A különböző tesztalanyok kiválogatósa során, arra is ügyeltünk, hogy ne csak a pergetőhorgászok csemegézhessenek. Most, elsősorban a sportszerű pontyhorgászat kedvelőinek szeretnénk a kedvébe járni. A Banax Helicon 400 G nyeletőfékes orsót nem érheti az a vád, hogy extravagáns megjelenésével akar hódítani. Lássuk, mi rejlik a tartózkodó külső mögött!
Banax Helicon 400G - rövid bemutatás
Csapágyszám: | 5+1 |
Visszaforgásgátló: | fokozatmentes |
Fékrendszer: | elsőfék + nyeletőfék |
Áttétel: | 5,1:1 |
Súly: | 490 gr |
Zsinórkapacitás: | 180 m / 0,33 mm |
Dob anyaga: | könnyűfém (alumínium ötvözet) |
Ház anyaga: | műanyag |
Tartozék: | grafit pótdob |
Hajtókar: | gombnyomással lehajtható |
Ár: | 19.500 Ft |
Gyártó honlapja: |
Az orsó háza és talpa műanyagból készült, stabil, masszív. Zsinórvezető görgője az elvárásnak megfelelően golyóscsapágyazott, és kemény bevonattal van ellátva. A felkapókar átváltásához szükséges erőt nyomórugó biztosítja. Az átváltás könnyű, csendes, problémamentes.
Zsinórcsévélése egyszerűen példás, a legirigyebbek sem találnak benne hibát! Fonott zsinórral is nyugodtan használható.
Az elsőfék legnagyobb fékereje 2,5 kg, szabályozási tartománya 2 fordulat. A fékhatás jellemzően egyenletes, csak az utolsó fél fordulatot követően érzékelhető csekély ingadozás. A fékbetétek anyaga vegyes: egy filcből, kettő pedig teflonból készült.
Az elsőfék állító csavarja kissé mélyen ül, nem kifejezetten jó rajta a fogás, ráadásul beszorítás közben szakaszosan, akadozva forog. Szerencsére ezek a körülmények, a fék működésére semmiféle hatással nincsenek, csupán beállítás közben zavarhatják némiképpen a komfortérzetünket.
A nyeletőfék teflon betétes, közel két fordulat szabályozási úthossz jellemzi. Kiengedve szabadon forog, beszorítva éppen megtartja a zsinórnál fogva az orsót, ha lassan, óvatosan emeljük fel. A nyeletőfék átváltása könnyen megy. Kicsit hangosabbat klattyan, mint a felkapókar, de cseppet sem zavaró.
A "gépházban" a Banax Si sorozatánál már megismert szerkezeti elemeket fedezhetjük fel. A meghajtást öntött tányérkerék - bronz csiga erőátvitel révén valósították meg, a dobemelést a tökéletes zsinórcsévélés biztosító vonótengelyes mechanika (worm gear) végzi. A dobtengely végigfut a hajtómű házon, és a nyeletőfék jóvoltából hátul is meg van támasztva. Ez a kialakítás, az elsőfékes modellekhez képest, fokozott stabilitást kölcsönöz az egész meghajtó rendszernek.
A fokozatmentes visszaforgásgátló, zárt házban kapott helyet. Akcióban a négy görgő, a bronz főtengelyt körülfogó acél hüvelyt szorítja meg. Ha valaki netán Banax orsója házilagos karbantartásra adná a fejét, a visszaforgásgátló szétszedését inkább mellőzze. Egyrészt, mert nem szorul különösebben karbantartásra, másrészt pedig nem megy magától értetődően a görgőket tartó papírvékony lemezrugók visszahelyezése sem (a Banax Si 700 tesztjében ugyanez szétszedett állapotban látható).
A csapágyazást mindkét oldalon zárt golyóscsapágyak biztosítják a hajtókar két oldalán, a rotor tengelyén és a vonótengely egyik végén, hasonlóan a bemutatott Si modellekhez. Az illesztések megfelelőek, a hajtókar és a rotor kotyogása egyaránt elhanyagolható mértékű.
Összegzés
A Banax Helicon egy "jó mindenes" orsó, amely szerkezete és kivitelezése alapján a bojlis, fenekező és rablóhalazó horgászmódszereken túlmenően, az intenzívebb igénybevételt jelentő pergetéshez is ajánlható. Tartós és megfizethető darab. Ár-érték arányát tekintve, igazán figyelemre méltó.