Bevezetés az orsó tesztekhez

Bevezetés az orsó tesztekhez

A sarokban egy kupac doboz, bennük orsók. Közülük a soros darab a műtőasztalon, apróra szétszedve. Csavarozás, nézegetés, fényképezés, jegyzetelés - ezzel telnek az estéim az utóbbi napokban. Messze még a tavasz, így addig jónéhány orsót alkalmam lesz közelebbről megismerni, és bemutatni a Haldorádó olvasóinak is.

Mielőtt az egyes orsók részletezésére sor kerülne, célszerűnek tartottam összefoglalni a vizsgálati szempontokat és módszereket, hogy az egyes értékelésekben ezekre már ne kelljen kitérni.

Bevezetésül sorra vesszük az orsó adatait, ahogyan azokat a gyár megadja. Ezt követi egy külső leírás, ház és dobok anyaga, hajtókar, felkapókar, általános benyomások. Tulajdonképpen ennyi információhoz egy bolti szemrevételezés során is hozzájutunk, innentől kezd majd érdekesebbé válni a dolog.

A következő lépésben zsinórt csévélünk az orsóra, és értékeljük a dob feltöltésének jóságát-szépségét, természetesen mindennemű alátöltés, korrekció, és egyéb "alantas manipulációk" mellőzésével.

A fékpróba során figyelembe vesszük az elérhető fékerőt, az állító csavar szabályozási tartományát, és a fékhatás egyenletességét is. A számszerű összehasonlíthatóság kedvéért minden egyes orsónál az alábbi módszert fogjuk követni:

A zsinór végére kötött hurokba egy rugós mérleget akasztunk.

A féket addig nyitjuk, amíg fél kg terhelésre éppen elkezdi engedni a zsinórt. Ezt a helyzetet önkényesen kinevezzük a hasznos fékerő tartomány alsó határának. Utána fokozatosan szorítjuk a féket, közben ellenőrizzük a fékerőt, és annak egyenletességét is (mennyire ugrál a zsinór lefutása közben a mutató).

Lássuk, mit mutat a mérleg

A szorítás felső határa a majdnem "csontig" húzott helyzet. Ilyenkor a szorítócsavarban elhelyezkedő erős spirálrugó már teljesen összenyomódik. Nincs értelme, és nem is lehet tovább tekerni - eddig a pontig kontrollálható a fékerő.

Jellemzésül a szélső helyzetekben mért terhelést, és a beállító csavar megszorításhoz szükséges fordulatok számát adjuk meg.

Ezek után jön az igazi orgia! Belenézünk a hajtóműbe, ismerkedünk a dobemelő szerkezettel, megszámoljuk a csapágyakat, kiderítjük a felkapókar körüli rejtelmeket, tanulmányozzuk a visszaforgásgátlót, belülről is szemügyre vesszük a féket, véleményezzük az illesztések pontosságát, és közben rácsodálkozunk az újszerű megoldásokra.

Még néhány bekezdés erejéig szeretnék visszakanyarodni a teszt sorozat "nulladik" részéhez, a Banax Si 700 gyorsteszthez. Mivel a tesztelésre kapott új orsók között szerepelt egy Banax Si 1600 is, egy kis dilemmát okozott számomra, hogy van-e értelme ugyanabból a sorozatból két orsót is bemutatni. A szerkezetük közötti minimális eltérés alapvetően nem indokolná a párhuzamos bemutatást. Mellette szól viszont, hogy a fék jellemzésére leírt módszert a "kis Banax"-nál még nem alkalmaztam. Ráadásul az sem felelne meg a fair play szabályainak, hogy ugyanazon a cikksorozaton belül egy használt orsót az újak mezőnyében vonultatunk fel.

Úgy vélem tehát, hogy tartozom a "nagyobbik testvérnek" is a következő rövid összefoglalóval, amelyben az előző tesztből kimaradt mozzanatokra, és az Si 700-tól való eltérések ismertetésére fogok szorítkozni.

Banax Si 1600 - rövid bemutatás

Pergetőhorgászok becses darabja

Csapágyszám:

5+1

Visszaforgásgátló:

fokozatmentes

Áttétel:

4,6:1

Súly:

485 gr

Zsinórkapacitás:

260 m / 0,35 mm

Dob anyaga:

könnyűfém (alumínium ötvözet)

Ház anyaga:

fém

Tartozék:

grafit pótdob

Ár:

19.900 Ft

Gyártó honlapja:

www.banax.co.kr

Az orsó a kisöccséhez hasonlóan fém házas, fém dobos, erőteljes felépítésű és tetszetősen puritán külsejű szerkezet. A hajtókarja egy mozdulattal lehajtható.

Az illesztési pontosság tekintetében az Si 1600 kiemelkedik az átlagos orsók közül. A rotor és a hajtókar kotyogása mind oldalra, mind pedig tengelyirányban elenyésző, alig érzékelhető.

A zsinórcsévélése jó, a dobot a szélső helyzetekben is kitölti. Monofil és fonott zsinórokhoz egyaránt ajánlható.

A zsinórcsévélése tökéletes

A fékerő maximális értéke 5 kg. A szorítócsavar szabályozási tartománya 0,5 és 5 kg között 2,5 fordulat. A fékhatás a felső határ közelében is egyenletes.

A fék belső szerkezete kissé eltér attól, amit az Si700-nál megismerhettünk.

A fékrendszer elemei

A négy fém lamella között elhelyezett 3 darab olajozott filcbetét ad magyarázatot a fék erőteljes, és egyenletes működésére.

A hajtómű és a dobemelés szóról szóra azonos az Si700-éval.

Hosszú életű hajtómű

A ház elegendő kenőanyagot tartalmaz ugyan, de egy kis pótlás jót tesz neki, figyelembe véve a fém siklócsapágyak fokozott kenésigényét.

Végül egy általános megjegyzés, ami az előző tesztből kimaradt. A fém házas orsók tulajdonosainak jó odafigyelni arra, hogy a fémtestben lévő csavarok hajlamosabbak a kilazulásra, mint a műanyag orsók csavarjai, ugyanis az utóbbiaknál a műanyag rugalmassága bizonyos mértékig "fogja" a csavart. Különösen a rotort rögzítő anyát, és ennek biztosító csavarját célszerű időnként ellenőrizni.

Összegzés

A Banax Si 1600 a közepes és nehezebb horgászmódszerek univerzális orsója.

Ár-érték arányát tekintve mindenképpen figyelemre méltó.

A pergetőknek különösen érdemes megszívlelni az előző teszt tanulságait, tehát gondot fordítani a megfelelő kenésre, és gyakori karbantartásra.

Product catalogue

Haldorádó
Cataloque

The Haldorádó 2025 product catalog has been published, turn to it!

Visit Cataloque
2021 Széchenyi napelem

10seconds until we redirecting you to the payment page.