A Shimano egyik friss, 2004-es modelljének bemutatásával véget vetünk tesztsorozatunkban a pergetőorsók szűnni nem akaró áradatának, és a közakaratnak megfelelően átlavírozunk a finomabb horgászmódszerek vizeire. Mostani exkluzív tesztünkben a Haldorádó olvasói elsőként nyerhetnek betekintést a Stradic 2500 GTM-RA előzetesen beérkezett néhány mintadarabjának egyikébe.
Méret: | 2500 |
Méretsor: | 2500, 4000 |
Csapágyszám: | 4+1 |
Visszaforgásgátló: | fokozatmentes |
Fékrendszer: | hátsó fék + harci fék |
Áttétel: | 6 : 1 |
Súly: | 280 g |
Zsinórkapacitás: | 160 m / 0,25 mm 1 hajtókar fordulat során feltekert zsinórmennyiség: 85 cm |
Dob anyaga: | fém (hibrid alumínium) |
Ház anyaga: | műanyag (XT-7) |
Tartozék: | 1 db fém pótdob |
Ár: | 36.500 Ft (az ár nem végleges!) |
A gyártó honlapja: | |
Robbantott ábra: | egyelőre nem elérhető a Shimano honlapján |
A korábbi Stradic-szériákhoz képest jó néhány ponton átalakult az új GTM-RA modell. A szín és a dupla hajtókar a folyamatosságot képviseli, de a fékrendszer és a dob már szembetűnő változáson ment át. A korábbinál kissé alacsonyabb dob semmiképp nem jelent visszalépést, mert összefügg az újonnan bevezetett, különlegesen lassú dobemeléssel. A felcsévélt zsinór menetei a dob lassabb mozgása következtében egymáshoz közelebb helyezkednek el, így voltaképpen több zsinór fér el egy "rétegben" a dobon, a valamivel alacsonyabb méret ellenére is.
A rotort a felkapókar nyitott állapotában való véletlen elfordulástól védő blokkoló szerkezet egy kicsit szorosabban jár a szükségesnél. Emiatt a hajtókarral való átváltás általában csak némi összpontosítás, és kellő lendület árán sikerül.
A tányérkerék mindkét vége, és a csiga is golyóscsapágyazva van. Szerencsés megoldás, hogy a hajtókar tengelyének mindkét vége egyforma, nagy méretű, strapabíró csapágyat kapott. A korábbi évjáratokban jobb oldalon egy "vékonyhúsú", filigrán kis csapágy volt.
Az újabb Shimanoknál bevezetett praktikus megoldás, hogy az olajozó nyílás révén a szerkezet megbontása nélkül is megoldható a hajtómű rendszeres kenése. Ezért a laikus szerelgetés ellen egyúttal, "szétszedésbiztossá" is tették az orsót.
A hátsó fék ennek megfelelően az új formatervezés mellett egyéb változáson is átment, és egyúttal "erényöv" funkciót is betölt. Ez annyit jelent, hogy a szétszereléséhez már nem elegendő egy közönséges csillagcsavarhúzó, hanem két speciális célszerszámra van szükség. Jobb is, ha alapos ismeretek nélkül nem nyúlunk bele a szerkezetbe, mert a szétszedés még úgy-ahogy szokott is sikerülni, de például a normál és harci fék megfelelő összhangban való működéséhez nem elég csak úgy találomra összerakni az orsót, hogy más buktatókról most ne is beszéljünk.
A fékrendszer értékelésénél külön kell választanunk az "üzemi" és a harci féket. Első menetben a harci fék középállásában vizsgáltuk a hátsó fék jellemzőit.
A fékerő 0,5 és 3 kg között, a gomb egy és negyed fordulatával szabályozható. Az alacsonyabb fékerők tartományára (kb. 1,5 kg-ig) egy teljes fordulat esik, míg az utolsó negyed fordulatban meredeken nő a fékhatás.
A harci fék szerkezeti szempontból egy külön fékrendszert jelent, ami az eredetivel közös tengelyre van felfűzve, de független beállítási lehetőséggel rendelkezik. Segítségével kb. 70 - 150 % tartományban módosíthatjuk az előre beállított fékerőt, ami biztonságot jelent a fárasztás közben szükséges gyors beavatkozások esetére. A mérés 1 kg-ra beállított "alap" féknél történt, más beállításoknál kissé módosulnak a fenti arányok. Általánosságban azt lehet mondani, hogy a gyengébb fékerők mellett nagyobb a harci fék befolyása, mint beszorított állapotban.
Horgászat közben az alapbeállításhoz nem kell hozzányúlni, hacsak időközben zsinórt nem cserélünk. Ezért a fék gombját a megszokottnál kissé szigorúbb járásúra tervezték, nehogy véletlenül elbabráljuk, miközben önfeledten tekergetjük a harci fék kallantyúját.
Összegzés
A Stradic 2500 GTM-RA a felső kategóriás Shimano orsóktól megszokott kedvező összbenyomást nyújtja. A kidolgozása az elvárásoknak megfelelően precíz és igényes. A kiegyensúlyozott, könnyed futás, a hibátlan zsinórcsévélés, és a megbízhatóan működő, kellő erőtartalékkal rendelkező fék a match- és feeder botos horgászathoz, vagy akár a könnyű pergető módszerekhez is egyaránt alkalmassá teszi a Shimano család új darabját.