Egy horgászbot látszólag jóval egyszerűbb eszköz, mint egy sok alkatrészből felépülő orsó. Ám amíg egy orsó első pillantásra bonyolultnak tűnő gépezetét könnyen alkatrészekre szedhetjük, és megérthetjük annak működését, a botokkal merőben más a helyzet. Egy bot megítélésében elsősorban annak külső jellemzőire - gyűrűzés, orsótartó, toldás, markolat, kivitelezés, stb. - tudunk támaszkodni. A bot testébe azonban nem látunk bele, így annak legfontosabb jellemzői rejtve maradnak előlünk. Mostani írásom célja éppen ezeknek a rejtett, nem látható tulajdonságoknak a bemutatása és értelmezése.
A különféle botok anyagáról, és azok jellemzőiről elég sok mendemonda forog közszájon, és kevés a megbízható, megalapozott információ (legalábbis magyar nyelven). A sajtóban, katalógusokban, reklámokban terjedő mítoszok, félinformációk és téveszmék nemhogy oszlatnák a ködöt, hanem inkább csak tovább kuszálják a szálakat. Erre ráunva egy fél éve kezdtem el bújni az internetet, és igyekeztem magam beleolvasni a témába. Segített a tájékozódásban egy kedves angol barátom, John Worzencraft is, aki kiváló horgász, és fáradhatatlan ismeretterjesztő, amiről a szigetország nyomtatott, és internetes horgászsajtójában megjelent számtalan cikke tanúskodik. Mindamellett - nagy tudású, és precíz mérnökember lévén - komoly jártassággal rendelkezik a horgászatot érintő műszaki kérdésekben is, amivel további inspirációt adott „homályoszlató” vállalkozásomhoz.
A modern horgászbotok úgynevezett kompozit anyagokból készülnek. A kompozit kétféle alapanyag összeházasítását jelenti. A beágyazó (mátrix) anyag megfelelő pozícióban tartja, és egymáshoz rögzíti az erősítő szálakat, szálak pedig a szakítószilárdságot kölcsönzik a kompozitnak. Egy valamirevaló történeti áttekintés rendszerint azzal kezdődik, hogy „már a régi görögök is…”, de itt még régebbre nyúlhatunk vissza az időben. A történelem előtti korokból is van példa „kompozit” anyag, nevezetesen a vályog használatára, amelyben az agyag és a szalma tölti be a kötőanyag és az erősítő szálak szerepét. Az építőanyagok közül mai analógiaként a vasbetont említhetjük meg, de a technika egyéb területein számtalan rafinált megoldás alakult ki a különféle speciális követelmények kielégítésére.
![Korszerű horgászbotjaink a csúcstechnika „melléktermékei” Korszerű horgászbotjaink a csúcstechnika „melléktermékei”](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
Ahogy ezt megszokhattuk, a csúcstechnológiát a hadiipar, repülés, űrhajózás különleges igényei (és persze a polgári ágazatokénál vastagabb költségvetése) viszik előre. Később ezek a vívmányok apránként leszivárognak a mindennapjainkba, ennek a folyamatnak köszönhetjük mai remek horgászbotjainkat is.
A botok gyártásában sokáig egyeduralkodó volt a természetes anyagok, elsősorban a fa, bambusz, és más nádféleségek használata. Voltak ugyan kisebb kitérők az acél, alumínium botok irányába, de a fejlesztés útja másfelé haladt tovább.
Anyag | Sűrűség (g/cm³) |
Kevlar | 1,45 |
Karbon | 1,75 |
Üveg | 2,50 |
Epoxi/karbon | 1,55 |
Epoxi/üveg | 2,00 |
Alumínium | 2,70 |
Acél | 7,80 |
Valóságos ipari forradalmat jelentett az 50-60-as évek táján az üvegszálas botok bevezetése. Abban az időben poliészter gyantát használtak az üveg rostok beágyazására, és eleinte csak tömör botokat készítettek az új anyagból. Később, a minőség, és a gyártástechnológia fejlődésével megjelentek a csőbotok, majd ennek logikus következményeképpen kialakultak a teleszkópos formák. Manapság a legolcsóbb horgászbotok, és sok csónak is üvegszállal erősített poliésztergyantából készül.
