A tesztjeink során eddig elsősorban a minőségi, nagy értékű orsókat mustráltuk, fittyet hányva arra a veszélyre, hogy egy Stella-teszt hasonló felzúdulást gerjeszthet, mint egyes politikusok vagyonnyilatkozata. Sorozatunk történetében most először lépjük át az árcédulán a bűvös négy számjegyű határt - lefelé. Természetesen nem lehet minden tekintetben azonos mércét állítani a nagyságrenddel eltérő árú portékák elé, de a szerényebb anyagiakkal rendelkező vásárló is elvárja, hogy bizonyos alapvető kívánalmaknak feleljen meg az általa választott árucikk. Lássuk, vajon mire számíthat az, akinek nem áll módjában tízezreket költeni horgászfelszerelésre?
Méret: | 30 |
Méret sor: | 30, 40, 50 |
Súly: | 300 g (mért) |
Áttétel: | 5,0:1 |
Visszaforgásgátló: | 10 ponton záródó |
Fékrendszer: | hátsó fék |
Csapágyak: | 5 |
Zsinórkapacitás: | 150 m / 0,25 mm |
1 hajtókar fordulat során | |
feltekert zsinórmennyiség: | 64 cm |
Ház anyaga: | műanyag |
Dob anyaga: | alumínium |
Tartozék: | műanyag pótdob |
Ár: | 6.100 Ft |
A gyártó honlapja: |
A tíz-tizenöt évvel ezelőtti orsókat felidézve leszögezhetjük, hogy még az akkori legjobb modellek mindegyike sem volt azokkal a kényelmi szolgáltatásokkal felszerelve, amelyeket a mai igényeink szerint, már természetesnek tekintünk. A kiegyensúlyozott csésze, a fém dob, a golyóscsapágyon futó zsinórvezető görgő, vagy éppen a hangtalan visszaforgásgátló napjainkra már olyannyira meghonosodott, hogy szinte felesleges is megemlíteni. Tesztünk alanyánál sincs ez másként, tehát a mérsékelt ár ellenére sem kell lemondanunk a korszerű orsók által kínált legfontosabb vívmányokról.
A Tamoka formatervezése és színezése kellemesen mértéktartó. A műanyag váz szilárdsága nem hagy kívánnivalót maga után. A hajtókar gombnyomással hajtható le, kinyitva stabilan áll, nem lötyög. A rotornak, és a hajtókar tengelyének kotyogása minimális, alig érezhető. A hajtómű zajtalanul, könnyen jár, megpörgetés után üresen kb. 10 fordulatot tesz meg.
Tesztelői objektivitás ide vagy oda, azért az árcédula bizonyos előzetes képzeteket kelt a gyarló emberi elmében. De a fék jellemzői hamar szertefoszlatták az előítéleteket. Hátsó fékben ritka az 1,75 fordulatnyi szabályozási úthossz, amivel a Tamoka büszkélkedhet. Ehhez ráadásul megbízható, letapadásmentes működés, és 2,5 kg-os maximális fékerő párosul.
A visszaforgásgátló kialakítása, az orsók egyik jellemző vonása, ám ez az árak tekintetében is választóvonalat jelent. Vékony és közepes monofil zsinórokkal a hagyományos, kilincskerekes megoldás is jól megállja a helyét, és lényegesen olcsóbb, mint a görgős, fokozatmentes működésű típusok.
A meghajtás és a dob mozgatása a már jól ismert szerkezetek útján történik. A gyári kenőanyag minősége és mennyisége kielégítő. A csapágyak egyik oldalukon zártak, tehát védve vannak a külső szennyeződéstől, de karbantartás során kitisztíthatók és zsírozhatók. Az illesztések precizitását nem érheti kifogás
Összegzés
Az Okuma Tamoka TM 530 egy jóindulatú, kezes kis szerkezet, amivel bármilyen finomszerelékes módszer sikeresen gyakorolható. Gondos, színvonalas kivitelezése révén kiemelkedik a hasonló jellegű orsók sorából, ár/érték aránya figyelemre méltó. Az a fajta holmi, amire kezdő, kamasz gyerekként összekuporgatja a pénzt az ember, aztán még évek múlva, gyakorlottabb és tehetősebb korában is szívesen horgászik vele, pedig már ott lapulnak a tokban a drágább, modernebb felszerelései is.