruházattal készüljünk. Vagy alul-, vagy túlöltözünk. Sokáig én magam sem foglalkoztam a speciális, horgászathoz tervezett ruházattal. Az első lépést az esőruházat beszerzése jelentette. Sokáig izzadtam egy nylon ruha alatt, míg rászántam magam egy megfelelő, lélegző esőruha beszerzésére. Zongorázni lehetett a különbséget. Ekkor határoztam el, hogy beszerzek kimondottan a horgászoknak készített ruházatot. Egy nadrág, ing, polár, csizma, sapka volt az induló szett. A Shimano horgászruházatból később más hasznos holmit is beszereztem, mivel a számos ötletes aprósággal és a ruházatok egymással történő kombinálhatóságával szinte minden időjárási helyzetre kényelmes, a komfortérzetet maximálisan biztosító ruhatárat tudtam kialakítani. Örömmel vettem a felkérést, hogy ha már használom e ruházatokat, akkor néhány írás keretén belül mutassam is be azokat a hasznos ruhadarabokat, amelyek szerintem segítenek abban, hogy ne kapjon hőgutát vagy ne ázzon pacallá a horgász. A teljesség igénye nélkül válogattam össze a ruházatot, és egyedül az vezérelt, hogy amit ajánlok, legyen praktikus, sokoldalúan használható, más Shimano ruházattal kombinálva több célra is megfelelő.

Nyári kollekció egy darabja

Egy írás keretén belül nem tudok mindent bemutatni, így egyfajta tematika mentén építettem fel a rögtönzött „divatbemutatót.”. Hogy minél alaposabb legyen a ruházatok bemutatása, minden egyes íráshoz egy kis videót is készítettünk. Nem vagyok képzett TV Shop eladó, és senkit sem buzdítok azonnali rendelésre, csupán igyekszem ezekben 10 perces kis videókban rámutatni a termékek előnyeire és arra, hogy milyen problémára nyújt megoldást az adott ruházat vagy kiegészítő.

Mivel már benne vagyunk a nyárban (akkor is, ha ezt nem mindennap vesszük észre), a bemutatót a megfelelő nyári ruházattal kezdem. A nyár gyerekkorom kedvenc évszaka volt, nem kell ecsetelni, hogy miért. A szabadság, a vadregényes Tisza, a barátokkal megélt közös kalandok időszaka volt. Egy trikó, egy rövidnadrág, szandál volt a ruházat. A szabad levegőn a nap rövid idő alatt barnára sütött, de az a napsütés valahogy más volt. Nem hallottam még káros UV sugárzásról, nem mondta be a rádió minden nap az UV sugárzás mértékét. A nap sütött, de nem égetett. Néhány évvel ezelőtt azonban megtapasztaltam, hogy a sokat hangoztatott figyelmeztetéseket érdemes komolyan venni. Egy horgászatom során óvatlanul nekivetkőztem, aminek egy hétig tartó napszúrásból eredő táppénz és komoly leégés lett a következménye. Akkor fogadtam meg, hogy bármilyen szép is a barnára sült bőrszín, én inkább világítok a sötétben. (Egyedül a karom szokott érdekes mód lebarnulni. Ismeritek, olyan IFA-sofőrösre.) A megfelelő ruházat számomra a hosszúnadrág és lehetőség szerint hosszú ujjú ing, kalap/sapka. Sokáig a katonaságnál megszerettetett gyakorlóban és katonai ingben parádéztam, ami idővel, ahogy „bekopott”, egész jónak tűnt. Egy problémám volt vele, a szellőzés. Izzadtam benne, mint egy ló. A Shimano horgászruházata ekkor került a figyelmem középpontjába. A Shimano ugyanis nem kizárólag orsókat, botokat gyárt, a megfelelő horgászruházatot is megtalálhatjuk kínálatában. A ruházat kialakításánál nem kellett az ötletekért a szomszédba menniük, hiszen a kerékpársportban szerzett tapasztalatikat remekül kamatoztathatták a horgászatban is. Ha röviden kellene jellemezni a Shimano ruhakollekcióját, akkor a következőket lehet elmondani róla: a kitűnő szellőzés, a test komfortérzetének minden körülmények közötti biztosítása és a variálhatóság. Ez a három ismérv minden típusú ruházatra igaz, legyen szó téli vagy nyári változatról. Az már csak plusz, hogy ezek a ruhák ráadásul szépek, akár utcai viseletre is alkalmasak. Öltözzünk hát be tetőtől talpig!

A lábbeli:

A Shimano két termékét, az EVAir papucsot és cipőt választottam bemutatásra a nyári kollekcióból. A Shimano EVAir papucs anyaga gumiszerű. Nehéz meghatározni, hogy valójában milyen anyag-összetételű. A papucs könnyű, szellős és kialakításának köszönhetően jól tartja a lábat.

