HALDORÁDÓ győzelem a TRESETISTE Bojlis Kupán

A tavalyi és idei maconkai győzelmünket, valamint a májusi Európa Kupa elsőséget követően sokat gondolkoztam a sikerek titkán, több kérdésre is bőszen kerestem a választ. Vajon miért nyertünk mindegyik versenyen komolynak mondható előnnyel? Az biztos, hogy a bojli tökéletesen összeállt, az etetőanyagokat is megfelelően választottuk ki. A szerencsére sem panaszkodhattunk a sorsolást követően, az időjárási körülmények is szinte mindig támogattak bennünket. A kitartásunkkal, hozzáállásunkkal sem lehetett baj, nem egyszer előfordult, hogy a 100 óra alatt pár órát aludtunk csak. Szerencse, véletlenek sorozata? Mivel kérdéseimre nem igazán találtam választ, egy újabb próbára szántam el magam. Szerbiában a helyi és bosnyák élcsapatok részvételével megrendezett Tresetiste Bojlis Kupán tettem egy újabb próbát, s került górcső alá a Haldorádó Team tudása. Ismét győztünk, ám bátran kijelenthetem, hogy egy lépéssel sem kerültem közelebb a megoldáshoz, a sorozatos győzelmek teljes körű megértéséhez, megfejtéséhez.

Ismét bővül a Haldorádó Team

Mivel a bojlis versenyeket általában csapatok részére írják ki, nem árt, ha megfelelően összeszoknak a horgászok egy csapaton belül, az sem baj, ha egymás mozdulatait már előre sejtik, szinte belelátnak a társ gondolataiba. Na ez nálunk, a Haldorádó Teamben nem egészen így van! Mivel egy évben 8-10 versenyen is elindulok, a barátok, társak szűkös szabadidejének köszönhetően szinte mindig mással jelenek megy egy-egy verseny megnyitóján. A Tresetiste Kupa előtt viszont komoly bajba kerültem! Az ötven órás megmérettetésre egyetlen csapattárs sem tudott eljönni! Maconkai társamnak, Ponyi Zsoltnak szült a felesége (ezúton is gratulálok a kisfiához), Jankovich Krisztián a Haldorádó-Sporthorgász Feederbotos Kupán vett részt (szintén gratulálok a győzelemhez), Bella Pisti „nyugdíjba” vonult, Kracsál Feri és Kovács Zsolti a vállalkozásával volt elfoglalva. A kényszer hatása alatt elhatároztam, hogy egyedül vágok neki a nagy kalandnak, mindössze csak egy segítőről próbálok gondoskodni. Végül is sógorom rövid rábeszélés után elvállalta, hogy amiben tud, rendelkezésemre áll az 50 órás bojlis versenyen. Így az ő feladata lett többek közt a csalizás, dippezés, a PVA háló felhelyezése a horogra, a tartalék botok, szerelékek folyamatos „élesre állítása”, a szákolás és a pontyokat is ő tette el a mérlegelésig. Négy bot állt a rendelkezésemre, hogy megfelelő mértékben variáljak vele, az előre kigondolt taktikát maradéktalanul és hibátlanul végrehajtsam.

Az idén valahogy a szerencse is nagyon velem van! A szememnek is alig akartam hinni az egyik fogást követően a horogszabadítás közben. A ponty bajszába akadt a horog!
A számos 10 kilón felüli fogásnak köszönhetően igen magas, majd 7 kilós átlagsúlyt értünk el a versenyen, melyen Csaba sógorom tevékenyen vett részt

A sorsolás

Palicson a sorsolásnak szerintem igazából nincs nagy jelentősége, minden helyről oda lehet érni a végelszámolást követően a dobogóra. Éppen ezért különösképpen nem foglalkoztam a sorsolt hely kérdésével, viszont annál jobban izgatott a jövendőbeli szomszédok kiléte. Ennek hihetetlenül nagy jelentősége van, köszönhetően a helyek közötti kicsi távolságoknak. Ha valaki bekerül két jó csapat közé, vagy esetleg kap egy töménytelen mennyiségű bojlit értelmetlenül beszóró etetőbajnokot, az alaposan felkötheti a gatyáját. Na, a Tresetiste Kupán ez történt velünk is! Szembe szomszédnak megkaptam a pontyfogó világbajnok Király Ivánt és a 2005-ös Európa Kupa győztes szerb Auto Sport Teamet. Közvetlenül mellénk, a 7-es pályára pedig a bosnyák pontyfogó válogatott egyik csapata került. A szomszédokra nem lehetett panasz, nagyon kíváncsi voltam a folytatásra.

