Az orsókarbantartás alapjai 1. rész

Az orsókarbantartás alapjai 1. rész

A mai, modern orsók komoly szerkezetek, jóval több alkatrészből állnak, mint régebbi társaik. Legyen szó olcsóbb vagy drágább tekerőről, mindegyik csak akkor szolgálja hűen és sokáig tulajdonosát, ha időnként karbantartásban részesül. A szakszervizekben precízen elvégzik a munkálatokat, mégis egyre többen próbálkoznak meg az orsójuk karbantartásával otthonuk kényelmében. Akik rendelkeznek elég tapasztalattal, azoknak aligha okoz gondot ez a feladat, azt viszont nem szabad elfelejteni, hogy nem mindegyik megoldás tesz jót ezeknek a precíz szerkezeteknek!

Mostani cikksorozatomban részletesen bemutatom, mikre kell figyelni az orsó karbantartása során, illetve gyakorlatiasabb dolgokról is olvashattok majd. Szakember nem vagyok, de legalább 5 éve foglalkozom hobbi szinten horgászorsó karbantartással és jó pár tekerővel találkoztam ez idő alatt. Most, minden apró részletet figyelembe véve, egy alig használt, szinte új nyeletőfékes modellen, néhány másikon és bontott alkatrészeken fogom bemutatni az orsó szétszedésének lépéseit. Saját felelősségem, hogy egy új orsó belső szerkezetét mutatom be, azt viszont nem ajánlom senkinek, hogy frissen vásárolt terméket szedjen szét! Ha valaki ezt mégis megteszi, számoljon vele, hogy ezzel az eszközre kapott garanciát elveszti!

Kis asztalkámé újra a főszerep
Többféle szerszámot használok a karbantartások során…
… valamint néhány apróságot és a megfelelő kenőanyagokat

Nem azért van a képen annyi szerszám, mert jól mutatnak egymás mellett! Egy komolyabb orsó több méretű csavart tartalmaz, ezért nem célszerű egy-két csavarhúzóval nekiállni a szerelésnek. A tisztítóeszközök ugyanolyan fontosak, mint a megfelelő kenőanyagok, és a csipesz sem maradhat ki! Némi körömlakk szintén jól jöhet a későbbiekben.

A jó minőségű olaj és zsír nélkülözhetetlen a karbantartáshoz!

Többféle kenőanyag is használható, de a horgászboltban kapható termékek a legmegfelelőbbek. Egy fecskendő sokat segíthet abban, hogy megfelelő mennyiség kerüljön az adott helyre. A világosabb színű zsírt rakják a legtöbb orsóba. Azért is előnyös ez, mert egy sokat használt tekerőben bizonyos idő után sötét lesz az elhasználódott anyag. A molibdén-szulfid tartalmú zsírok is kiválóak, de eleve fekete színűek, így nem lehet megmondani, pontosan mikor használódtak el. Ezt a változatot csak olyan orsóknál használom, amik évente a szervizasztalra kerülnek. A pergető és match orsók tipikusan ilyenek, egy nyeletőfékes vagy bármely más típusú eszköz nem igényel feltétlenül éves karbantartást. Ügyelni kell arra is, hogy a zsír ne legyen túl híg, se túl sűrű, fontos, hogy jól lehessen kenni és megfelelően tapadjon a felületen! A túl híg olaj sem a legjobb választás, mert könnyen kifolyik a rések között. Én kisméretű ecseteket használok a kenéshez, ezek nagyon beváltak.

Karbantartás előtt mindenképpen érdemes átnézni a tervrajzot!

Nem kell kapkodni! Néhány orsó akár 100-nál is több alkatrészt tartalmaz, érdemes tehát meggondolni, nekiálljunk-e a szétszedésének, vagy sem! Aki nem rendelkezik a kellő alapokkal, annak mindenképpen azt javaslom, hogy bízza szakszervizre kedvenc orsóját! De ha mindenáron otthon szeretné elvégezni a folyamatot, akkor egy egyszerűbb felépítésű tekerő szerelésével érdemes kezdeni, és fokozatosan kell megismerkedni a szerkezettel! Nagyon hasznos lehet később, ha fényképek is készülnek! Lehet, hogy van tapasztalatom a szervizelés terén, de egyes típusokat azért mindenképpen szakemberre bíznék. Az orsó összerakása okozhatja a legtöbb bonyodalmat. Gyakran találkozom alapvető hibákkal, amiket elkövetnek páran, és aligha lesz összerakás a szétszedés után. A következőkben bőven lesz szó ezekről, valamint azokról a meghibásodásokról is, amik egy orsóval előfordulhatnak. Természetesen a meghibásodás legtöbbször a helytelen használat, a nem megfelelő szerelgetés és a rossz karbantartás „eredménye”!

