Orsótisztítás és -karbantartás lépésről lépésre

Orsótisztítás és -karbantartás lépésről lépésre

Az orsók szétszerelése nem mindig egyszerű feladat, és különösen az összerakás okozhat bonyodalmakat, ezért ha nem vagyunk 100%-ig biztosak a dolgunkban, inkább forduljunk szakszervizhez!

Ezúttal „nagyszerviz” alá kerültek az orsók, gyakorlatilag teljesen, a legapróbb részekig szétszereltem őket. Ezek az orsók ugyan nem igényelnek komolyabb karbantartást, ha a rendeltetésnek megfelelően használjuk őket, de egy alapos tisztítás, különösen a féklamellákra, zsinórvezető görgőre, csapágyakra stb. mindig ráfér. Az orsók szétszerelése nem mindig egyszerű feladat, és különösen az összerakás okozhat bonyodalmakat, ezért ha nem vagyunk 100%-ig biztosak a dolgunkban, inkább forduljunk szakszervizhez! Rendkívül sok bosszúságot okozhat, ha az összeszerelés kudarcba fullad, és az orsó darabjaira bontva egy nejlontasakban kerül a fiók mélyére vagy később a szervizasztalra. Több mint két évtizedes tapasztalatom van a különféle orsók karbantartásával, tisztításával kapcsolatban, de akad olyan orsó is, melyet én sem szívesen szerelek szét! A mai modern orsók rendkívül precíz szerkezetek, melyek kíméletes bánásmódot és időnkénti karbantartást igényelnek. Ebben az írásban egy By Döme TEAM FEEDER Master Carp LCS orsó kerül górcső alá. Ismételten felhívom a figyelmet arra, hogy csak azok fogjanak hozzá az orsó szétszedéséhez, akik biztosan a dolgukban! Senkit sem szeretnék arra ösztönözni, hogy a legalapvetőbb tapasztalatok nélkül rászánja magát a tisztításra!
Lássunk tehát hozzá!

Egy By Döme TEAM FEEDER Master Carp LCS orsót veszek górcső alá
Az orsótisztítás legfontosabb eszközei

Elsőként az orsó dobjában található féklamellákat, filcbetéteket szoktam megtisztítani. Nincs más dolgunk, mint a fékerő-szabályzó gombot letekerni, majd az orsó dobját leemelni a tengelyről. Ezután már láthatóak a féklamellák, melyeket egy kis fém gyűrű rögzít. Ezt egy kis csavarhúzó segítségével óvatosan húzzuk ki a helyéről. Érdemes ilyenkor a tenyerünket a dob fölé helyezni, nehogy véletlenül kipattanjon belőle a rugó, mert hosszú időbe telhet, míg megtaláljuk. A féklamellákat emeljük ki, majd helyezzük egy jól látható, tiszta felületre. Fontos, hogy sorrendbe tegyük, mert ugyanúgy kell majd a tisztítási folyamat befejeztével visszatenni. Egy puha törlőkendő segítségével töröljük tisztára a féklamellákat. Ha erősen szennyezettek, akkor előtte benzinben áztassuk egy pár percig, de fokozottan ügyeljük a tűz- és balesetvédelmi előírások betartására, így lehetőleg kültéri, jól szellőző helyen végezzük e munkafolyamatot! A dobot is alaposan tisztítsuk meg, majd a megtisztított és szárazra törölt féklamellákat vékonyan vonjuk be orsóolajjal. Ezután helyezzük vissza őket abban a sorrendben, ahogy eredetileg is elhelyezkedtek, majd pattintsuk helyére a lamellákat rögzítő rugós gyűrűt. Ezzel a fékrendszer tisztítási folyamata készen is van.

Az összegyűlt szennyeződés jelentősen ronthatja a fék hatékonyságát
A féklamellák kiemeléséhez távolítsuk el a rugós gyűrűt
A kiemelt féklamellákat helyezzük egy tiszta, jól látható felületre…
… majd egy puha törlőkendővel tisztítsuk meg őket
Természetesen az orsó dobját se hagyjuk ki
Orsóolajat használjunk a féklamellák kenéséhez
Helyezzük vissza a féklamellákat…
… majd a rögzítő gyűrűt
Ezzel a fékrendszer tisztítási folyamata befejeződött

Következő lépés az orsó zsinórvezető görgőjének, illetve az ebben található csapágy tisztítási folyamata. A görgő épsége nagymértékben befolyásolja a főzsinórunk épségét is, így különös figyelmet fordítsunk rá! A jó minőségű peremfutó orsóknál alapkövetelmény a zsinórvezető görgők csapágyazása, mely lényegesen csökkenti a görgő idő előtti elkopását, sorjásodását. A csapágy és a görgő megtisztítása után egy csepp orsóolajjal biztosíthatjuk az egyenletes futást. Fontos szempont, hogy inkább olajat, mint zsírt használjunk, mert utóbbi túl sűrű ahhoz, hogy a csapágy apró golyói közé bejusson és biztosítsa a hosszú élettartamot biztosító, megfelelő kenést. A horgászboltok polcain a legtöbb esetben megtalálhatók a kifejezetten e célra készült zsírok, olajok, így lehetőség szerint kerüljük el a különféle műhelyekből származó rideg, teljesen más célra használatos kenőanyagokat!