Ezúttal a sorsolás során a szerencse a 6-os pályát jutatta nekünk

A versenypálya jellemzése

A palicsi versenypálya európai szintű, tervezése és elkészítése során nagy hangsúlyt fektettek az esélyegyenlőségre, az azonos feltételekre. Pár szóval jellemezném ezt az érdekes versenypályát, melyen minden évben több nagyon komoly horgászversenyt rendeznek.

• Minden csapatnak egy kb. 2x3 m-es stég állt a rendelkezésére. A botokat csak itt lehet tartani, fárasztani, szákolni és etetni csak ezekről a stégekről nyílik lehetőség
  • A tó alakja egy focipályához hasonlítható, a horgászhelyeket, stégeket a két hosszanti oldalán alakították ki. Mindkét oldalon kilenc csapat helyezhető el
  • A tavat hosszanti irányban kettéosztották egy vastag kötéllel, melyet bójákkal jelöltek meg. Ez a dobótávolságot is alapjaiban határozza meg a csapatoknak, általában 60-70 méteres távolság a maximum, amíg lehetőség van eldobni.
  • A versenypálya tervezői megfelelő haltartó helyekről is gondoskodtak, melyeket a tó közepén végighúzódó bójasor mellé helyeztek el. Minden hely előtt egy-két vízbe engedett bokor nyújt kiváló horgászati lehetőséget.
    Persze ez rendkívül pontos horgászatot igényel, mivel elég egy picike tévedés a dobások során, és máris a bokrokon vagy a felező kötélen landol a szerelék.

A palicsi versenypálya egy bójasorral jelzett kötéllel van pontosan kettő részre osztva

• A versenyzők általában három etetési távolságot részesítenek előnyben:
    1. A parttól 20-25 méterre apró pelletekből, csemege- és öreg kukoricából, aprómagvakból álló etetés főleg az amurokra és a kisebb pontyokra eredményes
    2. A parttól 40-45 méterre kialakított etetésekre kisebb bojlik és nagyobb pelletek, valamint chunks kerülhet
    3. Közvetlenül a bokrok mellett, a felezőnél is érdemes etetést kialakítani, a nagyobb pontyok előszeretettel keresik fel ezeket a helyeket.

A verseny 18. órája

Mivel a Tresetiste Bojlis Kupa csak 50 óráig tartott, teljesen más etetési taktikát alkalmaztunk, mint amit a 100 óráig tartó megmérettetéseken megszoktunk. Mindent rendkívül gyorshatásúra kellett elkészíteni, az etetőanyagok kiválasztása során nagy figyelmet kellet fordítani a csalogató hatás fokozására, a hosszú ideig tartó helybenntartás háttérbe szorult. Ez a verseny során hamar éreztette hatását, hisz 18 óra elteltével az idő rövidsége miatt már komolynak mondható, 40 kg-os előnnyel vezettünk. Megnyugtató érzés volt az is, hogy a szektorszomszédjaink csak minimális fogással rendelkeztek, ez alól csupán a világbajnok volt kivétel. Ő 32 kg-os összfogással közvetlenül mögöttünk a második helyen állt.

Már a verseny első óráiban beindultak a fogások nálunk, mely csak fokozódott az utolsó pillanatokig, egészen a győzelemig

A verseny állása 18 óra után: xls

A verseny 33. órája

Szinte hihetetlen dolgok történtek a második napot követően a nappali órákban. A halak rendkívül finnyásan, óvatosan ettek egész nap, minden csapatnál csak minimális fogások történtek. Ha valamelyik csapat fogott egy-két pontyot, már a „mennyekben” érezhette magát. Nálunk viszont teljesen más volt a helyzet, folyamatosan fogtuk a halakat, meglehetősen ütemes tempóban, megállás nélkül. Az esti órákig el is értük a 122 kg-ot, mely a szomszéd csapatok eredményeit figyelembe véve döbbenetes eredménynek hatott. A szomszéd bosnyák és szerb csapatok pszichésen teljesen a padlóra kerültek, nem igazán értették, hogy hogyan kerülhetnek 33 óra elteltével több mint 100 kg-os hátrányba. Ezt mondjuk mi sem igazán tudtuk feldolgozni, hisz a szomszédok látszólag szinte mindent ugyanúgy csináltak, mint mi. A verseny felén túl már látni lehetett, hogy a dobogóról nem igazán lehet minket leszorítani, de a közel 40 kg-os előny birtokában az első hely elvesztéséhez is komoly változásoknak kellett volna bekövetkezni.

