Amikor felvetődött, hogy kicsiny fiamnak óvodát kell választani, a hideg futkosott a hátamon. Nyilván minden gyerek túléli az ovit…
… de ahogy mindenben, ebben is szerettem volna a lehető legjobbat megtalálni, mint az elhivatott szülők általában. Egy kedves ismerős javasolta, hogy nézzük meg a Pető ovit, lesz nyílt nap, és van integráló csoport, ahova ép mozgásúak is mehetnek.
Az Intézet jellegével tisztában voltam, és semmi negatív érzésem nem volt a sérült gyerekekkel szemben, viszont – mint általában – kíváncsi voltam. Elmentünk hát, és egy olyan világba csöppentünk, ami magával ragadott és kialakult valami kötődés bennem. A nyílt napon egy kedves óvó néni velünk beszélgetett, míg folyt a mindennapi élet a háttérben. A teremben a szokottnál sokkal több felnőtt volt a gyerekek létszámához képest. Nyugalom, szeretet és türelem, ez jellemezte az összes ott dolgozót és a sok gyakorlaton itt lévő főiskolás tanulót is. Amíg beszélgettünk, a háttérben egy néni – később megismertem, Judit néni – egy gyerek lábat masszírozza be krémmel a gyakorlás után, és adta rá a speciális cipőt. Bár eddig nem meséltem senkinek, de most elárulom, a pár perc, amit akkor láttam, az mindent elmondott, amit azóta megtudtam a módszerről, és nagyon megfogott. Egy sportolóhoz méltó fegyelemmel kellett végrehajtani a gyakorlatokat, de közben olyan gyengéd szeretetet láttam mindkét fél gesztusaiban, ami igazi lelkiséget takart.
Az egészséges gyerekek feladata az óvodában az volt, hogy autentikusan foglalják el a kisházat és vegyék magukhoz a játékokat, a sérült gyerekek így nem kirekesztve, hanem a való világban nőnek fel – persze, ez csak egy példa :-) Ezekben az integrált csoportokban a kevésbé sérült gyerekek vannak. Az egészségesek pedig rengeteget tanulnak és látnak az ovi végéig. Csak egy példa: a folyosón kiskocsiba ül egy sérült gyerek, aki járni még nem tud. A többiek nem férnek el. „Vigyázz!”, szól a felszólítás, és pont olyan természetesen tolják arrébb a kocsit, mint ahogy egy átlagos óvodában arrébb tessékelnek valakit. A gyerekekben semmi viszolygás és előítélet nincs, igazából semmivel szemben, ezt pedig sok más mellett én is megtanultam.
Az első perctől szerettem oda járni és ma is szeretek bemenni – már kisebbik gyermekem jár oda, kicsiny fiam már iskolás lett. Mindig kerestük, hogy miben segíthetnénk, és gondolom, elhiszitek, volt miben. Pont olyan a helyzet, mint bárhol máshol, így sok mindenben segítségre szorul rendszer.
Arra gondoltunk, hogy egy horgászverseny bevétele sokat segíthetne, csakhogy a sok kiadás el is viszi a nagy részét. Az jutott eszembe, hogy akkor lenne igazán jó a dolog, ha nem lenne kiadás és az összes nevezési díj egyből az ovi alapítványának menne. Nekiláttunk hát az egyedi szervezésnek és körbekérdeztünk, ki szeretne ingyen szolgáltatni. Minden partnerünk gondolkodás nélkül mondott igent, így támogatóként a dolog mögé állt a Préri Horgásztó, a Préri Étterem, a Sportérem Kft. (tőlük szoktuk rendelni a kupákat).
