Hasznos tanácsok a bojlikészítéshez

A bojlikészítés nem egyszerű feladat, megfelelő tapasztalat és rutin nélkül komoly problémákkal szembesülhetünk a golyók gyártása során. Főleg a kezdő, a bojlikészítéssel még csak ismerkedő horgászok kapkodhatják a fejüket a rengeteg gyártási segédeszköz és a különféle alapanyagok láttán. És akkor még nem beszéltem a keverési arányokról, tárolásról, főzésről, száraz és folyékony összetevők százalékos arányáról, színezésről, méretről. Információhoz jutni viszont nagyon nehéz, hisz’ szinte minden bojlis horgász féltve őrzi a „csodagolyójának” titkát. Most „lehullik a lepel” az egyik nagy titokról, mert az SBS-SziKo Team két jeles tagja, Szigetfalvi András és Kovács Zoltán megosztja Önökkel szinte minden, bojlikészítéssel összefüggő tudományát, melyeknek birtokában van. Mélyedjünk kissé jobban el abban, hogy vajon minek is köszönheti ez a csapat az utóbbi évek kiemelkedő eredményeit.

- Minek a hatására döntöttétek el, hogy belefogtok a bojlikészítésbe, s milyen eredmények születtek az első saját készítésű golyókkal?

Az SBS-SziKo Team bemutatásáról szóló írásban már céloztunk arra, hogy csúnyán kikaptunk versenyen olyan ellenféltől, aki házilag készített bojlival horgászott, és éppen ezért szerettünk volna továbblépni. Ekkor ismerkedtünk meg a szerb pontyfogó világbajnokkal, Király Ivánnal és azonnal szembesültünk az SBS termékcsalád fogósságával. Hamar el is döntöttük, hogy kipróbáljuk e termékeket. Igen ám, de senki nem készítette el nekünk a bojlit, ezért arra kényszerültünk, hogy mi magunk gyártsuk le a horgászatunkhoz szükséges „csodagolyókat”. Mondanom sem kell, hogy úgy hiányzott nekünk a bojlikészítés, mint egy „hátbarúgás”. De mivel a kényszer nagyúr, nem volt mit tenni, nekikezdtünk. Az első receptünket a világbajnoktól kaptuk, amit a mostani szemmel nézve hatalmas bénázások árán készítettünk el.

Az első lépések megtételénél, a bojlikészítések során Király Iván adott jó tanácsokat Zoliéknak

Arról nem is beszélve, hogy az a recept nem sokkal ért többet egy felturbózott fagolyónál.(erre majd a későbbiekben még visszatérünk). Persze, az előzetes felkészülés sem sikerült a legjobban. Csak egy kis méretű, festékboltban kapható „kinyomópisztolyt” tudtunk vásárolni, túl keményre gyúrtuk a csalit és a kinyomó műanyag vége éjjel 11 órakor eltört. Elképzelheted, hogy mit éreztünk. A másik ilyen bénázásunk a bojliméret kialakítása során történt.

Nagyobb mennyiségű, akár 10 kilón felüli bojlit érdemesebb „mamut” táblával kisodorni
Kezdőknek, az első lépések megtételéhez bőven elegendő lehet a kézi sodró

A kinyomópisztoly végén található kúpos műanyagot, amin keresztül távozik a bojlimassza, olyan átmérőjűvé kell vágni, hogy a hurkákat a bojli rollerba helyezve tökéletes golyókká alakítsa át. Na, ez is több kiló massza kinyomásába és több óránkba került, mire kikísérleteztük a pontos átmérőt. Egyébként azért mondjuk ezeket itt el, hogy akik most szeretnének megbarátkozni a bojlikészítés rejtelmeivel, azok ne a saját kárukon, hanem a miénken tanuljanak, és ne menjen el a kedvük már rögtön az elején. Egyébként a kinyomó végét 2 mm-rel kell kisebb átmérőre vágni, mint amekkora rollert, használunk. Pl.: Ha 16 mm-es a rollerunk, akkor 14 mm-esre kell vágni a lyukat.

