Browning Syntec STE 44 gyorsteszt

Browning Syntec STE 44 gyorsteszt

A Browning cég termékei a 90-es évek elején, a horgászcikkek piacának kinyílásával kerültek a hazai köztudatba, és leginkább a versenyhorgászok körében váltak népszerűvé egyes gyártmányaik, mint például a különleges, fék nélküli match orsójuk. Ezúttal egy átlagos használatra szánt Browning orsót mutatunk be, ami az olvasók szavazata alapján holtversenyben, az előkelő 2-3. helyen végzett.

Esztétikailag telitalálat ez a karcsú, elegáns orsó

Súly:

350 g

Áttétel:

4,1:1

Visszaforgásgátló:

kilincskerekes, 6 ponton záró, néma

Fékrendszer:

hátsófék

Golyóscsapágy:

4

Zsinórkapacitás:

180 m / 0,30 mm

Ház és dob anyaga:

műanyag

Jól ápolt, szép állapotban kaptam kezembe a közszemlére szánt szerkezetet. Ismerkedésünk során megnyerő, esztétikus formája mellett csendes, kiegyensúlyozott futása is rokonszenvessé tette. Holtjátéka nem jelentős, könnyen kezelhető, olyasfajta műszer, amivel egykettőre meg lehet barátkozni. Érthető, hogy gazdája is kedvenceként írt róla.

Szokatlan megoldás, hogy a hajtókart rögzítő csavart pénzérme segítségével lehet elforgatni
A dobemelő mechanikában az excenter kerék - egyenes kulissza párosításnak nem erőssége a szép zsinórfektetés…
…amit a feltöltött dob profiljának látványa igazol is

A zsinórfeltöltési képet hasonló esetekben érdemes az alátétzsinór kézi feltekerésével korrigálni, olyan módon, hogy a homorulatok helyén jobban alátöltünk. Egyes matchdobos orsóknál a dob magját ugyanebből a meggondolásból hordószerűen domborúra alakítják ki, hogy kompenzálják vele a dobemelő mechanika fogyatékosságát.

A zsinórvezető görgő, és a golyóscsapágy sziámi ikrekként egybeforrtak. A görgő vájatát a golyóscsapágy külső koszorújának palástján alakították ki
A hajtómű csapágyazása, és a tengelyek illesztési pontossága megfelelő

Az ismerős elrendezésű hajtóműben az a szokatlan, hogy nem csupán a tányérkerék, hanem a csiga is cink öntvényből, vagy közismertebb nevén spiáterből készült. A csigakeréken a használat évei sajnos maradandó nyomokat hagytak, annak ellenére is, hogy a hajtómű kenése megfelelő volt.

Nem véletlen, hogy az orsók erőátviteli rendszerében a kisebb fogszámú elemet rendszerint ellenállóbb, keményebb anyagból készítik, hiszen a kisebb fogaskerék - az áttételi aránynak megfelelően - mintegy négy-hatszoros koptató hatásnak van kitéve a hajtás során. Másképpen fogalmazva, egy-egy fog ennyiszer gyakrabban kerül sorra a kis keréken, mint a nagyon. Ezért az orsók döntő többségébe a bronz csiga - cink öntvény tányérkerék párosítást építik be. Régebbi, igényes gyártmányok - mint pl. az ABU, DAM, de akár az NDK-ban készült Rileh és Forelle is - acél csigatengellyel, és bronz fogaskerékkel készültek, szintén szem előtt tartva az eltérő igénybevételnek megfelelő keménységű anyagok egymáshoz társítását.

Mély felmaródások, kopási nyomok láthatók a spiáter csigán

Az elhasználódás kézzelfogható jeleit látva talán ellentmondásosnak tűnik, hogy az orsó futása szinte behízelgően bársonyos, köszönhetően az alacsony áttételnek is. Még jó pár év beletelik, amíg a fogaskerekek kopása olyan mértékben előrehalad, hogy az használat közben is érzékelhetővé, zavaróvá válik.

Amire viszont addig is érdemes odafigyelni, az a kilincskerekes visszaforgásgátló - spiáter csiga párosítás. Amikor jó évtizede az első fonott zsinórok megjelentek a hazai piacon, a szaksajtóban is felhívták a figyelmet, hogy az új zsinórt körültekintő módon kell használni a hagyományos orsóinkon. A hat ponton beakadó visszaforgásgátló lehetővé teszi, hogy bevágáskor felgyorsuljon a csésze, majd a forgásnak hirtelen gátat vet a beakadó kilincs. A fonott zsinór rugalmatlansága miatt ez a hirtelen rántás szinte kalapácsütésként éri a rideg öntvény tengelyt, aminek előbb-utóbb elege lesz az efféle inzultusokból, és egy szép napon eltörik. Természetesen nem akarom ezzel az ördögöt a falra festeni. Közepes és vékony monofil zsinórok használata esetén nem áll fenn (vagy legalábbis jóval kisebb) a törés veszélye, hiszen a damil rugalmassága, nyúlása elnyeli a hirtelen erőhatásokat.

Összerakáskor figyelni kell, hogy minden alkatrész a helyére kerüljön!

A visszaforgásgátlónál maradva, szeretnék egy tippet adni a gyakorlatlan barkácsolóknak, akik orsójuk házi karbantartására adják fejüket, mivel elég sok, ehhez hasonló konstrukciójú orsó van használatban. Kezdők által elkövetett tipikus baki, hogy a szétszedés előtt még néma orsó a karbantartás után összerakva racsnihangokat ad ki. Ez általában megtöri a szépen bimbózó barkácskedvet, és végül szerelőnél köt ki a zörgő kurbli. Nem kell feladni, egyszerű a magyarázat.

A néma működés azon alapszik, hogy a tányérkerék tengelyén lévő acéldrót gyűrű kiálló nyúlványa előre hajtás közben kiemeli a kereplő nyelvét a kilincskerék fogai közül. Ha rosszul rakják össze a szerkezetet, akkor az emeltyű nem kerül vissza a képen piros vonallal jelzett helyére, és csörögni fog az orsó.

A megszokott spirálrugó helyett domború, egymással szembe fordított lemezrugók biztosítják a fékerőt

A fék súrlódó betétjei hajlékony műanyag lemezből vannak. Valószínűleg a féklamellák anyagának tulajdonságával függ össze, hogy némi kezdeti letapadás után a meginduláskor mért érték kb. 80 %-ára áll be a folyamatos fékerő. Ez a jelenség főleg az 1 kg feletti tartományban vehető észre, lazább fékkel nem zavaró. Az 1,3 fordulat szabályozási tartomány, és a 3 kg-os maximális fékhatás, a hátsófékes mezőnyben már jónak számít.

Összegzés

A bemutatott orsó ugyan nem tartozik az élvonalba, de az említett fogyatékosságai átlagos használatban nem zavaróak. Fenekező, feeder, vagy nyíltvízi úszós horgászathoz felesleges is csillagászati árú orsót vásárolni, hiszen ezekkel a módszerekkel nem használjuk ki a csúcstechnika nyújtotta előnyöket. Pusztán a divat kedvéért tehát nem érdemes lecserélni az idejétmúltnak tűnő orsóinkat sem, ha azok egyébként kielégítik a mindennapi horgászatban irántuk támasztott igényeinket.

* Amennyiben nem jelennek meg a kommentek, úgy szükséges a böngészőben bejelentkezni a Facebook profiljukba!

10másodperc múlva átirányítunk a fizetési felületre.