SPRO Offshore gyorsteszt

SPRO Offshore gyorsteszt

Bár tengerrel - a közismert és sajnálatos történelmi események folytán - nem rendelkezünk, nem hiábavaló megismerni ezt a tengerre termett, robusztus csörlőt. Nem csak azért, mert a világ kinyílásával sokaknak van lehetőségük távoli vizekben is megáztatni a zsinórjukat, hanem mert a hazai harcsahorgászoknak is örömére szolgálhat ez a masszív, ám elérhető árú tengeri multiorsó.

Súly:
600 g
Áttétel:
3,8:1
Visszaforgásgátló:
fokozatmentes + kilincskerekes
Csapágyak:
3+1
Zsinórkapacitás:
420 m / 0,40 mm
Egy hajtókarfordulattal feltekert zsinórmennyiség:
54 cm
Ház anyaga:
grafitszálas műanyag
Dob anyaga:
alumínium
Tartozék:
szerszám, és rögzítő bilincs
Ár:
13.750 Ft
A gyártó honlapja:

Addig a pillanatig, amíg az első csavart ki nem hajtottam belőle, szilárdan meg voltam győződve, hogy egy ilyen orsó csakis fémházas lehet. Így kicsit meglepett, amikor szembesültem a valósággal, miszerint a SPRO tengeri medvéje grafitszálas műanyag vázba épült. Persze a mai műanyagok minősége mellett ezen nincs mit aggódni, vagy csodálkozni.

A hajtókar tengelyét egy golyóscsapágy, és a görgős visszforgásgátló, míg a dob tengelyének mindkét végét egy-egy golyóscsapágy támogatja. A villáskulcsok szárára emlékeztető, tiszteletet parancsoló hajtókar maroknyi fogantyúban végződik. Amíg valaki meg nem barátkozik vele, idegenszerű lehet az orsó jobbkezes hajtása, ami a multiorsóknál a leginkább elterjedt elrendezésnek számít.

A tartozékként adott bilinccsel lehet az orsó rögzítését holtbiztossá tenni

Szokatlan, hogy a tartozékok között egy mindenes kis szerszámot is találunk, ami a jó öreg „tanya-bike” kerékpárok bőr nyeregtáskájában lapuló, barna zsírpapírba göngyölt, mindentudó villáskulcs szellemét idézi meg. Ez a szerszám a rögzítő bilincs csavarjainak megszorításán túl az orsó szétszedésére is alkalmas, bizonyos határokon belül. A hajtókar felőli fedelet tartó öt csavart kihajtva hozzá lehet férni a kenési pontokhoz anélkül, hogy eközben széthullana a hajtómű. Természetesen ez csak a garanciaidő lejárta után ajánlott azok számára, akik késztetést éreznek magukban a szerkezet saját kezű babusgatására. Aki hadilábon áll a sörnyitónál bonyolultabb szerszámokkal, az jobban teszi, ha továbbra is a szervizhez fordul.

A SPRO Offshore különlegessége a mélységmérő számláló

A számláló láb egységben mér (1 láb = 30,5 cm), és csak akkor ad valódi értéket, ha teli van a dob. De nem is az abszolút pontosság ennek a szerkezetnek a fő erénye, hanem az, hogy következetesen egy adott mélységben horgászhatunk vele. Kuttyogtatásnál lehet úgy kalkulálni, hogy a fenéktől visszaveszek ennyi meg annyi métert, de tengeri horgászatnál nem feltétlen van köze a horgásznak a fenékhez. Ilyenkor hiába mutatja a radar, hogy 40-50 méteren vannak a halak, ha nincs semmi támpont arra nézve, hogy éppen milyen mélyen járhat a csali. Ám ha egyszer belőtte valaki a nyerő zónát, akkor egy ilyen számlálós orsóval bármikor visszatalál oda, ahol az előző kapása volt. Hazai viszonyok között természetesen mélységméréshez is jó szolgálatot tesz a lenullázható számláló szerkezet.

A mélységmérő mellett található az átváltó kar, amivel a dobot szabadon futóra kapcsolhatjuk.

A dobtengely végénél elhelyezkedő tengelyfék (a bordázott, fényes gomb az orsó közepén) elegendő biztonságot nyújt a dob túlpörgésének megakadályozására. A vontató tengeri horgászatnál nincs szó dobásról, hiszen csak leengedik a csalit a kívánt mélységbe, így a dobó multik tartozékaként ismert mágneses, vagy centrifugális dobóféket sem találjuk meg ezen az orsón.

