Shimano Symetre 4000 FH gyorsteszt

Shimano Symetre 4000 FH gyorsteszt

A Shimano mítosz, fétis, szimbólum. Vágyak titokzatos tárgya. Talán nincs még egy márka az orsók piacán, amelyik ennyire beépült volna a hazai horgász folklórba. A Haldorádó látogatói kedvéért most levetkőztetjük a bálványt, és megnézzük, mi az igazság a népmesékben.

Shimano Symetre 4000 FH - rövid bemutatás

Pergetőhorgászok kedvence

Csapágyszám:

3+1

Visszaforgásgátló:

fokozatmentes

Fékrendszer:

elsőfék

Áttétel:

6:1

Súly:

315 gr

Zsinórkapacitás:

180 m / 0,30 mm

Dob anyaga:

könnyűfém (alumínium ötvözet)

Ház anyaga:

hybrid alumínium

Tartozék:

grafit pótdob

Ár:

29.500 Ft

Gyártó honlapja:

www.shimano-europe.com

Robbantott ábra:

Itt

Ízekre szedve

A ház anyagát illetően a katalógusokban a "hybrid alumínium body" megnevezést találjuk. Ezzel kapcsolatban egy jónevű horgászboltban hallottam azt a tévtant, hogy "alumínium-karbon ötvözetből van". Nos, a valóság ennél jóval egyszerűbb; a ház "talpas" fele dúralumínium, az orsón maradó másik fele, és a rotor pedig műanyag.

A dúralumínium talp filigrán, mégis erős

A hajtókar lebillentése a hagyományos Shimano-megoldás szerint, a szemben lévő csavar kitekerésével történik.

A koronás alátét hamar \'kirojtolja\' a tengely végét...

...ami használat közben nem zavaró ugyan, de a szétszedést idővel megnehezíti, mivel a cakkos végű tengely nem szeret kibújni a csapágyból. Csak egy tétova megjegyzés: már lassan minden "kávédarálón" gyorskioldós hajtókar van, a Symetre is igazán megérdemelte volna...

A felkapókart átváltó emeltyű, nyitott helyzetben egy fékező gumigyűrűnek támaszkodik

A felkapókar természetesen nyomórugós, és a dobás közben bekövetkező véletlen (és nagyon bosszantó!) visszacsapódás ellen egy beépített fékrendszerrel védett. Hajtókarral való átváltása ezért a megszokottnál valamivel nehezebb, ez persze itt nem hiba, sőt!

A zsinórvezető görgő nagy átmérőjű és golyóscsapágyazott
A zsinórt tökéletesen rakja fel, mint ahogy a közmondás is tartja: \'akár egy Shimano\'

A felcsévélt zsinór kúpossága az orsóhoz mellékelt, dob alá helyezhető alátétekkel befolyásolható. Fonott zsinórok használta során, előnyösebb a képen látható, előre szélesedő forma.

A dobemelést végző vonótengely a korrekt zsinórcsévélés kulcsa

A fékről csak felsőfokban lehet szólni: a 0,5 és 5 kg közötti tartományhoz 3,5 fordulatos beállítási úthossz tartozik. Még beszorított állapotban is mesébe illően egyenletes fékerőt produkál!

Pedig nincs is benne semmilyen titkos anyag, csupán 3 olajos filc fékbetét
A hajtómű precízen megmunkált elemei
A csigatengely egy golyóscsapágyon, és egy műanyag perselyben forog

A perselynek van egy kis holtjátéka, és mivel a feltámasztási pontok egymáshoz meglehetősen közel vannak, ez a kotyogás a rotoron már az orsó új korában is érezhető.

A tányérkerék tengelyének a hajtókar felőli oldala golyóscsapágyazott, de a másik oldalon sajnos már csak egy műanyag perselyre futotta

Általában azt szoktam mondani, hogy nem kell félni a műanyag alkatrészektől, egyes helyeken rugalmasságuk, szívósságuk és kenés iránti igénytelenségük, a fémek fölé emelheti őket. Erre a pontra azonban nagyon hiányzik az a kispórolt golyóscsapágy, a perselyt tehát minél hamarabb érdemes kicseréltetni. Az orsó futásán nem érződik ugyan érdemi különbség, de a persely, és a tengely egymáson súrlódó felületét könnyen kikezdik az óhatatlanul bejutó homokszemcsék, és később már jóval költségesebb lesz a javítás.

Legjobb kicserélni!

A meghajtó rendszernél maradva ki kell térni még egy népmesei elemre, ez a "floating shaft" avagy "lebegő tengely". Számos legenda él a nép ajkán a "két végén zárt, olajjal feltöltött ágyban úszó tengely"-ről, de a lényeget kevesen értik.

A "floating shaft" konstrukcióhoz voltaképpen az a felismerés vezetett, hogy a hagyományos orsókban, a meghatározó súrlódó felület a csigatengely furata, és a benne futó dobtengely között alakul ki. Rájöttek, hogy a párhuzamos falú furat helyett célszerűbb, ha csupán a vezető hüvely két vége szűkül le a dobtengelynek megfelelő átmérőre, a közbülső részen pedig bővebb. Ezáltal a súrlódó felületet drasztikusan lecsökkentették, ami az orsók könnyebb futásához vezetett. Így persze több hely marad az olajnak is, de a tengely előbb-utóbb ezt a többletet is kihordja, nem árt tehát rendszeresen pótolni, akárcsak a többi orsónál.

Ez a kis persely szűkíti le a csigatengely furatát a dobtengelynek megfelelő átmérőre
A persely kicsúszását egy műanyag fedél akadályozza meg, ami egyúttal a rotort rögzítő anyát is biztosítja a lecsavarodás ellen
A görgős visszaforgásgátlón a \'NO GREASE\' felirat figyelmeztet, hogy ez az alkatrész nem igényel kenést

Összegzés

A Symetre az említett néhány negatívum ellenére lényegében egy remek konstrukció, amely már sok-sok pergető horgász kezében bizonyította rátermettségét, megbízhatóságát. Ha még a rotor kotyogását és a hajtókar műanyag perselyét is kiküszöbölnék... - nos, hát akkor minden Symetre-tulajdonos vígan ülne a babérjain, és eszébe se jutna, hogy egy Twin Power után sóvárogjon :)

* Amennyiben nem jelennek meg a kommentek, úgy szükséges a böngészőben bejelentkezni a Facebook profiljukba!

10másodperc múlva átirányítunk a fizetési felületre.