Fox Stratos FS 10000 gyorsteszt

Fox Stratos FS 10000 gyorsteszt

Vadonatúj nyeletőfékes orsó került a közelmúltban a Haldorádó műtőasztalára, egyenesen a bojlis pontyozás őshazájából. A briteknek nem kell bizonygatniuk, hogy konyítanak valamicskét a bojlizáshoz, és a Fox cég is előkelő helyet foglal el a spéci pontyhorgászok bevásárló listáján, bár korábban nem forgalmazott orsókat. Ez így együtt már elég ok lehet arra, hogy felcsigázza kíváncsiságunkat, és fejest ugorjunk a fogaskerekek közé, persze csak képletesen.

Fox Stratos FS 10000
Méret:
80
Súly:
625 g
Áttétel:
4,75:1
Visszaforgásgátló:
holtjátékmentes
Fékrendszer:
elsőfék + nyeletőfék
Csapágyak:
15+1
Zsinórkapacitás:
adapter nélkül: 548 m / 0,30 mm
adapterrel: 395 m / 0,30 mm
Egy hajtókarfordulattal
feltekert zsinórmennyiség:
89 cm
Ház anyaga:
fém
Dob anyaga:
fém
Tartozék:
fém pótdob, textil tok
Ár:
44.990 Ft
A gyártó honlapja:

A nagyhalas orsó és az elegancia ritkán összetartozó fogalmak. Láttunk már sok, távdobónak aposztrofált dromedárt, a csín és kecs legkisebb jele nélkül. Ezekhez képest a Stratos valóságos balerina, legalábbis a vonalait illetően. A súlya ugyan már nem kimondottan balerinás, ami a fém háznak és dobnak tudható be, de ezek szilárdsága szükséges is egy ekkora szerkezethez.

A Stratos jól eltalált „karosszériája” mellett a selymes, grafitszürke festése is bizalmat kelthet azokban, akik gyanakodva tekintenek az újabban divatos, csicsás színű horgászcuccokra.

De nem csak nézegetni, hanem megpörgetni is egy élmény. A dobja szinte mint a fű növése, olyan hihetetlenül lassan emelkedik. Tökéletesen rázkódásmentes, sima futása nem csak a valószínűtlen számú golyóscsapágynak, de a szimmetrikus, páros hajtókarnak a javára is írható. Holtjátékmentes illesztései, és jól kihézagolt hajtóműve egyaránt azt a benyomást erősítik, hogy nem egy szezonális divatcikket, hanem valami műszaki dolgot tart a kezében az ember.

A csavarok fejét elrejtő, bepattintós kupakokkal védik az orsót az avatatlan kezektől. Ijesztésnek nem rossz, de aki komolyan gondolja a szétszedést, annak nem jelentenek akadályt
A felkapókar csuklóinál már nem csak dekoráció a kupak, hanem a koszolódástól is véd

Sok orsónál tapasztalható az a bosszantó - bár nem túlbecsülendő - hiba, hogy a hajtókar négyzetes, vagy hatszög keresztmetszetű tengelye nem pontosan illeszkedik a tányérkerék furatába. A Stratosnál ezzel szemben a hajtókar és a tányérkerék kapcsolatát sikerült teljesen kotyogásmentessé tenni egy szellemes megoldással. Látszólag apró fejlesztés, és így utólag már pofonegyszerű is. Csoda, hogy mások miért nem jöttek rá korábban.

Az „átdugós” hajtókarú orsóknál gyakori probléma a tengely lötyögése, amit a Stratosnál teljesen kiküszöböltek
A tengely és a hajtókar csatlakozó végeinek bástyafokszerű fogazata szorosan illeszkedik egymáshoz

A gombnyomással levehető dob előnyeit nem kell különösebben ecsetelni azok számára, aki már ejtette a vízbe, sárba vagy kövek közé (a lehetőségek kimeríthetetlenek :-)) orsója fékcsillagját, de az sem hátrány, hogy a fék elállítása nélkül lehet cserélni a dobokat.

Az orsó mindkét dobjának tartozéka a zsinórkapacitás megválasztását segítő adapter
A két fél gyűrűből álló adaptert egy alkalmas méretű csavarhúzóval lehet kipattintani, majd szétnyitni
Az adapter nélküli dobra 30-as zsinórból több mint fél kilométer ráfér!