![Sok horgász még ma is használja régi, de elpusztíthatatlan üvegbotjait Sok horgász még ma is használja régi, de elpusztíthatatlan üvegbotjait](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
Időközben az üvegszálak tökéletesítése mellett más anyagokkal is kísérleteztek. Különféle polimerek és szénszálak felhasználásával még erősebb, és nem utolsósorban könnyebb anyagok születtek, amelyekben a korábbi poliészter kötőanyagot epoxigyanta váltotta fel. Az első karbon botokat 1974-ben dobta piacra az amerikai Fenwick cég, napjainkban pedig már egyértelműen a karbon alapanyag dominál a botok gyártásában. A Kevlar néven közismert aramid (= aromás poliamid) szálakat önállóan kevésbé, inkább járulékos erősítőanyagként használják. A karbon szinte minden lényeges tulajdonságában felülmúlja az üveg- és Kevlar-szálas termékeket, egyedül az ütésekkel szembeni ellenálló képessége gyengébb azokénál. Ezért a strapás, „ütöm-vágom” botoknál előszeretettel kombinálják a karbont Kevlarral, illetve az olcsóbb gyártmányok esetében üvegszállal.
Anyag | Költség |
E-üvegszál | 1 |
S-üvegszál | 4 |
Karbon (standard modulus) | 7 |
Kevlar | 10 |
Karbon (közepes modulus) | 18 |
A táblázatban előforduló elnevezések magyarázatául egyelőre csak annyit, hogy az E-üveg az elektronikai iparban alkalmazott, jó szigetelő tulajdonságú üveg, míg az S (strong) a repülésben, és más területeken használatos szerkezeti anyag. A karbon (és más anyagok) jellemzésére szolgáló rugalmassági modulus értelmezésére majd a cikk második részében térünk ki, bőséges terjedelemben.
A képlékennyé tehető üveg esetében elvileg nagyon egyszerű a szálak gyártásának technológiája. A megolvasztott masszát szűk fúvókákon préselik keresztül, a szálakat kötegekbe fogják, és feltekercselik. Bármilyen nehéz is elképzelni, de ez az üveg ugyanaz az üveg, amiből a pohár vagy az ablak is készül, ám a hajszálnál is vékonyabb szálak már hihetetlen hajlékonyságot és rugalmasságot mutatnak. A szenet azonban nem lehet az üveghez hasonló módon megolvasztani, ezért a szálak előállítása csak kerülő úton, egy előanyag (prekurzor) közbeiktatása révén lehetséges. A szénszálakat valamilyen polimer - PAN (poliakrilnitril) vagy viszkóz (műselyem) - pirolízisével, vagyis kiégetésével állítják elő. A végtermék minőségét a kiindulási anyag és a hőkezelés módja együttesen határozza meg. 1500-2000 °C hőmérsékleten hevítve alakulnak ki a karbon szálak, amelyek 2500-3000 °C-ra tovább hevítve grafitos szerkezetűvé rendeződnek át. Ezt úgy kell elképzelni, hogy a polimer molekulákból a hevítés során fokozatosan minden más atom eltávozik, csak a vázat alkotó szénlánc marad vissza. Az egymás melletti szénláncok összekapcsolódva egy síkbeli, hatszöges struktúrát képeznek, ami „bejgli-szerűen” feltekeredve eredményezi végül a grafit szálakat.
Ezt a grafitot természetesen nem úgy kell elképzelni, mintha ceruzabél lenne. A ceruzában lévő grafit rétegei elcsúsznak egymáson, a szénszálaknál pedig éppen az összefüggő, merev szerkezet a lényeg. Csak az atomok hatszöges elrendeződése a közös vonás a kétféle anyagban.
