Az elektromos csónakmotorok mára már teljesen elfogadottá és elterjedté váltak. A választék is egyre nagyobb a piacon, azonban a használatukról kevés szó esik, így nem árt némi összegzés arról, hogyan is használjunk egy elektromos csónakmotort.
Most nem az üzembe helyezésről lesz szó, hanem magáról az üzemeltetéséről. Azért egy pontra érdemes visszatérni, mégpedig az akkumulátorra való csatlakozásra. A legtöbb esetben az akkumulátor az elektromotorra nem direktben van rákötve, hanem valamilyen csatlakozóval, aminél érdemes odafigyelni, mert sok problémát előzhetünk meg a helyes csatlakozással. Az elektromotornak teljes terhelésen nagy az áramfelvétele, éppen ezért nagyon fontos a biztos, lehetőleg minél nagyobb felületű csatlakozás. A Sential motoron kétféle csatlakozási lehetőség van. Az egyik egy menetes, amihez az akkumulátorhoz járó szárnyas anyával fogathatjuk oda az elektromotor csatlakozóját, a másik pedig a hagyományos akkumulátor saru. Válasszuk bármelyiket, figyeljünk oda a stabil csatlakozásra!
Mielőtt azonban áram alá helyeznénk a motort, rakjuk fel a motort a csónakra! Egy véletlen bekapcsolás esetén a motor propellere ugyanis igen súlyos sérüléseket tud okozni. Ellenőrizzük le, hogy van-e elegendő hely a motornak a fartőkén vagy a motortartón, illetve a rögzítő csavarok megfelelően ki vannak lazítva – csak ekkor mehet a helyére a motor. Fontos, hogy a motort stabilan rögzítsük, ugyanis hirtelen irányváltáskor a lazán felrakott motor akár le is csavarodhat a helyéről, és innen szinte biztos, hogy a vízbe fog beleesni a motor.
A megfelelően rögzített motort be kell állítanunk a csónak paramétereihez. Egyrészt ami a legfontosabb, a propeller meghajtási mélységét állítsuk be. Figyeljünk arra, hogy a motor körbeforgatása esetében se ütközzön bele semmibe – ilyen akadály lehet maga a csónaktest vagy a robbanómotor, illetve akár egy radarfej is. Az optimális merülési mélység az, ha a csónak aljának vonala alá esik a propeller legmagasabb pontja. Ez elég, ha egy centiméter, így fél méter alatti vízmélységben is közlekedhetünk.
A trimmelés van még hátra, ezt több fokozatban is állíthatjuk. Mivel nincs nagy sebesség, a függőleges állás tökéletesen megfelel a célra. Ekkor végre áram alá helyezhetjük a motorunkat.
Ekkor rögtön leellenőrizhetjük az akkumulátorunk töltöttségét is az elektromotor tetején található indikátoron. Ez százalékos arányban mutatja az akkumulátorunk töltöttségét. Ha 40% alatt van alaphelyzetben a kijelző, akkor ne merészkedjünk túl messze a kikötőtől, kivéve persze, ha az evezőt szeretnénk használni.
A motorhoz kapott pót stift, illetve a propellert rögzítő csavar meghúzásához kapott eszköz legyen mindig a csónakban, nagyon ritkán kellhet, de akkor nélkülözhetetlen!
Két fontos jó tanács a végére! Az akkumulátorunkat a horgászat végén a lehető leggyorsabban rakjuk töltőre, és ha nem használjuk, akkor legalább háromhavonta egy alkalommal szintén tegyük meg ezt, ugyanis az akkumulátorunk akkor van normál állapotban, ha teljesen fel van töltve. Ez azért is hasznos, mert bármikor szeretnénk horgászni menni, biztosak lehetünk abban, hogy teljes kapacitással rendelkezésre áll az akkumulátorunk.
A másik nagyon lényeges dolog a motor védelmét szolgálja. Megeshet, hogy hirtelen kényszerülünk irányt váltani vagy épp megállni. Ekkor sokan elkövetik azt a hibát, hogy előremenetből egy hirtelen mozdulattal, rögtön hátramenetbe kapcsolnak, ez pedig egyenes út a motor tönkremeneteléhez. Ezért fontos, mielőtt előremenetből hátra – vagy fordítva – váltunk, álljunk meg egy pillanatban a nulla fokozatban, hogy a propeller megálljon, és csak utána váltsuk a kívánt fokozatba.
Ezeket a tanácsokat megfogadva hosszú ideig hű társunk lehet a Sential 66 librás csónakmotorja.