SPRO Offshore gyorsteszt

SPRO Offshore gyorsteszt

Bár tengerrel - a közismert és sajnálatos történelmi események folytán - nem rendelkezünk, nem hiábavaló megismerni ezt a tengerre termett, robusztus csörlőt. Nem csak azért, mert a világ kinyílásával sokaknak van lehetőségük távoli vizekben is megáztatni a zsinórjukat, hanem mert a hazai harcsahorgászoknak is örömére szolgálhat ez a masszív, ám elérhető árú tengeri multiorsó.

Súly:
600 g
Áttétel:
3,8:1
Visszaforgásgátló:
fokozatmentes + kilincskerekes
Csapágyak:
3+1
Zsinórkapacitás:
420 m / 0,40 mm
Egy hajtókarfordulattal feltekert zsinórmennyiség:
54 cm
Ház anyaga:
grafitszálas műanyag
Dob anyaga:
alumínium
Tartozék:
szerszám, és rögzítő bilincs
Ár:
13.750 Ft
A gyártó honlapja:

Addig a pillanatig, amíg az első csavart ki nem hajtottam belőle, szilárdan meg voltam győződve, hogy egy ilyen orsó csakis fémházas lehet. Így kicsit meglepett, amikor szembesültem a valósággal, miszerint a SPRO tengeri medvéje grafitszálas műanyag vázba épült. Persze a mai műanyagok minősége mellett ezen nincs mit aggódni, vagy csodálkozni.

A hajtókar tengelyét egy golyóscsapágy, és a görgős visszforgásgátló, míg a dob tengelyének mindkét végét egy-egy golyóscsapágy támogatja. A villáskulcsok szárára emlékeztető, tiszteletet parancsoló hajtókar maroknyi fogantyúban végződik. Amíg valaki meg nem barátkozik vele, idegenszerű lehet az orsó jobbkezes hajtása, ami a multiorsóknál a leginkább elterjedt elrendezésnek számít.

A tartozékként adott bilinccsel lehet az orsó rögzítését holtbiztossá tenni

Szokatlan, hogy a tartozékok között egy mindenes kis szerszámot is találunk, ami a jó öreg „tanya-bike” kerékpárok bőr nyeregtáskájában lapuló, barna zsírpapírba göngyölt, mindentudó villáskulcs szellemét idézi meg. Ez a szerszám a rögzítő bilincs csavarjainak megszorításán túl az orsó szétszedésére is alkalmas, bizonyos határokon belül. A hajtókar felőli fedelet tartó öt csavart kihajtva hozzá lehet férni a kenési pontokhoz anélkül, hogy eközben széthullana a hajtómű. Természetesen ez csak a garanciaidő lejárta után ajánlott azok számára, akik késztetést éreznek magukban a szerkezet saját kezű babusgatására. Aki hadilábon áll a sörnyitónál bonyolultabb szerszámokkal, az jobban teszi, ha továbbra is a szervizhez fordul.

A SPRO Offshore különlegessége a mélységmérő számláló

A számláló láb egységben mér (1 láb = 30,5 cm), és csak akkor ad valódi értéket, ha teli van a dob. De nem is az abszolút pontosság ennek a szerkezetnek a fő erénye, hanem az, hogy következetesen egy adott mélységben horgászhatunk vele. Kuttyogtatásnál lehet úgy kalkulálni, hogy a fenéktől visszaveszek ennyi meg annyi métert, de tengeri horgászatnál nem feltétlen van köze a horgásznak a fenékhez. Ilyenkor hiába mutatja a radar, hogy 40-50 méteren vannak a halak, ha nincs semmi támpont arra nézve, hogy éppen milyen mélyen járhat a csali. Ám ha egyszer belőtte valaki a nyerő zónát, akkor egy ilyen számlálós orsóval bármikor visszatalál oda, ahol az előző kapása volt. Hazai viszonyok között természetesen mélységméréshez is jó szolgálatot tesz a lenullázható számláló szerkezet.

A mélységmérő mellett található az átváltó kar, amivel a dobot szabadon futóra kapcsolhatjuk.

A dobtengely végénél elhelyezkedő tengelyfék (a bordázott, fényes gomb az orsó közepén) elegendő biztonságot nyújt a dob túlpörgésének megakadályozására. A vontató tengeri horgászatnál nincs szó dobásról, hiszen csak leengedik a csalit a kívánt mélységbe, így a dobó multik tartozékaként ismert mágneses, vagy centrifugális dobóféket sem találjuk meg ezen az orsón.