Szektor szerinti szemközti szomszédunk, a pontyfogó világbajnok Király Iván volt. Szép horgászattal, 109 kilós összfogással végzett a második helyen
Ivánt folyamatos munkával látták el a pontyok
Gyönyörű pontyok élnek a palicsi tőzegtavon, élmény a horgászat rájuk

A verseny állása 33 óra után: xls

Végeredmény

A Haldorádó-Peugeot Team ismét győzött! Szinte végig vezetve a második helyezett világbajnok csapat előtt 75 kg-os előnnyel végeztünk az első helyen. Úgy érzem, hogy ez a rövid, 50 órás versenyen nagyon komoly eredménynek mondható. A harmadik helyezett csapatot majd 120 kg-mal előztük meg, míg a jobb oldali szektorszomszédjaink, akik méterekkel horgásztak csak mellettünk, 6 kg-ot fogtak összesen. Nagyon szép eredményt értünk el, de a sorozatos sikerünk megfejtéséhez egy lépéssel sem kerültem közelebb. Nem igazán értem, hogy a szektorszomszédjaink minek köszönhetően fogtak ilyen keveset. Többször a szektorhatárok mögül figyeltem a horgászatukat, csalizási technikájukat, etetési stílusukat. Első ránézésre minden jónak tűnt, de mégsem fogtak halat. Pedig ügyetlen horgászok nem lehetnek, hisz az idei portugáliai horgász világjátékokon hazájukat képviselhetik a pontyfogó bojlis versenyen.

A harmadik helyen végzett szerb csapat összesen 67 kiló pontyot fogott
A verseny legnagyobb hala ez a 14 kilós amur lett
Nagyon gyengén evett a hal a közel 50 órás versenyen, ezért különösen felértékelődtek a dobogós csapatok eredményei
Sorozatban a harmadik versenyen is győzelem!

A verseny végeredménye: xls

Azért pár gondolat erejéig kitérnék a csalira, a felszerelésre és az etetésre, tudván azt, hogy igazi újdonságokkal nem igazán szolgálhatok, de talán sokan a horgászatukban sikeresen alkalmazhatják az általunk használt és bevált módszereket, felszereléseket.

A versenyre készített kolbászos és májas bojlik 70%-ban Big Carp alapanyagokból készültek. A hallisztek arányát a bojliban a szokásosnál is jobban megnöveltem, próbáltam igazán ütős, halas jellegű bojlit elkészíteni. Az aromásítás is rendkívül fontos szerepet kapott, a gyorsabb figyelemfelkeltő hatás miatt. A szokásos mennyiség duplája került az anyagba! Ez rövidebb horgászatok során rendkívüli módon hatásos lehet, de a hosszabb horgásztúrák eredményességét atomjaira szedheti szét
A 16 mm-es rendkívül halas, olajos jellegű halibut pelleteket csúzlival éppen be lehetett lőni a 60 méterre található etetésre, a bokorsor elé. A meleg vízben ennek az anyagnak hihetetlen csalogató hatása van
A nyári időszakokban a friss bojli tárolása során komoly problémák merülhetnek fel. Különösen akkor, ha egyszerre egy helyen, nagy mennyiséget szeretnénk tárolni. A Fox Evolution extraméretű bojlitartó táskában egyszerre akár 20 kg bojlit is könnyedén tárolhatunk, a legnagyobb nyári melegekben is
A Fox Rangemaster dobócsőnek az etetések során hihetetlen nagy szerepe volt, többféle funkciót is betöltött egyszerre. Szélcsendben, 10 mm-es bojlikkal egyszerre 10-12 szemet lehetet eljuttatni a 60 m-re található etetésre, közepes erősségű szélben, 14 mm-esből egyszerre 4 szemet, míg viharos szélben 18 mm-es bojliból 2 szem gond nélkül eldobható akár 60 méterig is
Mivel rendkívül finnyásan ettek a pontyok, szerintem nagy jelentősége volt a horgászataink során a Fox Illusion fluorocarbon monofil zsinórnak. Ez a zsinór a vízben szinte láthatatlanná válik, a legóvatosabb pontyok sem veszik észre
Véleményem szerint a gubancgátló cső egy szükséges rossz, melyet kényszerből, a gubancolódások elkerülése miatt kell alkalmazni. Az oldalkivezetésű Carp System ólomnál viszont bátran eltekinthetünk a gubancgátló cső használatától, előkénk gubancolódás nélkül fog a vízbe érkezni
Az óvatosan táplálkozó pontyoknál rendkívül fontos, hogy az előkénk a fenéken nyugodjon, ne legyen gyanús az etetésen tartózkodó pontyoknak. Ez az általam használt, rendkívül lágy előkéknél nem mindig kivitelezhető. Éppen ezért az ilyen esetekben ólompasztával minden esetben teljes hosszában végigdörzsölöm az előkéimet, ezzel biztosan süllyedővé teszem őket