Az elektromos csónakmotorok ma már csaknem minden horgász számára elérhető segédeszközök. Egyes vizeken, illetve bizonyos területeken más motor használata nem is engedélyezett. Ahol a belsőégésű motorokéhoz képest kisebb teljesítmény is elegendő, és ahol nem gond az energiaforrásként használt akkumulátorok eljuttatása a csónakig, ott kifejezetten kényelmes kiegészítővé válnak. Csendes üzemük révén kellően diszkrétek, még sekély vizekben is halkan járhatunk-kelhetünk velük anélkül, hogy elriasztanánk magunk mellől a halakat. Ez az írás az Áruház kínálatát bővítő modellek általános bemutatását és használati utasítását tartalmazza. Utóbbi hasznos lehet azok számára is, akiknek hasonló elektromos csónakmotor van (vagy lesz) a birtokában.
A bevezetőben említett háttér megteremti az elektromos csónakmotorok iránti igényt, az azonban nem mindegy, kinek milyen célra kell egy ilyen berendezés. Ha a motort a csónak általános hajtására használná, akkor jó észben tartani, hogy a (leg)kisebb teljesítményű modellek inkább csak az egészen könnyű, kisméretű műanyag és gumicsónakokhoz valók. E vízi járművek ugyan ritkán alkalmasak aktív horgászatra, de pl. egy bojlis túrán (és olyan vízen, ahol engedélyezett a behordás), esetleg éppen ilyenre lesz szükség. A nagyobb tömegű csónakok hajtásához értelemszerűen a nagyobb teljesítményű motorok ajánlhatók. Az ezekkel elérhető nagyobb tolóerőre a nehezebb vízi jármű miatt mindenképpen szükségünk lesz. Ha nem csak a motorral kívánjuk megoldani a csónak hajtását (hajlandóak vagyunk evezni is…), akkor viszont még a nagyobb, nehezebb járművek esetében sem értelmetlen egy kisebb, az evezésre rásegítő motort használni. Ez kihasználható az evezéssel megközelített részek lassú, csendes bejárására is, ami pl. a csónakos csukapergetést teszi különösen kényelmessé. Olyan vizeken, ahol a viharok kifejezetten komoly veszélyt jelenthetnek (Balaton, Tisza-tó), ne elégedjen meg az ilyen kisegítő teljesítményt nyújtó motorral, mert az hamis biztonságérzetet kelthet. Ha már van motor, amiről azt gondolja, hogy „majd csak kivisz” az erős széllel és nagy hullámokkal szemben is, akkor az tényleg legyen erős motor! Az emberi élet biztonsága - úgy vélem - nem szabad, hogy anyagi kérdés legyen. Gondoljon erre akkor is, mikor elektromos csónakmotor beszerzését tervezi - ha a gyakrabban látogatott víz(vizek) jellege megkívánja, az erősebb motorok beszerzése indokolt.
Jó tudni, hogy egy adott csónak, hajótest esetében az egyre nagyobb teljesítményű motorok alkalmazása egyre kevésbé növeli az elérhető legnagyobb sebességet, ezt tehát kár elvárni. A nagyobb tolóerő viszont nyomban érzékelhetővé válik, ha a szokásosnál jobban megterhelt a csónak, vagy a mozgását fékező áramlás (szél és/vagy víz) ellenében kíván haladni.
A legtöbb modell egyszerűen, könnyen rögzíthető bármilyen átlagos csónak fartükrére. Ha a vízi jármű e részének eredeti kiképzése mégsem teszi lehetővé a rögzítő konzol felhelyezését, akkor némi plusz barkácsolásra szükség lesz ugyan, ez azonban a legtöbbször könnyen elvégezhető.
Az elektromos csónakmotorok meglehetősen kompakt kivitelezésű szerkezetek, a használati utasítás szerinti üzemeltetéssel és karbantartással egy-egy darab a horgász hosszú évekig megbízható és jó teljesítőképességű eszköze, segítője lehet. A használati útmutatót éppen ezért mindenképpen olvassa el, ismerje meg a berendezés kezelését a későbbi biztonságos üzemeltetés érdekében, ezzel a lehetséges kezelési hibák is elkerülhetővé válnak.
CHASER elektromos csónakmotorok
E típus több modellből álló szériát kínál: a skála a kis, 30 lbs tolóerejű motortól az erős, 55 lbs tolóerejűig terjed (lbs: angol font; 1 lbs = 0,453 kg).
