Fedezzük fel a sükösdi Viktória-tavakat!

Gyerekkorom horgászélményeit juttatja eszembe ez a víz. Gyakorta látogattuk nagypapámmal az itteni vizeket és rendszerint szép élményekkel tértünk haza, melyek a mai napig élénken élnek emlékezetemben. Az utóbbi években - lassan évtizedben - mélyen beástam magam a céltudatos pontyhorgászat rejtelmeibe. Mondhatom, nem telik el egy nap sem, hogy ne olvassak a horgászatról és ne képezzem magam annak érdekében, hogy minél többet tudjak meg erről a csodás életstílusról. Elérkezettnek láttam az időt arra, hogy visszatérjek egy olyan helyre, ahol korábban sok minden elkezdődött számomra és meghatározó volt életem során.

Engedjétek meg, hogy kezdésként bővebben bemutassam ezt a vadregényes vízterületet. A tavak Sükösdtől északkeletre fekszenek, az 51-es és az 54-es főutakról egyaránt esőben is járható murvás utakon közelíthetőek meg. A tavak a tőzeg kitermelést követően jöttek létre és 1,2-2 m mélységű vízzel rendelkeznek. A csodás természeti környezetű tavakon stégekről, partról és csónakból egyaránt lehet horgászni. A szabdalt partvonalak mellett kisebb-nagyobb nádtorzsák és szigetecskék teszik változatossá a tavakat, melyek egyben kiváló haltartó helyek. A tavak mentén több helyen esőbeállókat helyeztek el sörpadokkal. Igazán kulturált környezet fogadja az ide látogatókat. Kifejezetten alkalmas arra a víz, hogy a családdal együtt, kellemes környezetben töltsön el az ember egy szép napot. 5 horgásztó található itt, a nagy tó 20 hektáros, a két közepes tó területe 10-10 ha, emellett két kisebb tó is van még. A halállomány ponty, amur, süllő, csuka, harcsa, amerikai harcsa, compó, keszegfélék, szezonálisan afrikai harcsa is megtalálható. A rendszeres telepítések biztosítják a sikeres fogást. Fajlagos tilalom nincs, de az 5 kg-nál nagyobb ponty nem vihető el, kíméletes mérlegelést és fényképezést követően minél hamarabb vissza kell helyezni a vízbe. Ezt minden vízen bevezetném, ha tehetném, de szerencsére egyre több helyen így van, és egyre több horgász gondolja úgy, hogy az ekkora halnak a vízben a helye! Közös érdekünk, hogy gyermekeink, unokáink is fogjanak (nagy) halat a jövőben, ne csak fényképről nézegessék, hogy mi is volt egykoron. Továbbá az sem egy utolsó szempont, ha egy kapitális halat fogok és visszaengedek, az ne csak nekem okozzon örömöt, hanem azáltal, hogy elengedem, másnak is egy életre szóló élményt okozhat. Ki tudja, lehet, hogy pont egy 5 éves kissrác fogja meg élete első nagy halát, és fertőződik meg örökre, mint én annak idején? Napijegy váltására a halőrházban van lehetőség, parkolni pedig a kijelölt helyeken lehet. Éjszakai horgászat, sátrazás, csónakbérlés is megoldható és lehetséges. További aktuális információkat a tógazdától, Szerletics Róberttől lehet megtudni a +36 30 3174759-es telefonszámon.

Érkezésünket követően Robi, a tógazda az általam választott helyre vezetett minket. Választásunk a legnehezebb vízre esett, mely a legnagyobb és bővelkedik akadókban. Kapitális halakra itt a legjobb az esély. Véleményem szerint sokan kerülik az akadós pályákat. Félnek a kudarctól, pedig csak a hibákból lehet tanulni. Kis gyakorlással, tanulással és folyamatos kísérletezéssel minden pálya és vízterület megfejthető, és egy idő után kiadja kincseit. Az ilyen vizeken fogott halak értéke és szépsége pedig semmihez sem fogható! Ezt tapasztalatból mondom.

Ilyen faház fogadott minket a vízparton
Kulturált, tiszta, jól felszerelt

Jelenleg egy 4 személy befogadásra képes faház van a tó partján. Tervezik a további otthonosítását, hűtő, mikro felszerelésével. Tartozik a helyhez egy kiülős rész is, valamint van kút a ház mellett. A berendezkedést követően ideje volt összeállítani a csalikat, majd a felszereléseket és felfedezni a vizet.

Tigrismogyorós keverékem
A nyári hónapokban nem hiányozhat a halibut pellet és a FermentX bojli sem!
Amuroknak szánt eledel
Nem hétköznapi pálya
Irány felfedezni!

Az első halakra nem kellett sokat várni. A nagy meleg ellenére rendkívül aktívak voltak a halak. A kisebb pontyok érkeztek etetésünkre elsőként, meglehetősen nagy mennyiségben. Majd egy kis csend következett, és egy vehemens kapás nekem. Éreztem, ez egy jobbacska hal lesz. A nádtorzsák közül gondosan elhúzva a síkon könnyedén kifárasztottam őkelmét. Egy hamisítatlan, vad nyurgaponty volt, csodás olajzöld színekben pompázó, morcos példány. A kedvenceim ezek a mérges, lefele álló szájú pikkelyesek.

Könnyedén felszippantotta a kikönnyített tigrismogyorós „szendvicset”
Vöröslő propellerével alaposan megdolgoztatott
Mindig mosoly csalnak arcomra az ilyen szép, vad halak

Az alkalmazott kiegészítőkről egy röviden:

Bátran ki merem jelenti, hogy nem csupán a személyes kedvencem a PB Product Jelly Wire 25 lb-s előkezsinórja, de szerintem kategóriájában a legjobb is a piacon. Ezt nem csak én mondom, hanem neves holland és angol pontyhorgászok is! A Korda termékeket nem kell bemutatnom azoknak, akik jártasak a pontyhorgászatban. Az új, erősített Krank X horgaival az első teszteléseim pozitívan sikerültek. Ezzel a korábbinál jobb horgokat alkottak meg.

Minőség, minőség és minőség

A természetes vizeken a natúr jellegű csalik a favoritok, mint például a tigrismogyoró és a tigrismogyorós, azaz a Wild Tiger bojli. Az ilyen típusú vizeken, ahol sok a kisebb ponty, előszeretettel megyek el a 24 mm-es csalik irányába, akár szimpla vagy dupla formában.

Ha tehetjük, nyúljunk bátran a különféle pasztákhoz

Az éjszakára a tigrismogyorós golyót egy SpéciCorn Mega gumikukoricával, méghozzá a számomra legjobban bevált Egzotikus Ananász ízűvel könnyítettem ki.

Egy egzotikus variáció
Este mesés naplementében gyönyörködhettünk…
… de a legfontosabb a csalik frissítése az éjszaka előtt
Mire végeztünk, már a nap lebukott
Ide nem kell kommentár…

Az éjszaka csendesen telt, nemigen voltak aktívak a halak. A reggeli frissítés során láttam, hogy csalijaimat a tigrismogyoró és a gumikukorica kivételével eltüntették a kis pontyok és törpeharcsák. Igen, sajnos az igazsághoz tartozik, hogy van törpe ebben a vízben. E kis fekete ördögben mindenki a rosszat látja (én is), de talán ő a vizek igazi halőre, aki megvédi az állományt. Vannak időszakok, amikor nem „rág” - mintha nem is lenne -, máskor meg pokollá teszi a horgászatunkat. Tökéletes módszer arra, hogy elkerüljük, nincsen. Egyedül a tigrismogyoró az, amibe „beletörik a foga”, mert nem szívleli - talán a csípős ízek sem a kedvencei.

A reggel frissítés után azonnal fogtam egy kisebb tőpontyot. Szép, egészséges hal volt egy egyedi ismertetővel.

A kisebb halaknak is jár a tisztelet és a kíméletes bánásmód
Stílusosan a rig és a csali, ami becsapta
Jellegzetes hal volt, hiszen hiányzott egy úszója
A csodás madárvilág a tó részét képezi
A folytatásban a másik horgomra ráaludt egy törpeharcsa, úgy tűnt aktív napjuk van sajnos, így váltanom kellett, hogy e kis ördögök elkerüljenek

A megoldás egyszerűbb, mint gondolnánk: harisnya! Ez az, amivel „megvédhetjük” csalinkat a kis ördögöktől. Persze ez sem tökéletes megoldás, mert beleakadhat a törpe apró foga, vagy ami a valószínűbb, megtekeri, összegubancolja előkénket. Ez elkerülhetetlen, de a túra során ezzel a harisnyás módszerrel „megvédtük” a csalinkat.

