Egy praktika, amivel a hagyományos első fékes orsó gyorsfékessé alakítható

Egy praktika, amivel a hagyományos első fékes orsó gyorsfékessé alakítható

A gyorsfékes orsók évről évre népszerűbbek. Amíg a hagyományos, első fékes változatoknál háromszor-négyszer is körbe kell tekerni a fékcsillagot a nyitástól a zárásig, addig a legtöbb gyorsfékes modellnél ez mindössze egyetlen fordulat. Sok horgász kíváncsi arra, hogy miként lehet egy orsó fékútját annyira lerövidíteni, hogy gyorsfékessé váljon. Létezik erre egy praktika, ezt fogom most nektek bemutatni!

Mikor is beszélhetünk gyorsfékes orsóról? Lehet, hogy meglepően hangzik, de ez egy jó kérdés! Mivel nincs két egyforma gyártó, nincs két egyforma gyorsfék sem. Van olyan modell, aminél elég csak fél fordulatot tekerni a fék nyitásához vagy zárásához, más típusoknál pedig ez egy teljes fordulattal oldható meg. Léteznek olyan gyorsfékes modellek is, amelyekbe kettős fékrendszert építenek. E típusok fékcsillagján még egy kisebb tekerőgomb is található. Az igazán komoly, csúcskategóriás orsókba pedig még különlegesebb és elsőre szokatlannak tűnő alkatrészeket is építhetnek. Ha egy orsó fékrendszere egy fordulaton belül nyitható vagy zárható, akkor már beszélhetünk tehát gyorsfékről. A gyorsfékes modellek népszerűsége pont ennek a megoldásnak köszönhető. A hagyományos első fék sokkal lassabban reagál (általában 3-4 fordulat), ezért mondják e fékrendszerre, hogy „hosszú utas”. Létezik egyfajta átmenet is a hagyományos első fék és a gyorsfék között, erről majd a későbbiekben olvashattok. Versenykörülmények között minden perc számít, valamint a hétköznapi horgászok közül is egyre többen keresik azokat a megoldásokat, amikkel még sikeresebbek lehetnek, ilyenkor lehet tökéletes választás egy gyorsfékes orsó!

Ebből a By Döme TEAM FEEDER Power Fighter 5000-es orsóból készül majd el a gyorsfékes változat

Egyesekben felmerülhet a kérdés, hogy minek egyáltalán gyorsfékessé változtatni egy orsót, amikor egyre több új modell jelenik meg a piacon? A válasz egyszerű. Nem minden horgász teheti meg azt, hogy minden szezonban új orsót vásároljon. Sokan ragaszkodnak kedvenc műszerükhöz és nem szeretnének megválni tőle. Vannak olyan horgászok is, akiket egyszerűen csak érdekel, hogy megvalósítható-e ez a megoldás. Azt viszont nem lehet tagadni, hogy a gyorsfékes orsókat egyre többen keresik.

Aki nem tűri a kompromisszumot, több kiváló gyorsfékes modell közül is választhat. A piacon kapható egyik legjobb gyorsfékes orsó a Pro Method és a Fine Carp
Az igazán nagy távolságokat a szintén gyorsfékes Long Cast orsókkal lehet elérni

A fentebb írtakból már biztos kitaláltátok, hogy ez a cikk is a kísérletező kedvű horgászoknak készült. Sokan kérdezték a közösségi oldalakon, hogy miként lehetne átalakítani egy nem gyorsfékes orsót gyorsfékessé? A következő sorokból és képekből viszont azok is választ kaphatnak a kérdéseikre, akik csak arra kíváncsiak, hogy is néz ki a gyorsfékes megoldás a gyakorlatban. Én mindenesetre egyből megkedveltem a gyorsfékes modelleket, a Power Fighter 5000-es orsóm viszont nagyon a szívemhez nőtt, ezért úgy döntöttem, hogy továbbra is megtartom, de átalakítom a fékrendszerét. A gyorsfékes orsókon kívül még a nyeletőfékes modelleket használom a leggyakrabban. Ahány horgász, annyi szokás! Van olyan ismerősöm is, aki a hátsó fékes típusokat szereti.

