Szezonkezdés – a szeszélyes Balaton

Azt hiszem, minden horgász nagyon várja már azt a pillanatot, amikor kisebb megszakítás után ismét kedvenc szenvedélyének hódolhat. Ilyenkor mindig sok a terv, az ötlet és persze az örök optimizmus, ami így is van rendjén. A tavalyi rajtot a magyar tengeren kezdtük, és ez idén is így történt, megint a déli oldalt vettük célba.

Tavaly az időjárás eléggé kibabrált velünk, ezért most próbáltunk egy kicsit körültekintőbbek lenni az indulással kapcsolatban. Ez sajnos csak részben sikerült, ugyanis indulás előtt pár nappal nem kis vihart és lehűlést jósoltak a hét közepére, ami meg is érkezett, de erről majd később. Az indulás napját péntekre időzítettük. A hosszú út végén meglátogattuk az ismerőseinket, akik nagyon szép fogásokat könyvelhettek el maguknak. Ennek nagyon örültünk, mert a melegedő víz kezdte egyre jobban megmozgatni a halakat. Több hely szemrevételezése után kiválasztottuk a számunkra szimpatikus részt, amelyet kisebb nádas övezett jobbról-balról. Utólag is köszönet a segítségért Bujáki Gézának!

A végleges döntés

Mire kipakoltunk, sátrat állítottunk, már nagyon elszaladt az idő, hajnali 1 után tértünk fáradtan nyugovóra. Több helyről is hallottunk a pontyokat mozogni, ami nagyon jó jelnek tűnt. Szombat délelőtt az engedélyek beszerzése után csónak és melles csizma segítségével kezdtük feltérképezni az előttünk lévő helyet. A „marás” eléggé távolinak tűnt, ezért inkább a folyamatosan melegedő, mellig érő vízre voksoltunk. A bójákat sem helyeztük messzire, nagyjából a parttól 150-200 méteren voltak iszapos, gödrös helyeken. Az etetésünket kukorica, kis és nagy szemű tigrismogyoró, juharmag, valamint bojli keveréke képezte. Ez utóbbit csak az etetés szélére raktuk, a két bója között pedig csak a magot szórtuk. A szerelékek ettől kicsit távolabb kerültek. A csalik tekintetében az arzenált Odyssey XXX, Live System és egy Equinox bázis mixre épülő saját készítésű fűszeres bojli jelentette. A hajszálelőkére nagyméretű süllyedő bojlik kerültek, dupla 24 mm, valamint 30 mm-40 mm közötti méretekben.

Végre megérkeztünk

A szerelékeinket a már jól bevált és bizonyított Gardner Tackle termékeiből állítottuk össze: a főzsinórom 0,35 mm-es Hydro Tuff zöld színben, egy 142 g-os belső vezetésű Flat Pear in-line ólommal, egy 8-as méretű gyors kapoccsal (Kwik Lok Swivels) a végén pedig 25 lb-s Vigilante előke, 2-es méretű Continental Mugga horoggal. Az ólompasztával súlyozott előke kb. 30-35 cm hosszú volt. Laci 0,35 mm-es sárga Sure Castot választott főzsinórnak, előkének pedig barna Trickster Heavy-t 25lb-s méretben. A Gardner Angliában a legrégebbi aprócikk-gyártó vállalat, minőségük megkérdőjelezhetetlen, bátran ajánlom mindenkinek!
Mire mindennel végeztünk (etetés, szerelékek összeállítása, botok elrendezése stb.) be is sötétedett, és egy jó vacsora után nyugovóra tértünk. Bár mozgást halottunk az etetés felől, az éjszaka kapás nélkül telt el. Az első kapásra egészen másnap délutánig kellett várni, csak ekkor érkezett meg az első vendég. Laci egy négy kiló körüli pontyot fáraszthatott ki sikeresen. Innentől kezdve az események igencsak felgyorsultak. A kisebb pontyok hada mellett végre megérkeztek a 8-10 kg közötti példányok is. A halakat felváltva fogtuk hol nappal, hol pedig este.

Az első kapásokra megérte várni, mert innentől kezdve…
… igencsak pörgőssé váltak az események

Közben társam sajnos belázasodott. Nagyon rosszul volt, így felfüggesztette a horgászatot egy időre, pedig a halak most kezdtek csak igazán táplálkozni. Nagyon sajnáltam, szinte egész nap a sátorban feküdt, így én sem tudtam felhőtlenül horgászni. Kedden hajnalban lassú kapás után éreztem, hogy egy jobb hallal van dolgom. Nehezen tudtam csak megmeríteni, mert minden erejét bevetette, hogy szabadulni tudjon. Csodálatos, érintetlen, hosszúkás, hatalmas farokúszójú balatoni pikkelyest tarthattam a kezemben. A mérleg 14,40 grammot mutatott, nagyon boldog voltam! A fotózás után útjára engedtem ezt a nemes állatot, remélem óriásira nő majd!