A kinyomópisztoly műanyag végét a kívánt bojliméretnél 2 mm-rel kisebb átmérőjűre vágjuk le

Végül is eléggé meggyengült idegrendszerrel, de elkészítettük életünk első bojliját. Rohantunk is azonnal kipróbálni a palicsi tóra. A szerelékek bedobva, a bojlik beetetve, minden a szakmai tanácsok szerint. Vártuk a kapást, de 3 óra elteltével sem történt semmi. Végre aztán elsült az egyik bot. Egy 8,5 kilós tükrös volt a falánk jószág. Majd a második, a harmadik kapás, és ez így ment három napon keresztül. Sikerült összesen 170 kg pontyot fognunk! Megérte a bojlikészítés! Ismét nyeregben éreztük magunkat, gondoltuk, zsebünkben van a „világbajnoki recept”. Igen, de ismét jött a pofára esés. A következő horgászatunk alkalmával ugyanúgy horgásztunk, mint előzőleg, de a szemben lévő stégen is horgászott egy ember. Mi járhattunk kb. 80 kg-nál, a szemben lévő „spori” nullázott addig, amikor egy nap után elkezdtek elsülni a botjai, úgy kb. 10 percenként! Kettő óra alatt utol is ért minket a fogott kilókat figyelembe véve. Hát ezt meg kellett néznünk. A horgász nem beszélt magyarul, de szavaiból kihámoztam, hogy most tesztel egy frankfurti kolbász nevű csalit. Gondoltam ez biztos hülyének néz minket, kolbászos bojli?! Forduljunk a világbajnokhoz. Fel is világosított minket, hogy valóban van ilyen és lehet nála rendelni. Ekkor már kezdett körvonalazódni előttünk, hogy miképpen is megy ez. Itt visszatérve a „felturbózott fagolyóra”: mindig csak egy kicsit árult el a világbajnok, és persze mindig kellett egy kicsit rendelnünk ahhoz, hogy elkészíthessük az általa elmondott receptet. De arra ügyelt, hogy egy-két dolog mindig kimaradjon a „tökéletes receptből”. Ezen a ponton döntöttük el, hogy a saját fejünk után megyünk, és mi magunk fogjuk kitapasztalni, kikísérletezni a „tökéletes csalit”. Ugyanis az SBS termékcsalád olyan széles skálával rendelkezik, hogy az ember nyugodtan kikísérletezheti a saját utánozhatatlan „ha csak el nem mondod” csodacsaliját. Mivel mi sosem kaptunk tökéletes receptet, átéreztük, hogy ez milyen rossz érzés volt ebből kiindulva az általunk elmondott tények és leközölt receptek a mi valós tapasztalatainkon alapulnak és valóban kiválóan működnek.

- Szerintetek a kezdő bojlis horgászoknak érdemes foglalkozni a bojlikészítéssel, vagy a kezdeti, tapogatózó lépéseket inkább gyári bojlikkal tegyék meg?

Az előbb elmondottak alapján a gyengébb idegzetűeknek és türelmetleneknek a kész bojlikat ajánlanám. Bár meglepően fogósak az SBS kész bojlik, véleményem szerint - mivel figyelembe kell venni az eltarthatóságot is - ezek nem tartalmazhatnak minden olyan fontos összetevőt, ami egy kiváló bojli elkészítéséhez szükséges. De akik megelégednek egy hétvégi horgászat során néhány darab ponty kifogásával azoknak tökéletes az SBS kész bojli. Azok, akik versenyzői babérokra vágynak, és nem sajnálják azt a néhány órányi munkát, ami a készítéssel jár, azok számára hihetetlen élményekkel járó fogásokat garantálhat az SBS.

Érdemes gyári bojlival és pellettel etetni és csalizni is, de fogósságukban ezek nem igazán vehetik fel a versenyt egy jó minőségű, megfelelő alapanyagokból elkészített saját bojlival

- Több mázsa bojlit készítettetek már el különböző SBS mixekből, de szinte mindig visszatértek az M1, M2, M3 mixekhez. Mi az oka ennek, mihez köthető ez a nagy ragaszkodás?