Tehát a naptárba kikerül egy verseny, mely a Pető Intézet óvodájának alapítványát támogatja a verseny teljes bevételével úgy, hogy a helyszínen reggel egyenesen az alapítvány kasszájába kell fizetni a minimum 8.000 Ft nevezési díjat. Ez azt jelenti, hogy többet is lehet fizetni, ha valaki úgy gondolja. Mi, szervezők pedig a pénz biztos célba érését azzal garantáljuk, hogy hozzá se nyúlunk. :-)
Ebédre gyerekek is érkeznek az óvodából, és reméljük, minél többen részt is vesznek az eredményhirdetésen és velünk tartanak a közös fotóra.
Mivel én kívülálló vagyok, kértem némi hivatalos tájékoztatást az Intézet munkájáról, fogadjátok-e sorokat szeretettel:
Magyarországon mindenki vagy legalábbis nagyon sokan hallottak a Pető-módszerről; ki személyes érintettség miatt, ki pedig a módszer saját hírnevének okán, hiszen nemcsak az első szellemi Hungarikumról van szó, hanem egy olyan módszerről, ami világhírű, világszerte több ezer gyermek, felnőtt és család életét változtatta meg.
Mi az a Pető-módszer?
Dr. Pető András (1893-1967) orvos-pedagógus, a konduktív pedagógia megteremtője, a módszer névadója. Pető felfogása szerint a mozgássérülésért a különböző funkciók összerendezetlensége, az idegrendszer összműködésének károsodása vagy hiánya a felelős. Az általa kifejlesztett konduktív nevelés alapgondolata, hogy az idegrendszer a károsodások ellenére is rendelkezik tartalékokkal, kihasználatlan kapacitással, új kapcsolatok kiépülésének lehetőségével, amelyek a tanulási-tanítási folyamat megfelelő vezérlésével mozgósíthatóak. A konduktív nevelés egy speciálisan integrált nevelési rendszer, melynek lényege a tanuláson alapuló sokoldalú személyiségfejlesztés. A munka során nagy figyelmet helyeznek a cselekvéshez szükséges indítékra, fontos motiválttá tenni a gyermeket feladat végrehajtásában, hogy törekedjen a lehető legnagyobb fokú önállóság elérésére.
A Pető Intézet óvodája
Ebben a jó hangulatú, szeretetteljes oviban kb. 100 fő 3-7 év közötti központi idegrendszeri sérült sajátos nevelési igényű, valamint az integrációs csoportban ép mozgású és enyhén sérült gyermekek együtt nevelése valósul meg.
Az óvodai program komplexitása biztosítja a mozgássérült és ép mozgású gyermekek harmonikus személyiségfejlesztését, mely fejlesztés eredményeként a mozgásukban akadályozott gyermekek is képessé vállnak az életkoruknak megfelelő követelményeknek, elvárásoknak a lehető legnagyobb önállóság kialakításával megfelelni, ép mozgású társaik pedig úgy szocializálódnak, hogy megtanulják a „másságot” természetes módon elfogadni, így empatikusabb, megértőbb, toleránsabb személyiséggé válhatnak.
Az óvoda alapítványa
Az óvoda alapítványának – amihez a jótékonysági horgászverseny teljes bevétele kerül – célja az, hogy az ovisok mindennapjait megkönnyítse, a fejlesztésükhöz szükséges legmodernebb eszközöket beszerezze, illetve őket olyan élményekhez, programokhoz, kirándulásokhoz juttassa, ami életüket gazdagítja, amivel felhőtlen pillanatokat élhetnek át.
Az oviban hisznek abban, hogy az ide járó gyerekek elsősorban és leginkább gyerekek, akiknek ugyanazt meg kell kapniuk, mint bármelyik másik hétköznapi gyereknek.
Az ovi alapítványa közhasznú, így nagyon szívesen veszi az 1%-os felajánlásokat is, sőt örülnek bármilyen támogatásnak is!
Konduktív Óvodáért Alapítvány
Adószám: 18502992-1-13
Számlaszám: 11702036-20716910
Nevezni a jótékonysági versenyre ezen a linken lehet!
Doktorits András (Dokia)
Képek forrása: Pető András Főiskola