Zsinór nélkül aligha ér valamit az orsó, de az is fontos, hogy megfelelően rakja a damilt!

A dob alatt található alátétekkel lehet variálni, ha a zsinórkép nem alakul megfelelően. A by Döme Team Feeder Carp Fighter LCS orsó például hármat is tartalmaz. Ha felülre rak több zsinórt egy tekerő, akkor alátétet vagy alátéteket kell a dob alá tenni. Ha alulra rak többet, le kell venni belőlük. Ha nem lenne elég ezekből a kis lapkákból, akár PET palackból vagy bármely más műanyagból is vágható. Ritkább esetben a megfelelő zsinórkép eléréséhez a fogaskerék alatt található fém alátétből is le kell csiszolni egy keveset.

A szépen feltöltött dob a távoli és pontos dobás alapja

A kiakasztott zsinórklipszes technika rendkívül eredményes a feederbotos horgászat során, de nem mindegyik klipsz alkalmas ehhez! A hegyes, műanyag alkatrészek megsérthetik vagy el is vághatják a damilt. A lekerekített fém alkatrész azonban zsinórkímélő, a technikához tökéletesen megfelel. Még jobb, ha egy műanyag betét is található az orsó dobján, a By Döme orsók például ilyenek, ráadásul mindkét oldalon van rajtuk ez a hasznos kiegészítő! A távoli dobások eléréséhez érdemes dobóelőkét kötni jó minőségű fonott zsinórból. A Döme praktikák sorozat 5. részében Gábor részletesen mutatja be, miként kell összekötni a monofil és a fonott zsinórt.

A műanyag betéttel ellátott, lekerekített fém klipsz nem fogja sem tönkretenni, sem elvágni a zsinórt!
A folyamatos igénybevétel miatt érdemes néha ellenőrizni az első féket

Szerencsére a fék szétszedése nem okoz komolyabb nehézségeket. A fékcsillag letekerése után az ötszög alakú rugót kell eltávolítani úgy, hogy a tenyerünket vagy ujjunkat fölé tesszük, mert könnyen kipattanhat. A féklamellák ezután már kivehetők, figyelni kell azonban a pontos sorrendre, mert úgy kell visszatenni őket, ahogy eredetileg a helyükön voltak! Ha a fék letapad, akadozik, a lamellákat meg kell tisztítani, vagy az alátétek szélét meg kell reszelni egy picit, mert ritkán sorja maradhat rajtuk, ami a lamellába „harap”. Sokan a különböző mosóbenzineket ajánlják a tisztításhoz, de ezek azért nem veszélytelen anyagok, rendkívül gyúlékonyak! Egyes lamellákat pedig fel is oldhat némelyik mosóbenzin. Én langyos vízben szoktam kimosni ezeket, ha több ideig is tart. Miután megszáradtak a lamellák, olajjal vagy zsírral be kell kenni őket. Inkább zsírt használok, mert a gyári korong is legtöbbször zsíros, az olaj egy részét pedig kifacsarhatja a fék. Ha a tisztítás és kenés után sem javul a rendszer, akkor csak a lamellák cseréjével orvosolható a probléma.

Így néz ki a hibátlan fékrendszer. Egy bizonyos idő után azonban már meg kell tisztítani!
A rotor leszerelése…
… általában két lépésből áll

A legtöbb orsónál található egy biztosító csavar, ami a csészét rögzítő bronz anya elforgását akadályozza meg. Ez a kis csavar lehet közvetlenül az anya mellett vagy egy műanyag keretet is rögzíthet. A bronz anya legkönnyebben pipakulccsal távolítható el, mást nem javaslok, mert kárt tehet a fémben, vagy a megkarcolhatja a rotort! Gyakori méret, pl. a 12-es, de van kisebb és nagyobb anya is. Vigyázat! Ez balmenetes csavar, tehát ellenkező irányba kell szorítani, illetve lazítani, mint a hagyományos csavarokat! Nem szabad sem feszegetni, sem túlhúzni, mert ez könnyen kárt tehet az orsóban! Gyakran van a bronz anya alatt egy alátét is, amire vigyázni kell, nehogy elvesszen!

A felkapókar és környéke rendszerint többféle csavart tartalmaz, ezért is érdemes különböző méretű szerszámokat használni

A nem megfelelő csavarhúzó tönkreteheti a csavarok fejét, erre azért nem árt figyelni! A zsinórvezető görgő környékén, pl. gyakran meg kell lazítani, majd visszahajtani a kis alkatrészt. Mivel a görgő sokat dolgozik, valamint fokozott terhelésnek van kitéve, a benne lévő csapágyat vagy perselyt néha meg kell tisztítani és be kell kenni. A belső alkatrészek tisztításáról a következő részben lesz majd szó.