Tényleg nagyon sok ízesítést és mixet kipróbáltunk már. Nagyon sok kiváló recept van a tarsolyunkban, melyeket szépen lassan megismertetünk majd a kíváncsi olvasókkal. De sajnos szinte mindig be kell látnunk, hogy nagy általánosságban - és ez a szó nagyon fontos - az M-es termékcsalád kimagasló eredményeket produkál. A nagy általánosságot úgy értem, hogy vannak olyan vizek, ahol a squid & octopus fölényesen megver minden más SBS ízt, még a félelmetes erejű M1-et is. Ez nem azt jelenti, hogy ott nem lehet fogni az M1-gyel, csak kb. másfélszer annyi pontyot csalhatunk a squid & octopus Chather keverékkel a horgunkra.

Az M1-es bojli mára legendás hírnévre tett szert, rengeteg vízen bizonyította már fogósságát
A bojlikészítések során az M1-es mix rendkívül jól, könnyen formálható és alakítható

Az azért túlzás, hogy mindig ragaszkodunk az M-es családhoz, de az igaz, hogy általában valamennyi versenyen ott van a repertoárban. Ez azért van, mert ezek olyan termékek, hogy egyszerűen nem lehet velük felsülni. Biztos van, aki ezt olvassa, és azt mondja, micsoda marketing duma. De leközöltük az M1-es receptet is, és egy hónappal ezelőtt egyszerűen nem lehetet M1-gyel kapcsolatos terméket kapni (base mix, pellet, frankfurti aroma stb.). Mindet felvásárolták a bojlis horgászok! Rengeteg visszajelzést kaptunk, de egyetlenegy sem volt köztük olyan, aki elégedetlenkedett volna. Annál többen voltak, akik egyszerűen nem akarták elhinni, hogy ilyen eredményeket lehet elérni horgászat közben. Ezeknek az embereknek - akiknek már az M1-gyel elnyertük a bizalmát - üzenjük, hogy nyugodtan próbálják ki az M2-es és az M3-as mixeket is a megfelelő hozzávalókkal, és legalább olyan eredményesek lesznek, mint az M1-gyel.

- Pár gondolat erejéig jellemezzétek a Haldorádó olvasótáborának ezeket a mixeket. Hol, melyik tavon vagy akár versenyen, melyik mixet ajánlanátok a horgászoknak?

- Örülünk ennek a kérdésnek, mert nagyon fontosnak tartjuk, hogy elmondjuk: az M3-as termék legjobban a hideg vízben fejti ki hatását, ott a legeredményesebb. Hihetetlen, hogy ezzel a csalival már akkor halat lehet fogni, amint a vízről eltűnik a jégpáncél. Az érdekessége, hogy két alapmixből áll, a csomagolás kétféle keveréket tartalmaz. Egyik az M1-es a másik pedig egy édes jellegű mix, melyet vajkaramellás ízesítéssel kell elkészíteni (old english toffe). A bojligyártás ebben az esetben nem egyszerű. A kinyomó egyik felébe kell rakni az M1-es, míg a másik felébe az édes mixet. Így a pisztoly végén egy kétszínű hurka fog kijönni, ami rollerezés után vörös-világosbarna színű golyókká alakul. Nagyon fontos megjegyezni, hogy azok, akik először készítenek bojlit, semmilyen körülmények között ne ezzel kezdjék a bojlikészítést, hacsak nincs tapasztalt segítségük.

Az M2-ről csak annyit mondhatunk, hogy meleg vízben nem találkoztunk még jobb csalival. A keverék alapja mélytengeri halak kivonata, véres extrakttal vegyítve (ennek köszönhető, hogy nemegyszer fogtunk vele harcsát, de egyes helyeken - mint például Palotás - ez hátrány is lehet, mert a bojli az etetésre vonzza a harcsákat, amik elverik onnan a pontyokat).

Ne lepődjünk meg, ha az M2-es bojlival harcsákat is fogunk

Az M2-es keveréket Black caviar, shellfish vagy fish & liver aromával érdemes, az M1-es mixet pedig frankfurti sausage vagy malay spice aromával ajánlott elkészíteni. A mix alapja az erősen fűszeres ízanyagok együttes hatása. De ez ne tévesszen meg senkit, ne gondolja, hogy egy más márkájú termékbe robin redet téve ugyanezt kapja. Attól még nem lesz belőle M1, ezáltal nem is lesz olyan fogós.