A fék átalakítása nem egy bonyolult dolog, de néhány alapvető dolgot nem árt ismerni hozzá!
A gyorsfékes orsó hallatán több horgásznak is a kevlár lamella jut eszébe

A legtöbb gyorsfékes orsóban kevlár lamellák vannak, ezek sokkal keményebbek, mint a filcből készült változatok. Ez azonban nem jelenti azt, hogy pusztán a lamellák cseréjével gyorsfékessé válik egy orsó! Ha a filclamellák helyére kevlár korongok kerülnek, akkor lerövidül ugyan a fékút egy keveset, de ez a gyorsfékes megoldástól még messze van!

Íme, egy példa: Master Carp LCS Pro orsó kevlár lamellás Pro Method dobbal

Ha a Master Carp LCS Pro orsóra az eredeti dobot szerelik, az első fék nagyjából két fordulattal nyitható vagy zárható. Ez egy jól eltalált megoldás, hiszen sokkal gyorsabb, mint a „hosszú utas” rendszer. A kevlár lamellás dobbal vagy egész egyszerűen csak a lamellák cseréjével kb. másfél fordulatra csökken ez az adat, ami valamivel gyorsabb, de még semmiképpen sem gyorsfékes! Tökéletes a nyeletőfékes orsóra a gyári dob, hiszen ilyenre tervezték, de ha valaki egy kicsivel gyorsabb fékrendszert szeretne, akkor a lehetőség adott, a Fine Carp és a Pro Method orsó dobja is passzol rá. Egy másik megoldás lehet a kevlár lamellák beszerzése, ez azonban macerásabb, mivel külön alkatrészről van szó.

Vajon mi a helyzet a fékcsillagokkal?

Felhívom a figyelmet arra, hogy ez a kép csak a cikk kedvéért készült, egyfajta szemléltetés gyanánt! A Pro Method orsó fékcsillagjával szerelt Master Carp LCS Pro nyeletőfékes modell első fék rendszere egy igen komoly változáson esik át: egyetlen fordulat elég ahhoz, hogy zárt állásból könnyen engedjen a fék! Fontos említeni, hogy a nyeletőfékes orsó dobjában nem kevlár, hanem filc lamellák vannak! Ismét megjegyzem, hogy a fenti kép csak a szemléltetés miatt készült, egy nyeletőfékes orsót értelmetlen gyorsfékessé alakítani, hiszen maga a nyeletőfék a nyitott állapotú első fék funkcióját látja el! A fenti kép lényege az, hogy a gyorsfékes orsó elsődleges titka a fékcsillagban keresendő!

A Master Carp LCS Pro orsó fékcsillagjában egy igen erős rugó van

Minél erősebb ez a rugó, annál gyorsabban reagál a fék. Ebből adódóan nem véletlen, hogy az új nyeletőfékes modell fékrendszere jócskán felülmúlja a régiét! A Master Carp LCS Pro orsó első fék rendszere tehát átmenetet képez a „hosszú utas” és a gyorsfékes változatok között. Hasonló megoldás található a Long Cast LCS orsókban is.

A Pro Method orsó fékcsillagjában nincs rugó, csak egy tömör fém alkatrész
Az első fék átalakításának alapvető feltétele, hogy szétszedhető legyen a fékcsillag
Egy bontott alkatrészen fogom először bemutatni, hogy mi is rejlik pontosan egy fékcsillagban. Ezt azért teszem, mert sok első fékes orsó ilyen típusú fékcsillaggal rendelkezik
Csavarok, recsegő, fogaskoszorú, alátét és egy pici rugó. Ez a rugó a fékátalakítás elsődleges kulcsa!

Nem mindegyik fékcsillag egyforma, ezért a fentebb látható alkatrész bemutatása semmiképpen sem maradhatott ki az írásból! Most pedig következzen a Power Fighter 5000-es orsó átalakítása! Innentől már csak gyerekjáték lesz az egész! Először azt a praktikát mutatom be részletesen, amit én a legjobbnak tartok. Van még néhány más megoldás, de azokról majd essen szó később!