A zsinórvezető görgő szétszedésénél is fontos a sorrend! Egyes típusoknál a külső fémpersely alakja, pl. aszimmetrikus lehet!

A karbantartás elhanyagolása miatt a görgőcsapágy egy idő után zajossá válhat, ebben az esetben csak csere után lesz újra csendes ez a kis alkatrész. Ritkán előforduló hiba, hogy a felkapókar nem ugrik vissza rendesen. Ennek gyakori oka a csuklóknál található, nagyméretű csavarok túlhúzása. Olyan orsóknál fordulhat ez elő, ahol nem alkalmaznak fém perselyt a csuklóknál, emiatt kevésbé lehet érzékelni, meddig is megy be a csavar. Olykor a felkapókar rugós szerkezete lehet a ludas, ezért ezt néhány szezon után érdemes bekenni zsírral. Ha horgászat közben, kézzel váltjuk vissza a felkapókart, kedvenc orsónk még hosszabb ideig fog megfelelően működni!

A legtöbb orsóban nyomórugós megoldást alkalmaznak

Kezdő orsószerelőknek egyáltalán nem ajánlom a rugó fedelének leszedését! Elég egy óvatlan mozdulat, és repül minden! Az alkatrészeket nem lesz egyszerű megtalálni, és ha rossz helyre „ugranak”, akár balesetet is okozhatnak! A szétesett alkatrészek visszarakása sem könnyű feladat. A fedél leszedésekor egyébként óvatosan kell eljárni, egy ujjal picit nyomni kell és lassan hátrahúzni, amíg a rugós szerkezet nem látszik. Ezután a rugót le kell fogni, így elkerülhető a nem kívánt probléma. Az alkatrészek elhelyezkedése az alábbi képen látható:

A felkapókar elemében két vájat van. A rugó alkatrésze a kisebbe csatlakozik, míg a visszaváltásért felelős, Z alakú alkatrésznek a nagyobb vájatban a helye

A nyeletőfékes orsók megbontását akadályozhatja a nyeletőfék kapcsolója. Figyelembe kell venni azonban, hogy ez hány részből áll! Ha kettőből vagy többől, akkor csak az egyik oldalát szabad levenni! Ez a kar tartja ugyanis a nyeletőfék rendszer belső szerkezetét. Apró, de nagyon fontos dolog, sok bosszúságot lehet megelőzni azzal, ha a helyén marad!

Ha ilyen felépítésű a nyeletőfék kapcsoló, akkor csak a felső, kisebb méretű csavart szabad eltávolítani!
Ha ilyen kisméretű a csavarfej, a hozzá illő csavarhúzót kell beszerezni! Egyéb esetben a csavar feje károsodhat!
Egyes orsóknál, mint pl. ennél az első fékes típusnál, egy hátsó dísz eltávolítása után bontható a ház
Bizonyos nyeletőfékes modelleknél a hátsó állítógombot is el kell távolítani ahhoz…
… hogy hozzá lehessen férni a fedelet tartó csavarokhoz. A gumigyűrűvel csak óvatosan! Feszegetni nem szabad, mert elszakadhat! A rugó eltávolításához egy hegyes szerszám, pl. lyukasztó ideális lehet, és ha közben megfogjuk az alkatrészt, nem fog elrepülni
A hajtókar meghatározó eleme az orsónak

Maga a hajtókar kevésbé hajlamos a meghibásodásra. Arra azért nem árt figyelni, hogy ne húzzuk meg túlságosan a rögzítő csavarját! Sokat használt orsónál nem ritka, hogy nyikorog a fogantyú és a felkapókar, de ezt legtöbbször pár csepp olaj rendbe teszi. Több évnyi tekerés után a hajtókar holtjátéka sem kizárt, ez minden orsóval előfordulhat, legyen az akármilyen jó.

Nem kevés alkatrészt kell eltávolítani, mire hozzáférhető lesz az orsó háza!

A fedél leszedéséhez aligha szükséges magyarázat. Néhány csavar eltávolítása után leemelhető, de csak lassan, óvatosan! Egyes típusoknál néhány rugó könnyen önállósíthatja magát! A sérülékeny alkatrészekre szintén számítani kell!

Egy vázlat sokat segíthet, ugyanis gyakori, hogy a csavarok különbözőek! Jobb nem összekeverni őket! Ebben az esetben szerencsére egyformák voltak
A dobtengelyt rögzítő csavar eltávolítása után szedhető szét a legtöbb orsó belső szerkezete

Folytatása következik!

Írta és fényképezte: Járfás Dávid

* Amennyiben nem jelennek meg a kommentek, úgy szükséges a böngészőben bejelentkezni a Facebook profiljukba!

10másodperc múlva átirányítunk a fizetési felületre.