Az évente megrendezett kiállításokon, különböző pontyhorgász rendezvényeken és a mindennapokban is nagyon sok megkeresés érkezik tanácstalan horgászoktól, akik a végszerelékekkel kapcsolatosan kérnek segítséget. A PB Products teszthorgász csapata ezúttal a Harsányi Horgásztó partjáról, első kézből mutatja be azokat a hatékony végszerelékeket és felhasználási praktikákat, melyeket előszeretettel használnak verseny körülmények között és a hétköznapokon egyaránt.
Hit & Run Inline System
„Első végszerelékem a Hit & Run Inline System. E végszerelék lelke ez a speciális ólom, ami tartalmazza azt a különleges klipszet, ami a PB Products szabadalmaztatott terméke. Erről kapta ez a végszerelék a nevét. Amit még az ólomról tudni kell: speciális kialakítása miatt minden esetben lefekteti a főzsinórunkat a mederfenékre, ami elengedhetetlen a nagyponty-horgászatban! Teljesen mindegy, melyik oldalával érkezik az aljzatra, garantált, hogy a főzsinórunk minden esetben feküdni fog a mederfenéken. Az ólmon található vájatnak köszönhetően a szerelék megbontása nélkül tudunk súlyt cserélni. Ennek akkor van nagy jelentősége, ha például feltámad a szél, és nem tudjuk ugyanazt a távolságot meghorgászni, amit addig tettünk, akkor fogjuk, lecseréljük az ólmot egy nagyobbra, és gond nélkül folytathatjuk a horgászatot. Itt van például egy 71 grammos ólom a végszereléken, lehúzom a gumikupakot, kiveszem a műanyag belsőt, ezáltal a vájatból gyönyörű szépen kijött a főzsinór, belerakom a 113 grammosba - természetesen univerzális, mindegyik ólomnak ugyanolyan a belseje -, rátolom a gumikupakot, és kész is van a végszerelékünk. Ez az ólom háromféleképpen alkalmazható, fél-fix, csúszó és Hit & Run Systemként. Ez utóbbi lényege, hogy az ólom után dupla annyi zsinórt húz ki a hal, mint az ólom előtt, ezért ha a hal 3 centit mozdít a csalinkkal együtt, akkor az a parton pontosan a duplája, ami 6 centi. Ezért sokkal érzékenyebb a szerelékünk. Borgyos Norbi barátom lépésről lépésre bemutatja, milyen egyszerű ezt elkészíteni.”
A Hit & Run Inline System szerelék elkészítéséhez mindössze 4 hozzávalóra van szükség. Ezek az alábbiak:
- PB Products Hit & Run Inline System (speciális ólom)
- PB Products Silk Ray - 45 lbs Weed (anyagában ólmozott előtétzsinór)
- PB Products Splicing Needle (extra vékony fűzőtű)
- PB Products Hit & Run Flexi Speed Swivel (speciális forgókapocs)
„Sokan azért nem vágnak bele e szerelék elkészítésébe, mert az előtétzsinór két fülének megfűzése gondot jelent. Ezt szeretném most bemutatni, milyen egyszerű! Első lépésként az előtétzsinórból levágok 80 cm hosszúságot. Következő lépésként szükségünk van erre az extra vékony leadcore tűre. Fogom a vékony leadcore tűt, és az előtétzsinórunk végétől 5 cm-re beleszúrom a zsinórunk belsejébe, majd az előtétzsinórunk belsejében 2 cm-en végigbújtatom, majd kibújtatom a leadcore tűt 2 cm után. Egy nagyon lényeges dolog fog következni, nem belefűzöm, csak egyszerűen ráakasztom az előtétzsinórunkat a fűzőtűnk végére. Ha ez kész van, visszahajtom a leadcore tű végén található kapcsot, és nem át akarom húzni a leadcore tűt az előtét zsinóron, hanem egyszerűen pödörő mozdulatokkal kihúzom a tűt. Ha jól csinálunk mindent és nem akad el a tű, akkor egyszer csak előbukkan a leadcore belsejéből. És íme, előbukkant a kis vég!”
„Felmerül általában két kérdés: hagyjunk-e fület, illetve kell-e ragasztani a végét? Az elsőre a válaszom: Egy csomóhúzó segítségével az elkészült fület jól meghúzom, és ha a kibúvó vég még mindig látszik, egyszerűen fogom, olló segítéségével tőben levágom. A második kérdésre a válaszom: Jól megráncigáltam, és utána is látszik, hogy igen masszívnak tűnik a kötés, ezért mi nem használunk egyáltalán semmiféle ragasztót. Aki jobban bízik benne, a biztonságos kötésben, egy cseppet tehet rá. Íme, az elkészült hurok! Következő lépésként ugyanezt megcsinálom az előtétzsinór másik végén. Fogom a vékony leadcore tűt, 5 cm-nél megszúrom, az előtétzsinór belsejében 2 cm-nél kibújtatom. A lényeges dolog, hogy nem belehúzom, egyszerűen ráakasztom az előtétzsinór végét, visszahajtom a leadcore tű fülét, pödörő mozdulatokkal áthúzom. Nem akadt meg, tökéletesen átjött rajta. Fogom a csomóhúzót, megráncigálom és az olló segítségével levágom. És íme, a másik csomó, ami nem volt talán több mint 20 másodperc.”
„A nehezén már túl vagyunk, innen már csak a szerelék összerakása következik. Kezembe veszem az ólmot, szétbontom alkotóelemeire, fogom az elkészített, végfüles leadcore-t, kezembe veszem a klipszet. Jól látható egy vájat, ebbe egy fűzőtűt beletolok. Kezembe veszem az elkészített előtétzsinór egyik végét, beakasztom a fűzőtűbe és áthúzom és belefűzöm a klipsz testbe. A klipsz külső részén jól látszik egy vájat, ahova az előtétzsinórt be fogom helyezni. Íme!”
„Egy mozdulat van hátra, hogy ezt itt meghúzzam. Következő lépésként fogom a forgókapcsot és az elkészült hurok másik végét egyszerűen csak átfűzöm rajta. A fűzőtűt az nem az előbb látott módon, azaz nem oldalt, hanem a test teljes hosszúságában átfűzöm rajta, beakasztom az elkészült fül másik végét és egy mozdulattal áthúzom.”
„Már majdnem kész van, már csak annyi dolguk van hátra, hogy ráhelyezzük az ólmot és a kis védőkupakot rátoljuk a klipszre. A vájatba belehelyezem a leadert és a helyére bepattintom a klipszet. Utolsó lépésként felhelyezem a klipsz védőhüvelyét az előtétzsinóromra, majd ezt rátolom a klipsz felső részére, ezzel fixálom az ólmot.”
„A szerelék elkészült, tökéletesen működik. Nincs más dolgunk, már csak felkötnünk egy előkét, és mehet a csalink a vízbe!”
Az alábbi filmben még pontosabban nyomon követhető a Hit & Run Inline System szerelék elkészítésének menete. Érdemes megnézni!