A 2021. év legszebb fogásai 1. rész – nemes halak – Szavazz az év fogására!

Szokás szerint áttekintettük a Fogási napló tavaly összegyűlt bejegyzéseit, hogy kiválasszuk a legszebbnek tartható fogásokat. Szavazásra biztatjuk olvasóinkat: válasszátok ki a jelöltek listájából a nektek leginkább tetsző halakat, fogásokat! A „legszebb fogás” címet látogatóink választása alapján kaphatja majd meg az egyik jelölt. Ma a „nemes” hal kategóriára kerül sor, holnap pedig az „egyéb” halak válogatott fogásaira lehet majd szavazni. Nézzétek meg és szavazzatok arra, ami számotokra a legszebb!

E címmel – és a vele járó díjjal – az is a célunk, hogy még jobban ráirányítsuk a figyelmet az országban egyedülállóan gazdag és változatos adatbázisunkra. Ezt is kizárólag nektek, azaz az oldalt látogatóknak köszönhetjük. Itt, a nagy nyilvánosság előtt köszönjük meg mindenkinek a rengeteg értékes és színvonalas bejelentést, élménybeszámolót.
Szokás szerint most is kiemeljük, hogy Fogási naplónk nem rekordlista, épp ezért nincs is benne alsó súlyhatár. Célunk ezzel a szolgáltatással nem a hazai horgászok rekordfogásainak begyűjtése volt, hanem az, hogy így szinte naprakész információval szolgálhassunk arról, hogy éppen mit, mivel és hol lehet fogni. Sokan szívesen böngészik a bejelentéseket, amelyek között nagyon érdekes halfajokra és fogási körülményekre is bukkanhatnak – ez adja a Fogási napló igazi értékét.
Immár nyolcadik éve vannak érvényben azok a szabályok, amelyek kissé átalakították a korábban sokáig változatlan „nemes-egyéb” felosztást, hiszen több korábban csak napi súlykorlátozással védett halfaj kapott egyedi méretkorlátozást és napi darabszám-kvótát. E változástól függetlenül, a hagyományosnak mondható felosztást megtartva kezeljük a „nemes” (mint elsőrendű haszonhal) és az „egyéb” (mint másodrendű haszonhal) kategóriát.
Idén 6 „nemes” halfajból választottunk ki 1-1 példányt, amely megfelelt elvárásainknak, és – reményeink szerint – a Ti elvárásaitoknak is megfelel majd. A Fogási napló 2021. évi bejegyzéseit átnézve azt tapasztaltuk, hogy egyes közkedvelt és gyakori zsákmánynak számító fajokhoz ezúttal hazai fogásról bejegyzés nem érkezett. Ezért arra biztatunk mindenkit, hogy 2022-ben töltse fel szép képekkel illusztrált fogásait a Fogási naplóba!
A kiválasztás szempontjai ezúttal is a következők voltak:
Kizárólag a 2021-ben megfogott halak jöhettek számításba.
Nem volt meghatározó, hogy mindenképp az adott halfaj legnagyobb egyedét válasszuk – ezzel is jelezni kívánjuk, hogy nem okvetlenül rekordokat, hanem inkább átlagostól eltérő, szép fogásokat kívánunk díjazni.
A halról készült jó fotó(k) is számított(ak).
A részletes, élményeket átadó és/vagy a fogás körülményeit, a felszerelést részletező beszámoló előnyt jelentett.
Meghatározó volt a hal későbbi (megfogás utáni) sorsa. A visszaengedést bizonyító fotók további jó pontokat jelentettek!
Kizárólag hazai, Magyarországon fogott halakat vettünk figyelembe.
Mindezekre tekintettel alakítottuk ki a lent megtalálható ajánlati listát, amivel az ismert „nemes” halakat mutatjuk be, amelyek bármelyike méltó lehet a „2021. év Fogása – nemes hal kategóriában” díjra. Kérünk titeket, hogy válasszátok ki, melyik legyen az a fogás, amely szerintetek a legkiemelkedőbb ebben a kategóriában!
A szavazást 2022. január 10. (hétfő) 08:30-kor zárjuk le! Mindenki egy szavazattal rendelkezik. Csak az láthatja a szavazás aktuális állását, aki már szavazott!
Az itt bemutatott 6 hal, illetve horgász közül a győztes jutalma egy „2021. év Fogása – nemes hal kategóriában” kupa. Emellett 2022-ben lehetőséget adunk arra, hogy egy írás keretében bemutatkozzon a horgász, amelyben megismertetheti velünk kedvenc módszerét és horgászhelyét is. (Bár úgy véljük, hogy az e válogatásban szereplő horgászok már mindannyian nyertek, hiszen olyan szép fogási eredményük volt 2021-ben, amire joggal lehetnek büszkék!) Ezt a díjazást minden évben szeretnék odaítélni az általatok legjobbnak tartott fogásnak, hogy egyre több és szebb fogás kerüljön be a Haldorádó Fogási naplójába. Talán ez a rangos díj, ezek a szép fogások, a halakhoz és megfogóikhoz méltó fotók még több embert ösztönöznek fogásaik feltöltésére.
Íme, az általunk kiválasztott „nemes” halak ábécérendben, amelyekre szavazni lehet:

Amur
A 2021. évi amurok közül Cunami horgásztársunk Berettyón fogott halát jelöljük szavazásra.
Fogás ideje: 2021-06-26
Fogás helye: Berettyó
Súly: 14 kg
Csali: kukorica füzér
Módszer: bojlis
Részletek: A betörő hidegfront és az új-egyedi SpéciCorn Mega Fokhagyma beváltotta a hozzá fűzött reményeket, két szép halat sikerült fognom az első bevetés alkalmával, köztük ezt a szép folyóvízi amurt. Nagy küzdelem, gyors fényképezés és visszaengedés kísérte a fogást.

Hibátlan „torpedó!”
Gyönyörű amur a Berettyóból
A SpéciCorn Mega Fokhagyma segítet becsapni

Balin
A 2021-ben ismét kaptunk balinokról bejelentést, így ismét szerepel listánkon e kiváló sporthal. Ezúttal Tranek79 horgásztársunk balatoni halát jelöltük.

Fogás ideje: 2021-07-22
Fogás helye: Balaton
Súly: 2,17 kg
Csali: wobbler
Módszer: pergetés
Részletek: Mólónál sérült küszre rablás volt, így rápróbáltam lebegő wobblerrel, és két perc múlva már rá is vágott a balin.

Wobblerre vágott rá a balatoni balin

Csuka
A csukák közül ismét Balog96 sporttárs egyik fogását választottuk, amit eleve valószínűsített, hogy a legtöbb 2021. évben bejelentett csukát neki köszönhetjük, ám a kiválasztásnak nem ez volt a fő szempontja…
Fogás ideje: 2021-08-07
Fogás helye:
Súly: 14 kg
Csali: gumihal
Módszer: pergetés
Részletek: Sziasztok! Mai nap reggelén második horgászállásomra álltam és kezdtem el dobálni a nagy gumihalamat egy rablás irányába, ahol dévérkeszegek ugrottak. Nem is kellett sokat várnom, mivel második dobásra az előző rablása helyén szépen lekérte a 20 cm-es gumihalamat egy gyönyörű, szörnykategóriás csuka. Fárasztása élvezetes volt, mert amerre látott ment, mint egy torpedó… balra, jobbra, befelé próbált megszabadulni a szúrós falattól. Kb. 5 perc fárasztás után a szomszéd álláson UL pergető kolléga segített megmeríteni, majd fényképezni a 14 kg-os másik rekord csukámat, amely teljes hosszában 121cm volt. Még meg is lepődött, hogy mekkora csukák élnek a tóban, ahol kárászra és törpeharcsára szokott UL-ezni. A csuka gyomrában ki lehetett tapintani egyik keszegzsákmányát, amelyet megreggelizett, így minden bizonnyal ő állt a rablás mögött is, amiről megfogtam. Mérlegelés és fotók után természetesen visszaengedtem őt is. :)
Felszerelésem:
Bot: Quantum Omen 244 cm 90 g
Orsó: Shimano Socorro SW 5000
Zsinór: Daiwa J-Braid 0,19 mm
Előke: Daiwa Prorex Fluorocarbon 0,70 mm
Csali: 20 cm-es gumihal

Rekordcsuka gumihalra!
A ragadozóknak is jár a kíméletes bánásmód!