Lehet így…

A másik megoldás pedig a Chod rig! Zéró vagy minimális etetéssel egy lerakott Chod riggel egy szem pop-uppal a törpeharcsák szerintem elkerülhetőek. Egyrészt a nagyobb etetés nem csalja oda a halakat, így a törpe sem figyel fel rá, másrészt nem bír a vízközt lebegő pop-uppal. Legfeljebb ütögeti, mint egy labdát, de a horog nem a megszokott szögben áll, így a törpe nemigen akad fel rá. Sokan idegenkednek ettől a módszertől hazánkban, pedig nem igényel különösebb szaktudást. A bátran a Choddal! című írásomban részletesen beszámoltam a módszerről és a véleményemről. Akit érdekel és még nem olvasta, az itt elérheti.

… vagy így!

A betett Chodos botom 20 perc múlva úgy elfüstölt, hogy alig hittem a szememnek! Ráemeltem, de éreztem, hogy már akad a zsinórom, menedékre lelt ellenfelem. Csónakba pattanva üldözőbe vettük a halat. A zsinór „csak” 5 helyen volt elakadva, de kikampóztuk. E türelemjáték során, majd a közelharcban már esélye sem volt a pontynak. Egy centit nem engedtem neki az akadók között, így hamar a merítőben találta magát. Azért igaz, ami igaz, szerencsém volt, hogy jól akadt és megvárt.

A lényeg, hogy erőfeszítéseinket fárasztás…
… majd siker koronázza!
Hibátlan erőgép!
Alaposan megdolgoztatott

Egy újabb víz, ahol bizonyított ez a módszer. Nekem nem kell ennél több!

Visszatérve a törpeharcsákra két kép erejéig:

Ilyen, amikor rág a törpeharcsa…
… máskor meg mintha nem is lenne

Nem kellett több, az eset után ment be az újabb főtt ananászos pop-uppal csalizott Chod rig, a halak pedig sorban érkeztek. Ez a módszer a halak méretére nem szelektál, de kiváló pontyra és amurra. A halak mennyiségén és minőségén ez meglátszott a későbbiekben. Késő délután - az éjszaka előtt - a kapások gyérülése okán ideje volt egy kicsit etetni és frissíteni. Nem kell nagy etetésre gondolni, csupán pár marék natúr tigrismogyorót és főtt Wild Tiger bojlit jutattam be pár darab FermentX Tejsavas Betainos gombóccal és FermentX Carp Syruppal megspékelve. Nem akartam behúzni újra a kisebb halakat csalim köré, de kellett némi eledelt kínálni, hogy ha esetleg egy-két nagyobb hal arra téved, akkor lekösse őket valami.

Egy biztos alap a meleg vizekre
Egy másik eredményes csalivariácó
Változatos rigek és csalikombinációk a siker érdekében

Az időjárás-előrejelzés változást jósolt - bíztam benne, hogy igazuk lesz az időjósoknak: jön a reményt és pezsdülést hozó hidegfront. Ez általában jótékonyan szokott hatni a halakra.

Talán a változás szele…
… vagy a jósolt hidegfront meghozza a sikert

A hajnal pedig meg is hozta, amire vártam. Az ananász pop-up és a Chod rig ismét becsapta a tó egyik féltett ékszerét.

Igen! Ott pihen, akire vártam
A Chod rig érdeme ismételten

Igazi, vad, horgot soha nem látott aranyló tövest tarthattam a fényképező elé. „Rád vártam!”, nyugtáztam magamban. Egy olyan hal volt, mint ami anno örökre megfertőzött a horgászattal, röpke 20 éve.

Festeni nem lehetne ennél aranylóbb pikkelyest
Picit morcos, pedig mindjárt mehet vissza oda, ahova tartozik
Az általam alkalmazott módszerrel és elveimmel szorosan összefüggő szemlélet alapja a C&R

A kétnapos horgászaton nagyon jól éreztem magam. Ezen a vízen tényleg a kutya nem zavar, nem csipogtatja feleslegesen a jelzőjét a szomszéd, és nem hangos a tó mellett húzódó autópálya. Ami itt van, az nyugalom, madárdal és jó levegő. Aki még nem tette és kedvet kapott ahhoz, hogy ellátogasson egy ilyen szép vízre, ne habozzon és keresse fel mielőbb! Nyugodtan forduljatok bármiféle kérdéssel Szerletics Róbert tógazdához, biztos örömmel és készségesen fog segíteni mindenben, ahogy nekünk is. Köszönjük szépen a lehetőséget, biztosan visszatérek a jövőben is!