Shimano EVAir horgászpapucs

A papucs zárt eleje biztosítja azt, hogy ne tudjon előre kicsúszni belőle a láb. Aki már guggolt egy rézsűn a víz mellé, és a strandpapucsban előrecsúszott a talpa, az tudja, miért is hasznos ez a tulajdonság. A papucs egyébként szellős és a csúszásmentes talpnak köszönhetően biztonságos is. A talp ráadásul nem hagy nyomot, így nyugodtan viselhetjük akár egy fehér vitorlás fedélzetén is, nem fogunk fekete csíkokat magunk mögött hagyni. A talp anyagának és redőzetének köszönhetően remekül tapad szinte bármilyen felületen, legyen az száraz vagy nedves, sima, vagy rücskös.

A talp redőzete és a jelölés, hogy nincs jelölés!
Mire lépünk? A papucs belső része

Könnyen felvehető, anyagából adódóan nem tud átázni, így egy párás-ködös hajnali kapásra ébredve is hamar felkaphatja a sátorból kilépő horgász. A Shimano cipő minden, az EVAir papucsnál felsorolt jó tulajdonsággal rendelkezik, de esetében egy zárt lábbeliről beszélhetünk.

Shimano EVAir horgászcipő

A gumírozott talp ennél a lábbelinél is „Non marking” feliratot visel, így nem hagyunk nyomot magunk után. A cipő robosztus, egy oldalsó tépőzár segítségével könnyen, gyorsan felvehető.

Egy oldalsó tépőzárral könnyen, gyorsan le és felvehető
A talpunkat egy kellemes anyagú talpbetét kényezteti
A cipő talpa a papucshoz hasonlóan nem hagy nyomot

Mivel zárt, és a lábat jól körbefogja, akár vízbe is gázolhatunk vele, nem fogjuk elhagyni. A talpunkat egy velúros érzetű talpbetét kényezteti, amely kivehető, így könnyen tisztítható. Méretét tekintve mindkét modell kapható 42-estől 47-es méretig, ami esetemben nem elhanyagolható tényező, lévén 47-es lábbal áldott meg a sors, amire nem egyszerű bármilyen lábbelit is szerezni.

Ing és nadrág:

Shimano S. T. C. hosszú és rövid ujjú ing.

Shimano S. T. C. ing & nadrág

A Shimano Travel Concept (S. T. C.) ruhák lényege, hogy egy könnyű, szellős, kényelmes, gyorsan száradó öltözettel lássák el a horgászokat. A felhasznált anyagok minőségére kiemelten figyeltek, ezért is esett a választás a nadrág és ing esetében a 3XDRY logóval fémjelzett, igen figyelemreméltó alapanyagra. E ruházat akár trópusi melegben is biztosítja a testnek a megfelelő szellőzést és gyorsan szárad. A Schoeller technológia 3XDRY anyagának több olyan jó tulajdonsága van, amit egy minőségi horgászruházatnál nem lehetett figyelmen kívül hagyni.

3XDRY előnyei
A testünk melegben izzad…
… az ing anyaga átengedi a párát…
… így a testünket szárazon tartja

Ez az anyag lélegzik. Mit is jelent ez? A testfelületen elpárolgó nedvességet átengedi, a környezetből érkezőt viszont taszítja. Vízlepergető hatású, könnyű anyagról van szó, amely 6-8-szor gyorsabban szárad, mint egy normál alapanyagból készített ing. Nem véletlen, hogy sok neves cég is alapanyagául választotta. Ha a Columbia, Puma, Hugo Boss is felfigyelt az előnyeire, az már jelent egyfajta garanciát. Az ingnél a szellőzést más módon is segítik: a hátán és a hónaljnál hálós szellőző nyílásokat hagytak, így akár „kereszthuzatot” is tudunk csinálni.

Az ing szellőzése tökéletes
A háton…
… és a hónaljban is szellőzőt varrtak be.
Nagyméretű zsebek találhatók rajta

A zsebek nagyméretűek, egyikük osztott, hogy az apróbb tárgyaink is biztonságban lehessenek. A gombok gumiból készültek, ezért tartósak, nem törnek, jól bírják a strapát, és mosáskor nem tudnak kárt tenni az ing anyagában. A bemutatott ing rövid ujjú, de kapható hosszú ujjú változatban is. (Én a hosszú ujjú változat mellett döntöttem, hogy a karom is védve legyen az égető napsugaraktól.) Lassan már 2 éve használom intenzíven a sajátomat, és nagyon jól bírja az igénybevételt. A legnagyobb hőségben sem izzadok benne, és volt rá példa, hogy egy gyors nyári záport követően pár percen belül megszáradt. Valóban tudta azt, amire szánták.

Shimano S. T. C. ing hosszú ujjú változatban is elérhető

Shimano S. T. C. lecipzárazható szárú horgásznadrág

Shimano S.T.C., azaz Shimano Travel Concept

A nadrág anyaga szintén 3XDRY, így itt is élvezhetjük ennek minden jó tulajdonságát. A szár lecipzárazható, így akár 3/4-es rövidnadrágként is hordható. Az első zsebek kimondottan nagyméretűek és mélyek. Ha a hölgyek a táskában hordanak mindent, akkor rólunk - férfiakról - elmondható, hogy nadrágunk zsebébe igyekszünk mindent bepakolni. (Ami egy zsebbe nem fér el, arra nincs is szükség.)

Az ingnél megismert anyagból készült
A Schoeller technológia nyújtotta előnyöket itt is élvezhetjük

Az S. T. C. nadrág zsebébe pakolhatunk. A zsebek „szája” is kellően nagyméretű, nem kell keresgetni a zseb nyílását. A farzsebek szerényebb méretűek, de cipzáras-tépőzáras zárszerkezettel látták el őket, hogy az aprópénz, mobil biztonságban lehessen. A derékrész gumírozott, amit a pocakosabb horgászok fognak nagyra értékelni, az övbújtatók pedig erősített varrást kaptak. Elhelyezkedésüknek köszönhetően a derékszíj végig követi a nadrág derékvonalát, nem engedik onnan felcsúszni az övet.

Mindkét ruhadarab M/L/XL/XXL méretben kapható. Viszonyításképpen: nekem az XXL méret tökéletes. (192 cm / 100 kg laza kis decens pocakkal :o))

Nagy zsebek elöl…
… jól záródó zsebek hátul
Gumírozott derékrész
A nadrág szárát lecipzárazva…
… egy 3/4-es rövidnadrágot kapunk

Shimano Match kötény

Horgászataim során én mindig használok kéztörlőt. Egyrészt mert nem szeretem, ha nyakig halnyálkás vagyok, másrészt a ruházatomat is megpróbálom megóvni. A Shimano is gondolt erre, mikor a Match kötényt tervezte. Nem egyszerű kéztörlőről beszélhetünk, hanem egy jól használható kiegészítőről, amit elsősorban bolognaizásnál vagy „vízben állós” úsztatós pecánál tudunk rendkívül jól kihasználni. A Match kötény első részén egy tépőzárral ellátott, jó nedvszívó tulajdonsággal bíró kéztörlőt találunk. Ez könnyen levehető, így külön is mosható. A kötény elöl több zsebet is kínál: egy nagy egybe-zsebet és erre rávarrva két osztott zsebet. A mellrészen két apróbb zsebbe pakolhatunk, és találunk egy külön zsebet, amibe az előkezsinórt tehetjük. Egy ötletes megoldásnak köszönhetően a zsinórt közvetlenül a zsebből tudjuk adagolni. A kötény egy erős szalaggal a nyakba akasztható, hátul pedig egy csat segítségével tudjuk „testre szabni”. Ez a kéztörlő garantáltan nem fog leesni, nem kell keresgélni, mindig kéznél van. A zsebekbe például a bolognaizáshoz szükséges minden apróság elpakolható.

Az elöl található kéztörlő…
… egy mozdulattal lecsatolható
Elöl egy nagy osztatlan…
… és két osztott zsebet találunk
Apró zseb az előkének és az apróságoknak
A zsinóradagoló

Shimano horgászsapka

Shimano XT HFG horgászsapka

A horgászoknál már-már védjegy a baseballsapka. Mindenki szívesen viseli a kedvenc márkájához kötődő darabokat. A Shimano XT HFG sapkája a márkával szimpatizálókon túl azoknak is a figyelmére tarthat számot, akiknek fontos az, hogy a sapka „jó kiállású” legyen. A baseballsapkánál a legkényesebb rész, a „schild” vagy napellenző, simli, ki hogyan ismeri. A leggyakrabban ez olyan anyagból készül, ami deformálódik, átázik. A Shimano HFG sapkánál azonban erős, jó tartású ez a számomra fontos alkatrész. A sapka anyaga szintén erős, színvilága nem hivalkodó, és a sapkának van egyfajta tartása. A fejhez egy pánt és csat segítségével lehet méretre szabni, és a felesleges részt a sapka belsejébe lehet elrejteni. A napellenzője kellően nagy, jó árnyékot biztosít. (Én mindig sapkában horgászom, ami barnulásomon jól nyomon követhető. :-))

Erős, tartós anyagból varrták
Egy méret mindenkinek

Most, hogy felöltöztünk tetőtől talpig, egy másik fontos, napjainkra - bátran állíthatom, hogy - elengedhetetlen kiegészítőről, a napszemüvegekről lesz szó. Pontosabban erről fog szólni a következő rész. Nem csupán egy termékismertetőt fogtok olvasni, hanem annál többet. Érdemes lesz akkor is az írásra kattintani!

(X)
Írta: Polyák Csaba (csabio)