Shimano Stradic 2500 GTM-RA gyorsteszt

Shimano Stradic 2500 GTM-RA gyorsteszt

A Shimano egyik friss, 2004-es modelljének bemutatásával véget vetünk tesztsorozatunkban a pergetőorsók szűnni nem akaró áradatának, és a közakaratnak megfelelően átlavírozunk a finomabb horgászmódszerek vizeire. Mostani exkluzív tesztünkben a Haldorádó olvasói elsőként nyerhetnek betekintést a Stradic 2500 GTM-RA előzetesen beérkezett néhány mintadarabjának egyikébe.

Új külsővel jelenik meg a harci fékes Stradic 2004-ben

Méret:

2500

Méretsor:

2500, 4000

Csapágyszám:

4+1

Visszaforgásgátló:

fokozatmentes

Fékrendszer:

hátsó fék + harci fék

Áttétel:

6 : 1

Súly:

280 g

Zsinórkapacitás:

160 m / 0,25 mm
1 hajtókar fordulat során
feltekert zsinórmennyiség: 85 cm

Dob anyaga:

fém (hibrid alumínium)

Ház anyaga:

műanyag (XT-7)

Tartozék:

1 db fém pótdob

Ár:

36.500 Ft (az ár nem végleges!)

A gyártó honlapja:

Robbantott ábra:

egyelőre nem elérhető a Shimano honlapján

A korábbi Stradic-szériákhoz képest jó néhány ponton átalakult az új GTM-RA modell. A szín és a dupla hajtókar a folyamatosságot képviseli, de a fékrendszer és a dob már szembetűnő változáson ment át. A korábbinál kissé alacsonyabb dob semmiképp nem jelent visszalépést, mert összefügg az újonnan bevezetett, különlegesen lassú dobemeléssel. A felcsévélt zsinór menetei a dob lassabb mozgása következtében egymáshoz közelebb helyezkednek el, így voltaképpen több zsinór fér el egy "rétegben" a dobon, a valamivel alacsonyabb méret ellenére is.

Szépen rakja a damilt a kis Stradic
A szendvics szerkezetű dob külső részei alumíniumból vannak
Az orsó háza teljes egészében az XT-7 \'fedőnevű\', nagy szilárdságú műanyagból készült
A bevált hagyományt követi a golyóscsapágyazott zsinórvezető görgő kialakítása...
... és a felkapókar nyomórugós átváltása is

A rotort a felkapókar nyitott állapotában való véletlen elfordulástól védő blokkoló szerkezet egy kicsit szorosabban jár a szükségesnél. Emiatt a hajtókarral való átváltás általában csak némi összpontosítás, és kellő lendület árán sikerül.

A fokozatmentes visszaforgásgátló sem tér el a korábbi modellekből jól ismert megoldástól
A szokásos elrendezésű hajtómű kibővült a dobemelést lassító áttétel fogaskerekeivel

A tányérkerék mindkét vége, és a csiga is golyóscsapágyazva van. Szerencsés megoldás, hogy a hajtókar tengelyének mindkét vége egyforma, nagy méretű, strapabíró csapágyat kapott. A korábbi évjáratokban jobb oldalon egy "vékonyhúsú", filigrán kis csapágy volt.

A záródugót kicsavarva az orsó gazdája maga is elvégezheti hajtómű kenését

Az újabb Shimanoknál bevezetett praktikus megoldás, hogy az olajozó nyílás révén a szerkezet megbontása nélkül is megoldható a hajtómű rendszeres kenése. Ezért a laikus szerelgetés ellen egyúttal, "szétszedésbiztossá" is tették az orsót.

A fék átalakításánál alaposan kiélték magukat a formatervezők

A hátsó fék ennek megfelelően az új formatervezés mellett egyéb változáson is átment, és egyúttal "erényöv" funkciót is betölt. Ez annyit jelent, hogy a szétszereléséhez már nem elegendő egy közönséges csillagcsavarhúzó, hanem két speciális célszerszámra van szükség. Jobb is, ha alapos ismeretek nélkül nem nyúlunk bele a szerkezetbe, mert a szétszedés még úgy-ahogy szokott is sikerülni, de például a normál és harci fék megfelelő összhangban való működéséhez nem elég csak úgy találomra összerakni az orsót, hogy más buktatókról most ne is beszéljünk.

Az \'erényöv\' kulcsai
Ennyi mindent le kell bontani az orsó hátsó fertályáról ahhoz, hogy bejussunk a hajtóműbe
Felül a harci-, alul a normál fék lamellái láthatók

A fékrendszer értékelésénél külön kell választanunk az "üzemi" és a harci féket. Első menetben a harci fék középállásában vizsgáltuk a hátsó fék jellemzőit.

A fékerő 0,5 és 3 kg között, a gomb egy és negyed fordulatával szabályozható. Az alacsonyabb fékerők tartományára (kb. 1,5 kg-ig) egy teljes fordulat esik, míg az utolsó negyed fordulatban meredeken nő a fékhatás.

A harci fék szerkezeti szempontból egy külön fékrendszert jelent, ami az eredetivel közös tengelyre van felfűzve, de független beállítási lehetőséggel rendelkezik. Segítségével kb. 70 - 150 % tartományban módosíthatjuk az előre beállított fékerőt, ami biztonságot jelent a fárasztás közben szükséges gyors beavatkozások esetére. A mérés 1 kg-ra beállított "alap" féknél történt, más beállításoknál kissé módosulnak a fenti arányok. Általánosságban azt lehet mondani, hogy a gyengébb fékerők mellett nagyobb a harci fék befolyása, mint beszorított állapotban.

A fék beállításához jól meg kell markolni a gombot

Horgászat közben az alapbeállításhoz nem kell hozzányúlni, hacsak időközben zsinórt nem cserélünk. Ezért a fék gombját a megszokottnál kissé szigorúbb járásúra tervezték, nehogy véletlenül elbabráljuk, miközben önfeledten tekergetjük a harci fék kallantyúját.

Összegzés

A Stradic 2500 GTM-RA a felső kategóriás Shimano orsóktól megszokott kedvező összbenyomást nyújtja. A kidolgozása az elvárásoknak megfelelően precíz és igényes. A kiegyensúlyozott, könnyed futás, a hibátlan zsinórcsévélés, és a megbízhatóan működő, kellő erőtartalékkal rendelkező fék a match- és feeder botos horgászathoz, vagy akár a könnyű pergető módszerekhez is egyaránt alkalmassá teszi a Shimano család új darabját.

* Amennyiben nem jelennek meg a kommentek, úgy szükséges a böngészőben bejelentkezni a Facebook profiljukba!

10másodperc múlva átirányítunk a fizetési felületre.