Egy kör a Suzuki DF5 csónakmotorral

Egy kör a Suzuki DF5 csónakmotorral

Előző év végén döntöttem el, hogy a 2012-es évet a folyóvízi horgászatnak fogom szentelni. Ehhez barátaimmal el is készítettünk egy csónakot, amire már csak egy motorra volt szükségem. Az idei év első hónapjait a megfelelő motor kiválasztásával töltöttem, így több gyártó termékét is megvizsgáltam. Végül áprilisban felkerült a pont az i-re, a Suzuki mellett tettem le a voksom. Ebben az írásban be szeretném mutatni a DF5-öt, valamint az eltelt 5 hónap gyakorlati tapasztalatait is!

A motorválasztásnál első szempont az volt, hogy csak olyan teljesítményű jöhet szóba, amihez nem kell kishajó-vezetői engedély.

Ez a szabályozás értelmében 4 kilowatt teljesítmény alatti motorokra szűkítette a kört. 1 kilowatt 1,341 lóerővel egyenlő, tehát a 4 kilowatt 5,364 lóerő teljesítményű motorméret az, ami alatt nem kell külön engedély.

A sok gyártó közül a Suzuki lett az, ami mellett letettem a voksom. Ebben a döntésemben az is megerősített, hogy apósom pár éve vett egy Suzukit és az eltelt évek alatt soha semmilyen gondja nem volt vele. Le-fel jártunk vele a Tiszán, de nem hagyott minket cserben, így lett a négyütemű Suzuki DF5Saz új csónakmotorom.

Idén tavasz óta nyúzom szinte minden második este a Suzuki DF5-öt!

Előrebocsátom, hogy nem vagyok egy autó - motor - csónakmotor buheráló ember. Nem értek hozzá. Egyetlen dolog számít csak, mégpedig az, hogy amikor leviszem a motort a vízre és elindulok vele, az gond nélkül, megbízhatóan induljon, majd ugyanígy vissza is hozzon. Így ebben a bemutatóban a technikai információkon túl főleg a saját tapasztalataimat szeretném megosztani.

Amikor a csónakot építettem, már egy fontos információt figyelembe kellett venni. Milyen motort kívánok rátenni, hogy az rátehető legyen egyáltalán, valamint hogy a csónak hátfala megfelelő magasságú legyen. A rövid csizmás motor maximális hátfal-magassága 38 cm. Így érhető el az, hogy az üregképződést gátló lap a csónak padlószintjénél lentebb helyezkedjen el. Az én csónakomnál ez pont 38 cm.

Az üregképződést gátló lap a csónak alja alatt helyezkedik el

Nézzük először a technikai információkat erről az 5 lovas motorról:

Súly: 25,0 kg
Hengerek elrendezése/száma: álló, 1
Hengerűrtartalom (cm3): 138
Teljesítmény (kW): 3,7
Maximális fordulatszám (fordulat/perc): 5500
Kormányzás: kormánykar
Indítás módja: manuális
Fojtás: manuális
Döntés módja: kézi emelőkaros

Képrejtvény! 145 - 1 henger, 4 ütem, 5 lóerő

Ha haladunk az adatokon, akkor az első rögtön a súlya. 25 kg… Hát, ez az a folyamat a horgászatokban, amit legjobban utálok. A pakolás! Ez kifejezetten igaz volt a szezon első felére. Annyi cuccot hoztam-vittem mindig magammal, hogy már rosszul voltam a pakolás gondolatától is. A motor töltésről levitele, majd visszavitele nem egy egyszerű feladat. Ami kárpótol ebben, az a motor megbízhatósága. Gyorsan le is kopogom, de egyetlen egyszer sem hagyott még cserben. Pontosabban már kétszer átvágott a motor - izgalmas perceket okozva -, de mindkétszer kiderült, hogy én voltam a hülye, és nem a motor hibája volt… De erről pár sorral később!

Az biztos, hogy ha lecipelem a csónakhoz, felszerelem, de nem indul, akkor biztosan infarktussal vinne el a mentő!

Ha már szóba került a szállítás, ezt a motort a megfelelő oldalra billentve nyugodtan tárolhatjuk, szállíthatjuk
Ezt a sebességváltó karral átellenes oldalon található tároló tappancsok segítik
De felirat is jelzi egyértelműen - Ez az oldal legyen felfelé szállításkor, tároláskor!