Harcsa
A harcsák esetében is „ismétlünk”, hiszen megint Kissdaniel1989 horgásztársunk egyik, ezúttal a Tisza-tavon – és nem pergetve, hanem kuttyogatva – fogott harcsájára lehet majd szavazni.
Fogás ideje: 2021-07-04
Fogás helye: Tisza-tó
Súly: 28 kg
Csali: nadály
Módszer: harcsázó
Részletek: Pezsdülő vízben, kuttyogató módszerrel sikerült becsapni. Hagyományos kuttyogató szerelék volt nadállyal megtűzve. A hal kb. 16 méter mély szakaszon érkezett, kb. 10-15 perc fárasztás után sikerült csónakba emelni!

Termetes harcsa a Tisza-tóból

Márna
A márnák közül imre0615 (Holler Imre) fogására, egy budapesti példányra lehet voksolni.
Fogás ideje: 2021-11-01
Fogás helye: fővárosi Duna
Súly: 4,32 kg
Csali: csontkukac
Módszer: feeder
Részletek: A parttól 25 méterre lévő, 6 méter mély, akadókkal és kövekkel teli, erős sodrású vízből 10 perces fárasztás után került merítőbe a hal, mely a fotózás után visszakerült élőhelyére.

Hatalmas márna a fővárosi Duna-szakaszról

Ponty
Legnépszerűbb halunkból 2021-ben is sok jelölt közül válogathattunk, ám végül a részletes leírás alapján nemigen volt más választásunk, mint hogy ismét Ratohe nevezetű felhasználónk által feltöltött fogást jelöljük. Ezúttal György Dávid pontyfogására lehet majd voksolni.
Fogás ideje: 2021-08-03
Fogás helye: Rakaca-víztározó
Súly: 18,7 kg
Csali: bojli
Módszer: bojlis
Részletek: A fogást a horgász megbízásából a Rakaca-tó Horgász Egyesület töltötte fel. György Dávid beszámolója: „Fogadjátok szeretettel beszámolómat egy rövid, de annál eseménydúsabb horgászatról. Augusztus 2-án reggel 10 óra körül kezdtük el a kipakolást a Rakaca-tó partjára, ahol egy rövid, 24 órás pecát terveztünk. Az időjárás az előrejelzéseknek megfelelően egy igen markáns lehűlést hozott, így elég nagy esőben és szélben történt a szerelékek összeállítása, de ez nem szeghette a kedvünket. Mire a felszerelést összeraktuk, nagyjából dél körül, az időjárás is kezdte a szebbik arcát mutatni, így hát csónakba szálltunk és 2 szereléket elhelyeztünk a már jól ismert és sokszor meghorgászott helyekre, amelyeket megetettünk egy kevés főtt kukoricából, tigrismogyoróból és bojliból álló keverékkel. Az egyik szerelékre itt dupla 20 mm-es krill-kolbászos bojli került, míg a másikra szintén krill-kolbászos 20 mm-es bojli egy ugyanilyen ízű, 12 mm-es pop-up bojlival kikönnyítve és hóember szerelék formájában felkínálva. A másik két botnak ezután indultam csak neki helyeket keresni, és nagyjából másfél óra alapos keresés és tapogatás után tettem le a voksomat 2 szimpatikusnak tűnő hely mellett, amelyeket dőlőbójákkal jelöltem és etettem meg. A kettőből az egyik bója 2,1 méteres vízbe egy kemény, kagylós részre került, míg a másik 2,5 méteres vízbe egy hínármező mellé. A sekélyebb vízben lévő bójánál ugyanazt a mixet használtam, mint amit korábban említettem, és erre helyre tripla 20 mm-es krill-kolbászos szerelék került, míg a másik bójámat kb. 20-25 szem, a csalizáshoz is használt 24 mm-es spicy-fűszeres