A Jim Hill név hallatán egy évvel ezelőtt még a legtájékozottabb horgászok is alighanem inkább valami új whiskymárkára asszociáltak volna, mint horgászfelszerelésre. Azóta már megtanultuk ugyan, hogy orsóról van szó, de ennél sokkal több még nem szivárgott át a köztudatba. A Haldorádó tesztje ezt a tarthatatlan helyzetet most egy csapásra meg fogja változtatni.
Jim Hill 850 - rövid bemutatás
Méret: | 850 |
Méret sor: | 850, 1000, 2000, 3000 |
Csapágyszám: | 9+1 |
Visszaforgásgátló: | fokozatmentes |
Fékrendszer: | elsőfék |
Áttétel: | 5,2:1 |
Súly: | 232 g (névleges); 320 g (mért!) |
Zsinórkapacitás: | 100 m / 0,28 mm |
Dob anyaga: | fém |
Ház anyaga: | fém |
Tartozék: | fém pótdob |
Ár: | 35.500 Ft |
A gyártó honlapja: |
A gyári adatokat általában tényként fogadjuk el, de a súly megadásánál ezt most a mért adattal is kiegészítjük. A masszív kis orsót kézbe fogva azonnal feltűnt, hogy "benne van az anyag", amit az ellenőrző mérés is alátámasztott.
A Jim Hill külső megjelenésében is a fémes jelleg dominál, amit kiemel a metál-füstszínű lakkozás is. Esztétikai élménynek sem utolsó jelenség, szinte vitrinbe kívánkozó darab. Minket horgászokat persze inkább a használhatósági szempontok érdekelnek.
A fékpróbán szépen teljesített a "kis Jimmy". A közel két tekerésnyi szabályozási úthossz a tekintélyes 0,5 - 4 kg tartományt fogja át. A fék működése mindvégig egyenletes, letapadástól mentes.
A dobperem a zsinórvezető görgőhöz hasonlóan kopásálló, tükörsima bevonattal van ellátva. A pótdob ennél valamivel egyszerűbb kivitelezésű, egy darabból esztergált alumínium.
A fék lamellákat tüzetesen megszemlélve, a hagyományos filc betétek helyett 2 teflon alátétet, és egy darab - műszaki tömítésekre emlékeztető anyagból készült - további fékbetétet találunk. Bármi legyen is, az kétségtelen tény, hogy jól működik.
A hajtóműben minden forgó alkatrész golyóscsapágyazott. A meghajtó fogaskerék tengelye, a vonótengely, és a csigatengely egyaránt 2-2 zárt golyóscsapágyon fut. A dobban további 2 darabot találunk, tehát a zsinórvezetővel, és a visszaforgásgátlóval együtt meg is van a 9+1.
Az alkatrészek illesztési pontossága szokatlanul jó. Ez a körülmény, a csigás hajtómű sajátosságaival együttvéve, kihatással van az orsó futásának jellegére is. Bár kellemesen sima, és zajtalan a kis műszer futása, a megpörgetés után kb. 5-6 fordulatot követően leáll. Ez természetesen nem negatív megjegyzés kíván lenni, csupán arra utal, hogy a laza illesztésű, lötyögős orsók csalókán könnyed járásával összehasonlítva, egyeseknek elsőre talán szokatlan lehet ez a "méltóságteljes" viselkedés.
Csakhogy a Jim Hill nem potyog szét darabokra, mint egyik-másik orsó, ha kiszedik belőle a csavarokat! Annyira nem kotyog rajta semmi, hogy az már-már valószínűtlen. Az aggályos precizitású illesztések esetenként a szétszedés során is feladják a leckét. A csapágyfészkek, és tengelyek akkurátus méretezése ugyan öröm a műszaki léleknek, viszont kissé öncélúnak tűnik a hajtókar tengelyének a fogaskerék szögletes lyukában való túlzottan szoros illeszkedése. Ennek eredményeként a tesztelt példánynál a bal-jobb kezes hajtás átállítása, puszta kézzel nem is volt elvégezhető (bár ez lenne a legnagyobb probléma minden orsónál!).
Összegzés
A Jim Hill orsók műszaki tartalmuk révén magasan kiemelkednek az átlagos szintből. Az erőteljes, időtállónak tűnő konstrukció precíz és gondos kivitelezéssel párosul. Így az első látásra kissé borsosnak tűnő ár, a teljesítményt és a minőséget is figyelembe véve, nem számít magasnak. Joggal feltételezhetjük, hogy a nemrég még idegenül csengő Jim Hill név, a pergető horgászok körében hamarosan közismertté fog válni!