A meghajtó nagy fogaskerék bronzból, a kicsi acélból készült
A fékcsillag alatt két rugós alátét biztosítja a szükséges nyomóerőt

A fékcsillag egy fordulatával 0,5 és 8 kg között szabályozható a fékerő, úgyhogy lehet kapaszkodni, csak bírja a bot. A fék szépen dogozik, nem tapad le.

A vékony karbon, és acél féklamellákból kis helyen is sok elfér. A hajtókar bronz tengelyén helyezkedik el a görgős visszaforgásgátló is

Manapság már könnyen napirendre térünk afelett, hogy egy orsót holtjátékmentes visszaforgásgátlóval szerelnek fel. „Rendben, de akkor mitől kerepel?” - kérdezi a szemfüles megfigyelő. Nos, a helyzet az, hogy egy ilyen kondigépnél nem bíznak semmit a véletlenre, ezért egy kilincskerekes visszaforgásgátlót is beépítettek, ami jobban ellenáll az erős terhelésnek. A szemléletesség kedvéért képzeljük el, hogy meg akarunk állítani egy áruházi forgóajtót. Egyik módszer, hogy két marokra fogjuk a tengelyét, és erősen szorongatjuk, a másik megoldás, hogy a forgó küllő, és a korlát közé betámasztjuk a bevásárló kosarunkat. Könnyű belátni, hogy az első módon legfeljebb egy óvodás kisgyereket lehet visszatartani, míg az utóbbival egy energikus betolakodót is könnyen megfékezhetünk.

A kilincskerekes visszaforgásgátló a nagyobb teherbírást szolgálja
A multik hajtóműve jóval egyszerűbb a közismert peremfutó orsókénál

A hajtómű elrendezése jóval egyszerűbb a peremfutó orsókénál, hiszen a fogaskerekek egy síkban helyezkednek el. A zsinór leeresztésekor a dob lekapcsolódik a meghajtó rendszerről. Az U alakú, villa-forma alkatrész felfelé mozdul, és a rajta lévő bütykök félretolják a tengelyen a kis fogaskereket. A visszaváltás úgy történik, hogy a villa szélesebbik szárát a kilincskeréken lévő csap ismét hátratolja, miközben elforgatjuk a hajtókart.

A dob menesztése a lapolt tengelyvég útján történik
A racsni a kapásjelző, és a nyeletőfék szerepét tölti be

A racsni bekapcsolása a nyeletőfékes üzemmódnak felel meg. Vontató horgászatnál - amire ezt az orsót tervezték - kapásjelzőként és biztonsági berendezésként is szolgál a szigorú járású és harsány kereplő, ami egy télkergető busójáráson sem vallana szégyent a hangjával.

A zsinórvezető szerkezet csigáját a dobtengely végén lévő bronz fogaskerék hajtja, a fehér műanyag fogaskerék közbeiktatásával

Szinkronizált rendszerű zsinórvezetővel van dolgunk, ami leeresztés során ugyanazon a nyomon kíséri visszafelé is a zsinórt, mint ahogy feltekeréskor azt elrendezte. Ezért érdemes vigyázni arra, hogy ne szalajtsuk be a zsineg végét a szálvezető szemen, mert elég macerás úgy befűzni ismét, hogy a kellő pozícióba találjunk vissza. Ez rossz hír lehet azok számára, akik a szezonon kívül is szívesen tekergetik az orsójukat. Nekik viszont azt javaslom, hogy horgászat előtt engedjék le, és tekerjék fel újra a várhatóan használatba kerülő zsinórszakaszt, hogy ne össze-vissza álljon a zsinór a szálvezetőhöz képest.

A számláló szerkezet a zsinórvezető csiga végről kapja a meghajtást


Összegzés

A gyakorlat oldaláról nehezen tudnám megítélni a SPRO Offshore-t, mert még nem volt alkalmam sem ezt, sem más hasonló masinát éles körülmények között kipróbálni. A szerkezetbe betekintve mindenesetre jó benyomást tett rám az átgondolt konstrukció, a jó minőségű anyagok, és a precíz kidolgozás együttese.

A műszaki dolgoktól elvonatkoztatva az is örvendetesnek mondható, hogy a hazai horgászcikkpiac eljutott oda, hogy hasonló árfekvésben érhető el mindkét orsófajta, így a „peremfutó vagy multi” kérdés ma már kizárólag egyéni ízlés és választás kérdése.

* Amennyiben nem jelennek meg a kommentek, úgy szükséges a böngészőben bejelentkezni a Facebook profiljukba!

10másodperc múlva átirányítunk a fizetési felületre.