A dob részleteit tanulmányozva említést érdemel még a precízen kidolgozott zsinórcsíptető is, ami nem csupán a damil végének eldugására szolgál, hanem az egyforma, precíz dobások kivitelezésében is segít. Az esztergált, polírozott felületű csapocska, és annak műanyag alátétje kizárja a beakasztott zsinór sérülését.

A méltóságteljes lassúsággal mozgó dobemelés hibátlan zsinórprofilt biztosít

A rotor 22-szer jár körbe, amíg a dob az alsótól a felső végpontig ér. Ha ezt ráosztjuk a dob 28 mm-es magasságára, akkor 1,3 mm menetemelkedés jön ki, vagy másképpen fogalmazva, egy 30-as zsinór menetei között 1 mm hézag lesz.

A dobemelő tengely és lassító áttétele
Kibontott állapotban látszik igazán, hogy a fogaskerekek miképpen is kapcsolódnak egymáshoz
A zsinórprofil további „polírozását” szolgálják az alátétek, amelyek szükség szerint a spulni alá, vagy fölé csoportosíthatók

A damil feltekerése közben hamar észre lehet venni, ha a dob valamelyik szélét túl- vagy alultölti az orsó. Ilyenkor érdemes már menet közben variálni az alátétekkel, hogy a végére szabályosan teljen meg a dob. Csak ismétlésként: amelyik oldalon túl sok a zsinór, onnan vesszük ki, és tesszük át a másik oldalra az alátét(ek)et. A teszt során 28-as damilt használtunk, és 4 alátétet kellett a dob alá tenni, hogy a fotón látható feltöltési képet kapjuk.

A dob tengelye nem a szokásos lapolással, hanem egy hatszögű idomon keresztül csatlakozik a dobhoz
A görgő csapágyazása és a felkapókar kialakítása megfelel a magasra állított mércének
A fékbetétek közepéből sokat elvesz a dob „agya”, de a hasznos felület csökkenését a lamellák nagyobb számával ellensúlyozták

A fék - melynek hasznos úthossza kb. 3 fordulat - az alsó tartományokban meglepően finoman szabályozható. Akár a 14-16-os előkéket is biztonsággal lekezeli, ami megindíthatja a heavy-feederesek fantáziáját. Szokatlan, hogy a dob akár állóra is fékezhető, de a 3-4 kg-os határt nem érdemes vele túllépni, mert felette már kezd egyenetlenné válni a működése.

A nyeletőfék széles határok között szabályozható

A nyeletőfék másfél fordulat tartományon belül állítható. Kinyitott helyzetben akár meg is lehet pörgetni a szabadon forgó dobot, míg beszorítva éppen elegendő az ellenállása ahhoz, hogy megtartsa a damilnál fogva lógatott orsó saját súlyát.

A szabályozó gombot - akárcsak az orsó többi kezelőszervét - jó fogású gumiborítással látták el. A nyeletőfék átváltó kapcsolója markáns, határozott járású, de a hajtókar forgatásával könnyen kioldható.

A nyeletőfék visszaváltását szolgáló bütykök negyedfordulatonként helyezkednek el a tányérkerék hátoldalán
A hajtómű a bevált hagyományokat követi
Vaskos acélgyűrű és hat görgő szolgál a visszaforgásgátlóban
Kiszemezgettük az összes csapágyat (a hiányzó 4 db a hajtókar fogantyúkban rejtőzik)

Hol található a 16 csapágy az orsóban?
Hajtókar fogantyúk
4
Dob
1
Nyeletőfék ki/be kapcsoló
1
Dobemelő tengely
3
Dobemelés áttétel
2
Tányérkerék
2
Csigatengely
1
Görgő
1
Visszaforgásgátló
+1


Összegzés

A Fox honlapján olvasható ismertetés szerint 3 év fejlesztés után rukkolt elő a cég a Stratossal mint első, saját név alatt piacra dobott orsójával. Egy ilyen „első próbálkozást” hajlamos lenne kétkedéssel fogadni az ember, de a teszt során meggyőződhettem róla, hogy valóban egy részleteiben átgondolt, kidolgozott konstrukcióról van szó, ami méltán sorolható az élvonalbeli márkák hasonló gyártmányainak szintjére. Jómagam nem művelem ugyan a bojlis horgászmódszert, de nem lennék meglepve, ha a gyakorló pontyhorgászok is hasonló következtetésre jutnának a vízparti tesztjeik során.

* Amennyiben nem jelennek meg a kommentek, úgy szükséges a böngészőben bejelentkezni a Facebook profiljukba!

10másodperc múlva átirányítunk a fizetési felületre.