- Milyen receptek alapján készítitek el az M1, M2, M3-as bojlikat? Megosztanátok az olvasókkal a versenyen is használt bojlitok receptjét?

Remélhetőleg a korábban elmondottak után megértik, hogy miért adjuk meg a versenyreceptünket, ezért bízunk benne, hogy elhiszik, hogy az igazi recepteket adjuk meg. (Egyébként kíváncsi lennénk, hogy ma Magyarországon hányan tennék ezt meg?) Tudjuk, hogy senki sem szeretne „felturbózott fagolyókkal” horgászni. Egyébként azért merjük megadni a receptet, mert attól, hogy egy kiváló csali van egy horgász kezében, nem biztos, hogy sorozatban nyeri a versenyeket. Szükség van kiváló etetési technikára, kitartásra és rengeteg tapasztalatra. Ennek kiváló példája, hogy a maconkai versenyen hiába volt jó csalink, a sokéves tapasztalatod és rutinod miatt mi csak a 4. helyezést tudtuk elérni a szomszédodként a Te 1. helyezéseddel, győzelmeddel szemben. De az idő a mi oldalunkon áll, és ha a kitartásunk nem törik meg (márpedig nem fog!), meghozza gyümölcsét. Egyébként azért is adjuk meg a recepteket, hogy ez példa legyen az összefogásra a magyar versenyzők között, hogy végre ne az országon belüli versengés legyen a végcél, hanem az, hogy mi, magyarok is kijussunk egy Világbajnokságra, és hogy megmutathassuk a világnak: mi, magyarok is tudunk horgászni.

A következő receptek már sok horgászat alkalmával bizonyították fogósságukat:

• 1 kg M1 base mix

• 1 púpozott evőkanál betain
  • 1 teáskanál The Edge

Egy kiló mixhez 30-40 ml olajat adagoljunk

• 1 kg M3 base mix (két zacskó található a csomagolásban!)
  • 50 dkg M1 mix (piros por)
  • 5 tojás
  • 3 ml Frankfurter Sausage aroma
  • 15 ml Omega Red Salmon olaj
  • 0,5 ml Black pepper
  • 13 ml Natur attract
  • 1 teáskanál betain
  • 1 mokkáskanál só
  • 50 dkg Bird Food (vajszínű por)
  • 5 tojás
  • 12 ml Hemp olaj
  • 15 Corn Steep Liquer
  • 10 ml Molasses
  • 15 ml Natural attract
  • 1 mokkáskanál Gold top
  • 1 teáskanál The Edge
  • 1 mokkáskanál só

Robin Red a fűszeres jellegű bojlik fontos részét képezheti

Egyébként azoknak is van egy jó hírünk, akik egyszerűen csak nagy halat szeretnének fogni. Minden egyes mix csomagjában van egy recept (igaz, angolul, de a receptekhez semmilyen angol tudás nem szükséges, hogy az ember a leírás alapján elkészítse azt). Ezek a receptek kimondottan nagy halak fogásához nyújtanak segítséget. Érdekességük, hogy nagyon kevés aromát tartalmaznak.

Azok, akik most kezdik tesztelgetni a bojlizást azoknak a fent leírt M1-es receptet ajánljuk. Ez a mix bármilyen vízen, időben és helyen megállja a helyét, nem fog csalódást okozni.

- Az SBS 2006-ban piacra dobta a legújabb termékét, melyen már most látni, hogy az idei év egyik nagy slágere lesz. Jellemezzétek ezt az új anyagot, osszátok meg velünk az Avenue AV1 fogósságának a titkát!

Az Av1-ről még nem nagyon akartunk beszélni, de úgy látom, minden titkunkat szeretnéd kivesézni. Egyébként ehhez a termékhez csak annyit kell hozzáfűzni, hogy tavaly a román csapat a májusi maconkai versenyen ezzel a csalival döntötte meg a világrekordot. Itt tesztelte először ugyanis a román csapat az SBS cég új termékét. Mivel ilyen jól sikerült a teszt, azonnal piacra is dobták. Megmondjuk őszintén, még mi is csak idén jutottunk először ehhez az anyaghoz. Csak most teszteljük, ezért csak kiindulópontokat tudnánk adni, mert nem szeretnénk olyan receptet leközölni, amit még mi magunk nem teszteltünk le. Tudni kell, hogy a cég vezetője sem tudja pontosan, hogy milyen összetevőkből állította össze az Av1-es tesztbojlijukat a román csapat. Azt viszont tudjuk, hogy az M3-as mix édes felét fejlesztették tovább egy kiváló keverékké, és az Old English Toffe ízesítésű aromából kell kiindulni, ami egyébként a vajkaramella angol megfelelője. Az idei tesztelések során már köszönhetünk egy 20 kg fölötti pontyot is ennek az ízesítésnek.

