A Spro Nexia semmiképpen sem tekinthető hétköznapi orsónak, inkább a messze hordó nehéztüzérségi fegyver kategóriába sorolható be. Minden ízében a távdobás követelményeinek megfelelő a kialakítása. De lássuk milyen belülről, mit mutat a műtőasztalon az első Spro orsó?
Spro Nexia 860 - rövid bemutatás
Méret: | 860 |
Méretsor: | 850, 860 |
Csapágyszám: | 7+1 |
Visszaforgásgátló: | fokozatmentes |
Fékrendszer: | elsőfék |
Áttétel: | 4,2:1 |
Súly: | 720 g (mért!) |
Zsinórkapacitás: | 320 m / 0,40 mm |
Dob anyaga: | fém |
Ház anyaga: | karbon |
Tartozékok: | grafit pótdob, textil hordtáska |
Ár: | 28.500 Ft |
A gyártó honlapja: |
Az első érdekesség az orsón, hogy a felkapókar átváltását a talpon lévő nyúlvány is elvégzi, de persze kézzel is válthat, aki idegenkedik ettől a módszertől. A primitívnek tűnő megoldást célszerűségi szempontok diktálják, és nem véletlenül terjedt el a távdobó (surf) orsók kategóriájában. Gondoljunk csak bele, ha egy tiszta erőből megcsóvált 100-200 grammos ólom a felkapókar visszacsapódása következtében eltalálna szabadulni, akkor akár életveszélyessé is válhat a gyanútlan túlparti horgászokra. A felkapókar átváltásának ez a módja, biztosítékot jelent a véletlen visszacsapódás ellen, és egyúttal egyszerűsíti az orsó szerkezetét is.
A felkapókar zsinórvezető görgője keménykrómozott, és golyóscsapágyon forog.
Szokatlan, de észszerű megoldás, hogy a rotor villáinak belső oldalán kialakított vájatba az ablaktörlő lapáthoz hasonló kis gumi csíkokat építettek be. Ezek hozzásimulnak a dob szoknyáján lévő peremhez, és meggátolják, hogy a zsinór egy óvatlan pillanatban a dob alá keveredjen. A gumicsíkok kicsit fékezik ugyan az orsó forgását, bár nem különösebben észrevehető mértékben. Ha valakit esetleg zavar a surrogó hang, akkor minden nehézség nélkül ki is húzhatja, és félreteheti ezeket a kis ablaktörlőket. Egyébként az orsóhoz egy garnitúra tartalék gumi, sőt egy pici tubus zsír is jár tartozékként.
A dob tetején egy tömítő gumigyűrű akadályozza meg a féklamellák esetleges beázását. A fék az orsó méretével összhangban bivalyerős. Három teljes fordulat a beállítási tartománya, és 7-8 kg-ig teljesen egyenletes, jól szabályozható fékhatást produkál, de akár "csontra" is húzható. A teszthez használt 45-ös zsinór végül 9 kg-nál adta meg magát, de a fékben még lett volna tartalék.
Ezen a ponton gondolkodóba ejtett, hogy a műanyag talp vajon képes lesz-e lépést tartani ezzel a brutalitással, és piszkálni kezdett a kisördög is, hogy miféle teszter vagyok én, hiszen eddig még egyetlen árva orsót sem törtem össze.
Botra szereltem hát a Nexiát, és a féket belőttem 7 kg-ra. A felkapókart úgy állítottam be, hogy a zsinór a bottól legtávolabbi helyzetben legyen, tehát a maximális forgatónyomatékot fejtse ki a talpra. Fiam, és egyben asszisztensem pedig készenlétben állt a fényképezőgéppel, hogy le ne maradjon a várható eseményekről.
A fénykép csak sokadikra sikerült igazán meggyőzőre, úgyhogy jópárszor el kellett játszani a próbákat. A talp mindannyiszor alaposan meghajlott ugyan, de a hosszas feszegetés ellenére sem adta semmi jelét annak, hogy le akarna törni, ami szép reményekre jogosítja fel a "haltépő" Nexiásokat.
A dobtengely is a drasztikus bánásmódra van méretezve, ugyanis 6 mm vastagságú, az átlagos orsóknál megszokott 4,5 mm-rel szemben.
A féknél már látott fröccsenő-csepegő víz elleni védelem másutt is visszaköszön. A visszaforgásgátló házát teljes mértékben beburkolja egy szorosan illeszkedő gumisapka, ami megvédi a szerkezetet az időjárás viszontagságaitól és a mostoha bánásmódtól.
A görgős visszaforgásgátlóban frappáns újítást fedezhetünk fel, aminek a szervizesek örülhetnek a legjobban. A görgőkosár ugyanis mágneses anyagból készült, és ezzel a megoldással egy csapásra több legyet is ütöttek az orsó megalkotói. Egyrészt a görgők pozicionálásához nincs szükség rugókra, ami egyszerűsíti a szerkezetet, egyúttal csökkenti a hibalehetőségeket is. Ezen túlmenően az összerakása is gyerekjáték, ellentétben némelyik hagyományos szerkezettel.
A meghajtó rendszer a súlycsoportnak megfelelően komoly és erőteljes. A kulcspontok mindenütt golyóscsapágyazásban részesültek. Figyelemre méltó a csigatengely három ponton történő megtámasztása (kettős golyóscsapágy plusz egy teflon persely). Az illesztések kifogástalanok, így a rotoron minimális kotyogás sem fedezhető fel! A dobemelő tengely, és a tányérkerék tengelye egyaránt mindkét végén golyóscsapágyazott, és úgyszintén precízen illesztett.
Összegzés
A SPRO Nexia a maga nemében egy nagyon jól eltalált konstrukció. Semmi felesleges sallangot nem tartalmaz, de minden lényeges és szükséges dolog együtt van benne. Kivitelezése korrekt, ár/érték aránya reális. Leginkább az extrém hosszú dobásokat igénylő, fenekező módszerekkel lehet kiaknázni az adottságait, de nehéz terepen is tűrni fogja az erőszakos fárasztással járó megpróbáltatásokat.
Nagy kaliberű fegyver - nagy vadakra!