A motoron körbehaladva kezdjük a gázkarral. Ezen található a normál és a vészleállító. Ide tartozó rövid történet, hogy természetesen - a legtöbb férfiemberhez hasonlóan - én sem nagyon szoktam használati utasításokat olvasgatni. Pláne akkor, amikor a vásárlási csomagban egy igen terjedelmes könyvet találok. „Majd rájövök én”… Így fordulhatott elő, hogy használat után rendszeresen úgy állítottam le a motort, hogy kihúztam a vészleállítót. A feladatát így is elvégezte a kis biztosító klipsz, de ennél, mint utólag - a használati utasítás átolvasása után - kiderült, elég lett volna ezt a gombot csupán megnyomni és addig tartani, ameddig a motor le nem áll. Ugyanis a vastag használati utasítás csak rémisztgetni volt jó, a magyar forgalmazó egy kb. 35 oldalas illusztrált füzetecskét is készített, ami csurig volt hasznos infókkal, amit tényleg jó lett volna elolvasni előre… :)

Az a bizonyos normál és vészleállító gomb…

Mint azt fentebb írtam, kétszer jártam viccesen a motorral. Az egyik történet konkrétan ehhez a pöcökhöz tartozik. Lepakoltunk este, horgászatra induláskor, minden a csónakban, indulhatunk. Húzom a motort, nem indul… húzom, nem indul. Benzincsap kinyitva, azt ellenőriztem, húzgálom, de semmi. Már a huszadik cifrát kezdem mormolni az orrom alatt, amikor a kezembe akad a vészleállító pöcök, ami a motort rögzítő kengyel csavarjára volt felakasztva. ÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁ! Nagy levegő, pöcök bepattint a helyére, indító fogantyú meghúz, a motor abban a pillanatban elindul. Újabb cifra mondatsor a feledékenységről, majd irány a horgászat.

A gázkaron továbbhaladva alul megtaláljuk a gázkar ellenállás csavarját, és természetesen a csavarható „sebesség”szabályzót.

A gázkaron jelölve van az indításhoz szükséges állás is
Természetesen felül található a beépített üzemanyagtartály csavarja, illetve a levegőszellőző csavar
138 köbcentis, 4 ütemű, 1 hengeres kis erőforrás duruzsol a burkolat alatt

Érdekessége a Suzukinak, hogy a 4, 5 és a 6 lóerős motorban is ugyanekkora motor található. Esetleg némi szakértelemmel… de ezt a gondolatot nem is folytatom!

Szinte minden paramétere megegyezik a 4, 5 és 6 lovas motorokéval, kivéve a maximális fordulatszámot - és ezzel együtt a teljesítményt is…

Üzemanyag…

A DF5 belső üzemanyagtankja 1,5 liter. Ez tűnhet soknak, de kevésnek is. Mire is elég ez a másfél liter? A tapasztalatok alapján ez olyan 50 perc, 1 órányi full gázon történő motorozásra elegendő. Megfontolandó, hogy beszerezzen hozzá az ember egy külső tankot, de az is komoly költség, térfogatával és tömegével tovább növeli a cipelendő felszerelést, valamint a szabályok értelmében, amennyiben a gyári tankon kívül bármiben is szállítunk további üzemanyagot, akkor érvényes tűzoltó készüléket is kell magunkkal cipelni. Ez igaz akkor is, ha csupán egy 2 literes flakonban viszünk további üzemanyagot, de akkor is, ha egy 20 literes külső tankot.

Belső tank előnye, hogy nem kell további cuccokat cipelnünk, kb. 1 órányi motorozásra elegendő az üzemanyag teljes gázon, kisebb gázálláson ez tovább nő. Hátránya, hogy ha nem zárjuk el időben a benzincsapot, hogy „kimotorozzuk” a rendszerből az üzemanyagot, akkor benzinszagú lesz a kocsink. Én rendszeresen úgy állok meg, hogy mielőtt a kikötőbe érek, már elzárom a benzincsapot, és hagyom leállni magától a motort, míg pakolok. Így szinte egyáltalán NINCS benzinszag a kocsiban.

Másfél liter üzemanyag áll rendelkezésünkre külső tank nélkül

Külső tank előnye a nagy hatótávolság. Hátránya: tömege, térfogata, szükséges tűzoltó készülék, ára. A benzinszag ugyanúgy megmarad, ha nem járjuk ki a külső tank lecsatlakoztatása után a rendszerből az üzemanyagot.

Mióta kitapasztaltam a hatótávolságot, azóta tudom, hogy a kedvenc horgászhelyeimig elég ez a másfél liter úgy, hogy ha bármi miatt azonnal vissza kell jönni - tehát egy métert sem csorgunk visszafele -, akkor arra is elég a benzin.

