Nevis Boss 60 - a nagyfőnök, fekete zakóban

Nevis Boss 60 - a nagyfőnök, fekete zakóban

A finomszerelékes szakág felső vége - a heavy feederes módszer - felszereléseit már nem a versenyhorgászatból, hanem inkább a nehezebb műfajoktól kölcsönzi. Ebben a súlycsoportban előszeretettel használják a „surf casting” orsókat, amelyek a hosszú botokkal, nagy távolságra való tengeri fenekezés specializált eszközei, és amik természetesen édesvízi körülmények között is megállják a helyüket. A Nevis Boss is egy ilyen, tiszteletet parancsoló méretű orsó, és tekintélyét nem csak a nagysága, hanem fekete „öltönye” is megalapozza. De ne ítéljünk elhamarkodottan a külső jegyek alapján, hanem nézzük meg, mi van a zakó alatt!

Méret:60
Tömeg:634 g (mért)
Áttétel:4,56 : 1
Visszaforgásgátló:holtjátékmentes, tűgörgős
Fékrendszer:elsőfék
Csapágyak:12 + 1
Dobperem átmérője:66 mm
Dob magassága36 mm
Zsinórkapacitás:0,25/450 m, 0,30/350 m, 0,35/260 m
Zsinórbehúzás:93 cm / hajtókarfordulat
Ház és rotor anyaga:grafit/műanyag kompozit
Dob anyaga:alumínium
Ár:29.990 Ft

A Boss, vagyis a főnök elegáns fekete zakóban feszít

A táblázat számait egy mondatban összefoglalva: egy közepes áttételű orsóval van dolgunk, amelynek nagy átmérőjű dobja nemcsak gyors zsinórbehúzást tesz lehetővé, hanem jelentős zsinórkapacitást is képvisel. Még mielőtt a részletekre rátérnénk, engedtessék meg nekem annyi nosztalgikus elfogultság, hogy a 90-es évek óta visszasírom ezt a matt fekete orsódizájnt. A karbon kompozit anyagú orsóház szerintem így, natúr feketében a legszebb, ráadásul nem fog rajta az idő sem, hiszen nincs rajta festék, ami lekopjon, leverődjön. Így még hosszú évek múlva is „kirakatképes” marad az orsónk, ha egy szilikonos ronggyal áttörölgetjük. És hogy ne csak a külsőségekről essék szó, nem csak szép, hanem erős és szívós is ez az anyag, és a csavarok is jól tartanak benne.

A 85 mm hosszú hajtókarral nem nehéz kitekerni egy súlyosabb etetőkosarat sem. A kényelemhez hozzájárul a duplán golyóscsapágyazott, kézre álló gumi fogantyú is

A peremfutó orsók közös sajátossága, hogy figyelmetlen használat esetén a dob alá tekeredhet a zsinór. Ennek kiküszöbölésére a távdobó orsóknál különféle ötletes megoldásokat alkalmaznak (egyébként nem is értem, hogy pl. a pergető orsóknál vajon miért nincsenek ilyen törekvések). A leggyakoribb gubancellenes óvintézkedés, hogy a rotorvillák belső oldalára egy-egy kis műszőr csíkot erősítenek, és ezek a kis kefék a dob szoknyájához érve nem engedik rossz útra tévedni a zsinórt. Nem rossz módszer ez sem, de egy kicsit fékezi az orsó járását és ad egy jellegzetes, surrogó alaphangot, amivel nem mindenki tud együtt élni. A Boss-nál szerencsére az igényesebb, megnyugtatóan csendes megoldást választották. A dob alatt egy „gubancgátló keret” van a tengelyre helyezve, amit gyakorlatilag észre sem lehet venni, amíg egyben van az orsó. Csak a dob leemelésekor látszik, hogy különálló alkatrészről van szó. A keret oldalra kiálló kis csapjai a rotorvillák belső oldalán kialakított hornyokban futnak, lezárva ezzel a dob melletti rést.

A dob alatti gubancgátló keret nem engedi, hogy a zsinór véletlenül a dob alá tekeredjen
A rotorvilla belső oldalán lévő horonyban futó kis csap nem hagyja a dob alá tévedni a zsinórt. A kis csapocskákra húzott gumi O-gyűrű pedig már csak a hab a tortán: teljesen puha, zajtalan érintkezést biztosít az alkatrészek között
A felkapókar átváltásában nyomórugó közreműködik
A zsinórvezető görgő alatt két golyóscsapágy van, ami igazán korrekt megoldás. Itt nem túlzás a dupla csapágyazás, hiszen a görgő nagy fordulatszámon, állandó oldalirányú terhelés alatt dolgozik. A feszülésmentes, sima futást csak úgy lehet biztosítani, ha a görgő mindkét oldala meg van támasztva
A zsinórprofil kifogástalan, a kép magáért beszél. Apró, de lényeges részlet a dobon a lekerekített, polírozott zsinórklipsz, ami a feederező orsóknál nemcsak akkor jut szerephez, amikor elrakjuk az orsót, hanem mikor a klipsz alá becsíptetett zsinórral biztosítjuk az állandó dobástávolságot. Ezért fontos, hogy a zsinór csak sima felületekkel találkozzon, nehogy sérülés érje
A dobban a féklamellák alatt két kis golyóscsapágyat is „eldugtak”, amelyeknek a fék működése szempontjából is fontos szerepe van, sőt elárulom, hogy a méretük megegyezik a görgőben lévő csapágyakéval, tehát az orsóhoz mellékelt pótalkatrészként is felfoghatók
A fék másik fontos alkatrésze, a vastag csavarrugó olyan erős, hogy puszta kézzel meg sem lehet mozdítani. A fékcsillag peremén körbefutó vékony gumitömítés a beázás és por ellen védi a lamellákat