- Már kellő tapasztalattal rendelkeztek a bojlikészítés terén. Éppen ezért érdekelne a véleményetek a gyártásról, az alapanyagok összeállításáról, a főzésről, és a tárolásról. Szerintetek van jelentősége a bojlik színezésének, ti megfestitek a golyókat?

Sohasem festjük meg a golyókat, hiszen minden mixnek jellegzetes színe van, tehát erre már nincs szükség. De szerintünk fontos szerepet játszik a bojli színe, mert az hatással van a halakra, hogy mennyire harmonizál a környezettel (iszapos, kavicsos aljzat stb.). Ezt azzal támasztanám alá, hogy ugyanazzal az ízesítéssel iszapos talajon a sárga golyó nem tűnt olyan fogósnak, mint a fekete. Egyébként az SBS-nél külön gondot fordítanak arra, hogy az alapmix színe harmonizáljon az ízesítéssel. De ez ne tévesszen meg senkit, ez nem azt jelenti, hogy ha nem megfelelő a csali színe, nem lehet vele halat fogni. Ezeknek igazán versenyen van nagy jelentőségük, hogy azzal a négy óvatos hallal többet fogjunk, amelyek nem vették volna fel a színes bojlinkat, ha az nem harmonizál a fenék színével.

A bojli színezésének van jelentősége, az évszakokat figyelembe véve sem árt a megfelelő színt kiválasztani

- A bojik főzése és tárolása komoly gondot jelent nemcsak a kezdő, hanem a profi bojlikészítőknek is. Milyen tanácsokkal tudtok szolgálni ezzel kapcsolatosan a horgászoknak?

A bojligyártás nehézségeiről már beszéltünk, de nagyon fontos megemlíteni a főzési időt is. Semmilyen körülmények között nem haladhatja meg a főzési idő a 2 percet!!! Az SBS aromák egytől-egyig főzésállóak, de semmilyen aroma nem bírja ki, ha 2 percnél tovább főzik, ugyanis akkor kifőzzük az aromát a bojlinkból, és gondolom, ennek az eredményét nem kell ecsetelnünk.

Az SBS aromák jól bírják a főzést
A bojlik főzése kettő percnél tovább nem tarthat

A másik fontos dolog a tárolás!!! Mivel a jól elkészített bojli tartalmaz valamilyen attraktort (natur attract, attractamino, attractamino ppc) a tojással együtt könnyen romlásnak indul. Ezért, amennyiben nem megyünk egy napon belül horgászni a frissen elkészített golyóval, mindenféleképen le kell fagyasztanunk a bojlinkat. Ezt úgy végezzük el, hogy egy nylon zacskóba, az ízesítéssel azonos dipet csepegtetünk, és jól összerázzuk. Ezután légmentesen lezárjuk és lefagyasztjuk. A horgászatot megelőző napon vegyük ki a hűtőből: a horgászat reggelén a zacskót kibontva meg fogunk lepődni, milyen friss és erőteljes aromával rendelkező csalit kapunk.

A frissen elkészített bojlit, ha nem horgásszuk el, fagyasztva érdemes tárolni

- Általában milyen méretű bojlikat készítetek, és miért?

A szerintünk optimális méret a 18 mm-es. Ezt azzal indokoljuk, hogy már van annyira nagy, hogy a kapitális pontyok evésre méltassák, de még nem annyira nagy, hogy esetleg egy rossz hely, vagy egy fronthatás miatt ne tudjuk legalább a kisebb testű pontyokkal élvezetessé tenni a horgászatunkat. (egy nap alatt 20-30 db 3-4 kg-os ponty jobb, mintha egész nap a botok mellet gubbasztanánk). De azok, akik nem így gondolják, nyugodtan készíthetnek akár 22-24 mm átmérőjű bojlikat is.

