ABU Cardinal 33 gyorsteszt

ABU Cardinal 33 gyorsteszt

Ha egy orsón nem a megszokott helyen van a fék, akkor az csakis ABU lehet, mondhatná a középfékes Suverän és CD modelleket ismerő közönség, és nem is alaptalanul. A Cardinal 33-as szokatlan formája esetében azonban nem XXI. századi újítással állunk szemben, hanem egy 3 évtizedes tradíció újraélesztéséről van szó. A 70-es évek Cardinal orsóin világújdonságként jelent meg a hátsó fék, ami azóta széles körben elterjedt. Az akkori Cardinal modellek formatervezését követve, de jócskán megújult tartalommal hozták most ki az azonos jelzésű szériát, amely nem csupán a nosztalgiára, hanem a műszaki kvalitásaira is joggal építhet a versenytársaival szemben.

Méret:
30
Súly:
270 g
Áttétel:
5,5:1
Visszaforgásgátló:
holtjátékmentes
Fékrendszer:
hátsófék
Csapágyak:
6+1
Zsinórkapacitás:
250 m / 0,20 mm
Egy hajtókarfordulattal
feltekert zsinórmennyiség:
77 cm
Ház anyaga:
alumínium
Dob anyaga:
alumínium
Tartozék:
grafit pótdob
Ár:
17.990 Ft
A gyártó honlapja:
A hazai forgalmazó honlapja:

Sajnos régi példányhoz nem sikerült hozzájutnom a teszt idejére, pedig érdekes lett volna összehasonlítani a legendás Cardinalt egy mai gyártmánnyal. Így csak a korabeli katalógus lapjairól idézzük fel a nagy elődöt, néhány kép erejéig.

A jellegzetes elrendezésű féken kívül az alapszín, és a vonalvezetés is visszaköszön az egykori Cardinal 33-as képéről
A maga korában úttörő kezdeményezésnek számított a fék hátsó elhelyezése
A szerkezet képén jól követhető a fék működési elve is

A régi orsó belsejébe pillantva magyarázatot kapunk a fék szokatlan elhelyezésére is. A csigatengelyes meghajtáshoz párosuló hajtókaros dobemelő szerkezet nem tette lehetővé a ma elterjedt, egytengelyű fékrendszer alkalmazását, ezért konstrukciós okból alulra került a fék tekerője.

A visszatekintés után ideje elővennünk a friss darabot is. A Cardinal 33 filigrán, elegáns, kézbe illő kis szerkezet. Megnyugtatóan sima, csendes járású, a felkapókarja szokatlanul kulturált hanggal vált át, jólesik babrálni, tekergetni. A ház karcsú vonalai az alumínium öntvény anyagnak is köszönhetők.

Az orsó szerkezetét precízen öntött alumínium ház fogadja magába
Egy fém és egy grafit dob tartozik a Cardinalhoz
A feltöltött dob zsinórprofilja makulátlan
A felkapókart csavarrugó működteti, a zsinórvezető görgő műanyag perselyeken forog
A fék szorító gombjának erejét egy csuklós fémtuskó adja át a lamellasornak

A nyitott orsó képén az is jól látszik, hogy az új konstrukciónál már a fék egytengelyű megvalósításának sem lenne gyakorlati akadálya. Az alsó elhelyezést inkább a hagyományos külsőhöz való visszatérés, mintsem szerkezeti okok indokolják. Esetleg ergonómiai magyarázata is lehet az alsó gombnak, bár az már végképp ízlés dolga, hogy ki milyen irányból szereti babrálni a féket.

A cég egyébként nem is „rear drag”-nek (hátsó fék), hanem „fulcrum drag”-nek aposztrofálja sajátos megoldását. A „fulcrum” szó jelentése csukló, vagy emelő szerkezet, így az elnevezés a képre pillantva nem is igényel ennél bővebb magyarázatot.

A szép számú lamella hatása az impozáns fékerőben mutatkozik meg

Szétbontott állapotban látható igazán, hogy milyen sok lamella szorult az apró gépezetbe. A fékbetétek kisebb átmérője miatt azok számával pótolták a felületet, így a fékerő nem esett a hagyományos dizájn áldozatául. A nyomóerőt a kép jobb alsó sarkában látható acél lemezrugó szolgáltatja. A fék szabályozási tartománya - éppen a lemezrugó behatárolt úthossza miatt - viszonylag rövid, kb. 1 fordulat, ami a hátsófékes mezőnyben azért nem számít rossznak. A precíz és reprodukálható beállítást számozott tárcsa segíti, ami a gomb alsó állása miatt lepillantva is jól látszik (hmm, talán mégis van valami ebben az ergonómiában?).

A fékerő tesztje meglepetést okozott. Egy ilyen kis takaros (pláne hátsó fékes!) orsótól igazán nem számítottam 4,5 kg-os maximumra, ami egy mokány, első fékes 40-esnek is becsületére válik.

A brutális féknek jelen esetben árnyoldala is van. Ha fonott zsinórunkat csutkára húzott fékkel próbálnánk betépni, a műanyag rotor villája olyan mértékben deformálódhat, hogy a görgő foglalata beleér a dob peremébe.

Nagy terhelés alatt a görgő foglalata odaér a dobhoz...
... de az erőhatás megszűntével visszaáll a helyére

A rotor anyaga rugalmas, tehát a terhelés után visszarugózik, de nyilvánvalóan nem esik jól neki a durva bánásmód. Egy 30-as orsó egyébként értelmes fárasztás közben nem kap ilyen terhelést, a tuskók cibálását pedig jobb, ha a zsinórnál fogva intézzük el.

A hajtóműben a tányérkerék és a csiga egyaránt 2-2- ponton golyóscsapágyazott, ...
... és golyóscsapágyakon forog a dobemelő tengely mindkét vége is
A holtjátékmentes visszaforgásgátló egyszerű, hatékony, és kemény, mint a kavics

A hajtómű konstrukciója és kivitele egyaránt elismerést érdemel. A csapágyak nem számháborús töltelék szerepet játszanak, hanem ott vannak, ahol lenniük kell. A csiga dupla csapágyazásán túl a dobtengely hátsó megtámasztása is fokozott stabilitást ad a hajtóműnek. Az illesztések megfelelőek, a szerkezet jól el van látva kenőanyaggal.


Összegzés

Az ABU Cardinal 33 mindenekelőtt könnyű pergetésre van kitalálva, de bármilyen finomszerelékes horgászmódszerhez nyugodtan ajánlható. Szerencsésen testesül meg benne a stílusos, nosztalgikus külső, és a korszerű technikai megoldások ötvözete. A legjobb hír pedig az, hogy az orsó árát is sikerült észszerű határon belül tartani. Így várhatóan elterjedtebb lesz, mint 30 évvel korábbi elődje, amely az akkori hazai keresetekhez képest bizony csillagászati összegbe került.

* Amennyiben nem jelennek meg a kommentek, úgy szükséges a böngészőben bejelentkezni a Facebook profiljukba!

10másodperc múlva átirányítunk a fizetési felületre.