Az orsók szétszerelése nem mindig egyszerű feladat, és különösen az összerakás okozhat bonyodalmakat, ezért ha nem vagyunk 100%-ig biztosak a dolgunkban, inkább forduljunk szakszervizhez!
Ezúttal „nagyszerviz” alá kerültek az orsók, gyakorlatilag teljesen, a legapróbb részekig szétszereltem őket. Ezek az orsók ugyan nem igényelnek komolyabb karbantartást, ha a rendeltetésnek megfelelően használjuk őket, de egy alapos tisztítás, különösen a féklamellákra, zsinórvezető görgőre, csapágyakra stb. mindig ráfér. Az orsók szétszerelése nem mindig egyszerű feladat, és különösen az összerakás okozhat bonyodalmakat, ezért ha nem vagyunk 100%-ig biztosak a dolgunkban, inkább forduljunk szakszervizhez! Rendkívül sok bosszúságot okozhat, ha az összeszerelés kudarcba fullad, és az orsó darabjaira bontva egy nejlontasakban kerül a fiók mélyére vagy később a szervizasztalra. Több mint két évtizedes tapasztalatom van a különféle orsók karbantartásával, tisztításával kapcsolatban, de akad olyan orsó is, melyet én sem szívesen szerelek szét! A mai modern orsók rendkívül precíz szerkezetek, melyek kíméletes bánásmódot és időnkénti karbantartást igényelnek. Ebben az írásban egy By Döme TEAM FEEDER Master Carp LCS orsó kerül górcső alá. Ismételten felhívom a figyelmet arra, hogy csak azok fogjanak hozzá az orsó szétszedéséhez, akik biztosan a dolgukban! Senkit sem szeretnék arra ösztönözni, hogy a legalapvetőbb tapasztalatok nélkül rászánja magát a tisztításra!
Lássunk tehát hozzá!
Elsőként az orsó dobjában található féklamellákat, filcbetéteket szoktam megtisztítani. Nincs más dolgunk, mint a fékerő-szabályzó gombot letekerni, majd az orsó dobját leemelni a tengelyről. Ezután már láthatóak a féklamellák, melyeket egy kis fém gyűrű rögzít. Ezt egy kis csavarhúzó segítségével óvatosan húzzuk ki a helyéről. Érdemes ilyenkor a tenyerünket a dob fölé helyezni, nehogy véletlenül kipattanjon belőle a rugó, mert hosszú időbe telhet, míg megtaláljuk. A féklamellákat emeljük ki, majd helyezzük egy jól látható, tiszta felületre. Fontos, hogy sorrendbe tegyük, mert ugyanúgy kell majd a tisztítási folyamat befejeztével visszatenni. Egy puha törlőkendő segítségével töröljük tisztára a féklamellákat. Ha erősen szennyezettek, akkor előtte benzinben áztassuk egy pár percig, de fokozottan ügyeljük a tűz- és balesetvédelmi előírások betartására, így lehetőleg kültéri, jól szellőző helyen végezzük e munkafolyamatot! A dobot is alaposan tisztítsuk meg, majd a megtisztított és szárazra törölt féklamellákat vékonyan vonjuk be orsóolajjal. Ezután helyezzük vissza őket abban a sorrendben, ahogy eredetileg is elhelyezkedtek, majd pattintsuk helyére a lamellákat rögzítő rugós gyűrűt. Ezzel a fékrendszer tisztítási folyamata készen is van.
Következő lépés az orsó zsinórvezető görgőjének, illetve az ebben található csapágy tisztítási folyamata. A görgő épsége nagymértékben befolyásolja a főzsinórunk épségét is, így különös figyelmet fordítsunk rá! A jó minőségű peremfutó orsóknál alapkövetelmény a zsinórvezető görgők csapágyazása, mely lényegesen csökkenti a görgő idő előtti elkopását, sorjásodását. A csapágy és a görgő megtisztítása után egy csepp orsóolajjal biztosíthatjuk az egyenletes futást. Fontos szempont, hogy inkább olajat, mint zsírt használjunk, mert utóbbi túl sűrű ahhoz, hogy a csapágy apró golyói közé bejusson és biztosítsa a hosszú élettartamot biztosító, megfelelő kenést. A horgászboltok polcain a legtöbb esetben megtalálhatók a kifejezetten e célra készült zsírok, olajok, így lehetőség szerint kerüljük el a különféle műhelyekből származó rideg, teljesen más célra használatos kenőanyagokat!
Figyelem! Az orsótisztítás soron következő mozzanataihoz csak gyakorlattal rendelkezők fogjanak hozzá! Gyakorlat hiányában inkább forduljunk szakszervizhez!
Az orsótisztítás két leggyakrabban elvégzendő, ezért legfontosabb elemével elkészültük. Alapestben nincs is többre szükség, és általában elegendő ezeket végrehajtani a horgászszezon kezdete előtt. Időnként azonban szükségessé válhat az orsó hajóművének és a belső csapágyak tisztítása, illetve ezek tüzetes átvizsgálása is. Jó néhány évvel ezelőtt ez nem okozott különösebb bonyodalmat, hiszen az orsóház fedelét tartó három-négy csavar eltávolítása után máris hozzáfértünk a belső szerkezethez. A modern orsók azonban már jóval komolyabb kihívás elé állítják a legtöbb horgászt, így mindenképpen érdemes szakszervizre bízni azokat, ha semmilyen tapasztalattal nem rendelkezünk. Az orsó szétszerelése, mint korábban említettem, általában nem okoz komolyabb nehézséget, gyakorlat nélkül azonban az összeszerelés során már jóval nehezebb lehet a dolgunk. Ha sikeresen eltávolítottuk az orsóház fedelét, akkor a tányérkerék, illetve az orsótengelyen elhelyezkedő csigakerék tisztítását, majd azok újrazsírozását végezhetjük el. Ennél mélyebben elmerülni az orsó szétszedésében nem ajánlott! Az alábbi képsorok segítségével részletesen, lépésről lépésre bemutatom, hogyan férünk hozzá az orsó hajtóművéhez, illetve miképpen tudjuk végrehajtani annak tisztítását.
Bízom benne, hogy a fenti képsorral sok horgásztársam segítségére lehettem, akik eddig még nem szánták rá magukat orsóik szezon előtti karbantartására, tisztítására. Természetesen orsóink mellett egy másik nagyon fontos eszköz, a horgászbotok átvizsgálása, tisztítása is napirendre kerül, ehhez következő írásomban adok hasznos tanácsokat.