- Mely alapanyagokat tartjátok a legfontosabbnak, amelyeket soha nem hagynátok ki a száraz és folyékony összetevők közül?

Az alapanyagok közül kihagyhatatlanok az olajok, attraktorok, aromák. Valamilyen halolajat feltétlenül kell a mixhez keverni. Ettől lesz egy kicsit puhább, mint más bojli, és az aromával és az attraktorokkal együtt a bojliból kiáramolva olyan hatást fejtenek ki, amelynek egyszerűen nem bírnak ellenállni a pontyok. Olajok közül ajánlatunk: Omega Red Salmon és a CLO. Utóbbi a cod liver oil rövidítése, ami a csukamájolaj megfelelője, a másik pedig magyar nyelven a vörös lazac olaj névre hallgat. Az ne tévesszen meg senkit, ha egy másik termékcsaládban ilyen nevű, de olcsóbb terméket talál. Annak az az oka, hogy hígabb formában csomagolják és árusítják. Azonos minőségű és tisztaságú olajat (csukamájolajról van szó) csak a gyógyszertárakban lehet kapni, ott viszont az azonos kiszerelésű többe is kerül. Az attraktorok közül a natur attract kb. 15 éve ismert, azóta tesztelik és bizonyítja is hatásosságát. De aki a felturbózott változatot szeretné kipróbálni, annak az attractamino-t ajánljuk. (Megjegyzem, nem minden esetben a legjobb a felturbózott változat. Sokszor a jó, öreg, bevált dolgok a legcélravezetőbbek.) A felturbózott attractamino egy kis folsavval kiegészítve alkotja az attractamino PPC-t. E folyékony kiegészítők valamelyike nélkül elképzelhetetlen a bojlikészítés. (El lehet nélkülük is készíteni a bojlit de nem sok értelme van.)

Olaj, attraktor és aroma. Ezek az anyagok nem maradhatnak ki a folyékony összetevőkből

A másik a szárazanyagok csoportja. Az minden bojlikészítő számára egyértelmű, hogy betain nélkül egy többnapos horgászat elképzelhetetlen. A 98%-os, patikai tisztaságú BETAIN az SBS-nél a legolcsóbb! Ehhez nincs is mit hozzáfűzni. A másik szárazanyag, amit minden egyes mixhez ajánlunk, a DES TAYLOR THE EDGE. Ez az SBS cég tulajdonosának receptje alapján készült por alakú kiegészítő, melyet féltve őrzött titkai közzé sorol, és nem árul el róla semmit, de egy véletlen folytán számunkra kiderült, hogy por állapotú kukoricacsíra-kivonat az alapja ennek a titkos adaléknak. Ezek nélkül az összetevők nélkül nem lehet kimagaslóan eredményes bojlit készíteni. Egyébként minden SBS mix tartalmazza ezeket az összetevőket, nekünk csak ezeket kell felerősítenünk, dominánssá tennünk azáltal, hogy hozzátesszük az SBS mixekhez.

- Végezetül: milyen jó tanáccsal szolgálhattok még az olvasóknak, mire hívnátok fel a figyelmet a bojlikészítéssel kapcsolatosan?

Arra hívnánk fel a bojlikészítők figyelmét, hogy egy-két sikertelen, vagy elrontott bojlikészítéstől még ne hátráljanak meg, mindenhez kitartás kell, és akinek nem sikerül elsőre, annak annál inkább sikerül majd másodikra. A kezdők nyugodtan kérjék a tapasztaltak tanácsát, de ne essenek abba a hibába, hogy azt gondolják, hogy csak az a jó, amit a tapasztalt mond, mert ha így lenne, akkor az a tapasztalt horgász már rég az SBS teszthorgásza lenne. Merjenek önálló döntéseket hozni, és ne habozzanak, ha kiegészítők teszteléséről van szó.

Amióta Zoliék SBS termékkel horgásznak, lényegesen több halat fognak, és a bojlis versenyeken is szép eredményeket érnek el
Az SBS-SziKo Team egyik alapelve a „Fogd meg és engedd vissza”