Harminc felett Merenyén!

A tavaly őszi merenyei túra igen bőkezűen jutalmazott meg. Már akkor megfogadtam, hogy idén mindenféleképpen visszatérek e szeszélyes tóra szerencsét próbálni. Az időjárás ismételten nem kegyelmezett, de köztudott, ami nem jó a horgásznak, a halaknak annál inkább.

Az egyhetes túrára Romvári Norbert horgásztársammal érkeztem meg a korábban általunk kiválasztott horgászállásra. A helykeresést az előző évi sikeres horgászatból merítve kezdtük meg. A szokásos, „felszállópályává épített” bójasor adta meg az első kiindulási pontot. A régi patakmedret már teljességgel lehetetlen behatárolni, inkább a távolságra alapozva kerestük meg. Itt egységesen 15-20 centiméteres vastagságú, kemény és lágy iszap található. Ebből látszódik, hogy a halak itt bizony nem tétlenkednek a természetes tápanyagok keresésében sem. Szokásosan a másik bóját egy mélyebb iszappal borított rész szélén helyeztem el. A meghorgászandó területen a vízmélység áltagosan 2,5 méter mély volt. A távolabb lévő bóján az etetést szándékosan nem túloztam el, mivel az teszt jelleggel üzemelt. Ott inkább a csali még attraktívabbá tételére törekedtem, így vártam a halak visszaigazolását.

A kisebb távolságban lévő bóját reggel és este rendszeresen megetettem. Mivel a túra öt napot számlált, bíztam benne, hogy beérik az etetés, és meghálálják a halak a gondoskodást. A szerelékemet legelső körben az etetés közepén helyeztem el, majd a halak reakciójához igazodva folyamatosan közelítettem az etetés széle felé. Mikor már ott is megjelentek a kisebb termetű pontyok, jött a csali méretének növelése, hogy egy-két termetesebb pontyot keríthessünk „lencsevégre”.

A távolabb elhelyezkedő bóján az etetés kizárólag bojlival történt, a közelebbi bóján ezt kiegészítettem még 20 mm-es halibut pellettel és főtt kukoricával.

A felszerelés a már jól bevált elemekből épült fel:

• Főzsinór: FOX Warrior XT barna, 0,33 mm-es méretben.
  • Előkezsinór: PB PRODUCTS Shield - 45 Lbs, 20 méter.
  • Leadcore: PB PRODUCTS Downforce - 45 Lbs leadcore Pb Hit&Run Lead Clippel.
  • Ólom: Haldorádó Grippa Carp Lead, 135 g-os nagyságban.
  • Az előke: Pb Mussel 2 Tone 35 lb, 25-30 centiméteres hosszban, ami az iszapréteg mélységétől változott.
  • Horog: Pb Curved KD, 6-os méretben.

A csalik, amik már jelesre vizsgáztak: Fűszeres Vörös Máj és a Fekete Tintahalas bojli. Ezeket különböző méretekben és variációkban kínáltam fel, hogy még inkább felkeltsék a pontyok figyelmét. A horog mellett még egy kis „ajándék” is várta az éhes szájakat… :D A 24 mm-es wafters golyót váltásban hagytam dipben ázni. A benne lévő parafaőrlemény miatt sokkal jobban megszívja magát és tovább tart ez az intenzív és attraktív ízvilág, amit a keresgélő pontyok díjaznak is.

A bevetésre váró csalikombinációk
Az élénk színek nagy meglepetéseket tartogatnak
Jutalomfalat
Dipben ázva várakozik a következő frissítésig

Fél kettő körül érkeztünk meg a tóra. Az első behúzás megkezdése kicsit eltolódott a két szomszéddal való ismerkedés miatt, így a csalik 5 órától váltak elérhetővé a pontyok számára. Az első kapás szürkületben érkezett. Nagy meglepetésünkre a horgon egy amur küzdött, ami az ólmot menetrendszerű járatként kísérte partra.

Egy-két kisebb kirohanás után már csak a fényképezőgép optikájára várt
A következő egy hibátlan tükörponty az éj leple alól…
… és meg sem álltak
A Merenyei nyurgákból is jutott egy kis ízelítő
Elő lehetett csalni a szülőket is :P

A túra abszolút uralkodója és mindennapi állandó vendége a szél volt, amivel nehezen, de felvettük a harcot.