![A poliakrilnitril (PAN) oxidációja a karbonszálak kialakításának első lépése<br><small><a href=http://www.chemgapedia.de target=_blank>www.chemgapedia.de </a></small> A poliakrilnitril (PAN) oxidációja a karbonszálak kialakításának első lépése<br><small><a href=http://www.chemgapedia.de target=_blank>www.chemgapedia.de </a></small>](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
www.chemgapedia.de
![Az egymás melletti szénláncok egy síkbeli, hatszöges struktúrába rendeződnek (ún. grafén szerkezet)<br><small><a href=http://www.nanotech-now.com/Art_Gallery/antonio-siber.htm target=_blank>www.nanotech-now.com/Art_Gallery/antonio-siber.htm</a></small> Az egymás melletti szénláncok egy síkbeli, hatszöges struktúrába rendeződnek (ún. grafén szerkezet)<br><small><a href=http://www.nanotech-now.com/Art_Gallery/antonio-siber.htm target=_blank>www.nanotech-now.com/Art_Gallery/antonio-siber.htm</a></small>](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
www.nanotech-now.com/Art_Gallery/antonio-siber.htm
![A karbonszál hosszmetszetéről készült elektronmikroszkópos felvételen jól kivehetőek az egymásba göngyölt rétegek<br><small><a href=http://w3.rz-berlin.mpg.de/ac/imageofthemonth/2005.html target=_blank> w3.rz-berlin.mpg.de/ac/imageofthemonth/2005.html</a></small> A karbonszál hosszmetszetéről készült elektronmikroszkópos felvételen jól kivehetőek az egymásba göngyölt rétegek<br><small><a href=http://w3.rz-berlin.mpg.de/ac/imageofthemonth/2005.html target=_blank> w3.rz-berlin.mpg.de/ac/imageofthemonth/2005.html</a></small>](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
w3.rz-berlin.mpg.de/ac/imageofthemonth/2005.html
Az 5-7 ezredmilliméter vastagságú szálakból fonál, abból szövet készül. A szövet átitatásához a lehető legkevesebb műgyanta használatára kell törekedni, mert a kész bot mechanikai tulajdonságai annál jobbak lesznek, minél magasabb a kompozit száltartalma. A korszerű kompozit anyagokban az erősítő szálak aránya a 70%-ot is elérheti. A karbon szövetet - a minél tökéletesebb, és reprodukálhatóbb kész gyártmány érdekében - előre átitatják a megfelelő epoxigyanta keverékével, ami szobahőmérsékleten nem, csak magasabb hőfokon köt meg. Ezt az előre átitatott, impregnált szövetet nevezik prepreg-nek (a pre-impregnált szavak összevonásából), ami a karbon botok tulajdonképpeni nyersanyaga. A prepreg kényes portéka, ezért speciális csomagolásban, levegőtől elzárva, hűtve tárolják, nehogy idő előtt beinduljon az epoxigyanta kötése.
A bottest gyártása során sablonként különféle méretű, kúpos fém tüskéket használnak. A sablont először formaleválasztó anyaggal kezelik, hogy a gyártás folyamán ne gyógyuljon rá a munkadarab. Ezután felcsavarják rá a karbon szövetet, ami alapvetően kétféle módon történhet.
![Az egyik módszer szerint spirálisan sodorják a tüske köré a karbon szalagot, olyan formán, ahogy a kürtőskalács is készül Az egyik módszer szerint spirálisan sodorják a tüske köré a karbon szalagot, olyan formán, ahogy a kürtőskalács is készül](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
![A másik eljárás során egy trapéz alakú, méretre szabott darabot tekernek fel a sablonra A másik eljárás során egy trapéz alakú, méretre szabott darabot tekernek fel a sablonra](/assets/front/img/fallback_image_169.png)
A két megoldást gyakran kombinálják is, mert mindkét módszernek megvan a maga előnye és létjogosultsága. Egy többrétegű szerkezetben például a spirálisan feltekercselt réteg felelős azért, hogy a bot megőrizze kör keresztmetszetét és meghajlítva ne horpadjon be, mint egy elnyaklott szívószál. A rétegek száma, sorrendje és a különféle alapanyagok kombinációja természetesen a gyártók műhelytitkai közé tartozik, de nagyjából ez a dolog lényege.
A karbon szövet felvitele után hőálló zsugorfóliával vonják be a munkadarabot, ami kiszorítja a rétegek közül a visszamaradó levegőbuborékokat, és rögzíti az anyagot a további munkafolyamatok során. A lefóliázott nyers botot végül szó szerint kisütik, mint valami süteményt. Kb. fél-egy óra hosszan kell 150-180 °C hőfokon tartani, hogy kikeményedjen a gyanta, és egy horgászbothoz már nagyon hasonló tárgy hagyja el végül a kemencét. Már csak az marad hátra, hogy a tüskéről lehúzzák a kész csövet, lehámozzák róla a fóliát, lecsiszolják, méretre szabják és felöltöztessék.
A gyártás részleteiről itt és itt olvashatnak bővebben az érdeklődők.
A gyártási folyamat legfontosabb lépéseinek bemutatása után a horgászbotok műszaki jellemzésére, valamint különböző paramétereik, és jelöléseik értelmezésére fogunk kitérni a cikk második részében.
Benyhe János