Modell | Tápfeszültség (V) | Teljesítmény (kW) | Tolóerő (lbs) | Össztömeg (kg) |
T30 | 12 | 0,2 | 30 | 6,11 |
T35 | 12 | 0,25 | 35 | 7,7 |
T45 | 12 | 0,28 | 45 | 8,17 |
T55 | 12 | 0,34 | 55 | 10,7 |
Hozzám a T30 modell került, az írásban szereplő fotók erről készültek. Saját mérésem alapján a motor össztömege 6,08 kg-nak bizonyult - igaz, ezt a stift, a műanyag csiga és az azt leszorító csavar nélkül mértem. Ez jól összecseng a katalógus adatával, valószínűleg a többi is megbízható és a valóságot tükrözi (Ugyanakkor - szokás szerint - ennek használati útmutatójában is szerepel, hogy a folyamatos termékfejlesztés miatt a gyártó fenntartja az egyes részek és alkatrészek előzetes tájékoztatás nélküli megváltozatásának jogát).
Mivel a katalógusban térbeli dimenziók nem szerepelnek, ilyen adatot csak a T30 modellről tudok szolgáltatni. A motor teljes hossza (irányító egység burkolatától a meghajtó egység stabilizátorának végéig mérve) 99 cm, legnagyobb szélessége az irányító egységnél (markolat - műszerház) 45 cm. Vastagságánál (ha a konzol szorítócsavarjait beforgatjuk) a vezérlő egység legnagyobb szélessége a mérvadó, de ez csak 12,5 cm. E méretekkel szállítás közben is számolni kell, és mivel az irányító és a meghajtó egység a tengelyoszlopról nem leszerelhető, gépkocsiban tervezett szállítás esetén a hossz meghatározó tulajdonsággá válhat.
A motor felszerelése
Rögzítse a berendezést a csónak fartükrére. Bizonyosodjon meg róla, hogy mindkét szorítócsavart elég erősen meghúzta. A motor dőlésszögének állítását úgy végezze el, hogy miközben egyik kezével a motorfejet tartja, a másikkal nyomja le a biztosítópecket, és a megfelelő mértékű bebillentés eléréséig tartsa is lenyomva. A pecek felengedése után ellenőrizze, hogy a rendszer biztonságosan rögzül.
Vigyázat! A motor bebillentése közben SOHA ne tegye a kezét a tengelyoszlop és a fartükör közé, mert az sérülést okozhat! A motor le- és felszerelése során mindig bizonyosodjon meg arról, hogy a berendezés nincs áram alatt!
A propeller mélységének állítása
A propeller (csiga) helyzete könnyen állítható, egyszerűen ki kell lazítani a tengelyoszlopon található rögzítőgyűrű csavarját, majd a kívánt mélység elérése után újra meg kell szorítani. Ez biztosítja, hogy a csiga csak az így beállított mélységig merülhet be.
A kormány mozgathatósága
A motor elfordításához szükséges erő attól függ, hogy tartókonzol elején található szorítócsavart mennyire húzza meg. Ezt a csavart akár egészen ki is lehet lazítani, hiszen a csiga mélységet a rögzítőgyűrű beállítása szabja meg.
Sebességszabályozás
A motor eltérő sebességekben működhet. A markolat óramutató járása szerinti elforgatásával az előremenet, ellentétes irányú forgatással pedig a hátramenet sebességfokozatai érhetők el. A motor kikapcsolásához egyszerűen forgassa a markolatot az előremenet és a hátramenet közötti állásba.
Propellercsere
A propeller (csiga) cseréjéhez a fogja le az egyik lapátot, és közben a készülékhez mellékelt speciális csavarkulccsal lazítsa ki az anyát. Az anyát lecsavarva a propeller is levehető. Ha a csiga megszorul, akkor az egyik lapátot megtartva a másik lapát hátoldalát kopogtassa meg egy kemény, tompa tárggyal. Ha szükséges, ismételje meg ezt felcserélt lapátokkal addig, amíg a csiga le nem jön. Ha a propeller stiftje (tengelycsap) elhajlott, cserélje ki. A propeller visszahelyezésekor állítsa egyenesbe a stiftet, majd a speciális csavarkulccsal húzza szorosra az anyát.
Vigyázat! Az elhajlott tengelycsapot semmiképpen ne próbálja kalapácsütésekkel kimozdítani, mert a motor háza megsérülhet, ami egyben a garancia elvesztését eredményezheti!
Áramforrások, töltés
Mindegyik modell 12 voltos áramforrást igényel. A T30 és a T35 modellhez 70-90 amperóra kapacitású, gondozásmentes munka-akkumulátor ajánlott. A T45 és a T55 modellhez indokolt a 105 amperóra kapacitású akku használata.
A lehető legjobb, leggazdaságosabb működés érdekében ajánlatos az akkumulátorokat nem teljesen lemeríteni, és használatuk után mindegyiket nyomban feltölteni. A 12 voltos akkutöltő használatakor különösen figyeljen arra, hogy a töltő vezetékeit az akku azonos polaritású saruira kösse. Az akkumulátorokat lehetőleg lassan töltse fel azok teljes kapacitásáig, ennek gyakori alkalmazása az élettartamukat növeli.
Elektromos csatlakoztatás
Figyelem: Bizonyosodjon meg arról, hogy a kapcsoló Ki (Off) állásban van, mikor a motort áram alá helyezi!
Csatlakoztassa a tápkábel piros vezetékét az akkumulátor pozitív, a fekete vezetéket pedig a negatív sarkához! Az akkumulátort lehetőleg tartsa jól szellőző helyiségben. Amennyiben a hajó egyéb (belsőégésű) motorral is felszerelt, annak indítóakkumulátorát az elektromos csónakmotor áramforrásául ne használja! Ez a nem kívánt elektrolitikus hatás révén egyes fém alkatrészek korrózióját okozhatja. Amennyiben több fogyasztót üzemeltet egy akkumulátorról, a fogyasztók megfelelő földeléséről gondoskodni kell. Az áramkör védelme érdekében ajánlott egy manuálisan is működtethető, 50 amperes megszakítót beépíteni a motor tápkábelének pozitív (piros) vezetékébe. A krokodilcsipeszes csatlakozó alkalmi motorhasználathoz alkalmas, hosszabb távon azonban - elsősorban a motor kapcsolórendszerének védelme érdekében - célszerű a jobb érintkezést biztosító csatlakozókengyel használata.
Karbantartás
A propeller mögötti részt minden használat után meg kell tisztítani. Ellenőrizze, nem csavarodott fel rá horgászzsinór, növényzet vagy egyéb szennyeződés. Az ilyen, propeller köré feltekeredett szálak jelentős tolóerő-csökkenést okozhatnak. A rögzítő konzol és a propellert tartó oszlop forgórészeit célszerű kéthetente könnyű műszerolajjal kezelni.
Az elektromos csatlakozásokat legalább havi gyakorisággal meg kell tisztítani, ellenőrizni kell, nincs-e korrodált vagy meglazult csatlakozó vagy sérült vezeték. Az akkusarukat és a csatlakozókat tisztítsa meg drótkefével, a sérült vezetéket cserélje ki. A karbantartás elhanyagolása károsan magas működési hőmérsékletet és tolóerő-csökkenést eredményezhet.
Rendszeresen ellenőrizzen minden csavart, pecket és anyát, valamint minden részegységet, hogy megbizonyosodjon a teljes rendszer tökéletes fizikai állapotáról.
A motort hosszabb ideig csakis jól szellőző és száraz helyet tárolja. Télen soha ne hagyja kinn a berendezést, mert a meghajtó egység mágneses részei károsodhatnak.