Az érintetlen erő…
… és a tekintélyt parancsoló farokúszója
Mert megérdemli

Délutánra megérkezett a vihar, amire már a bevezetőben is kitértem. Lecsapott és kíméletlen tombolásba kezdett! Laci sátrát arrébb kellett vinnünk, ugyanis a Balaton vize teljesen elöntötte! Hatalmas hullámok, orkán erejű szél, az éjszaka közepén leszakadó hatalmas, ember nagyságú fadarabok – ennek a fele sem volt tréfa. Muszáj volt a kocsiba menekülni, és másnap reggelig ott kuksolni. Reggel aztán a tűzoltók és gallyszedők megrökönyödve vették tudomásul, hogy egyes őrültek a vízparton töltik az ilyen estéket. Elmondásuk alapján a szomszéd településen 130 km/h sebességű szél tombolt. Szerencsére Trakker sátraink bírták az ítéletidőt, nemhiába, a világ legjobbjai! Hátborzongató élmény volt, nem kívánom egyik horgásztársamnak sem. A horgászatot csak este hét körül tudtuk újrakezdeni, több mint 24 órás szünet után. Sajnos ez benne van, a természet az úr, ezt sose feledjük! Mondani se kell, az erős északi szél és a hidegfront után a víz hőmérséklete jelentősen visszaesett, ez pedig tavasszal nagy befolyással bír. A szél már mérséklődött, de a következő napokban is egyes fokozatú viharjelzést tartották fenn. Erre különösen figyeljünk, hiszen ha kettes fokozatúra vált, a vízen való tartózkodás tilos és életveszélyes! Legyünk körültekintőek, a Balaton nagyon szeszélyes!

A szeszélyes Balaton

A bójákat közben kb.50-80 méterrel beljebb vittük. A halak lassan kezdtek magukra találni, de sajnos inkább az apraja. Közben a fűz- és nyárfaszösz is megjelent a vízen, azt hiszem, ennek örömeit senkinek nem kell bemutatni. Péntek reggel hatalmas erejű kapás után pattantam csónakba, az erősödő szélben a hínár + nyárfaszösz alkotta egyveleggel is megküzdve egy sötét tónusú pontyot tudtam szákba terelni. A kiváló ellenfél – egy remek adottságú balatoni tükrös – valamivel 11 kg alatt volt. Az idő végre kezdett egy kicsit melegedni, de már az utolsó előtti napon jártunk. Szerencsére Lacinak is kedvezett a szerencse. Egy gyönyörű, nyurgatestű tövessel pózolhatott a fényképező előtt.

Tipikus balatoni tükrös
Fortuna Lacinak is kedvezett

Az utolsó kapásra a hajnali órákban került sor, egy kereken 10 kg tömegű tükrössel hozott össze a sors. Méltó befejezése volt ennek a nem hétköznapi, kalandos túrának. A halak aktivitása látszott, hogy az idő ismét kezd jobbra fordulni. De nem szomorkodtunk, örömmel adtuk át a helyet megérkező barátainknak, akik szerencsére még jobb horgászatot tudtak a magukénak. De az már egy másik történet lesz…

A túra utolsó hala

Sok mindenben volt részünk, a viharon túl sajnos a társam betegsége is hátráltatott, és hiába ajánlottam fel neki minden segítségem, sportszerűen azt a választ kaptam, hogy mindent ő szeretne csinálni, és majd ha tudja, akkor teszi a dolgát (volt, hogy szó szerint én fogtam ki a halát, mert ereje nem volt tartani a botot). Példaértékű! Összességében 23 db halat sikerült fognunk, halvesztés egy kispontyon kívül (ami szákolás előtt lépett le) szerencsére nem volt. A vastag, húsos, egészséges ajkakban biztonsággal ültek a horgok. Élmény volt ezeket a csodálatos, erőtől és egészségtől duzzadó halakat kifárasztani és egytől egyik visszaengedni őket. Mindig jó érzés ezen a hatalmas vízen horgászni, a környezet és a pontyok fantasztikusak! Néhány év alatt ismét páratlan halállománya lehet a magyar tengerünknek, hiszen a természetes táplálékban gazdag vízben minden adott ahhoz, hogy újra kinevelje az óriásokat. Már csak az idei fogásokat nézve sem véletlen, hogy egyre több külföldi horgász is érdeklődik a lehetőségek felől. A helyi „erők” is igazán megérthetnék már (tisztelet a kivételnek, szerencsére ellenpéldával is találkoztunk végre!), hogy a nagyobb testű halaknak nem a konyhán van a helyük! A magántavak gusztustalanságaira pedig kár szót fecsérelni. Sok sikert a balatoni vezetésnek, és köszönet azért, hogy az újdonságok bevezetésével teret adtak a nagyponty-horgászatnak, reméljük nem él majd vissza vele senki. Csak így tovább, hajrá Balaton, még biztos visszatérünk! Zárszóként még megemlíteném, hogy a legtöbb pontyot a saját fantáziánk alapján elkészített bojlinak köszönhettük. A csali fenomenálisan működött, maga mögé utasította a gyári golyókat.
Természetesen a receptet örömmel megosztom a kedves olvasókkal is, hátha kedvet kapnak majd az elkészítéséhez.