A meghajtó nagy fogaskerék bronzból, a kicsi acélból készült
A fékcsillag alatt két rugós alátét biztosítja a szükséges nyomóerőt

A fékcsillag egy fordulatával 0,5 és 8 kg között szabályozható a fékerő, úgyhogy lehet kapaszkodni, csak bírja a bot. A fék szépen dogozik, nem tapad le.

A vékony karbon, és acél féklamellákból kis helyen is sok elfér. A hajtókar bronz tengelyén helyezkedik el a görgős visszaforgásgátló is

Manapság már könnyen napirendre térünk afelett, hogy egy orsót holtjátékmentes visszaforgásgátlóval szerelnek fel. „Rendben, de akkor mitől kerepel?” - kérdezi a szemfüles megfigyelő. Nos, a helyzet az, hogy egy ilyen kondigépnél nem bíznak semmit a véletlenre, ezért egy kilincskerekes visszaforgásgátlót is beépítettek, ami jobban ellenáll az erős terhelésnek. A szemléletesség kedvéért képzeljük el, hogy meg akarunk állítani egy áruházi forgóajtót. Egyik módszer, hogy két marokra fogjuk a tengelyét, és erősen szorongatjuk, a másik megoldás, hogy a forgó küllő, és a korlát közé betámasztjuk a bevásárló kosarunkat. Könnyű belátni, hogy az első módon legfeljebb egy óvodás kisgyereket lehet visszatartani, míg az utóbbival egy energikus betolakodót is könnyen megfékezhetünk.

A kilincskerekes visszaforgásgátló a nagyobb teherbírást szolgálja
A multik hajtóműve jóval egyszerűbb a közismert peremfutó orsókénál

A hajtómű elrendezése jóval egyszerűbb a peremfutó orsókénál, hiszen a fogaskerekek egy síkban helyezkednek el. A zsinór leeresztésekor a dob lekapcsolódik a meghajtó rendszerről. Az U alakú, villa-forma alkatrész felfelé mozdul, és a rajta lévő bütykök félretolják a tengelyen a kis fogaskereket. A visszaváltás úgy történik, hogy a villa szélesebbik szárát a kilincskeréken lévő csap ismét hátratolja, miközben elforgatjuk a hajtókart.

A dob menesztése a lapolt tengelyvég útján történik
A racsni a kapásjelző, és a nyeletőfék szerepét tölti be

A racsni bekapcsolása a nyeletőfékes üzemmódnak felel meg. Vontató horgászatnál - amire ezt az orsót tervezték - kapásjelzőként és biztonsági berendezésként is szolgál a szigorú járású és harsány kereplő, ami egy télkergető busójáráson sem vallana szégyent a hangjával.

A zsinórvezető szerkezet csigáját a dobtengely végén lévő bronz fogaskerék hajtja, a fehér műanyag fogaskerék közbeiktatásával

Szinkronizált rendszerű zsinórvezetővel van dolgunk, ami leeresztés során ugyanazon a nyomon kíséri visszafelé is a zsinórt, mint ahogy feltekeréskor azt elrendezte. Ezért érdemes vigyázni arra, hogy ne szalajtsuk be a zsineg végét a szálvezető szemen, mert elég macerás úgy befűzni ismét, hogy a kellő pozícióba találjunk vissza. Ez rossz hír lehet azok számára, akik a szezonon kívül is szívesen tekergetik az orsójukat. Nekik viszont azt javaslom, hogy horgászat előtt engedjék le, és tekerjék fel újra a várhatóan használatba kerülő zsinórszakaszt, hogy ne össze-vissza álljon a zsinór a szálvezetőhöz képest.

A számláló szerkezet a zsinórvezető csiga végről kapja a meghajtást


Összegzés

A gyakorlat oldaláról nehezen tudnám megítélni a SPRO Offshore-t, mert még nem volt alkalmam sem ezt, sem más hasonló masinát éles körülmények között kipróbálni. A szerkezetbe betekintve mindenesetre jó benyomást tett rám az átgondolt konstrukció, a jó minőségű anyagok, és a precíz kidolgozás együttese.

A műszaki dolgoktól elvonatkoztatva az is örvendetesnek mondható, hogy a hazai horgászcikkpiac eljutott oda, hogy hasonló árfekvésben érhető el mindkét orsófajta, így a „peremfutó vagy multi” kérdés ma már kizárólag egyéni ízlés és választás kérdése.

Product catalogue

Haldorádó
Cataloque

The Haldorádó 2025 product catalog has been published, turn to it!

Visit Cataloque
2021 Széchenyi napelem

10seconds until we redirecting you to the payment page.