A klasszikus, filclamellás fék hibátlanul működik. Széles tartományban finoman szabályozható, 0,5 kg-os alaphelyzetről elkezdve 3 fékcsillag-fordulat alatt keményedik fel 5 kg-ra. Mindvégig tökéletesen indult és abszolút simán engedte a zsinórt. Teszten kívül, kíváncsiságból tovább húztam koppra, még fél fordulat volt benne, és 9 kg lett a vége, bár ennek a feeder-tartományban már nincs jelentősége. A csészefék (vagy másképpen rotorfék) különösen fontos tulajdonság a távdobó orsóknál. Az a szerepe, hogy nyitott felkapókarnál blokkolja a rotor elfordulását, megakadályozva ezzel a felkapókar dobás közbeni, véletlen visszacsapódását. Képzeljük el, amikor egy félresikerült dobás miatt elszabaduló 100 grammos etetőkosár homlokon csókolja a szemben ülő, gyanútlan horgászt! Az hiszem, nem csak neki lenne elrontva a napja, hanem nekünk is, jobb az ilyesmit elkerülni!

A csészefék lényege az az áttetsző, rugalmas műanyag gyűrű, amely a rotor alatt, az orsó vázán helyezkedik el. Erre a gyűrűre lép rá a kinyitott felkapókar átváltó rúdja (piros nyíl), így a dobás lendületétől nem fordulhat el a rotor, és nem csapódhat vissza akaratlanul a felkapókar
A csészefék gyűrűje félig leemelt állapotban. Az orsójukat szerelgetők figyelmébe ajánlom, hogy a gyűrű alatt is el van rejtve két csavar, amelyek a gépház fedelét rögzítik, ezeket is ki kell venni ahhoz, hogy a hajtóműhöz férjünk
A visszaforgásgátlót nem aprózták el, akkora, mint egy rendesebb zsebóra!
Belülről is minden rendben van, a vastag külső acélgyűrű, a 8 görgő és a robusztus központi acélhenger úgyszólván sebezhetetlen egységet alkot
A hajtómű, fedél nélkül
Látszódik, hogy nem csak külalakban újultak meg a Nevis orsók, hanem a belső műszaki tartalmukat tekintve is, amely itt csúcsosodik ki. A hajtómű tökéletesen illik az orsó méreteihez, a tányérkerék átmérője 37 mm. A csapágyazás már-már túlméretezett, a hagyományos orsócsapágyak helyett szénacél golyóscsapágyak kerültek bele, amelyek szinte örökéletűek. A fogaskerekek pontosan ki vannak hézagolva, és jó minőségű zsírral is ellátták őket, hogy ne legyen rá gond az első 1-2 szezonban
A dobemelő csúszkát két vezető rúd stabilizálja, és a dobtengelyhez is két csavar rögzíti
A távdobó orsók lelke a dobemelő csiga, ez teszi lehetővé a magas dob egyenletes feltöltését. A damil fölé tekert sötétebb zsinór szélesebb méretben, de azonos menetemelkedéssel rajzolja ki a csigába mart végtelen horony mintázatát

Összegzés:

A gyorsteszt alapján számomra úgy tűnik, hogy nem csak külsőleg van rendben a Nevis Boss, hanem tartalmilag sem hagy kívánnivalót maga után. Az öltönyös hasonlatra visszatérve úgy is mondhatnám, hogy nem a válltöméstől, hanem valóban izmoktól feszül a Boss jó szabású fekete zakója!

Exkluzív karácsonyi ajánlat!

Ha vásárol egy Nevis Boss 60 orsót most AJÁNDÉKBA adunk egy SPRO orsótartó táskát és egy Nevis Camo Carp 300 méteres zsinórt. Az ajándék értéke 4990 Ft. Még egy érv, amiért érdemes a Hadorádón vásárolni!


A rendkívüli ajánlat csupán az első 50 vevő számára adott, és legkésőbb 2012. december 31-ig tart!

A házhoz szállítás díja maximum 990 Ft, és akár 1 munkanapon belül eljut a megrendelőhöz! Próbája ki az elsők között a Nevis újdonságait!

* Amennyiben nem jelennek meg a kommentek, úgy szükséges a böngészőben bejelentkezni a Facebook profiljukba!

10másodperc múlva átirányítunk a fizetési felületre.