A Shimano nem csak arról híres, hogy hat számjegyű áraival sokkolja a vásárlókat, szlogenjük szerint „minden pénztárcának megvan a maga Shimanója”. Most a legvékonyabb bukszákhoz illő Hyperloop családdal kötünk közelebbi ismeretséget. A teljesség kedvéért egy első és egy hátsó fékes modellt is tanulmányozunk, hogy kiderítsük, milyen képességeket takarhatnak a rendkívül szerény, 4000 Ft körüli árcédulák.
2500 RB | 4000 FB | |
Méretsor : | 1000, 2500, 4000 | 1000, 2500, 4000 |
Súly: | 245 g | 320 g |
Áttétel: | 01:04,60 | 01:04,60 |
Visszaforgásgátló: | 20 ponton záró | 20 ponton záró |
Fékrendszer: | hátsó | első |
Golyóscsapágy: | 1 | 1 |
Zsinórkapacitás: | 240 m / 0,20 mm | 260 m / 0,25 mm |
Egy hajtókarfordulattal feltekert zsinór: | 65 cm | 72 cm |
Ház és dob anyaga: | műanyag (XT-7) | műanyag (XT-7) |
Pótdob: | nincs | nincs |
Ár: | 4.200 Ft | 4.700 Ft |
A gyártó honlapja: |
A Shimano P3 orsócsaládjának néhány tagját már korábban megvizsgáltuk. Rácsodálkoztunk a dobemelés új megoldására a kis, hátsó fékes Alivio bemutatása alkalmával, megismertük a Nexave 4000 FB-t, mint a szolid árú pergetőorsók figyelemre méltó képviselőjét, és nem maradt ki a sorból a skála tetején álló, harcifékes Exage sem. Ami azt illeti, a három P (precision, performance, power = precizitás, teljesítmény, erő) mellé akár egy negyedik P is odaférne (price = ár), mert ezek az orsók valóban kitűnnek a középmezőnyből versenyképes árukkal. Kérdés, hogy meddig lehet ezt az árat lefelé srófolni, vagyis mi mindent lehet elhagyni egy orsóból, hogy az még ne menjen a minőség rovására.
Ezekkel a bizalmatlan gondolatokkal kezdtem bontogatni az olcsó portéka dobozát, de a Hyperloop igyekezett eloszlatni a negatív érzéseket. Bár nem pörög úgy, mint többcsapágyas társai, ám az határozottan látszik, hogy„Shimanóból van”. A stabil, precíz grafit ház és dob, valamint a magasabb osztályokból ismerős felkapókar nyomja rá bélyegét elsősorban az orsóra, de a rotor és a hajtókar csekély kotyogása sem rontja a pozitív összképet.
A zsinórfektetés a P3-as sorozatba tartozó Shimanók egyik erőssége, ami alól a Hyperloop sem kivétel. Különösen a 2500 modell tűnik ki e téren, hiszen a kisebb méretű dob feltöltési képe hibátlannak mondható. A nagyobb, 4000-es mélyebb dobján már megjelenik egy kis hupli a zsinórprofilban, de csak kicsit tér el az ideálistól.
Aki a dobemelés miértjeire és hogyanjaira is kíváncsi, az bőséges fejtegetést olvashat a témáról az Alivio tesztben.
Bár a beszálló kategóriás orsók vásárlóira nem jellemző, hogy nagy érdeklődést mutatnának a zsinórprofil tuningolása iránt, a Hyperloop e tekintetben ugyanolyan lehetőségeket kínál, mint a „felnőtt” Shimanók. A párhuzamos palástú dobon előre illetve hátrafelé kúposodó zsinórprofilt is beállíthatunk, az erre szolgáló alátétek segítségével. Ha kiveszünk egy alátétet, akkor a dobperem felé szélesedő, ha beteszünk egyet, akkor előre szűkülő feltöltést érhetünk el, egyéni ízlés szerint.
A fordulatonként 20 ponton záró visszaforgásgátló a kilincses rendszerek legfejlettebb generációjához tartozik, csak minimális holtjátékot engedélyez a rotornak. Az legfeljebb 1 cm-t foroghat vissza, mielőtt megállna, így bevágásnál az orsó tengelyét nem éri ütésszerű terhelés. Bő évtizeddel korábban még a neves Stradicnál is hasonló konstrukcióval találkozhattunk, mielőtt a görgős, holtjátékmentes megoldások egyeduralkodóvá váltak volna.
Lényegében most érkeztünk el oda, hogy mitől is ilyen olcsó a Hyperloop. A csiga - ami a drágább szerkezetekben rendszerint bronzból forgácsolt alkatrész - a költségek leszorítása érdekében ugyanolyan öntvényből van, mint a tányérkerék. Ez az anyag szilárdságában és kopásállóságában nem veszi fel a versenyt a bronzzal, de a hajtómű lejjebb vett, 4,6-os áttétele éppen ezt a tulajdonságát hivatott kompenzálni bizonyos mértékig. A „csörlőző” fárasztás ugyan egyetlen orsónak sem válik javára, de a fent részletezett ok miatt nyilvánvaló, hogy Hyperloop hajtóművét különösen hamar haza lehet vágni, ha valaki nem a bottal pumpálva fáraszt, hanem ész nélkül kurblizva akarja kivontatni a halat.
A tányérkerék tengelyének műanyag perselyezése szintén nem az örök élet jegyében készült, de élettartama meghosszabbítható, ha nem teszünk az orsóba évente több ezer kilométert, és nem sározzuk, homokozzuk össze a felszerelésünket.
Bár nem valószínű, hogy a Hyperloop vásárlói az orsó árával megegyező - esetleg azt meg is haladó - összeget költenének zsinórra, nyomatékosan lebeszélnék arról mindenkit, hogy fonott madzagot tegyen ezekre a gépekre. Inkább 20-25-ös monofil zsineg való rájuk, amelynek rugalmassága kíméli a szerkezetet, és megóvja azt a túlterheléstől.
A fék mind a hátsó, mind az elsőfékes kiadás esetében a Shimano márka jó hírét öregbíti. Ez az a szerkezeti egység, ami nem szokott csalódást okozni, ugyanolyan megbízhatóan működik a cég 4000 és 40000 forintos orsóiban is.
Összegzés
A Hyperloop olcsó holmi ugyan, de nem gagyi. Arra való, hogy újdonsült tulajdonosa belekóstolhasson az orsós horgászat örömeibe, és ne menjen el rögtön a kedve az egésztől. Lehetne arról elmélkedni, hogy szerkezete mennyire bírja a folyamatos tekerést, ám ha valakinek csak ez az egy orsója van, akkor nehéz neki azt tanácsolni, hogy csak fenekezni használja, pergetni meg soha. Ezért azt mondom, ha rablást lát, kösse fel nyugodtan azt a villantót, és dobjon rá párat, és ne utasítson vissza egy őszi csukapergetésre szóló meghívást amiatt, hogy „jajistenem, bírja-e majd az orsó?”. Ha gazdája tisztában van a felszerelése adottságaival, és annak megfelelően bánik vele, akkor nem csak kedvcsinálóként fog szolgálni a Hyperloop, hanem hosszabb időre is elkísérheti, és még a családi kasszába sem kell túl mélyen belenyúlni érte.