bojlival és nagyjából fél kilónyi tigrismogyoróval szórtam meg, csalinak pedig a fent említett bojliból került kettő a horog mellé nagyon minimálisan megfaragva. Nagyjából délután 4 órára sikerült leülni a botok mellé a fotelekbe úgy, hogy minden a helyén volt és várhattuk a kapásokat. Az első hal este 7 óra körül érkezett: az elsőként elhelyezett dupla 20-as krill-kolbászos szereléket húzta el egy 7,80 kilogrammos gyönyörű tőponty. Gyors mérlegelés és fotózás után már úszhatott is tovább, a szerelék pedig visszakerült a helyére. Kezdésnek nem is rossz! Ezt követően 11-kor már pont lefekvéshez készülődtünk, amikor egy ismeretlen érdeklődő nagyon vehemens, húzós kapással elhúzta a hóemberes szereléket. Gyors, 5-6 perces fárasztás után már a bölcsőben pihent egy 6 kg körüli tőponty. Őt már nem is vittük ki a partra, hanem a csónakból visszaengedtük, majd a szerelék visszakerült a helyére és így indultunk kifelé. Ezt követően rövid alvás következett egészen fél 3-ig, amikor is egy maszatolós, ejtős kapásra keltünk a legtávolabbi, 2,5 méteres mélységben elhelyezett szerelékre érkezett az érdeklődő. Ahogy a hal fölé értünk a csónakkal, és ráemeltem, egyből éreztem, hogy ez nem az eddigi 6-8 kg-os példányokból lesz egy újabb. Folyamatos, komótos úszással forgatta a csónakot alattunk az ismeretlen vendég, aki nagyjából 15 perc után mutatta meg magát a felszínen, a lámpánk fényében. Gyönyörű, hosszúkás pikkelyes volt, de ezután újra a meder felé vette az irányt és még kb. 10 percig küzdöttünk egymással, mire ellenfelem megadta magát és felfeküdt a víz felszínére. Én ekkor realizáltam csak, hogy nagy valószínűséggel az új egyéni rekordom pihen a merítőmben. Óriási volt az öröm természetesen, nem is akartam elhinni, hogy egy ilyen igazi rakacai vadpontyot sikerült fognom az idei első horgászatomon. Ezután még fogtunk egy 6 kg-os formát hajnali 5 körül,de én természetesen alig vártam a reggeli fotózást, mérlegelést és hitelesítést, amiben a helyi halőrök, Vaszilkó Sándor és Kondás László készségesen és profi módon a segítségünkre álltak. A hal a mérések után 104 cm hosszúnak, 74 cm átmérőjűnek és 18,70 kg-osnak bizonyult, ami nekem óriási egyéni rekord és egy felejthetetlen élmény. Ami külön öröm, hogy egyre több ilyen fogásról lehet hallani a tavon, és remélem, ez a tendencia csak tovább folytatódik. Itt még egyszer szeretném megköszönni a halőröknek, hogy gyorsan kiérkeztek és segítettek az adminisztrációban és közben megörökítették ezeket a csodás pillanatokat a mérlegeléstől egészem a visszaengedésig. Köszönöm, Rakaca-tó! Az új cél innentől nem is lehet más, mint egy 20 kg feletti ponty becserkészése ebből a gyönyörű tóból!

Nyúlánk testű pikkelyes ponty a Rakacából
Természetesen sértetlenül visszakerült élőhelyére

Szavazni bejelentkezett Google fiókkal lehetséges. Minden a Google-ban regisztrált felhasználó egy szavazattal rendelkezik, melyet az alábbiakban adhat le. A szavazást 2022. január 10. (hétfő) 08:30-kor zárjuk le.