Wobblerek! Harcsára fel!

Mostanában egyre többen járják a harcsázás zegzugos útját. Ezen belül a lassan fogalommá váló harcsapergetésnek is egyre több követője akad. Teszik ezt azért is, mivel mostanában egyre jobban kezd felszállni a harcsát körülvevő misztikum köde. Így egyre nagyobb eséllyel szállunk szembe hazai halaink csúcsragadozójával. Ennek persze még így is rengeteg buktatója van, ha már tudjuk vagy sejtjük, hogy hogyan csapjuk be. Ha már a horgunkon van egy kapitális példány, még mindig ott van az, amire nehéz tapasztalat nélkül felkészülni. A harcsa ereje! Ő nem viccel, ha van gyenge láncszem a felszerelésünkben, azt biztosan megtalálja, és idő előtt vége a fárasztásnak!

Ám hogy ez mégse történjen meg, nézzük át, mire kell figyelni. Lássuk tehát most a wobblerekket!

Ideje a rendrakásnak és a kritikus pontok átvizsgálásának

Manapság rengeteg wobbler áll a harcsapergetők rendelkezésére. Viszont olyan nincs, vagy csak nagyon kevés van, melyet nem tekinthetünk gyenge láncszemnek a harcsapergetés szemszögéből. Ezzel nem azt állítom, hogy alkalmatlanok egy kapitális vagy akár egy kisebb harcsa kifogásához. Inkább azt mondom, nem árt, sőt kifejezetten előnyős felülvizsgálni minden harcsázásra szánt wobblerünket, és ezeknek kritikus részeit.

A horogtól indulva máris elérkeztünk az első dologhoz, ami szinte biztosan megéri a cserét.

Az esetek többségében harcsázáshoz alkalmatlan horgokat találunk a műcsalikon, leginkább gyengék egy harcsaszájhoz és most itt nem csak a kapitális példányokról beszélek.

Egy elrettentő példa. Ez egy kétkilós harcsa műve, persze én is hibás voltam az elmulasztott horogcsere miatt…

Arra azért vigyázzunk, nehogy túlzásokba essünk, hiszen egy wobblerhez mérten nagy horoggal tönkretehetjük annak mozgását. A harcsapergetésnél, mint minden pergető módszernél, a horog hegyét ellenőrizzük sűrűn, ezzel is elkerülvén egy esetleges lemaradást.

Nagyobb wobbler esetén az egyik legkiválóbb cserehorog az Owner ST-66TN
Az egyetlen eddigi wobbler, amin a horgot túl nagynak találtam, a fölső képen az eredeti horoggal. Látszik, hogy dobás közben összeakadhatnak a horgai. Alul viszont egy sokat látott darab a már megfelelő méretű horgokkal látható

A horogcsere alkalmával egyben a kulcskarikákat is cseréljük le. Négy-öt éve még vadászni kellett egy megfelelő erősségű kulcskarikára. Manapság viszont már ebből is válogathatunk.

Egy erősnek hitt kulcskarika is megadja magát néha

Persze ne feledkezzünk meg wobbler orrában lévő karikáról sem! Ezzel a fő gyenge pontokat ki is küszöböltük… gondolhatnánk, viszont itt van még egy tényező. Mégpedig az, hogy egy wobbler egyszerűen gyenge a harcsapergetéshez. Mondhatnánk ezt konstrukciós hibának is, de kifejezetten harcsára nem gyártanak wobblereket. Hiába fogós egy műcsali, ha fárasztás közben elveszítjük harcsánkat. Az ilyen műcsalikat vásárláskor nehéz kiszűrni, rendszerint horgászat alatt derül ki, hogy bizony melléfogtunk. Tuti tippeket erre nem lehet adni, viszont van néhány elrettentő példám.

Sikerült beszereznem egy ígéretes darabot. Kitűnőnek látszó tulajdonságokkal rendelkezett: a műanyag duci test megfelelő súllyal párosult, ráadásul még csörgős is volt, ami harcsánál kifejezetten előnyös. Sikerült is akasztanom vele rövid időn belül egy húszas körüli harcsát. Na ez fogós lesz, gondoltam, de abban a pillanatban teljesen megkönnyebbült a szerelésem. Lemaradt? Ahhoz túl könnyű, nem érzem a wobbler veretését sem! Elszakadt a zsinórom? Ez sem talált, ugyanis az történt, hogy a terelőlapkán volt a zsinórbeakasztó fül. A terelő lap meg egyszerűen patentos megoldással volt hozzárögzítve a wobbler testéhez, ami kiakadt, így maradt egy árva terelőlap a zsinórom végén. Mondanom sem kell, ezt a típust azóta is mellőzöm.

Íme, egy másik, a felszínen amúgy kitűnően verető wobbler, élmény volt mikor jött utána, és leszedte egy ötös körüli harcsa…
… csakhogy a horog menetesen volt rögzítve a testbe, amit a harcsa a reá jellemző fordulatokkal kitekert, és máris búcsút inthettem neki, na meg a horognak is

Ezekből is látszik, hogy a sikerhez kudarcokkal kövezett út vezet.

Vannak persze nyerő wobblerek, melyeknek olyan gyenge pontjai vannak, amik nem okozzák a harcsa elvesztését. Ilyenek a gyenge terelőlap melyeknek ragasztási problémái vannak, vagy a balsafa test, ami nem gerebenfogakhoz termett.

Egy fogós darab - bár a balsafa test miatt négy-öt jobb harcsa után mehet a kukába
A kétrészesek egyik gyenge pontja a csukló; ez éppen egy J-13 tipikus hibával, igaz viszont, hogy emiatt még nem veszítjük el halunkat
Egy másik kétrészes darab, amivel viszont még nem volt problémám, valószínű a műanyag testbe stabilan rögzített kapcsok miatt…
… ez a megoldás a hátsórész cseréjét is lehetővé teszi. Az első részen láthatóak a harcsákról árulkodó nyomok!

Akkor most milyen is a jó harcsázó wobbler? Természetesen az, amivel harcsát fogunk.

Ezen belül nem árt, ha kitűnő a horog és a karika, a test megbízhatóan van összerakva. Előnyös még a műanyag test, és persze ebben kis golyók a plusz hang- vagy rezgéshatáshoz. Én szívesen használom a kétrészeseket, méretre mindegy, mekkorát rakunk föl, mert sokkal inkább az általa keltett rezonancia a mérvadó. A súlyát is figyelembe kell venni, hiszen egy ötgrammos wobblerrel nehezen tudnánk dobálni egy 100 grammos dobósúlyú bottal. Természetesen, ha kisebb harcsákra számítunk, elég egy gyengébb bot is, és ezzel már használhatunk könnyebb wobblereket is.

Dávid és Góliát, közös bennük hogy mindkettőt morzsolta már gerebenfog

Kitérnék még a színek „jelentőségére”, ami a horgász szempontjából jelentős, mivel ha egy színnel eredményesek vagyunk, akkor az a tuti! Legalábbis ezt gondolhatnánk. Szerintem ez a harcsákat kevésbé érdekli, mindegy, hogy fekete vagy fehér, a rezonancia az, ami igazán számít! Két azonos wobbler sem mozog teljesen egyformán, az egyiknek biztos jobban tetszik a mozgása a harcsáknak, de mi nem a mozgása alapján különböztetjük meg őket, hanem legtöbbször a színük alapján. Ezáltal a színnek tulajdonított fogósság ellenére, nem a műcsali színe miatt fogunk vele többet, hanem az általa keltett egyedi rezonancia miatt. Így vásárolhatunk bármely nekünk tetsző színű wobblert, a harcsákat ez kevésbé fogja érdekelni.

A jövő reménysége? Műanyag test, csörgős változat, kitűnő horgok és kulcskarikák, ehhez 45 grammos súly párosul! Sőt…
… az orrésznél sem kell cserélni karikát. Nem is tudnánk, mivel végtelenített. Többet majd a harcsák nyilatkoznak róla
Itt véget is ért a wobblerek szerepe!