A DAM nevet mindmáig körüllengi annak a nimbusznak a maradványa, amit az évtizedekkel ezelőtti klasszikus, örökgaranciás orsóival méltán érdemelt ki magának a patinás német cég. Talán ennek is köszönhető, hogy az olvasók szavazatai jóvoltából most egy tíz évvel ezelőtti modelljük kerül a boncasztalra, amely különleges nyeletőfék megoldása miatt érdemes arra, hogy közelebbről is megismerkedjünk vele.
Súly: | 430 g |
Áttétel: | 5,2:1 (a valóságban 4,9:1) |
Visszaforgásgátló: | Kilincskerekes, néma |
Fékrendszer: | Hátsófék + nyeletőfék |
Golyóscsapágy: | 2 |
Zsinórkapacitás: | 100 m / 0,40 mm |
Ház és dob: | műanyag |
A gyártó honlapja: | |
Gondos gazdára utaló, szép állapotban került hozzám a teszt alanya. Forgása kiegyensúlyozott, sima, bár kicsit száraznak tűnt. Az ismerkedő próbálgatás közben egyetlen zavaró momentum a hajtókar csuklójának lötyögése volt, egyébként az alapvető funkciókat tekintve mindent rendben találtam. A műanyag burkolat, talp és dob meggyőzően masszív, szilárd.
Egy kevésbé intenzív használatnak kitett orsónál hosszú évek alatt alakul ki ilyen mértékű kopás, és még további évek alatt válik zavaró mértékűvé. Ezt megelőzve, érdemes egy golyóscsapágy beépítésével meghosszabbítani orsónk élettartamát, ahogy ez most meg is történt.
A fék teljesítménye jónak értékelhető. Mintegy ¾ fordulat a kihasználható szabályozási tartománya. A felső határon, 3 kg-nál még simán, rántás nélkül engedi a zsinórt, csak hal legyen, ami húzza. Tovább szorítva még valamicskét fokozható a fékerő, de ezt már nem szereti az orsó, érezhetően „darabosan” kezd működni a fék.
A hajtókart megtekerve a dob elindul előre, vagy hátra. Ilyenkor a csészét rögzítő furcsa alakú anya valamelyik bordája visszapöccinti a két reteszelő nyelvet. Ezzel a fogazott tárcsák ismét egymásba kapaszkodnak, vagyis visszakapcsoltunk nyeletőről a normál fékre.
A nyeletőfék beállítási tartománya egy fordulat, beszorított állapotban kb. 20 dkg ellenállást fejt ki a húzással szemben.
Összegzés
A hasonló konstrukciójú orsók sorából a szabadon futó dob emeli ki a Quick Finessa II FS-t, ahogy erre a betűjelzés (FS = Free Spool) is utal. Az elgondolás bizonyára az lehetett, hogy a hagyományos, hátsófékes orsót megtartva, csupán a különleges dob révén bővítik ki a gyártmánycsaládot. A koncepció logikusnak tűnik, ám mégsem akadt sok követője. Az okokat csak találgathatjuk.
Az egyik tényező talán az lehetett, hogy a szabadonfutós dob látszólag „Kolumbusz tojása” ugyan, azonban belülről elég kacifántos szerkezet, semmivel sem egyszerűbb, mint a hajtóművel egybeépített nyeletőfék változatok. Ráadásul minden egyes pótdobba be kell építeni, nem csupán a gépházba.
A másik okot ott kereshetjük, hogy az első és hátsó fék természetes „munkamegosztása” szerint célszerűbb a dobba építeni a nagyobb teljesítményű féket, és hátul elhelyezni a nyeletőféket, ahogy ezt a mai orsót többségénél látjuk.
Ezzel együtt a DAM Quick Finessa II FS 240 egy praktikus masina, használatát könnyű megszokni, és megszeretni. Ezúton is kívánom, hogy a gazdájának még sok öröme teljen benne!