A rakós botos horgászat során teljesen természetes és elfogadott dolog, hogy a bot első 1-2-3 tagját be kell gumizni. A merev botok rugalmatlanságát remekül kompenzáló segédeszköz nélkülözhetetlen egy termetesebb hal kifogásához. Egy jól begumizott bot pont úgy működik, mint egy kifogástalan fékrendszerű orsó. Csak akkor „szólal meg” - kezd el nyúlni a gumi -, amikor kell, és csak annyit enged, amennyit kell. Az egész lelke a megfelelő méretű, jól kiválasztott gumi. De milyen is jó gumi? Ha belegondolunk, hogy néhány év alatt mennyit fejlődött ez technika… és hol tart most… hát, nem semmi!
A rakós botok elterjedésével egy új időszámítás vette kezdetét a nagybetűs HORGÁSZTÖRTÉNELEM-ben. A technika első gyakorlói hamar rádöbbentek, hogy bizony ennek komoly korlátai is vannak. Ha egy nagytestű hal akad a horogra, nem sok esély marad a kifogására (a fix zsinórhossz miatt). Engedni kell neki, növelni kell a fárasztás sugarát, hogy a küzdelem már ne az első néhány másodpercben a hal javára dőljön el. Ekkor született meg a gumizás ötlete. Kezdeti időkben a modellezők által használt gumi jelentette a csúcsminőséget.
A hiányt a horgászipar hamar pótolta, és egyre jobb minőségű, lágyabb, erősebb és rugalmasabb gumikat készített. Az újabb lépcsőfokot a Daiwa Hydrolastic jelenti.
Ebben a cikkben Danó Gábor segítségével bemutatjuk az új generációs gumit és annak használatbavételét, később pedig gyakorlatban (horgászat közben) is megismerkedünk Hydrolastic-kal.
Miért más Hydrolastic?
- A leglényegesebb eltérés a hagyományos tömör gumikkal szemben, hogy ez üreges. Ez az első csőgumi!
- Az üreges csőben folyadék (speciális olaj) található.
- A gumi rugalmassága minden eddig elkészített tömörgumi rugalmasságát felülmúlja.
- Igazi különlegessége, hogy egészen rövid szakasza is páratlanul nyúlékony és rugalmas marad. Például a legkritikusabb helyzetben, fárasztás közben, magasra emelt top szettel a hirtelen megugró hal kirohanásait késedelem nélkül kompenzálja.
- A Hydrolastic-kal egyedülálló módon lehet a halat irányítani, fárasztani.
- Élettartama, tartóssága a hagyományos gumikénak többszöröse.
- Négy méretben készül (hazánkban egyelőre három kapható). A dobozokon a gumi színe és erőssége van feltüntetve.
- Számos jó tulajdonságát elsősorban a nagytestű halak (pontyok) célzott horgászata során lehet érzékelni és kitapasztalni.
A mellékelt táblázatból minden fontos adat kiolvasható, amely egyértelművé teszi a különbséget a hagyományos és új gumik között:
gyártó | típus | méret | szín | számozás (erősség) | teszthossz | maximális | hányszorosára nyúlik | szakító-szilárdság |
(mért) | nyúlás | |||||||
Kamasan | Pole elastic | 1,8 mm | zöld | N° 14 | 20 cm | 120 cm | 6 | 5,7 kg |
Milo | Krepton H.P. | 1,8 mm | fehér | N° 16 | 20 cm | 130 cm | 6,5 | 5,4 kg |
Daiwa | Hydrolastic | 1,8 mm | kék | N° 5-8 | 20 cm | 170 cm | 8,5 | 2,5 kg |
Daiwa | Hydrolastic | 2 mm | fehér | N° 6-10 | 20 cm | 160 cm | 8 | 3,15 kg |
Daiwa | Hydrolastic | 2,2 mm | fekete | N° 12-16+ | 20 cm | 150 cm | 7,5 | 6,25 kg |
Nincs más hátra, mint az új gumival felszerelni rakós botunkat. Ennek mikéntjét mutatja be az alábbi képsorozat: