A Shimano mítosz, fétis, szimbólum. Vágyak titokzatos tárgya. Talán nincs még egy márka az orsók piacán, amelyik ennyire beépült volna a hazai horgász folklórba. A Haldorádó látogatói kedvéért most levetkőztetjük a bálványt, és megnézzük, mi az igazság a népmesékben.
Shimano Symetre 4000 FH - rövid bemutatás
Csapágyszám: | 3+1 |
Visszaforgásgátló: | fokozatmentes |
Fékrendszer: | elsőfék |
Áttétel: | 6:1 |
Súly: | 315 gr |
Zsinórkapacitás: | 180 m / 0,30 mm |
Dob anyaga: | könnyűfém (alumínium ötvözet) |
Ház anyaga: | hybrid alumínium |
Tartozék: | grafit pótdob |
Ár: | 29.500 Ft |
Gyártó honlapja: | |
Robbantott ábra: |
A ház anyagát illetően a katalógusokban a "hybrid alumínium body" megnevezést találjuk. Ezzel kapcsolatban egy jónevű horgászboltban hallottam azt a tévtant, hogy "alumínium-karbon ötvözetből van". Nos, a valóság ennél jóval egyszerűbb; a ház "talpas" fele dúralumínium, az orsón maradó másik fele, és a rotor pedig műanyag.
A hajtókar lebillentése a hagyományos Shimano-megoldás szerint, a szemben lévő csavar kitekerésével történik.
...ami használat közben nem zavaró ugyan, de a szétszedést idővel megnehezíti, mivel a cakkos végű tengely nem szeret kibújni a csapágyból. Csak egy tétova megjegyzés: már lassan minden "kávédarálón" gyorskioldós hajtókar van, a Symetre is igazán megérdemelte volna...
A felkapókar természetesen nyomórugós, és a dobás közben bekövetkező véletlen (és nagyon bosszantó!) visszacsapódás ellen egy beépített fékrendszerrel védett. Hajtókarral való átváltása ezért a megszokottnál valamivel nehezebb, ez persze itt nem hiba, sőt!
A felcsévélt zsinór kúpossága az orsóhoz mellékelt, dob alá helyezhető alátétekkel befolyásolható. Fonott zsinórok használta során, előnyösebb a képen látható, előre szélesedő forma.
A fékről csak felsőfokban lehet szólni: a 0,5 és 5 kg közötti tartományhoz 3,5 fordulatos beállítási úthossz tartozik. Még beszorított állapotban is mesébe illően egyenletes fékerőt produkál!
A perselynek van egy kis holtjátéka, és mivel a feltámasztási pontok egymáshoz meglehetősen közel vannak, ez a kotyogás a rotoron már az orsó új korában is érezhető.
Általában azt szoktam mondani, hogy nem kell félni a műanyag alkatrészektől, egyes helyeken rugalmasságuk, szívósságuk és kenés iránti igénytelenségük, a fémek fölé emelheti őket. Erre a pontra azonban nagyon hiányzik az a kispórolt golyóscsapágy, a perselyt tehát minél hamarabb érdemes kicseréltetni. Az orsó futásán nem érződik ugyan érdemi különbség, de a persely, és a tengely egymáson súrlódó felületét könnyen kikezdik az óhatatlanul bejutó homokszemcsék, és később már jóval költségesebb lesz a javítás.
A meghajtó rendszernél maradva ki kell térni még egy népmesei elemre, ez a "floating shaft" avagy "lebegő tengely". Számos legenda él a nép ajkán a "két végén zárt, olajjal feltöltött ágyban úszó tengely"-ről, de a lényeget kevesen értik.
A "floating shaft" konstrukcióhoz voltaképpen az a felismerés vezetett, hogy a hagyományos orsókban, a meghatározó súrlódó felület a csigatengely furata, és a benne futó dobtengely között alakul ki. Rájöttek, hogy a párhuzamos falú furat helyett célszerűbb, ha csupán a vezető hüvely két vége szűkül le a dobtengelynek megfelelő átmérőre, a közbülső részen pedig bővebb. Ezáltal a súrlódó felületet drasztikusan lecsökkentették, ami az orsók könnyebb futásához vezetett. Így persze több hely marad az olajnak is, de a tengely előbb-utóbb ezt a többletet is kihordja, nem árt tehát rendszeresen pótolni, akárcsak a többi orsónál.
Összegzés
A Symetre az említett néhány negatívum ellenére lényegében egy remek konstrukció, amely már sok-sok pergető horgász kezében bizonyította rátermettségét, megbízhatóságát. Ha még a rotor kotyogását és a hajtókar műanyag perselyét is kiküszöbölnék... - nos, hát akkor minden Symetre-tulajdonos vígan ülne a babérjain, és eszébe se jutna, hogy egy Twin Power után sóvárogjon :)