A Power Fighter orsó fékcsillagja nagyon egyszerű felépítésű
Szétszedéséhez nincs is szükség szerszámra. A közepe kézzel kipattintható, de csak óvatosan!
Egy, a rugó magasságával megegyező fém perselyre van szükség az átalakításhoz. Az nem baj, ha a persely belső átmérője valamivel nagyobb

Ha fékátalakításról van szó, egy-két kulcsfontosságú tényezőt nem szabad figyelmen kívül hagyni! A rugónál magasabb persely és a kisebb belső átmérő azért nem jó, mert lehetetlenné teszi a fékcsillag összerakását! Magát a perselyt meglehetősen könnyű beszerezni. Egy műszaki áruházban, pl. percek alatt lehet olyan alkatrészeket találni, amikből hasonló méretű persely készíthető, mint a rugó. Egy esztergályos is le tudja gyártani ezt a kis elemet a pontos méretek alapján. Én egész egyszerűen csak kimentem a műhelybe és elővettem a kis alkatrészes dobozomat. Legalább három olyan tárgyat találtam benne, amiből el tudtam készíteni a perselyt a rugó helyére. Pár perc fúrás és fűrészelés után már egy teljesen új fékrendszerű orsót tartottam a kezemben!

A megfelelő méretű persely tökéletesen illeszkedik a rugó helyére. Az ilyen alkatrészt csak fémből szabad elkészíteni, hiszen fontos, hogy igazán tartós legyen!
Egy adag orsózsír nélkülözhetetlen az összerakás előtt! A fék recsegőjét is érdemes bekenni!
Kész is!

Ez az egyszerű megoldás lehetővé teszi, hogy egy fordulattal zárható, majd nyitható lesz a fék annyira, hogy a hal könnyen le tudja húzni a zsinórt. Külön kiemelem, hogy a lamellák cseréjére ehhez nem is volt szükség, a Power Fighter és még sok más ilyen típusú orsó is filc lamellákat tartalmaz. Természetesen lehet még fokozni ezt! A kevlár lamellák beépítésével keményebb lesz a fék, így a fékút még tovább rövidíthető és akár fél fordulat is elég lehet a zárástól a nyitásig. Ahogy korábban írtam, a komolyabb minőségű és keményebb anyagú lamellák beszerzése nem egy egyszerű feladat, sok esetben csak úgy lehet gyártatni, valamint meg is kel fizetni az árát. Egy fém persely beszerzése minimális költségekkel jár, a végeredmény pedig magért beszél!
Most pedig essen szó más megoldásokról is! Bizonyos típusoknál szimplán a rugó eltávolítása is elég lehet ahhoz, hogy az orsó gyorsfékessé váljon. Ennek azonban lehet egy-két hátránya. Ha nincs persely a kivett rugó helyén, tekeréskor lötyöghet vagy előre-hátra mozoghat a fékcsillag. Ez nem a legjobb! Gondoljunk csak vissza a gyorsfékes és a nem gyorsfékes orsó fékcsillagjában található alkatrészekre! Pusztán a rugó eltávolításával még nem lesz olyan az alkatrész a fékcsillagban, mint a gyorsfékes orsóknál. A fékút hossza lerövidíthető egy rövidebb és/vagy erősebb rugó beépítésével is, bár ez nem egy könnyű mutatvány, a kisméretű alkatrészeket igen nehéz beszerezni. Bonyolítani viszont most tényleg nem érdemes! Én szívem szerint a fentebb bemutatott praktikát ajánlom!

Rugó helyett most már fém persely van az orsó fékcsillagjában

Lehet, hogy az otthoni szerelgetés egyesek szerint egyfajta „fusi szaki” megoldás, nekem viszont nagyon bevált ez a praktika! Bízom benne, hogy tudtam segíteni ezzel az írással azoknak, akik eddig tanácstalanok voltak a fékátalakítással kapcsolatban! Kívánok a kísérletező kedvűeknek jó kísérletezést és minden kedves horgásztársamnak sikerekben gazdag horgászatokat! Görbüljön!

Írta és fényképezte: Járfás Dávid

* Amennyiben nem jelennek meg a kommentek, úgy szükséges a böngészőben bejelentkezni a Facebook profiljukba!

10másodperc múlva átirányítunk a fizetési felületre.