Érdemes kitapasztalni csónakunkkal, mennyi ideig és meddig elég a benzin oda-vissza, akkor nem érhet meglepetés

Pár bekezdéssel korábban szó volt a két alkalmas cserbenhagyásról… itt az ideje elmesélnem a másodikat, ugyanis szorosan kapcsolódik az üzemanyaghoz. Egyik nap kora reggelre beszéltük meg barátommal, hogy elmegyünk horgászni. Sosem szoktam késni, valamiért úgy tartom, hogy ha azt mondom X, akkor ne essen X+… akármennyi időpontra az érkezésem. Egy forgalmi akadály miatt azonban a kitűzött napon pár perc késéssel érkeztem a vízpartra. Így a pakolás is kapkodósabbra sikerült. A terv az volt, hogy 2 csónakkal összesen négyen megyünk fel horgászni a kinézett területre. El is indultunk, száguldott egymás mellett a két ladik, rajtuk egy-egy ötlovas paripa erőforrással. Már pont azt beszélgettük, hogy de jó feeling, amikor az enyém lelassult, majd megállt. Se kép, se hang. Húztuk-vontuk, nem indult el. A horgászat nem maradt el, mivel cimborám vontatott fel bennünket a horgászhelyig, majd a nap végén vissza. Amikor levettük a motorokat, esett le a tantusz, ugyanis a kipakoláskor már nem volt kapkodás. Benzincsap elzárva, levegő szelep elzárva… HOPPÁÁÁÁ, ez zárva van! Kinyitottam, majd meghúztam az indítókart.

A benzincsapon lévő levegőztető szelep! Fontos apróság!

A motor másodikra elindult… ÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁ! Szerencsétlen motor nem kapott üzemanyagot, ugyanis a benzin feletti vákuum - ahogy fogyott a benzin - visszatartotta az üzemanyagot és nem volt levegő, ami kiegyenlítette volna a fenti űrt. Szerintem ebbe mindenki beleszalad egyszer… A motor bebizonyította, nem ő volt a hülye! De legalább spóroltam egy liternyi benzint, mivel vontattak! :)

Indítás után érdemes megnézni, folyik-e a hűtővíz!

A motor különlegessége, hogy oldalt van egy olyan ellenőrző ablak, amin lehet ellenőrizni a motorolaj mennyiségét, színét, állapotát.

Olajszint-ablak - ha függőleges helyzetben nem látunk buborékot, akkor nem kevés az olaj! Alatta található a belső és a külső tankra váltó kar, ami egyben benzincsap is, ha belső tankot használunk
Szép az olaj, megfelelő a mennyiség, illik időnként ránézni!
Oldalt található a sebességváltó kar, előre, üres, hátramenet
Ha az olimpián megfelelt ez a motor, akkor nekem is jó lesz!

Az indításról még egy-két gondolat…

Ha hosszabb ideig a kocsiban fekve tartom a motort, vagy úgy állítom le, hogy teljesen kijáratom a benzincsap elzárása után a benzint a rendszerből, akkor hidegindításkor a szívatót kinyitva 4-5 lassú húzást végzek a berántó karral. Ezt általában már azután meg szoktam csinálni, amint a motort legelőször felpakoltam a csónakra. Ezután pakolászok, majd amikor indulni akarok, akkor egy lassú, majd utána jöhet az egy hirtelen rántás. Erre el szokott indulni. Ha a rendszere feltöltődött üzemanyaggal, akkor bármeddig is horgásszak a vízen, hazainduláskor pöccre indul, amit NAGYON imádok benne!

Élmény a vízen horgászat, közlekedés! Ha százalékban kellene megtippelnem, akkor ha a parti horgászat 5%, akkor a csónakkal 500%-ra nyíltak ki a lehetőségek
5 hónap, sok-sok órányi motorozás, megbízható szerkezet, ezt nyugodt szívvel mondom
Haladjunk!

Zárszó :)

Egy percre sem bántam meg eddig, hogy a Suzuki DF5 S motort választottam. Egy jobbat tudnék ennél elképzelni, egy önjáró motort, ami magától felmegy a töltésre és bemászik a kocsim hátuljába! Ami fontos: tényleg érdemes elolvasni a Kezelési útmutató c. kisfüzetet, ami tartalmazza valamennyi technikai és karbantartási információt a motorról. Én sem bántam meg, hogy elolvastam!

Ha sokat használjuk full gázon, tehát haladásra a motort, a javasolt karbantartási időintervallumok lerövidülnek

Az alábbi kisfilm bemutatja mindazt, amit ebben a pár sorban összefoglaltam:

Úgy érzem, jól választottam ezzel a motorral, sok szép fogás helyszínére juttatott el, de ez már egy másik… legyen a következő történet…

Írta: Takács Péter
Fotó, videó: Polónyi Attila, Takács Péter

Product catalogue

Haldorádó
Cataloque

The Haldorádó 2025 product catalog has been published, turn to it!

Visit Cataloque
2021 Széchenyi napelem

10seconds until we redirecting you to the payment page.