A görgő és a csapágy tisztításához távolítsuk el a csavart!
Ép testben ép lélek! Ebben az esetben a görgő a test, a főzsinórunk pedig a lélek
A csapágy tisztításáról és kenéséről se feledkezzünk meg!
Egy csepp orsóolaj elegendő
Helyezzük vissza a csavart, és készen is vagyunk

Figyelem! Az orsótisztítás soron következő mozzanataihoz csak gyakorlattal rendelkezők fogjanak hozzá! Gyakorlat hiányában inkább forduljunk szakszervizhez!

Az orsótisztítás két leggyakrabban elvégzendő, ezért legfontosabb elemével elkészültük. Alapestben nincs is többre szükség, és általában elegendő ezeket végrehajtani a horgászszezon kezdete előtt. Időnként azonban szükségessé válhat az orsó hajóművének és a belső csapágyak tisztítása, illetve ezek tüzetes átvizsgálása is. Jó néhány évvel ezelőtt ez nem okozott különösebb bonyodalmat, hiszen az orsóház fedelét tartó három-négy csavar eltávolítása után máris hozzáfértünk a belső szerkezethez. A modern orsók azonban már jóval komolyabb kihívás elé állítják a legtöbb horgászt, így mindenképpen érdemes szakszervizre bízni azokat, ha semmilyen tapasztalattal nem rendelkezünk. Az orsó szétszerelése, mint korábban említettem, általában nem okoz komolyabb nehézséget, gyakorlat nélkül azonban az összeszerelés során már jóval nehezebb lehet a dolgunk. Ha sikeresen eltávolítottuk az orsóház fedelét, akkor a tányérkerék, illetve az orsótengelyen elhelyezkedő csigakerék tisztítását, majd azok újrazsírozását végezhetjük el. Ennél mélyebben elmerülni az orsó szétszedésében nem ajánlott! Az alábbi képsorok segítségével részletesen, lépésről lépésre bemutatom, hogyan férünk hozzá az orsó hajtóművéhez, illetve miképpen tudjuk végrehajtani annak tisztítását.

A hajtókar rögzítő csavarját távolítsuk el
Fordítsuk meg az orsót, majd emeljük ki a hajtókart
Ahhoz, hogy a csészét le tudjuk emelni a tengelyről, el kell távolítanunk annak rögzítő csavarjait
Húzzunk le a tengelyről a lamellákat és a fogazott kereket…
… majd a rögzítő csavar elforgását gátló műanyag betétet
Távolítsuk el a rögzítő csavart! FIGYELEM! Ez a csavar balmenetes, azaz ellentétes irányba, tehát balról jobbra csavarva lehet meglazítani. Ne próbáljuk a másik irányba feszegetni, erőltetni, mert azzal tönkretehetjük az orsót!
Emeljük le az orsócsészét, azáltal láthatóvá válik a nyakcsapágy, valamint az orsófedél további rögzítő csavarjai
Ennél az orsónál a két részből álló nyeletőfék-kapcsolót is el kell távolítanunk
A nyeletőfék-szabályzó alatti fedél eltávolítása a következő lépés
A gumiborítást óvatosan fejtsük le
A nyeletőfék-szabályzón található kis rögzítő gyűrűt emeljük ki
Ezzel a nyeletőfék-szabályzó eltávolítva
A műanyag borítást is távolítsuk el, ezzel két újabb rögzítő csavarhoz férünk hozzá
Óvatosan, kissé mozgatva, de nem feszegetve, emeljük le az orsóház fedelét
A csapágyat vegyük ki fedélből, majd az alapos tisztítás után orsóolajjal vonjuk be
Az orsótengelyt rögzítő elemet tartó csavart távolítsuk el
Ezt az elemet emeljük ki, ezzel az orsótengely eltávolítható
A tengely eltávolítása után a tányérkerék kiemelhető az orsóházból
A tányérkereket kiemelhetjük és alaposan megtisztíthatjuk…
… majd orsózsírral kenjük be
A csigakerékről is távolítsuk el a szennyeződéseket és vonjuk be egy kevés orsózsírral
Ha mindent jól csináltunk, így fest majd orsónk hajtóműve
Helyezzük vissza az orsóház fedelét, ügyelve a csapágy és a lamellák meglétére
Helyezzük vissza a csavarokat, ügyelve azok megfelelő helyére
A nyeletőfék-szabályzót is helyezzük vissza, majd a gyűrűvel rögzítsük
Az orsócsészét is rögzítsük, a csavart ezúttal jobbról balra csavarjuk és határozottan, de ne túl erősen húzzuk meg. Az elforgást gátló műanyag betéttel stabilizáljuk
Helyezzük vissza az orsó tengelyére a lamellákat és a fogazott kereket, ügyelve a helyes sorrendre!
Íme, a karbantartáson átesett orsónk, használatra készen az új szezonra!

Bízom benne, hogy a fenti képsorral sok horgásztársam segítségére lehettem, akik eddig még nem szánták rá magukat orsóik szezon előtti karbantartására, tisztítására. Természetesen orsóink mellett egy másik nagyon fontos eszköz, a horgászbotok átvizsgálása, tisztítása is napirendre kerül, ehhez következő írásomban adok hasznos tanácsokat.

* Amennyiben nem jelennek meg a kommentek, úgy szükséges a böngészőben bejelentkezni a Facebook profiljukba!

10másodperc múlva átirányítunk a fizetési felületre.