Vadonatúj nyeletőfékes orsó került a közelmúltban a Haldorádó műtőasztalára, egyenesen a bojlis pontyozás őshazájából. A briteknek nem kell bizonygatniuk, hogy konyítanak valamicskét a bojlizáshoz, és a Fox cég is előkelő helyet foglal el a spéci pontyhorgászok bevásárló listáján, bár korábban nem forgalmazott orsókat. Ez így együtt már elég ok lehet arra, hogy felcsigázza kíváncsiságunkat, és fejest ugorjunk a fogaskerekek közé, persze csak képletesen.
Méret: | 80 |
Súly: | 625 g |
Áttétel: | 4,75:1 |
Visszaforgásgátló: | holtjátékmentes |
Fékrendszer: | elsőfék + nyeletőfék |
Csapágyak: | 15+1 |
Zsinórkapacitás: | adapter nélkül: 548 m / 0,30 mm adapterrel: 395 m / 0,30 mm |
Egy hajtókarfordulattal feltekert zsinórmennyiség: | 89 cm |
Ház anyaga: | fém |
Dob anyaga: | fém |
Tartozék: | fém pótdob, textil tok |
Ár: | 44.990 Ft |
A gyártó honlapja: |
A nagyhalas orsó és az elegancia ritkán összetartozó fogalmak. Láttunk már sok, távdobónak aposztrofált dromedárt, a csín és kecs legkisebb jele nélkül. Ezekhez képest a Stratos valóságos balerina, legalábbis a vonalait illetően. A súlya ugyan már nem kimondottan balerinás, ami a fém háznak és dobnak tudható be, de ezek szilárdsága szükséges is egy ekkora szerkezethez.
A Stratos jól eltalált „karosszériája” mellett a selymes, grafitszürke festése is bizalmat kelthet azokban, akik gyanakodva tekintenek az újabban divatos, csicsás színű horgászcuccokra.
De nem csak nézegetni, hanem megpörgetni is egy élmény. A dobja szinte mint a fű növése, olyan hihetetlenül lassan emelkedik. Tökéletesen rázkódásmentes, sima futása nem csak a valószínűtlen számú golyóscsapágynak, de a szimmetrikus, páros hajtókarnak a javára is írható. Holtjátékmentes illesztései, és jól kihézagolt hajtóműve egyaránt azt a benyomást erősítik, hogy nem egy szezonális divatcikket, hanem valami műszaki dolgot tart a kezében az ember.
Sok orsónál tapasztalható az a bosszantó - bár nem túlbecsülendő - hiba, hogy a hajtókar négyzetes, vagy hatszög keresztmetszetű tengelye nem pontosan illeszkedik a tányérkerék furatába. A Stratosnál ezzel szemben a hajtókar és a tányérkerék kapcsolatát sikerült teljesen kotyogásmentessé tenni egy szellemes megoldással. Látszólag apró fejlesztés, és így utólag már pofonegyszerű is. Csoda, hogy mások miért nem jöttek rá korábban.
A gombnyomással levehető dob előnyeit nem kell különösebben ecsetelni azok számára, aki már ejtette a vízbe, sárba vagy kövek közé (a lehetőségek kimeríthetetlenek :-)) orsója fékcsillagját, de az sem hátrány, hogy a fék elállítása nélkül lehet cserélni a dobokat.
A dob részleteit tanulmányozva említést érdemel még a precízen kidolgozott zsinórcsíptető is, ami nem csupán a damil végének eldugására szolgál, hanem az egyforma, precíz dobások kivitelezésében is segít. Az esztergált, polírozott felületű csapocska, és annak műanyag alátétje kizárja a beakasztott zsinór sérülését.
A rotor 22-szer jár körbe, amíg a dob az alsótól a felső végpontig ér. Ha ezt ráosztjuk a dob 28 mm-es magasságára, akkor 1,3 mm menetemelkedés jön ki, vagy másképpen fogalmazva, egy 30-as zsinór menetei között 1 mm hézag lesz.
A damil feltekerése közben hamar észre lehet venni, ha a dob valamelyik szélét túl- vagy alultölti az orsó. Ilyenkor érdemes már menet közben variálni az alátétekkel, hogy a végére szabályosan teljen meg a dob. Csak ismétlésként: amelyik oldalon túl sok a zsinór, onnan vesszük ki, és tesszük át a másik oldalra az alátét(ek)et. A teszt során 28-as damilt használtunk, és 4 alátétet kellett a dob alá tenni, hogy a fotón látható feltöltési képet kapjuk.
A fék - melynek hasznos úthossza kb. 3 fordulat - az alsó tartományokban meglepően finoman szabályozható. Akár a 14-16-os előkéket is biztonsággal lekezeli, ami megindíthatja a heavy-feederesek fantáziáját. Szokatlan, hogy a dob akár állóra is fékezhető, de a 3-4 kg-os határt nem érdemes vele túllépni, mert felette már kezd egyenetlenné válni a működése.
A nyeletőfék másfél fordulat tartományon belül állítható. Kinyitott helyzetben akár meg is lehet pörgetni a szabadon forgó dobot, míg beszorítva éppen elegendő az ellenállása ahhoz, hogy megtartsa a damilnál fogva lógatott orsó saját súlyát.
A szabályozó gombot - akárcsak az orsó többi kezelőszervét - jó fogású gumiborítással látták el. A nyeletőfék átváltó kapcsolója markáns, határozott járású, de a hajtókar forgatásával könnyen kioldható.
Hajtókar fogantyúk | 4 |
Dob | 1 |
Nyeletőfék ki/be kapcsoló | 1 |
Dobemelő tengely | 3 |
Dobemelés áttétel | 2 |
Tányérkerék | 2 |
Csigatengely | 1 |
Görgő | 1 |
Visszaforgásgátló | +1 |
Összegzés
A Fox honlapján olvasható ismertetés szerint 3 év fejlesztés után rukkolt elő a cég a Stratossal mint első, saját név alatt piacra dobott orsójával. Egy ilyen „első próbálkozást” hajlamos lenne kétkedéssel fogadni az ember, de a teszt során meggyőződhettem róla, hogy valóban egy részleteiben átgondolt, kidolgozott konstrukcióról van szó, ami méltán sorolható az élvonalbeli márkák hasonló gyártmányainak szintjére. Jómagam nem művelem ugyan a bojlis horgászmódszert, de nem lennék meglepve, ha a gyakorló pontyhorgászok is hasonló következtetésre jutnának a vízparti tesztjeik során.