A SPRO Passion orsócsaládja a 2005. év újdonsága. A Blue Arc sorozat kedvező fogadtatásán felbuzdulva egy olyan orsóval hozakodott elő a cég, ami az „Arc”-ok precizitását, és használati komfortját megtartotta, de azoknál lényegesen szerényebb áron hozzáférhető, így még szélesebb érdeklődésre tarthat számot.
Méret: | 40 |
Méretsor: | 10, 20, 30, 40, 50, 55 |
Súly: | 291 g |
Áttétel: | 5,0:1 |
Visszaforgásgátló: | fokozatmentes |
Fékrendszer: | elsőfék |
Csapágyak: | 6+1 |
Zsinórkapacitás: | 740M: 150 m / 0,18 mm 730:170 m / 0,285 mm |
Egy hajtókarfordulattal feltekert zsinórmennyiség: | 77 cm |
Ház anyaga: | grafitszálas műanyag |
Dob anyaga: | alumínium |
Tartozék: | match pótdob |
Ár: | 12.390 Ft |
A gyártó honlapja: |
A méltán népszerűvé vált Blue Arc-okhoz képest a leglényegesebb eltérés az orsó házának anyaga. A Passion a költségek csökkentése érdekében nem alumínium, hanem grafitszálas műanyag házzal készül, ám ez mit sem von le használati értékéből. A ház, talp, és a rotor erős, szívós, nehezen deformálható. A matt fekete felületi kidolgozással szépen harmonizál a füstszínűre eloxált hajtókar, és a rotor villáin lévő, hasonló színű két fedél.
A tesztekben nem szoktuk ugyan kiemelni, de említést érdemel az orsó tapintása is. Kézbe véve nem a szokásos, síkos műanyag-érzést adja, hanem kicsit gumis hatású, így sokkal jobb fogás esik rajta. A szerkezet futása barátságos, zavaró hangoktól mentes. A forgó-mozgó részek pontos, kotyogásmentes illesztése egyértelműen az „Arc”-okat idézi, akárcsak a felkapókar vastagított, cső alapanyagú megoldása. A zsinórvezető görgő és a felkapókar közötti átmenet is hasonló a Blue Arc szériáéhoz, és talán ez az egyetlen dolog, ami mindkét típus kisebb hiányosságaként említhető. Ezen a ponton ugyanis hajlamos fennakadni a zsinór (elsősorban a fonott), különösen akkor, ha dobás után hajtókarral, hirtelen váltjuk át a felkapókart. Kis összeszokási idő kell, amíg kialakul a zavartalan átváltás technikája az új orsóval, de utána nem okoz gondot (merem ezt állítani 2 év szorgos Blue Arc „koptatás” után).
A teszt során a match változattal egy időben a 30-as méretű alaptípust is tanulmányoztam. A 730 és a 740 modell hajtása és rotor része is megegyezik, csak a dobjaik mérete tér el. Ez más szóval annyit jelent, hogy a dobjaik tetszőlegesen csereberélhetők, kombinálhatók, ami nagyon praktikus lehet, ha valaki Passion orsókkal szereli fel magát.
Az excenteres dobemelésű orsók elbírálásánál a zsinórfeltöltési kép a legkritikusabb pont, hiszen a hasonló felépítésű orsók ebből a szempontból igen széles skálán helyezkednek el. Az olcsó, de egyszerű és strapabíró excenteres mechanika a működési elvéből adódóan hajlamos „kétpúpú” zsinórprofilt produkálni a dobon. Ezt némelyik gyártmánynál még azzal is tetézik, hogy az indokoltnál magasabb spulnit tesznek az orsóra, így a dob tetején és alján kitöltetlen rész marad, amivel aztán könnyen lehet vattacukor méretű gubancokat dobni.
A Passion tervezésénél szerencsére elkerülték ezt a buktatót, és a legjobbat hozták ki az excenteres dobemelésből. Az excenteres rendszerű orsó különösen szerencsés párosítást alkot a match dobbal, hiszen a kis mélységű dobot még az egyszerűbb szerkezet is hibátlanul tölti fel.
A saját kategóriájában a mélyebb dob zsinórprofilja sem kifogásolható, bár itt már megjelenik egy kis hullám, amit megfelelő alátöltéssel könnyen korrigálhatunk.
Mindkét orsó fékjének működése könyörtelenül precíz, letapadás még a legszorosabb beállításoknál sem érzékelhető. A négy fékcsillag-fordulatot meghaladó szabályozási tartományhoz a match változatnál 2,5 kg, az alaptípusnál pedig 5 kg maximális terhelés párosul.
A hat golyóscsapágyból egy a dobban, egy a görgő alatt, és egy a hajtókar fogantyújában kapott helyet, míg a fennmaradó három a hajtóművet erősíti. A csapágyak precíz illesztésének köszönhetően a forgó alkatrészek kotyogása, szinte nulla.
Elismerem, úgy vagyok az orsókkal, mint Móricka az egyszeri viccben: mindenről ugyanaz − történetesen a pergetés − jut az eszembe. A teszt során első reakcióm az volt, hogy az egyik match dobra feltekertem egy megfogyatkozott tekercs (talán 80-90 m lehetett) nyűttes, 13-as Power Pro-t, ami éppen optimális mértékben töltötte meg a dobot, és bőven elegendőnek tűnt egy csatornai csukázáshoz. Semmi alátöltéses hókuszpókuszt nem követtem el (hisz’ mit lehet egy match dobnak alátölteni?), anélkül is szépen állt a fonott a dobon. Egy szép, napsütéses őszi délutánt szántam a Passion próbálgatására, kellemes Kurca-parti sétával egybekötve. A délután folyamán egyetlen gubanc sem zavarta meg a szórakozásomat, és még egy csukát is sikerült partra segítenem.
Egyetlen alkalommal − történetesen a fiam kezében − fordult elő az a kis malőr, hogy az orsó a fékcsillagra tekerte a vékony fonott zsinórt, de ez a felkapókar kézi átváltásával, és kis odafigyeléssel könnyen elkerülhető. Egy barátom nagy megelégedéssel perget a 730-as változattal, amelyet 16-os Fireline XDS zsinórral töltöttünk fel, természetesen illendő alátöltéses kozmetikával.
Összegzés
A Passion széria elegáns megjelenése és precíz kidolgozása az árkategóriája feletti műszaki tartalmat sugall. A takaros kis műszer kedvelt társa lehet a finom horgászmódszerek művelőinek, és beszálló kategóriás pergető orsóként is ajánlható.
Még univerzálisabban használható darabot kapna kezébe a vásárló, ha a 740-es változatot vegyes (match és mély) dobokkal forgalmaznák. Pótdobok szerencsére külön is beszerezhetők, így a kedvező ár mellett nem kell lemondani a sokoldalú kihasználhatóságról sem.