Pár kép a szél munkásságáról
Egy kis szerencsével szörfözni is meg tanulhatunk
Minden egyes behúzás után így nézett ki a csónak, de a szerelékek a helyükön voltak :P

Szegény csónakunk folyamatosan ki volt téve a megpróbáltatásoknak… :D Úgy bírtunk egyedül vízre szállni, ha a csónak elejét lesúlyoztunk egy akkumulátorral. Középre ülve, plusz a másik akkumulátor a csónak végében adott valamennyi stabilitást a kis „dióhéjunknak”. A halak döntő többsége éjjel, illetve hajnalban érkezett, napközben nem mutattak akkora aktivitást.

A túrát a tükörpontyok uralták

Reggel bekövetkezett az a pillanat, ami minden pontyhorgász nagy álma! Apró „dévéres” kapást produkálva indult a küzdelem. Ekkor még gondolni se mertem volna rá, mi fog rám várni. A halat partról fárasztottam, mivel semmi ellenállást nem mutatott és szép lassan oldalazott a horgászhelyünk irányába - mindez nem követelte meg a csónakos fárasztást. Mikor először megmutatta magát, rögtön tudtam, hogy ez egy 25+-os hal lesz, onnantól kezdve megindult az adrenalin, aminek szintje aztán az egekbe is szökött. Közben a másik botom is elsült, amit Norbi vett kezelésbe. Folytattam a küzdelmet a hétköznapinak abszolút nem mondható hallal. Csak a szákolás után vettem észre, hogy lehet, alábecsültem az óriás súlyát. Mikor tárázás után a mérleg 30,56 kg-ot mutatott, a lábam egyenesen a földbe gyökerezett, nem akartam hinni a szememnek! Még a fogás után elkövetkező 4-5 órában is eufórikus sokkhatás alatt álltam. Merenye egy újabb 30+-os hallal büszkélkedhet, és vele együtt én is! A csali egy szem 24 mm-es Haldorádó Wafters - Fűszeres Vörös Máj bojli volt. Külön köszönet a tógazdának, Regős Györgynek a kicsattanó formában lévő pontyokért és a remek üzemeltetésért. Látszik a tavon és annak közvetlen környezetén a gondos kezek munkája.

Mérhetetlen boldogsággal töltött el, mikor a mérleg 30,56 kg-nál állt meg. Úgy érzem, életem halát tarthatom a kezemben!
… és a visszaengedés
A halak kapókedvére jó hatással volt ez az embert próbáló időjárás
Sorra jöttek a szebbnél szebb pontyok

Ha már szél, akkor ideje volt valamit magával hoznia is, amit annyira nem fogadtunk nagy lelkesedéssel:

Viharváró
Alakulóban
Mikor hirtelen sötétségbe borul minden…
… és leszakad az ég
Vihar utáni csendélet

A Prologic Wind Blade Bite Indicator swingerei ebben az embert próbáló időjárásban is tökéletes szolgálatot tettek!

Wind Blade Bite Indicatorok tökéletesen tették a dolgukat…
… és nem utolsósorban esztétikusak és látványosak is

Az utolsó este még tartogatott meglepetéseket! 10 óra táján Norbi percei következtek. Apró mozdítások után „bőgött” fel a Fox Mr jelző teljesen egyedi hangja. Valami furcsaság vette kezdetét… Teljesen elkönnyült a szerelés, mintha leakadt volna a hal, nyílegyenesen jött a part felé a szerelés. Egyszer csak a nádas sarkánál a fejlámpa fényében feltűnt egy gyönyörű, ezüstszínű, termetes amur, szokatlan lassú, lomha tempóval úszva. Ám amikor szemügyre vette a merítőhálót, elkezdődött a gigászi küzdelem, csak 5-6 erőteljes kirohanás után adta tudtunkra, hogy elfáradt. Szákolás után, mintha szíven döfték volna egy fecskendővel úgy bújt át a merítőhálón… de nem adtuk fel. Még 2-3 kirohanása volt a merítőhálón keresztül! Szerencsére már kezdett elfáradni és megadta magát. Végül, mint a kötözött sonkát körbetekertettem a maradék hálóval. 17,10 kg-nál állt meg a mérleg.

Egy szép, ezüstszínű, 17,10 kg-os torpedó
A visszaengedés…
… és a munkássága! Mindig legyen nálunk legalább két merítőháló, nemcsak ezekre az esetekre, hanem a páros fárasztások megkönnyítésére is!
Beszaladt még egy 10+-os nádrágó
A túra záró pontya
Természetesen az utolsó napra kisimult a vízfelszín

A túrát két egyéni rekorddal is sikerült befejezni, ami felettébb emlékezetessé tette az itt eltöltött időt. Ismételten nem csalódtam Merenyében. A felkészülés, a kellő információ és a tapasztalat előbb-utóbb meghozza az áhított eredményt.