Könnyen megeshet, hogy a 2009-es SPRO katalógus lapjait végigpergetve átsiklik valakinek a tekintete az új DragMaster szérián, ám ez kétszeresen is hiba volna. Már pusztán az a tény is figyelemre méltó, hogy a cég harcifékes modelleket is felsorakoztat idei kínálatában, bár ez önmagában még nem feltétlenül érdemelne egy teljes cikket. Az új orsók azonban olyan műszaki megoldásokat is magukban rejtenek, amiket csak kézbe vétel és kipróbálás után tudunk a jelentőségüknek megfelelően értékelni.
A DragMaster forma- és színvilága inkább a hagyományokhoz áll közelebb, a szolid matt fekete alap és az ezüst kiegészítők uralják megjelenését. A SPRO Passion orsóknál bevezetett félig selymes, félig gumis jellegű bevonat kellemes tapintást kölcsönöz az orsónak. A szerkezet szívósan szilárd műanyag vázba épül, amelyet esztergált alumínium dob, szépen megmunkált, golyóscsapágyas markolattal ellátott hajtókar és erős, cső alapú felkapókar tesz teljessé. A hajtómű járása normális, zajtalan, nem túl pörgős, amolyan igásló-féle.
Méret: | 40 |
Méretsor: | 20, 30, 40, 50 |
Tömeg: | 429 g (katalógus szerint) 388 g (mért adat) |
Áttétel: | 5,1:1 |
Visszaforgásgátló: | holtjátékmentes, tűgörgős |
Fékrendszer: | hátsó fék + harcifék |
Csapágyak | 7+1 |
Zsinórkapacitás: | 190 m / 0,30 mm |
Zsinórbehúzás: | 81 cm / hajtókarfordulat |
Ház anyaga: | grafitszálas műanyag |
Dob anyaga: | alumínium |
Tartozék: | grafit pótdob |
A gyártó honlapja: | http://www.spro.nl |
Nyilván nem véletlenül nevezik DragMasternek a SPRO újdonságát (drag = fék), mert egyik fő erőssége éppen a fékrendszere. Három dolgot érdemes róla kiemelni: erős, precíz és flexibilis. A hátsó fékes mezőny átlagához képest viszonylag hosszú, másfél fordulatnyi szabályozási tartománnyal rendelkezik. A fékgombbal beállítható legnagyobb fékerő 4 kg felett van, de erre még a harcifék is rátesz egy lapáttal, úgyhogy a dob gyakorlatilag állóra fékezhető. A fék az „értelmes” tartományon belül (3-4 kg-ig) kifogástalan egyenletességgel, letapadás nélkül adagolja a zsinórt. Ennél nagyobb erőknél a tekercsbe bevágódó zsineg miatt már nem lehet reálisan megítélni a teljesítményt, de ilyen szoros fékkel legfeljebb óriás harcsára horgásznak, és valószínűleg nem is ezzel az orsóval.
Ami a flexibilitást illeti, már az első próbálgatások során feltűnt, hogy a harcifék milyen széles erőtartományban dolgozik. Ezt a benyomást később a szerkezet vizsgálata is alátámasztotta, de egyelőre maradjunk csak a gyakorlati próbáknál.
Csapágylista | |
Tányérkerék | 2 |
Csiga | 2 |
Dobemelő fogaskerék | 1 |
Zsinórvezető görgő | 1 |
Hajtókar fogantyú | 1 |
Visszaforgásgátló | 1 |
Összesen | 7+1 |
Az orsó hajtóművének és főbb szerkezeti egységeinek kialakítása lényegében nem tér el a korszerű, középkategóriás orsóknál megszokott szerkezeti megoldásoktól, ám a célszerűen elhelyezett csapágyak, a pontos illesztések, és a korrekt kivitelezés már az eddigiek alapján is az árkategóriája élmezőnyébe emeli a DragMastert. Azonban a java még csak most jön!
A hátsó fék egységet szétszerelve magyarázatot kapunk arra is, hogy mitől ilyen széles a harcifék szabályozási tartománya. Lényegében arról van szó, hogy a két kezelőszerv - a fékgomb, és a harcifék kar - közrefogja a féklamellák által alkotott „szendvicset”. Hátulról a fék gombja szorítja össze a betéteket egy erős rugó közvetítésével, elölről pedig két ékkel van megtámasztva a fék blokkja. Amikor kilazítjuk a harciféket, akkor tulajdonképpen kihúzzuk a fék alól ezt a támasztékot, szinte a levegőben forog az egész fékberendezés. Amikor pedig odatekerjük a kart, akkor ismét befeszülnek az ékek, és megnövekszik a fékerő.
,"s","75%","k"]TIPP: Minden orsónak jót tesz, ha kilazított fékkel tárolják. A DragMasternél érdemes azt a gyakorlatot követni, hogy az orsó elpakolásakor kinyitjuk a harcifék kallantyút, így tehermentesítjük a szerkezetet. Ezzel nem csak a rugót óvjuk a kifáradástól, hanem a féklamellák összetapadását is megakadályozzuk. A legközelebbi horgászat alkalmával nem kell bíbelődni a fék újraállításával, hiszen egy mozdulattal visszaállítható a korábban belőtt fékerő.[-doboz]
A harcifék gyakorlati hasznaként általában a fárasztás egyes fázisaihoz való gyors alkalmazkodást szokták kiemelni (akasztáshoz keményebb, szákolás előtt lazább beállítás). A hagyományos harcifék konstrukcióknál valójában két fékszerkezet van „sorba kapcsolva” ugyanazon a tengelyen. Ezeknek a megoldásoknak egyrészt nagyobb a helyigénye, másrészt kevésbé széles a szabályozási tartománya. A DragMaster esetében egészen másról van szó, amint ez a bemutatásból kiderült. Itt egyetlen fékrendszerrel van dolgunk, amelynek két kezelőszerve van. A hagyományos fékállító gombbal végezzük el a finom beállítást, a harcifék kar pedig azonnali, gyors váltásokra ad lehetőséget. A beállítási variációk széles skálája alapján a DragMaster fékrendszere nem csupán a fárasztás közben változó erőhatások gyors kezelésére alkalmas, hanem akár teljes értékű nyeletőfékként is használható!
Írta: Benyhe János
Fotók, videó: Takács Péter, Benyhe János