szám | alkatrész | darabszám |
1 | burkolat felső része | 1 |
2 | csavar | 2 |
3 | rögzítőkapocs | 2 |
4 | fogantyú-körkapcsoló | 1 |
5 | csavar | 1 |
6 | alátét | 2 |
7 | ellenanya | 1 |
8 | burkolat alsó része | 1 |
9 | csavar | 1 |
10 | tömítőgyűrű | 1 |
11 | rögzítőgyűrű | 1 |
12 | rögzítő egység | 1 |
13 | tengelyszorító egység | 1 |
14 | tengelycsap (stift) | 1 |
15 | propeller anya | 1 |
16 | propeller (csiga) | 1 |
17 | motor egység | 1 |
18 | csavar | 1 |
19 | alaplemez | 1 |
20 | csavar | 1 |
szám | alkatrész | darabszám |
1 | burkolat felső része | 1 |
2 | csavar | 2 |
3 | csavar | 9 |
4 | fogantyú-körkapcsoló | 1 |
5 | rögzítőkapocs | 2 |
6 | csavar | 1 |
7 | alátét | 2 |
8 | ellenanya | 1 |
9 | burkolat alsó része | 1 |
10 | tömítőgyűrű | 1 |
11 | rögzítőgyűrű | 1 |
12 | rögzítő egység | 1 |
13 | tengelyszorító egység | 1 |
14 | tengelycsap (stift) | 1 |
15 | propeller anya | 1 |
16 | propeller (csiga) | 1 |
17 | motor egység | 1 |
18 | alaplemez | 1 |
Hibakeresés
Nincs tolóerő
- A propeller elszennyeződött. Vegye le, tisztítsa meg és helyezze vissza.
- Az akkucsatlakozók korrodáltak. Tisztítsa meg drótkefével, és csatlakoztassa újra a tápkábelt
- Alacsony az akkufeszültség. Töltse fel és ellenőrizze, hogy nincs cellazárlat.
- Víz került a motor egységbe (a felső rész belsejében ekkor olajos üledék látható)
A motor túl gyorsan meríti le az akkut
- Zsinór került a propeller mögé. Vegye le és tisztítsa meg a zsinóroktól, növényi rostoktól.
- Rossz elektromos csatlakozás vagy rövidzárlat. Ellenőrizze a vezérlő egységet.
- Cellazárlatos az akku, vagy az intenzív használat miatt egykori kapacitásának jelentős részét elveszette.
A motor működés közben erős zajt kelt vagy rázkódik
- A propeller elszennyeződött. Vegye le, tisztítsa meg és helyezze vissza.
- Ellenőrizze, hogy a propeller megfelelően rögzített. Ha kell, húzza meg a propellert rögzítő anyát.
- Elhajlott a forgórész. Vegye le a propellert, állítsa a motort közepes sebességre, és figyelje meg, támolyog-e a forgórész. Ha elhajlott, keresse fel a legközelebbi javítóműhelyt.
- Megszorult a propeller. Próbálja meg az álló propellert kézzel elforgatni. Alaphelyzetben szabadon el kell fordulnia, ezt csak egy kis mágneses fékhatás nehezíti. Ha csak nehezen vagy egyáltalán nem forgató el, keresse fel a legközelebbi javítóműhelyt.
A motor egyes sebességfokozatokban nem működik
- Meglazultak a vezetékek vagy a forgókapcsoló csatlakozása. Ellenőrizze a vezetékek kapcsolási rajza alapján.
- Meglazultak a vezetékek csatlakozásai a vezérlő egységben
- Meghibásodott a forgókapcsoló
- A propeller elszennyeződött. Vegye le, tisztítsa meg és helyezze vissza.
- A motor tekercselése megsérült
A motor kormányzás közben nehezen mozgatható
- Lazítsa meg az ellenállás beállítására szolgáló csavart, kezelje le némi kenőanyaggal, majd helyezze vissza.
Amit a garanciáról tudni érdemes
A motorra és a felfüggesztő rendszerre vonatkozó garancia nem érvényesíthető, ha szándékos rongálás vagy a karbantartás elhanyagolása miatt lett működésképtelen bármelyik egység. A teljes körű garancia biztosításának előfeltétele a használati útmutatónak megfelelően végzett karbantartás. Minden használat után ellenőrizni kell a csigát, hogy nem tekert-e fel horgászzsinórt vagy növényi rostokat a tengely köré. A forgórészeket rendszeresen kenőanyaggal kell kezelni. Ezt soha ne aeroszolos kiszerelésű anyaggal tegye, mert ezek közül sok olyan hajtógázzal működik, amely a motor több alkatrészét is károsíthatja. Mindig ellenőrizze az akkusaruk csatlakozóit, és rendszeresen vizsgálja meg, hogy nem korrodáltak-e. Minden sósvízi használat után alaposan öblítse át a motort édesvízzel. Rendszeresen ellenőrizze az anyákat, szorítócsavarokat, különös tekintettel a csigát rögzítő anyára. Ha kell, húzza meg a csavarokat.
Szöveg, fordítás: Csörgits Gábor (csg)
Ábrák, fotók: Csörgits Gábor