Első pillantásra látszik, hogy nem egy-két szezonra szóló "tucat holmiról" van szó. A ZEBCO cég 2003 évi szuper újdonsága ez az orsó. Amikor kézbe vettem még engem is megdöbbentett, pedig volt már néhány orsóval dolgom, ezt elhihetik. Az újabb meglepetés azonban akkor ért, amikor felnyitottam az oldalát. Ez az orsó megérdemel egy aprólékos szemrevételezést. Tartsanak velem és nem hétköznapi látványban lehet részük!
ZEBCO Rhino ST 6050 - rövid bemutatás
Méret: | 50 |
Méretsor: | 30, 40, 50, 60 |
Csapágyszám: | 5+1 |
Visszaforgásgátló: | fokozatmentes |
Fékrendszer: | elsőfék |
Áttétel: | 3,4:1 |
Súly: | 625 gr |
Zsinórkapacitás: | 180 m / 0,35 mm |
Dob anyaga: | fém |
Ház anyaga: | fém |
Tartozék: | flanel hordtáska |
Ár: | 29.000 Ft |
Gyártó honlapja: |
Az orsó háza és talpa dúralumíniumból készült, matt grafitszürke festésű. Az egységes, erőt sugárzó megjelenés érdekében a "mellékes" alkatrészek esetében is, mint pl. hajtókar fogantyú és porvédő fedelek, az igényes anyagokat (rozsdamentes acél, dúralumínium) helyezték előtérbe a tervezők, jóllehet más orsóknál e célra gyakoribb a műanyagok alkalmazása.
A zsinórvezető görgő természetesen golyóscsapágyazott, a felkapókart nyomórugó működteti, az átváltás szokatlanul csendes és sima. A hajtókar rozsdamentes acél anyagú, és hátrafelé tekerve billenthető le szállítási helyzetbe.
A fedeleket rögzítő - úgyszintén rozsdamentes - csavarok az orsóhoz mellékelt apró imbuszkulccsal hajthatók ki. Ideje is, hogy hozzálássunk!
A hajtóműbe pillantva a Rileh és Forelle orsókon nevelkedett régi horgászokat elfogja a nosztalgia. A mai orsók között ritkának mondható megoldás, hogy bronz csigakerék kapaszkodik a csigatengelybe. A meghajtó fogaskerék sima futását "túlméretes", zárt golyóscsapágyak biztosítják. A rotor kotyogásmentességének titka, hogy a csigatengelyen lévő golyóscsapágyak egymástól távol, a tengely két végén helyezkednek el.
A spártaian egyszerű konstrukció láttán, első ámulatunkat csakhamar gyanakvás váltja fel: ugyanis a dobmozgató szerkezetnek nyomát se látjuk! Vajon mitől működik mégis ez az orsó?!?
A talány megfejtése, hogy a dobemelő rendszer lelkét képező végtelen horony magán a dobtengelyen található
Hasonló megoldással az ABU cég Suverän és CD orsóinál találkozhatunk még. A tengely iránytartását egy "+" keresztmetszetű vezető hüvely biztosítja.
A dobtengely vastagsága 6,5 mm, ami az átlagos orsóknál leggyakoribb 4 - 4,5 mm átmérőhöz képest tekintélyes erőtartalékot képvisel.
A csigatengely oldalán lévő furaton nyúlik be az a kis "köröm", ami a belül futó, hornyolt dobtengelyt előre-hátra váltakozó mozgásra kényszeríti.
A következő képen látható a hornyot letapogató köröm háza, a bronz tengelyt körülfogó, fényes, kalapácsfej-forma alkatrész (ami funkcióját tekintve a hagyományos konstrukciójú orsókban található dobmozgató csúszkának felel meg). Ez a csigatengellyel együtt forog, és az egyensúly kedvéért szimmetrikus kialakítású, ugyanis csak a felső része a ház, az alsó nyúlvány ellensúly szerepet tölt be.
Az orsóra zsinórt csévélve jól érzékelhető a lassú dobemelés, és a feltekert menetek egymástól való szabályos távolsága. A másik szembetűnő dolog, hogy felcsévélés közben a zsinór gyakorlatilag ugyanazon a nyomon halad, ami a csigatengely, és a dobtengely szinkronban való mozgásának következménye. A feltöltött dobon is látható az enyhén csipkézett kontúr. Ez gyakorlati körülmények között nyilván nem zavaró, hiszen a többszöri dobás, behúzás, következtében mindig más lesz a felcsévélés kezdő pozíciója, így "kisimul" ez a kismértékű fodrosság. Az egy hajtókar fordulattal behúzott zsinór hossza teli dobbal kb. 60 cm.
Meglepődnénk, ha éppen a fékje volna szokványos kialakítású a Zebco Rhino-nak, de erről szó sincs. Kettős féket építettek bele, ami két oldalról fogja közre a dobot. A nagyméretű fékbetétek filcből készültek, és alaposan át vannak itatva valami viaszos-zsíros, síkos kenőanyaggal.
A fék zsinóradagolása nagyon sima, egyenletes. A legnagyobb fékerő 3 kg, a szabályozási tartomány 1,7 fordulat. Az orsó méretéhez, és robusztus felépítéséhez viszonyítva jóval erősebb is lehetne a fék, de ezen nagy valószínűséggel segíteni lehet a fölös mennyiségű gyári zsírzás eltávolításával.
Kivitelezés
Az igényes alapanyagok használata, a gondos megmunkálás, és összeállítás jellemzi a Zebco Rhinot. A forgó-mozgó alkatrészek illesztési pontossága átlag feletti. Az összességében egyértelműen pozitív összképet, a tesztmodellnél csupán két kisebb hiba árnyalta be.
- A fék racsnija "akcióban" néma marad, a dobot ellenkező irányba forgatva hallhatjuk csak a horgászfülnek oly kedves ciripelő hangot.
- A felkapókar rugó fedelének csavarja nagyon meg volt húzva, az orsóhoz mellékelt kulccsal nem lehetett kicsavarni.
Összegzés
Az utóbbi években gyakran hallani "fonott zsinórral való visszaélés" által tönkretett orsókról, elgörbült dobtengelyről, ledarált fogaskerékről, eltört orsótalpról. A Rhino tervezői elébe mentek ezeknek a problémáknak. De nem csak az erőkultusz hívei lelhetik örömüket ebben az orsóban, hanem az egyedi formák, a minőségi anyagok és szokatlan technikai megoldások kedvelői is, és mindazok, akik "eldobható" orsójukat megelégelve, végre egy időtálló darabbal szeretnék gazdagítani kelléktárukat. Kemény terepre, nagytestű halak (harcsák) horgászatához bátran ajánlható.